Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:47

speurneusc schreef:
een boom bij/op de erfgrens mag maar 2 m worden, een struik op de erfgrens / grens mag zo hoog worden als ie kan staat geen beperking voor qua hoogte!!!!!

In principe is er voor bomen en heggen geen wettelijk vastgestelde hoogte, maar afscheidingen mogen max 2 meter hoog zijn (zolang ze naast of achter het huis staan), dus een heg als afscheiding mag tot 2 meter groeien.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 22:43

Er zit ook een sloot van zo'n 3 meter breed die we delen. De planten staan er ongeveer 1,5 meter vandaan, dus dat komt wel goed. Bovendien heeft ze zelf knotwilgen die echt bij de slootkant staan en er ook overheen groeien.
Sommige plantjes doen het ook niet erg goed, maar het komt wel goed met ze hoop ik.
Afbeelding

Het is de bedoeling dat ze zo hoog worden;
Afbeelding
De buren die tegen de planten hierboven aankijken vinden het juist prachtig en willen ook graag dat ik het zo laat voor hun eigen privacy. Deze stonden hier ook al toen ik er kwam te wonen. Zo is het ook al jaren en ze groeien echt hard. Ik heb ze even een jaar niet gesnoeid en ze zijn bijna een meter gegroeid. De buren willen/weten ook dat de nieuwe zo hoog worden, ze hebben ook bij de buren vanuit huis gekeken en vonden het wel wat. Dus ik snap de vraag via de App ook niet.. Het was besproken dat dit hetzelfde zou worden, maar als ik ze groot in koop ben ik gewoon bijna 500euro kwijt..

De buurvrouw kwam de tuin in om de muur van haar garage te bekijken die ze op wil laten vullen om het beter te isoleren. We mogen er niks tegen aan laten groeien/zetten maar het is wel een beetje kaal..
Afbeelding

Ik was er ook bang voor dat ze weer iets gingen proberen te regelen met mij en ineens terug wilden krabbelen..

Exitium

Re: Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:19

Er tegenaan laten groeien mag niet als het geen gedeelde muur is, maar je mag er prima dingen tegenaan zetten hoor. Plantenbakken e.d. er tegenaan schroeven mag an sich ook zolang er geen schade ontstaat, maar gezien de situatie en het extra isoleren wat ze wil doen zou ik dat wellicht niet doen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:37

Exitium schreef:
Er tegenaan laten groeien mag niet als het geen gedeelde muur is, maar je mag er prima dingen tegenaan zetten hoor. Plantenbakken e.d. er tegenaan schroeven mag an sich ook zolang er geen schade ontstaat, maar gezien de situatie en het extra isoleren wat ze wil doen zou ik dat wellicht niet doen

Als ik het goed begrijp, mag je dus geen begroeiing zoals hedera tegen een schutting plaatsen als deze van je buren is of andersom??

Is er een plekje waar dit zwart op wit staat? Kan dit zelf ook wel goed gebruiken namelijk!!
(Buren, onze schutting, zijn planten... Niet blij mee en woekert)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:43

Klopt. Als de schutting op de erfgrens staat is deze gemeenschappelijk eigendom (ook als de ene buur de schutting volledig betaald heeft) en mag het wel. Als de schutting door één buur geplaatst is en volledig op diens grond staat, dan is de schutting eigendom van die persoon en mag het niet.

Bij een muur die deel uitmaakt van een huis, garage, schuur, etc van één van de buren maar niet van de andere (dus een garage van buurman A waarvan de buitenmuur aan de erfgrens grenst bijvoorbeeld, zoals de foto van TS hierboven) geldt dat die muur in dat geval eigendom is van de buur bij wiens huis/garage/schuur die muur hoort. Dan mag je er dus geen beplanting e.d. tegenaan laten groeien. Wel mag je in dat geval dus een plantenbak ophangen of er spullen tegenaan zetten, zolang het maar geen schade oplevert voor de buren.

Wat jij zoekt kun je afleiden uit enkele artikelen uit het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 5:62
1 Een vrijstaande scheidsmuur, een hek of een heg is gemeenschappelijk eigendom en mandelig, indien de grens van twee erven die aan verschillende eigenaars toebehoren, er in de lengterichting onderdoor loopt.

