Niet veilig voelen in eigen huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Niet veilig voelen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:13

Elke reactie geeft haar benzine om nog even door te gaan. Ik zou echt op negeren overgaan.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:45

Ik ben het eens met het negeren stukje wat iedereen zegt. Maar ik wil mensen er wel even aan herinneren dat ze ptss heeft en het daardoor bijna onmogelijk kan zijn om dat te doen.

Als ptss wordt getriggert wordt eigenlijk gewoon je overlevingssysteem getriggert en ingezet en werkt je prefrontale cortex niet meer echt/wordt uitgeschakelt (hoop dat ik dat goed heb gezegd). Dat betekend dat je dus niet meer rationeel kan denken. Je lichaam denkt dat het in levensgevaar is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat kun je je lichaam niet echt zomaar zeggen op dat moment.

Dus om op het moment dat haar ptss getriggert wordt "negeer gewoon" te denken en ook te doen is bijna onmogelijk. Je lichaam heeft overlevingsmechanisme aangezet dus je lichaam doet wat denkt dat nodig is om te overleven: vechten, vluchten of bevriezen. Na het hele fenomeen als je lichaam weer denkt veilig te zijn komen vaak de dingen als paniekaanvallen etc. Soms komt het zelfs tijdens de trigger, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Het kan lastig zijn om dit te begrijpen en ik probeer hier ook zeker niet mee te zeggen dat ts niet hoeft te proberen om alles te negeren. Dat is eenmaal meestal de beste manier om er mee om te gaan. Maar ik wil wel benadrukken dat het met ptss heel moeilijk kan zijn om dat te doen. En het kan zelfs haar ptss triggeren als jullie dit blijven zeggen tegen haar. Naar mijn idee heeft het haar ptss ook mild getriggert. Het blijven herhalen en er direct over zijn kan heel erg als aanvallend overkomen voor iemand met ptss, zelfs als ze weet dat jullie dat niet zo bedoelen. Ptss kan echt vreselijk in de weg zitten met dit soort dingen. Ik weet helaas precies hoe het voelt. Ze heeft de hulphond niet voor niks.

Dus ben aub voorzichtig met het suggestereren van het negeren. Ik ben er vrij zeker van dat ze het probeert maar gewoon super lastig is door alle triggers. Als ik het me goed herinner heeft ze voordat de drama kwam best veel over haar ptss verteld tegen haar buurvrouw. Dus de kans is groot dat ze precies weet waar de triggers zitten en dat ook gebruikt, wat heel smerig is en het veel moeilijker maakt voor ts.

Nogmaals, ik ben het volledig met jullie eens. Negeren is meestal het beste. Maar geef haar ook de ruimte erin en blijf er niet constant keihard in pushen want dat kan juist avarechts werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:12

Lieve ts, ga voor de spiegel staan, kijk eens kwaad en zeg op zeer besliste toon: En nu opdonderen met je gezeur.
Geloof me, de eerste keer zal ze flabbergasted zijn en daarna zal ze het nog wel een keer proberen maar na enkele keren is het afgelopen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:18

LoveGlove schreef:
Ik ben het eens met het negeren stukje wat iedereen zegt. Maar ik wil mensen er wel even aan herinneren dat ze ptss heeft en het daardoor bijna onmogelijk kan zijn om dat te doen.

Als ptss wordt getriggert wordt eigenlijk gewoon je overlevingssysteem getriggert en ingezet en werkt je prefrontale cortex niet meer echt/wordt uitgeschakelt (hoop dat ik dat goed heb gezegd). Dat betekend dat je dus niet meer rationeel kan denken. Je lichaam denkt dat het in levensgevaar is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat kun je je lichaam niet echt zomaar zeggen op dat moment.

Dus om op het moment dat haar ptss getriggert wordt "negeer gewoon" te denken en ook te doen is bijna onmogelijk. Je lichaam heeft overlevingsmechanisme aangezet dus je lichaam doet wat denkt dat nodig is om te overleven: vechten, vluchten of bevriezen. Na het hele fenomeen als je lichaam weer denkt veilig te zijn komen vaak de dingen als paniekaanvallen etc. Soms komt het zelfs tijdens de trigger, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Het kan lastig zijn om dit te begrijpen en ik probeer hier ook zeker niet mee te zeggen dat ts niet hoeft te proberen om alles te negeren. Dat is eenmaal meestal de beste manier om er mee om te gaan. Maar ik wil wel benadrukken dat het met ptss heel moeilijk kan zijn om dat te doen. En het kan zelfs haar ptss triggeren als jullie dit blijven zeggen tegen haar. Naar mijn idee heeft het haar ptss ook mild getriggert. Het blijven herhalen en er direct over zijn kan heel erg als aanvallend overkomen voor iemand met ptss, zelfs als ze weet dat jullie dat niet zo bedoelen. Ptss kan echt vreselijk in de weg zitten met dit soort dingen. Ik weet helaas precies hoe het voelt. Ze heeft de hulphond niet voor niks.

