Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:17

poes schreef:
Ayasha schreef:
Echt? :)) Dit kan je niet menen… dit is echt zwaar dramatiseren.

Nee ik meen het echt. Je als een zal gedragen is 1 ding, vervolgens niet uit jezelf een simpele verontschuldiging kunnen maken… dat zou bij mij genoeg zeggen.

Op ieder potje past een dekseltje zegt men. Maar IMO gaat het heel ver om TS te zeggen dat ze de relatie hier om moet beëindigen. Ik zou het echt bizar vinden als iemand dat zou doen. Wellicht moet ik mijn man dan ook maar eens gaan zeggen dat ie moet weg rennen voor me. :+ ik zou in deze situatie nl geen sorry zeggen, no way.

Avalanche

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:24

Mja, achteraf zou ik ik willen dat ik destijds mijn relatie bij de eerste rode vlaggen had beëindigd. Maar het was elke keer net niet genoeg om dat te doen. Grote spijt van gehad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:38

Ayasha: roepen in een restaurant waar je uitgenodigd bent voor een etentje en je dan niet even verontschuldigen tegen degene die je uitnodigt vind ik wel onbeleefd. Maakt niet uit wie er nu gelijk had of wat dan ook. Voor die ouders is dat toch sneu. Die hadden er immers niets mee te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:42

poes schreef:
Ayasha: roepen in een restaurant waar je uitgenodigd bent voor een etentje en je dan niet even verontschuldigen tegen degene die je uitnodigt vind ik wel onbeleefd. Maakt niet uit wie er nu gelijk had of wat dan ook. Voor die ouders is dat toch sneu. Die hadden er immers niets mee te maken.

Wacht, ik fix het even voor je: jezelf verdedigen als men verbaal agressief naar je uit haalt in een restaurant waar je uitgenodigd bent. Ik was te voet naar huis gegaan als ik vriendlief was. :+

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:49

poes schreef:

Huh? Het broertje is degene die zat te brullen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:53

Eef_Bam schreef:
Momo94 schreef:
Bokkers die tips hebben gegeven die heb ik opgeschreven en voor zover mogelijk is zal ik daar iets mee doen.

En voor iedereen die zegt run! Dat is makkelijker gezegd tot je zelf in zo'n situatie zit.. dus hou daar alsjeblieft mee op...

Het lijkt me goed om voor je het gesprek met iedereen hebt, zelf het gesprek met je vriend aan te gaan. Uit je berichten lijkt het alsof je vriend niet vind dat hij zelf fout zat, maar alleen je broer. Het lijkt me goed als je hem duidelijk maakt dat hij ook fout is geweest, en dat hij zich hiervoor allereerst ten opzichte van je ouders moet verontschuldigen (kan ook alvast voor het familiegesprek), en eigenlijk ook tegen jou, want door hem zit je nu in een vervelende situatie, want jij bent toch wel een beetje verantwoordelijk voor hoe jouw aanhang zich gedraagt. Je broer zou dit ook moeten doen, maar dat is meer de verantwoordelijkheid van je ouders en niet van jou.

Ik meen te lezen dat jij vind dat TS verantwoordelijk is voor haar 42-jarige vriend, en dat de ouders verantwoordelijk zijn voor hun 25-jarige zoon..?

Nee hoor - de vriend is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn acties, net zoals ook de broer verantwoordelijk is voor zichzelf en zijn acties.

Ik snap wel dat je je als partner voor paal gezet voelt als je partner zich "misdraagt". Of dat nou is omdat hij zich aso opstelt, de boel bij elkaar schreeuwt, te laat komt opdagen, zich niet aan de dresscode houdt, boeren en scheten laat aan tafel, of om eender welke reden - ik snap dat je je voor paal gezet voelt, en excuses gaat lopen maken voor "jouw aanhang", maar echt - niet doen.
Degene die zich aso gedroeg, een verkeerde reactie gaf, te laat komt opdagen, stomdronken werd tijdens een familiefeest, ... is ook degene en de énige die zich hiervoor moet én kan excuseren. Niemand anders kan/moet dat in zijn/haar plaats doen.

Het is niet omdat TS de partner van x is dat zij zich voor zijn gedrag moet excuseren, die man is oud genoeg om dat zelf te doen. Idem de broer in dit verhaal - het is niet omdat zijn moeder hem 25 jaar geleden op de wereld heeft gezet dat zij vandaag verantwoordelijk is voor zijn gedrag wanneer hij op restaurant de boel bij elkaar schreeuwt. Het "broertje" is geen ventje van 5 jaar, het is een volwassen kerel van 25 jaar, en dus echt wel 100% verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag/acties.

