Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:41

Winston Churchill had tattoos :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:45

Mensen zijn kuddedieren. We leefden (en leven) in principe in stammen. Gebruiken en cultuur maakt dat we ons thuis voelen, ons veilig voelen en instinctief weten wie wel en niet ONS is, en dus wie we wel en niet kunnen vertrouwen.

Tatoeages waren jarenlang de stammenuiting van zeelui (die daarmee wisten wat ze aan elkaar hadden), trouw- en begrafenisrituelen zijn precies hetzelfde.

Net als eetgewoontes, en de taal waarmee je dat eten aanduidt. In Engeland is dat helemaal leuk. Als iemand z'n avondeten als 'tea' aanduidt weet je direct wat z'n sociale klasse is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:47

Tattoos vallen me amper nog op, zo veel komt het voor. Het is niet goedkoop dus meer tattoos is iemand die niet slecht verdiend _O-

De meeste mensen hebben gewoon normale plaatjes en niet een luguber onderwereld plaatje op hun voorhoofd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:48

Vroeger waren gaatjes in de oren ook ordinair, dacht ik :D

Oh, en niet te vergeten: bruin zijn (als in: door de zon een kleurtje hebben)

Mutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:15

Jaren geleden gaven een oom en tante van mij een feest en op de uitnodiging stond was vermeld
Dames graag in het lang.
Dat hebben ze gedaan, maar de heren hadden een korte broek aangetrokken. }>
Mijn oom en tante konden er hartelijk om lachen. :D

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:20

Mutti schreef:
Jaren geleden gaven een oom en tante van mij een feest en op de uitnodiging stond was vermeld
Dames graag in het lang.
Dat hebben ze gedaan, maar de heren hadden een korte broek aangetrokken. }>
Mijn oom en tante konden er hartelijk om lachen. :D

Geweldig! _O-

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:25

oomens schreef:
Needje schreef:
Mag toch hopen dat we tegenwoordig openminder zijn en tattoos niets zeggen over of iemand aso is of ongeschikt voor de job.

Als je voor een baan er representatief uit moet zien, en de tatoeages zijn zo geplaatst dat dat niet lukt, dan ben je daardoor ongeschikt voor de job. Dat is toch niet zo moeilijk?

En ja, het verschilt door de wereld heen nogal wat representatief is. Daardoor kan een Maori stamhoofd prima met een volgetatoeëerd gezicht zijn stam vertegenwoordigen, maar zal ons kabinet waarschijnlijk ingrijpen als Willem Alexander dezelfde tekening wil laten zetten.

Grappig dat je nou net dat aanhaalt als voorbeeld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/02 ... euw-zeela/
*\o/*

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:28

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:17

jiehaaa schreef:
Hoe gaan de mensen hier die tatoeages hebben om met dresscodes? Als ik echt op chic wil gaan wil ik ze liever bedekken omdat ze nogal groot zijn. Maar dan kan ik geen korte jurkjes aan of iets zonder mouwen.

Ik zou het wel bedekken, maar dat is ook omdat ik tatoeages nogal eens vind 'vloeken' met kleding. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar dan doet de tattoo echt het kledingstuk teniet. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:18

Ibbel schreef:
Vroeger waren gaatjes in de oren ook ordinair, dacht ik :D

Oh, en niet te vergeten: bruin zijn (als in: door de zon een kleurtje hebben)

Vind ik nog steeds: oorbellen voor kinderen onder een bepaalde leeftijd en dat kleurtje als het zo'n uitgedroogd Ibiza-bruin is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:29

Ibbel schreef:
Cer schreef:
Maar waarom is dat?

Dat is omdat iemand verzonnen heeft dat dat plechtig is ..ofzo... wie heeft de regels rondom begrafenissen gemaakt en waarom zou het op die manier moeten?
het is geheel afhankelijk van de familie gelukkig tegenwoordig :j

Tja, dat is 'de Westerse cultuur'. En dan eigenlijk ook nog alleen het Noorden. Rond de Middellandse Zee is paars gebruikelijker als rouwkleur, en nog zuidelijker wordt het wit.

Bij de Islam moet een dode binnen 24 uur onder de grond. In India worden ze op een houtstapel verbrand, of aan de gieren overgelaten. De Noormannen legden hun dode krijgers in een boot, staken die aan en duwden 'm de zee op.

Wie heeft dat ooit bedacht? Tja, iemand. Zo ontstaan gewoontes, dat worden tradities, en van daar uit wordt het cultuur.