Dus ben aub voorzichtig met het suggestereren van het negeren. Ik ben er vrij zeker van dat ze het probeert maar gewoon super lastig is door alle triggers. Als ik het me goed herinner heeft ze voordat de drama kwam best veel over haar ptss verteld tegen haar buurvrouw. Dus de kans is groot dat ze precies weet waar de triggers zitten en dat ook gebruikt, wat heel smerig is en het veel moeilijker maakt voor ts.

Nogmaals, ik ben het volledig met jullie eens. Negeren is meestal het beste. Maar geef haar ook de ruimte erin en blijf er niet constant keihard in pushen want dat kan juist avarechts werken.

Bovenstaande zou voor mij als partner direct de reden zijn om de buurvrouw eens flink aan te spreken op haar gedrag. Iedereen heeft weleens mot of een ding, helemaal prima. Maar dit is al maanden bezig en ze stopt er gewoon absoluut niet mee. Ik moet er niet aan denken dat mijn partner zich zo zou moeten voelen in het eigen huis vanwege een buitenstaander. Opflikkeren met die buurvrouw zou ik zeggen. ;)

Maar goed, dat is inmiddels ook echt al wel honderdere keren gezegd maar tot op heden is er nog altijd niets mee gedaan... Als je partner niet inziet hoeveel last jij hebt van iets dan gaat daar (imo) ook echt wel wat fout. Na maanden is het geen kwestie meer van 'even negeren en het stopt', nee buurvrouw gaat gewoon door en moet gewoon een keer flink op haar plek worden gezet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:42

marleen_88 schreef:
Elke reactie geeft haar benzine om nog even door te gaan. Ik zou echt op negeren overgaan.

Ik vind dit wel mooi gezegd. De auto geen benzine geven }>

Ik vind het nogal wat wat de buurvrouw doet. Lijkt mij ook strafbaar, inbreuk op de privacy.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 18:21

Nou helaas is het niet verbetert ze zijn net 3 dagen van vakantie terug en het heeft het kookpunt bereikt.

Wij zijn zelf ook een week met de honden weg geweest en zijn net terug. Ik ben vanochtend 2 uur lang met ze weggeweest en had een afspraak bij de psycholoog dus ik zet ze thuis even af en rij daar heen. Ik kreeg een apje van mijn andere buurvrouw dat ze blafte of er iets aan de hand was dus ik kijk zie ik de buurman voor het raam staan en de honden blaffen. Toen ik door de camera riep dat ze stil moesten zijn waren ze dat ook. Even later stond hij weer voor de raam te roepen. Ik ben naar huis gegaan en met dat ik thuis kwam kwam hij schreeuwend op mij af. En het was klaar en ze blafte al uren! Nee dat kon niet ik ben net een half uur weg geweest. Nee dat loog ik, ik kreeg nog wel problemen met hem! Ik vroeg of hij mij niet wilde bedreigen dat ik dat niet prettig vond, daar had hij niets mee te
Maken en hij ging er voor zorgen dat ze nooit meer zouden blaffen.
Even later sloot degene aan waar ze bevriend mee zijn en begon ook mee te schreeuwen dat hij gelijk
Had en ze al de hele week niks anders deden als blaffen??!! Ze waren er niet eens!
Ik heb aangebeld bij mijn andere buurvrouw omdat ik helemaal overstuur was en ook zij vertelde hem dat wat hij beweerde niet waar was. Hierdoor begon hij nog harder te schreeuwen en duwde mij weg. Ik vroeg hem nogmaals of hij op wilde houden dat ik anders de politie zou bellen waarop ik het antwoord kreeg “doe maar kunnen ze de honden gelijk meenemen” ik sta nog steeds te trillen en ben nu helemaal op…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:27

Ik zou alsnog de politie bellen. Laat ze maar komen..

Wat zegt je vriend?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:28

Fysiek geweld en getuige, doe aangifte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:29

en waarom heb je de politie niet gebeld?
Was een hele goede reden voor :j

En neemt de camera op?
Laat de politie maar zien dat ze voor het raam staan

bah bah wat een sh.t volk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:43

Waarom heb je níet de politie gebeld? Hier moet je echt gewoon voor bellen!

Afspraak gaan maken met de wijk agent lijkt me ook verstandig, en ieder incident gaan melden. Alles.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:46

Melden, melden en nog eens melden. Dit gaat te ver, het is opgenomen. Je hebt getuigen en ze mogen niet aan jou komen.