Los daarvan - het gedrag van de vriend is idd nogal aso. Ik zou het niet prettig vinden als mijn vriend "de hele tijd" op zijn telefoon zou zitten als we uit eten gaan met mijn (of zijn) familie. Ik vraag me wel af hoelang die kerel nu eigenlijk op zijn telefoon zat, was TS heeft het blijkbaar niet opgemerkt. Maar hoewel het aso te noemen is, schaadt hij daar niemand mee. Hij is op dat ogenblik niet bepaald gezellig gezelschap te noemen, daar ben ik het zeker mee eens, maar hij heeft de sfeer niet verpest door een spelletje te spelen.
De actie van de broer daarentegen vind ik zwaarder tellen in dit verhaal, en het lijkt me dat dat vooral de domper op avond was. De daaropvolgende kinderachtige reactie van de vriend is niet geweldig, maar is wat het is: een reactie op. Hij had niet zo gereageerd als TS haar broer niet zo was beginnen schreeuwen. En dan kan je zeggen: ja maar de broer had niet lopen schreeuwen als TS haar vriend niet zo aso was geweest om zijn telefoon tevoorschijn te halen. En ja, dat klopt, maar kom op.. je moet wel iéts kunnen verdragen. Gezellig is het niet, maar hij schaadt er niemand mee. Negeer die vent en zijn telefoon en heb het gewoon gezellig met de mensen die mentaal wél aanwezig zijn. Je kan er met 4 nog een hele fijne avond van maken, maar in plaats daarvan heeft de broer de avond voor echt iedereen verpest door voor zoiets stoms te boel bijeen te schreeuwen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:59

Ik bedoel uiteraard niet dat Ts zich voor vriend zijn gedrag moet excuseren. Ik zeg letterlijk hiervoor dat de vriend zich naar Ts moet excuseren. Maar, ik vind wel dat als je iemand van buitenaf meeneemt in een groep (of dat nou familie of vrienden zijn) je ergens wel "verantwoordelijk" bent voor hoe die zich gedraagt. Ts is degene die ervoor gezorgd heeft dat vriend nu onderdeel is van de familiegroep, en als hij zich misdraagt heeft dat ook effect op haar verhouding met haar eigen familie, ook al doet ze niets fout. Ze is dus niet schuldig maar wel verantwoordelijk imo.

Ts moet vriend erop aanspreken, en de ouders de broer van Ts. Als beide kunnen erkennen dat ze iets fout hebben gedaan kan je straks veel beter een gesprek voeren zonder dat de emoties te hoog oplopen
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 28-10-22 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:00

Eef_Bam schreef:
Ik bedoel uiteraard niet dat Ts zich voor vriend zijn gedrag moet excuseren. Maar, ja ik vind wel dat als je iemand van buitenaf meeneemt in een groep (of dat nou familie of vrienden zijn) je ergens wel "verantwoordelijk" bent voor hoe die zich gedragen. Ts is degene die ervoor gezorgd heeft dat vriend nu onderdeel is van de familiegroep, en als hij zich misdraagt heeft dat ook effect op haar verhouding met haar eigen familie, ook al doet ze niets fout. Ze is dus niet schuldig maar wel verantwoordelijk imo.

Dat vind ik een vrij zware last om op iemand zijn schouders te leggen. Daarbovenop vind ik dat ook denigrerend naar de aanhang. Als mijn man mij mee neemt naar een feest ben ik geen hond waar hij op moet letten. :?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:46

Ayasha schreef:
poes schreef:

Wacht, ik fix het even voor je: jezelf verdedigen als men verbaal agressief naar je uit haalt in een restaurant waar je uitgenodigd bent. Ik was te voet naar huis gegaan als ik vriendlief was. :+

Agree to disagree. Door so te reageren vind ik dat je je net zo laag opstelt als de ander. En dan nog: die ouders hadden er niets mee te maken toch? Een excuses naar hen toe zou ik daarom echt op zijn plaats vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:57

Ayasha schreef:
poes schreef:

Als een zombie met ogen dicht gaan zitten schaar jij onder verdedigen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:22

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:
[

Als een zombie met ogen dicht gaan zitten schaar jij onder verdedigen?

Eh ja. Dat of voorkomen dat het nog verder escaleert.
Verdient het een schoonheidsprijs? Nee.
Maar dat verdient geen van beide hier. Beter met je ogen dicht gaan zitten dan het helemaal doen escaleren als naar huis gaan geen optie is.

