Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LoveGlove schreef:Ik ben het eens met het negeren stukje wat iedereen zegt. Maar ik wil mensen er wel even aan herinneren dat ze ptss heeft en het daardoor bijna onmogelijk kan zijn om dat te doen.
Als ptss wordt getriggert wordt eigenlijk gewoon je overlevingssysteem getriggert en ingezet en werkt je prefrontale cortex niet meer echt/wordt uitgeschakelt (hoop dat ik dat goed heb gezegd). Dat betekend dat je dus niet meer rationeel kan denken. Je lichaam denkt dat het in levensgevaar is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat kun je je lichaam niet echt zomaar zeggen op dat moment.
Dus om op het moment dat haar ptss getriggert wordt "negeer gewoon" te denken en ook te doen is bijna onmogelijk. Je lichaam heeft overlevingsmechanisme aangezet dus je lichaam doet wat denkt dat nodig is om te overleven: vechten, vluchten of bevriezen. Na het hele fenomeen als je lichaam weer denkt veilig te zijn komen vaak de dingen als paniekaanvallen etc. Soms komt het zelfs tijdens de trigger, maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Het kan lastig zijn om dit te begrijpen en ik probeer hier ook zeker niet mee te zeggen dat ts niet hoeft te proberen om alles te negeren. Dat is eenmaal meestal de beste manier om er mee om te gaan. Maar ik wil wel benadrukken dat het met ptss heel moeilijk kan zijn om dat te doen. En het kan zelfs haar ptss triggeren als jullie dit blijven zeggen tegen haar. Naar mijn idee heeft het haar ptss ook mild getriggert. Het blijven herhalen en er direct over zijn kan heel erg als aanvallend overkomen voor iemand met ptss, zelfs als ze weet dat jullie dat niet zo bedoelen. Ptss kan echt vreselijk in de weg zitten met dit soort dingen. Ik weet helaas precies hoe het voelt. Ze heeft de hulphond niet voor niks.
Dus ben aub voorzichtig met het suggestereren van het negeren. Ik ben er vrij zeker van dat ze het probeert maar gewoon super lastig is door alle triggers. Als ik het me goed herinner heeft ze voordat de drama kwam best veel over haar ptss verteld tegen haar buurvrouw. Dus de kans is groot dat ze precies weet waar de triggers zitten en dat ook gebruikt, wat heel smerig is en het veel moeilijker maakt voor ts.
Nogmaals, ik ben het volledig met jullie eens. Negeren is meestal het beste. Maar geef haar ook de ruimte erin en blijf er niet constant keihard in pushen want dat kan juist avarechts werken.
Kinke schreef:bakstenen schoonmaken? Poetst ze het huis aan de buitenkant?