Artikel 5:67
Iedere mede-eigenaar mag tegen de mandelige scheidsmuur aanbouwen en daarin tot op de helft der dikte balken, ribben, ankers en andere werken aanbrengen, mits hij aan de muur en aan de door de muur bevoegdelijk daarmee verbonden werken geen nadeel toebrengt.

Met andere woorden: een schutting is mandelig als deze op de erfgrens staat, en als een schutting mandelig is mag je er zaken aan vast maken. Als een schutting dus niet mandelig is, mag dat niet, want dan is het geheel eigendom van één van de buren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:07

Je zou palen in de grond kunnen zetten en dan dezelfde planken er tegenaan zoals ernaast. Dan kan je daar wel wat tegenaan laten groeien?

Maar ze komt dus de tuin in, omdat ze bij de muur van haar garage wil?

Die laurier zal wel aanslaan. Volgens mij is het nu niet het beste moment om te planten, maar wij hebben ene kort stuk hoge laurier en had 1 ergens anders gered en ernaast gezet. Was lelijk in het begin en wilde hem er alweer uit trekken, maar is helemaal dicht en groot binnen 2 jaar. Hij was wel al iets groter, maar wel kaal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:46

Je kan idd voor de muur van de garage je eigen schutting zetten waar je van alles mee kan

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:18

Maare voor isoleren hoeft ze toch niet in jouw tuin te zijn? Dat doet ze toch aan de binnenkant?

Enne paar palen er voor, draad er tussen en druif oid er tegen laten groeien. Of leibomen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:54

MarjanB schreef:
Maare voor isoleren hoeft ze toch niet in jouw tuin te zijn? Dat doet ze toch aan de binnenkant?

Enne paar palen er voor, draad er tussen en druif oid er tegen laten groeien. Of leibomen

Misschien van die isolatie korrels laten spuiten in de muur?
Maar goed dat is eenmalig en ja daar moet je als buren toegang voor geven. Maar wel gewoon op afspraak.
Niet dat de buurvrouw of werklui te pas en te onpas je tuin in denderen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:53

de buurvrouw kwam de tuin in om de muur van dr garage te bekijken???? Toch zeker eerst even toestemming gevraagd?
Want zomaar bij je buren de tuin indenderen omdat de buitenkant van jouw garagemuur aan 1 kant alleen via de tuin van de buren is te bekijken, mag niet zomaar natuurlijk; dat is gewoon iemand z'n priveterrein zonder toestemming betreden.

Zo niet zou ik dr toch even een opfriscursus over 'mijn en dijn' geven om even heel snel korte metten te maken met dat soort asociaal gedrag.
En heel eerlijk? Het vragen over hoe en wat over die heg ( zoals ik al dacht; nog voor het ding ook daadwerkelijk er staat begint het gezeur al) en nu zomaar je tuin met een slap excuus betreden komt wel heel erg over als; aah ze heeft mij toezeggingen gedaan dus hahahaha ik heb gewonnen; nu gewoon de hele arm grijpen, want die vingeraanrijking voldoet mij niet.

Hoop dat dit een voorbarige conclusie is en dat ze zich nu gewoon koest houdt en andermans terrein respecteert, maar heel eerlijk; ik vrees dat ze nu denkt over je heen te kunnen lopen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:40

xxCYNNxx schreef:
de buurvrouw kwam de tuin in om de muur van dr garage te bekijken???? Toch zeker eerst even toestemming gevraagd?
Want zomaar bij je buren de tuin indenderen omdat de buitenkant van jouw garagemuur aan 1 kant alleen via de tuin van de buren is te bekijken, mag niet zomaar natuurlijk; dat is gewoon iemand z'n priveterrein zonder toestemming betreden.

Zo niet zou ik dr toch even een opfriscursus over 'mijn en dijn' geven om even heel snel korte metten te maken met dat soort asociaal gedrag.
En heel eerlijk? Het vragen over hoe en wat over die heg ( zoals ik al dacht; nog voor het ding ook daadwerkelijk er staat begint het gezeur al) en nu zomaar je tuin met een slap excuus betreden komt wel heel erg over als; aah ze heeft mij toezeggingen gedaan dus hahahaha ik heb gewonnen; nu gewoon de hele arm grijpen, want die vingeraanrijking voldoet mij niet.