Sterkte ts

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:11

Als je dit niet meld dan gaat er ook niets veranderen.
Hebben ze bij jouw in de buurt buurtbemiddeling? https://www.buurtbemiddelingwijchen.nl/home dit vond ik via google
Vorige week heb ik via de buurtbemiddeling in breda met 2 bemiddelaars een gesprek met mijn buurvrouw gehad (nou ze schreeuwde vooral heel veel terug). En sinds het gesprek geen geluidsoverlast meer gehad(klop ik meteen even af). Nou heb ik wel elke keer met geluidsoverlast een melding gemaakt bij de handhaving. Dus daar lag best een dossier (hoop ik). Ik hoop dat mijn buurvrouw nou de ernst van het probleem ziet en dus rekening gaat houden met mij. Dus misschien kan de buurtbemiddeling bij jouw in de buurt ook iets doen. Maar eerst dus wel melden en mocht je camera inderdaad ook opnemen bewaar de beelden van vandaag dan is ook weer bewijs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:21

Wat een nare ervaring.
Ik zou inderdaad melding/aangifte doen bij de politie. Fijn dat de andere buurvrouw het wel voor je opnam.
Wat zegt en doet je vriend? Vind hij het nog steeds allemaal meevallen?
Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:48

Het beste was idd geweest om meteen de politie te bellen en melding te maken.
Zijn ze nou helemaal gek geworden?
Wat heeft je vriend hierover gezegd?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:51

Jeetje wat heftig, wat een etters zeg, walgelijk. :\

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:01

Heb je al camera's hangen? Want dan is het handig om de beelden waar op hij je bedreigde goed op te slaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:28

Het zal een hele drempel voor je zijn om over heen te stappen maar net wat de anderen zeggen: doe aangifte, je hebt het vast op camera staan en een buurvrouw welke getuige kan zijn. Laat je dit over je heen komen zal het nog verder gaan escaleren.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:34

Inderdaad beelden opslaan en politie bellen. Dossier maken daar.
Zijn ze helemaal 8)7

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 22:55

Aangifte is gedaan. Alles staat op beeld door de ring camera. En ik had een getuigen. Mijn vriend is er vanavond geweest hij zegt er weinig over alleen dat hij gezegd had dat we zo niet met elkaar om gaan.
Maar het is en blijft voor hun een eenzijdig verhaal honden blaffen uren achtereen (ze doen dit niet alle overige buren bevestigen dit en we hebben gewoon beelden)
Dat we beelden hebben dat ze op het raam kloppen is niet zo dan zal ze vast de bakstenen schoon aan het maken geweest zijn en per ongeluk tegen het raam hebben getikt.
Hoe nu verder weet ik niet. Ergens ben ik bang dat de aangifte alleen tegen hun nekharen instrijkt maar ergens hoop ik dat ze nu spijt zullen krijgen omdat de buurt nu ook heeft gezien wat voor mensen het zijn.
Ik kan van alle kanten aantonen dat er van ons uit geen last is maar als hun hoog en laag blijven volhouden dat het wel zo is zelfs als wij op vakantie zijn horen ze ze blaffen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:05

Die mensen hebben last van auditieve hallucinaties.
Belachelijk dat ze zich zo hebben laten gaan, maar net wat je zegt, anderen hebben het nu ook gezien en zolang jij de beelden hebt is het goed. Laat ze maar verklaren dat ze last hadden van de honden terwijl jullie op vakantie waren, dat laatste kunnen jullie aantonen en dan is dat van de baan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:08

Maar wat is dat nou voor rarigheid, zijn die mensen zo gestoord dat ze "voor de lol" zich een potje op gaan staan winden :? Kunnen het echt geen andere honden zijn die ze horen...?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:43

bakstenen schoonmaken? Poetst ze het huis aan de buitenkant?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:48

Kinke schreef:
bakstenen schoonmaken? Poetst ze het huis aan de buitenkant?

Ken er meer. De buren bij mijn moeder stofzuigen zelfs de straat met een stofzuiger die ik gebruik voor binnen in huis. Zelfs de planten worden buiten schoon gemaakt. Dat zijn trouwens ook niet de meest makkelijke mensen nu ik er zo over na denk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:30

Het wordt echt elke keer meer bijzonder met wat voor opmerkingen ze komen.

Maar dat die man gewoon nu ook al aan je heeft gezeten, is echt 10000 stappen te ver. Het was al veel te ver aan't gaan, maar jeetje. Ik kan me echt goed indenken dat dit heel erg inhakt op je, naast alles wat ze zeggen en doen al. Goed dat er aangifte is gedaan (al kan ik me wel voorstellen dat je dat deel eng vind vanwege eventuele reacties van hen erop maar toch goed gedaan hoor!) en hopelijk gaat de politie dit echt serieus oppakken en kunnen ze er iets mee. Wat een drama dit, ik leef echt met je mee!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:22

Wat vreselijk dat het zover is gekomen. Verdrietig ook.

Fysiek geweld maakt verder overleg vrijwel onmogelijk. De aangifte is het enige wat je nu kunt doen.

En toch maar eens verhuizen gaan overwegen. Dat is geen zwaktebod, dat is kiezen voor je eigen geluk.