Alle bovenstaande werden vooral bedacht om praktische redenen: om van de lijken af te komen voor ze te erg gingen stinken… geen ide wat de Noormannen hun issue was gezien ze basically in een vriezer woonde (aantal wellicht gezien ze nogal graag vochten.) maar de Islam zat vaak met warmte die niet bevorderend was voor de staat van de lijken…

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 00:30

Ibbel schreef:
De Noormannen legden hun dode krijgers in een boot, staken die aan en duwden 'm de zee op.

Wie heeft dat ooit bedacht?

Vermoedelijk Hollywood, want dit was niet wat de Noormannen met hun dode krijgers deden. Ze begroeven ze meestal in zg "kuml's", grafheuvels.
In geval van een belangrijke hoofdman werd soms zijn hele schip meebegraven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 08:21

Ibbel schreef:
Mensen zijn kuddedieren. We leefden (en leven) in principe in stammen. Gebruiken en cultuur maakt dat we ons thuis voelen, ons veilig voelen en instinctief weten wie wel en niet ONS is, en dus wie we wel en niet kunnen vertrouwen..

Ongetwijfeld.. maar in 2023 is het ervanuit gaan dat zwart/donker bij een begrafenis moet, denk een tikje achterhaald?
Net zoals een bepaalde manier van rouwen..

Maar goed, dit heeft nog maar weinig te maken met dresscodes voor een feestje :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:03

jiehaaa schreef:
Hoe gaan de mensen hier die tatoeages hebben om met dresscodes? Als ik echt op chic wil gaan wil ik ze liever bedekken omdat ze nogal groot zijn. Maar dan kan ik geen korte jurkjes aan of iets zonder mouwen.

Ik draag dan ook graag lange mouwen. Een mooi pak of lange jurk. maar heb ook hand/vinger/nek tattoos dus ben niet geheel bedekt maar kan me evengoed heel chic aan kleden.

Vind zowiezo vanaf een bepaalde leeftijd het mooier staat om lange mouwen te dragen. Ook zonder tattoos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:06

Tiggs schreef:
jiehaaa schreef:

Ik zou het wel bedekken, maar dat is ook omdat ik tatoeages nogal eens vind 'vloeken' met kleding. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar dan doet de tattoo echt het kledingstuk teniet. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak.

Iedereen die me goed genoeg kent om me uit te nodigen weet dat ik tatoeages heb dus nee, ik bedek die niet speciaal. Als het zo uit komt, komt het zo uit maar ik ga niet zoeken naar iets dat ze af dekt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:29

Hmm, ik zag afgelopen weekend een vrouw in een groene gala jurk met een lage rug, op haar rug stond een hele bos rode rozen getatoeëerd. Ik heb niks tegen tatoeages en het kan je kleding echt complimenteren... Maar groen en rood vloeken bij elkaar, dus dit was mijn inziens niet de meest verstandige keuze.
Nu stonden de jurk en de tatoeage enorm in contrast met elkaar waardoor geen van beide echt mooi werd :n Wat zonde is, want het kan echt heel mooi zijn, als je de juiste keuzes maakt omtrent kleuren en kleding :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:32

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:
De Noormannen legden hun dode krijgers in een boot, staken die aan en duwden 'm de zee op.

Wie heeft dat ooit bedacht?

Vermoedelijk Hollywood, want dit was niet wat de Noormannen met hun dode krijgers deden. Ze begroeven ze meestal in zg "kuml's", grafheuvels.
In geval van een belangrijke hoofdman werd soms zijn hele schip meebegraven.

Niet helemaal, het schip werd over het algemeen in brand gestoken samen met de overleden stamhoofd en de grafgeschenken en over het as werd dan een grafheuvel gemaakt :j
Tenminste... Zo vertelde ze het in een museum over Vikingen in Denemarken :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:52

M_D_H schreef:
Hmm, ik zag afgelopen weekend een vrouw in een groene gala jurk met een lage rug, op haar rug stond een hele bos rode rozen getatoeëerd. Ik heb niks tegen tatoeages en het kan je kleding echt complimenteren... Maar groen en rood vloeken bij elkaar, dus dit was mijn inziens niet de meest verstandige keuze.
Nu stonden de jurk en de tatoeage enorm in contrast met elkaar waardoor geen van beide echt mooi werd :n Wat zonde is, want het kan echt heel mooi zijn, als je de juiste keuzes maakt omtrent kleuren en kleding :))

Dat is toch allang niet meer zo dat men dat vind vloeken? (Komplementerende kleuren). Volgens mij zag ik een tijd terug een gala jurk met een groen bovenlijf en rode rok in een reclame.
Het is maar net wat mode is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:18

Sizzle schreef:
M_D_H schreef:

Dat is toch allang niet meer zo dat men dat vind vloeken? (Komplementerende kleuren). Volgens mij zag ik een tijd terug een gala jurk met een groen bovenlijf en rode rok in een reclame.