Hoop dat dit een voorbarige conclusie is en dat ze zich nu gewoon koest houdt en andermans terrein respecteert, maar heel eerlijk; ik vrees dat ze nu denkt over je heen te kunnen lopen.

Jij zegt wat ik eerlijk gezegd ook al dacht.
Geef mensen een vinger, en ze pakken je hele arm.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:50

Dus als ik het lees mag ik eisen dat de buren de klimop die MIJN schuurtje kapot maken omdat ze die aan hun kant tegen mijn schuur laten aangroeien gewoon laten weghalen? Dat zou wel heel fijn zijn. Zal wel gedonder opleveren, want het zijn mensen die bij alles ruzie zoeken, maar ik weet wel dat de klimop onder mijn broeiplaten groeit en soms vind ik het zelfs binnen via een ventilatiegat. Zij halen het nooit weg, ik moet eigenlijk steeds het dak van het schuurtje op om het weg te knippen, maar dan staat het nog steeds tegen 1 gehele muur aan.

Overigens moet je voor onderhoud aan de woning ladderrecht verlenen. Dus als de buren op jouw grond moeten zijn voor isolatie, dan ben je dat gewoon verplicht. Eventuele schade moeten ze wel herstellen (en dat hebben mijn buren niet gedaan, planten vertrapt, ik kon 3 dagen later de tuin omspitten en de planten zijn er letterlijk uitgeropt). Wel moeten de buren melden dat ze gebruik maken van het ladderrecht. Zomaar het erf oplopen van ja maar, dat mag niet.

Met de andere buren heb ik gewoon de afspraak dat ze mogen snoeien zonder overleg, mits ze het opruimen. Zij hebben een klimplant tegen de schutting (die geen schade oplevert) die enorm snel groeit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:00

Hier hadden onze oude buren ook klimop tegen de schutting wat alles overwoekerde. 2x per jaar haalde wij aan onze kant alles radicaal weg. Hierdoor gingen er hun kant ook stukken dood, maar jammer dan. Dan moet je je troep maar bij je houden.
In het begin verschillende keren netjes gevraagd, maar ze deden er eigenlijk nooit wat aan, want hun vonden het mooi. Ja dat kan best maar die troep overwoekerd alles, groeide onze garage in. Stenen zagen er niet uit op 1 stuk doordat alles beschadigde. Hun reactie, dan moeten jullie het maar niet weghalen dan zie je dat niet 8)7

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 19:57

Er groeit ook niks tegen aan. Het staat eigenlijk ook vrijwel altijd in de schaduw, dat stuk, dus echt plantjes kan ik er ook niet plaatsen. Daar had ik wel aan zitten denken, gewoon een paar potten met bloemen. Of een tuinposter, maar ze begon al te mopperen over het plankje met de stopcontacten die de vorige bewoners er tegenaan hadden geschroefd. Dus dat kan ik ook niet doen.. Ze heeft wel een keer toestemming gevraagd om de dakgoot van haar schuurtje een keer vanaf onze kant schoon te maken maar toen waren we niet thuis toen ze het had gedaan, maar de volgende keer zeg ik er wel wat van. Er komt sowieso ook camera bewaking want ik heb wel eens vaker ongewenst bezoek gehad (van vreemden).
We delen ook schuttingen met beide buren en overal zit klimop, maar bij haar komt ook een japanse duizenknoop en hopplant vandaan, wat in mijn vlier en vlinderstruiken. Rotspul is het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:02

Tuinposter: zet twee palen in de grond aan jouw kant, span er staalkabel tussen en hang daar een tuinposter aan op. Niks in de muur van je buren, en jij bent die muur kwijt.

En verder is er paar jaar geleden een wet van kracht geworden die het actief bestrijden van Japans knoopkruid en nog een zwik uitheemse ellendelingen (en ik dacht dat hop daar ook bij hoorde) verplicht. Dus je kunt de buurvrouw 'terugpakken' als je zou willen :D