Is het een perfecte oplossing? Nee.
Maar ik ben niet perfect en jij ook niet veronderstel ik. Wellicht was dit voor hem de beste optie binnen zijn mogelijkheden. En dan kan je daar als partners over praten om te kijken of je elkaar daarin kan helpen. Maar om dat meteen als rode vlag te zien… Tsja… nee sorry dat vind ik op het kinderachtige af..

Ik weet bv van mezelf dat ik een extreem temperament heb. Vind ik dat leuk? Nee. Dat is k*t want ik ben constant bezig met zelfbeheersing, mezelf constant aan het af vragen welke reactie gepast is omdat ik weet dat mijn instinctieve reactie "er over" is. Mijn man weet dat ik daar moeite mee heb dus wanneer in een sociale situatie iets voor valt en de mogelijkheid is er dan zal ik op dat moment aan mijn man vragen hoe ik hier nu het best mee om ga. (andersom zijn er ook dingen waar ik hem bij help overigens, iedereen heeft wel wat.). Maar wanneer het accuut is zoals in deze situatie en die mogelijkheid is er niet. Dan haal ik mezelf uit de situatie, hetzij door weg te gaan of, als dat niet kan, idd door in mezelf te keren.

Ik ben oprecht blij voor jou dat je niet hoeft te dealen met gebreken binnen jezelf maar er zijn mensen die dat wel moeten en soms moet je dan kiezen tussen twee kwaden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:35

Maar je kan iemand die aan tafel met zijn ogen dicht gaat zitten toch niet serieus nemen?
Ik zou denken dat hij geestelijk gehandicapt is ofzo. Of in ieder geval communicatief niet helemaal 100.
Dat is in een sociaal gebeuren zoals uit eten gaan in een restaurant toch net zo schadelijk als schreeuwen? Beiden sociaal zeer ongepast. Echt, over welk niveau hebben we het hier?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:41

Suzanne F. schreef:
Maar je kan iemand die aan tafel met zijn ogen dicht gaat zitten toch niet serieus nemen?
Ik zou denken dat hij geestelijk gehandicapt is ofzo. Of in ieder geval communicatief niet helemaal 100.
Dat is in een sociaal gebeuren zoals uit eten gaan in een restaurant toch net zo schadelijk als schreeuwen? Beiden sociaal zeer ongepast. Echt, over welk niveau hebben we het hier?

Ik zou daar oprecht een vorm van medeleven mee hebben omdat ik het erken van mezelf en me iets kan voorstellen bij het gevecht dat zo iemand met zichzelf aan het voeren is en dat is echt niet alleen woede maar ook de onmacht en frustratie naar jezelf toe. Maar meer zou ik daar niet over oordelen om de simpele reden dat HIJ het hele restaurant niet op stelten gezet heeft.
Als dit mijn man was dan zou ik het er thuis gewoon rustig met hem over hebben. Samen kijken wat er mis ging en hoe dat de volgende keer beter opgelost kan worden maar zoals ik al zei; Ik heb hoofdzakelijk mensen met imperfecties rond me. Ik kan me voorstellen dat mensen die sociaal sterk zijn en makkelijk hun weg vinden binnen het sociale/maatschappelijke stelsel hier heel veel van vinden zonder er veel van af te weten.

Oordelen is immers makkelijker dan begrijpen.

En ja, ik vraag me ook af waarom broertje zo uit zijn slof schoot maar daarover staat er simpelweg minder info in het topic behalve dat ie ook een heethoofd is... Die heeft dus gekozen voor geen zelfbeheersing en escalatie. Dat is het alternatief.

Ik breng mezelf niet meer in dit soort posities. Als ik ergens mee naar toe ga is het ergens waar ik ruimte kan nemen. :+ Ik doe het mijn man om dezelfde reden ook niet aan: of het zijn mensen waarbij we ons allebei op ons gemak kunnen voelen of er wordt gepast wanneer de situatie weinig bewegingsruimte heeft (letterlijk en figuurlijk.)
Wellicht is dat ook iets dat TS kan overwegen als ze bij deze man wil blijven. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:47

Ik verwacht van volwassenen volwassen gedrag.
Dus zowel vriend als broer

Als er echt specifiek unieke redenen zijn dat iemand zich níet volgens de sociaal geldende norm kán gedragen, dan wil ik daar rekening mee houden. Maar dan moet ik dat wèl weten.

Ts geeft aan dat er geen handicaps of beperkingen zijn, als ik alles goed gelezen heb.