Groen en rood zijn complimenterende kleuren idd. Oranje en rood is een heel ander verhaal. Rozen hebben over het algemeen groene blaadjes en stengels dus ik kan men iet voorstellen hoe rood en groen met elkaar kan vloeken als de natuur het zelfs zo georganiseerd heeft. :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:19

Ayasha schreef:
Sizzle schreef:

Groen en rood zijn complimenterende kleuren idd. Oranje en rood is een heel ander verhaal. Rozen hebben over het algemeen groene blaadjes en stengels dus ik kan men iet voorstellen hoe rood en groen met elkaar kan vloeken als de natuur het zelfs zo georganiseerd heeft. :=

Complementaire kleuren zijn eigenlijk kleuren die vloeken, zoals geel en paars of rood bij groen. Deze kleuren staan tegenover elkaar in de kleurencirkel. Ze kunnen elkaar ook enorm versterken, dit hebben we liever niet in de modebranche bijvoorbeeld en daarom vinden we dat de kleuren bij elkaar vloeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:27

Voor mij is een dresscode ongeacht waar voor altijd waar ik me fijn in voel en dat is ook altijd netjes of chique. Dus een nette spijkerpantalon of wandelpantalon en nu ook Lowa wandelschoenen.
Vrouwen in rok of jurk is allang achterhaald. Zelfs een broekpak is niet meer voor vrouwen nodig. De vrouw kan ook gewoon casual unisex dragen en je ziet zelfs tegenwoordig wel vrouwen met stropdas. Dat gaat mij wel wat te ver overigens, dat vind ik echt overdressed. Maar een nette spijkerpantalon met wandelschoenen, ja, dat past altijd. En is zelfs gala. Ik droeg dat tijdens de gala-avond op de middelbare school ook. En het mooie was dat ik als enige vrouw/meisje op de gehuurde rodeostier kon stappen zonder problemen. Geweldig was dat. Kleding huren heb ik nog nooit gedaan en zou ik ook niet snel doen. Dat is nooit je eigen ik en een dag later loopt een ander er weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:31

Als ik iemand zie met tatoeages ben ik altijd net geneigd om ze van dichtbij te gaan bekijken :') Er zitten soms werkelijk waar echt pareltjes tussen! Iemand die op de rug een prachtig mooi, gedetailleerde afbeelding heeft staan mag van mij absoluut een mooie open rug dragen om dat te tonen. Zolang de spaargleuf maar bedekt blijft.

Op kuiten en (boven)benen vind ik dan weer iets anders. Kan even mooi zijn, maar voor het ideale plaatje mogen die dan bedekt zijn. Geen idee waarom, dat is puur gevoelsmatig. Op armen, schouders, rug en nek geeft het voor mij persoonlijk net een tikje meer cachet, wel afhankelijk van wat er staat.

Wandelschoenen die voldoen aan een dresscode? Ik heb een borrel nodig denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:32

M_D_H schreef:
Ayasha schreef:

Complementaire kleuren zijn eigenlijk kleuren die vloeken, zoals geel en paars of rood bij groen. Deze kleuren staan tegenover elkaar in de kleurencirkel. Ze kunnen elkaar ook enorm versterken, dit hebben we liever niet in de modebranche bijvoorbeeld en daarom vinden we dat de kleuren bij elkaar vloeken.

"we" = jij? :+

Oei, maar goed dat ik sowieso niet graag naar feestjes ga maar ik zie dat ik nu mijn tattoo's ook kan inzetten als excuus. :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:35

Wacht even... Sinds wanneer zijn wandelschoenen en een spijkerpantalon gala?
Dat je het aantrekt bij de dresscode gasla betekend nog niet meteen dat het ook gala is :+

Ik vind absoluut dat er mooie tatoeages zijn, en een mooie lage rug bij een grote rug tatoeage vind ik ook logisch, maar deze kleuren paste gewoon totaal niet bij elkaar en dat maakte het zonde :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:36

Ayasha schreef:
M_D_H schreef:

"we" = jij? :+

Oei, maar goed dat ik sowieso niet graag naar feestjes ga maar ik zie dat ik nu mijn tattoo's ook kan inzetten als excuus. :))

We is werkelijk elke site op google als je zoekt op vloekende kleuren.
Dus niet ik, maar daadwerkelijk we, aangezien het over meerdere sites gaat die dit allemaal zo vermelden...
Wat dus betekend dat het niet mijn mening is, maar de algemene mening over vloekende kleuren... Wat we daarmee nog meer gerechtvaardigd maakt.