En dan mag je van een 25jarige man en een 42jarige man verwachten dat ze de sociale norm kennen en daar naar handelen.

Je mag ook verwachten dat er voldoende zelfinzicht en metacognitie is dat als zulke volwassenen zich niet aan de sociale norm houden, dat ze weten dat daar wat van gevonden wordt.
En dát dus niet raar vinden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:51

@Ayasha: Er is wel een verschil tussen er achteraf met je partner over praten en je aandeel erin erkennen en reageren zoals de vriend van TS denk ik. Want TS geeft aan dat wanneer ze erover wil praten vriend boos word op haar en het weg wil stoppen, dat is natuurlijk niet echt constructief.
Alsnog natuurlijk wel een beetje extreem om direct te zeggen dat vriend vast niet goed is en dat TS er maar gauw bij weg moet rennen. Maar ik zou wel zeggen doe even een stap terug want soms lijkt een situatie wellicht minder vreemd als je er midden inzit terwijl je achteraf met een meer buitenstaander perspectief je wel afvraag wat je toen in hemelsnaam dacht. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je niet gewoon boos word en vriendlief met een bosje bloemen naar je moeder stuurt eerlijk gezegd. Op het moment in de verdediging schieten kan gebeuren, maar vriend van TS blijft daar in hangen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:58

Eef_Bam schreef:
Het lijkt me goed om voor je het gesprek met iedereen hebt, zelf het gesprek met je vriend aan te gaan. Uit je berichten lijkt het alsof je vriend niet vind dat hij zelf fout zat, maar alleen je broer. Het lijkt me goed als je hem duidelijk maakt dat hij ook fout is geweest, en dat hij zich hiervoor allereerst ten opzichte van je ouders moet verontschuldigen (kan ook alvast voor het familiegesprek), en eigenlijk ook tegen jou, want door hem zit je nu in een vervelende situatie, want jij bent toch wel een beetje verantwoordelijk voor hoe jouw aanhang zich gedraagt. Je broer zou dit ook moeten doen, maar dat is meer de verantwoordelijkheid van je ouders en niet van jou.

Hij is volwassen, dan ben je daar niet echt verantwoordelijk voor. Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden in wat wel en niet kan en waar, dat blijkt wel weer als je alle reacties leest. Wat vriend wel kan doen is zeggen dat hij het vervelend vindt dat ze zich zo voelt, excuus gaat wel ver zeker ook omdat het bij hun samen vrij normaal is dat er een telefoon wordt gebruikt tijdens eten bijvoorbeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:03

Femke_Tweety schreef:
Ik verwacht van volwassenen volwassen gedrag.
Dus zowel vriend als broer

Als er echt specifiek unieke redenen zijn dat iemand zich níet volgens de sociaal geldende norm kán gedragen, dan wil ik daar rekening mee houden. Maar dan moet ik dat wèl weten.

Ts geeft aan dat er geen handicaps of beperkingen zijn, als ik alles goed gelezen heb.

En dan mag je van een 25jarige man en een 42jarige man verwachten dat ze de sociale norm kennen en daar naar handelen.

Je mag ook verwachten dat er voldoende zelfinzicht en metacognitie is dat als zulke volwassenen zich niet aan de sociale norm houden, dat ze weten dat daar wat van gevonden wordt.
En dát dus niet raar vinden.

Dat zullen ze vast ook wel weten.
Ik heb ook geen sociale handicaps/beperkingen en mijn man ook niet. Maar de meerderheid hier doet precies alsof zij nog nooit iets gedaan hebben dat niet gepast was en gedacht heeft ‘f*ck it ik sta achter mezelf ook al had ik het anders kunnen brengen.’

IMO getuigd dat dus van heel weinig ‘mega-cognitie’ om jouw woorden te gebruiken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:27

@ ayasha: sorry, maar ik kan nog steeds geen begrip opbrengen voor die reactie. Als je er niet mee kan dealen zeg je dat je naar huis wil, of ben je de rest van de avond gewoon stil ofzo maar met je ogen dicht gaan zitten… komop. Daar is geen enkele ‘fiets it, ik sta achter mezelf’ uitleg voor te bedenken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:35

TS: ik lees tussen de regels door (ja, weet ik, aannames en speculaties) wel wat zaken waarvan ik denk:

Ben jij er heel, heel, heel zeker van dat je vriend geen game verslaving heeft of aan het ontwikkelen is?
En als jij echt heel, heel, heel zeker weet dat dat niet speelt, zou je broer dan dat vermoeden kunnen hebben omdat hij jouw vriend bij andere gelegenheden óók Pokemon Go (of wat dan ook) heeft zien spelen?

De reactie van jouw vriend (boos zijn en blijven, ook over dat het een 'kinderspel' genoemd wordt) én de uitbarsting van je broer (dat doe je in mijn ervaring echt niet op één keer irritatie, maar omdat het gedrag je al veel vaker is opgevallen en je heeft geirriteerd) doet mij (ja, nog een keer, aannames en zo) echt vermoeden dat er misschien een gameverslaving speelt.

Beide reacties komen niet uit de lucht vallen imo.

Ik ben zelf wel eens ontploft in een restaurant (niet op volume overigens) maar gewoon pissed off weggelopen door het gedrag van een familielid. En dat kwam echt omdat ze altijd aan het zuigen was en dit de zoveelste keer was en toen was de emmer gewoon vol.

De meeste mensen hebben echt genoeg zelfbeheersing niet te gaan schreeuwen, dus dat dit wel is gebeurd zou best wel eens komen omdat de frustratie van 10 eerdere ontmoetingen er uit kwam, ipv het afgelopen half uur.

TS, je hoeft niet te reageren, maar wees eerlijk naar jezelf.
Vraag jezelf echt serieus af: heeft hij een game-probleem of niet.
Wil je het niet zien, of is het écht niet zo, prima.

Maar het zou een reden kunnen zijn waarom jij vindt dat je zo'n actieve rol in dat gesprek moet hebben. Als er niets mis is, hoef jíj niets te doen. Maar als jij onbewust denkt: hmmm, hier zit eigenlijk toch wel meer achter, ja, dan snap ik ook dat je actief wilt (kunnen) sturen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:52

Poekkie schreef:
@ ayasha: sorry, maar ik kan nog steeds geen begrip opbrengen voor die reactie. Als je er niet mee kan dealen zeg je dat je naar huis wil, of ben je de rest van de avond gewoon stil ofzo maar met je ogen dicht gaan zitten… komop. Daar is geen enkele ‘fiets it, ik sta achter mezelf’ uitleg voor te bedenken.

Wat is voor jou het verschil tussen stil zijn met ogen open of stil zijn met ogen dicht? :+ Wat triggert jou daar zo extreem in dat dat minimale totaal niks beïnvloedende verschil bij jouw kennelijk een groot verschil is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:57

Dat je eens niet ideaal reageert heb ik echt alle begrip voor. Ik ben ook best een heethoofd en ik weet hoe snel het gaat.

Maar… achteraf even een belletje naar degene die er niets mee te maken had en me uitnodigde van ‘ja sorry voor wat er gebeurd is, ik wou het echt een fijne avond voor jullie maken, hoe kan ik dit goed maken?’ Is toch niet zo gek?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:07

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:

Wat is voor jou het verschil tussen stil zijn met ogen open of stil zijn met ogen dicht? :+ Wat triggert jou daar zo extreem in dat dat minimale totaal niks beïnvloedende verschil bij jouw kennelijk een groot verschil is?

Het verschil tussen het gesprek nog enigszins van afstand meevolgen en nog ergens minimaal interesse tonen tov ‘loop allemaal naar de hel, ik wil zelfs niet eens meer weten wat jullie zeggen of doen’? Beiden zijn niet gezellig maar optie 1 begrijp ik nog wel. Optie 2 zou wss mijn moeder je er zelf wel uit hebben geknikkerd wegens totaal gebrek aan respect.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:08

poes schreef:
Dat je eens niet ideaal reageert heb ik echt alle begrip voor. Ik ben ook best een heethoofd en ik weet hoe snel het gaat.

Maar… achteraf even een belletje naar degene die er niets mee te maken had en me uitnodigde van ‘ja sorry voor wat er gebeurd is, ik wou het echt een fijne avond voor jullie maken, hoe kan ik dit goed maken?’ Is toch niet zo gek?

Nee. En er van uit gaande dat TS haar vriend geen asociale klootzak is (en broertje ook niet.) maar gewoon een heel slecht moment hadden doet mij vermoeden dat hier gewoon veel meer gaande is dan dit ene voorval. Ik kan me nl ook niet voorstellen dat iets als dit zo op geblazen moet worden tot gesprek plannen aan toe tenzij er veel meer speelt. En dan wordt het veel te gecompliceerd om snel te oordelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:12

Dat vraag ik me ook af: speelt er meer? Maar dat weten we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:16

Ja, laten we nu vooral op basis van een tekstverhaaltje de TS bang maken voor allerlei zaken. nadat we eerst haar hele relatie hebben afgebrand +:)+ .