[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:18

Ja heel heftig die verhalen. Ik ken ze ook. Toen ik jaren geleden in het ziekenhuis werkte was er een terminale vrouw. Er moest bloed afgenomen worden maar dat lukte niet vanwege chemo aderen. Na 2 keer proberen zei ze dat het voor haar niet meer hoefde. Ze had niet lang meer te leven en wilde geen gedoe meer aan haar lijf. Dat begreep ik en ik ben weggegaan. Onderweg dit tegen de arts gezegd die het ook begreep. Maar toch kwam er later weer een oproep voor bloedonderzoek voor haar. De arts wilde toch kijken hoe het met haar ging en of de medicatie aangepast moest worden. Ik ben niet meer gegaan.

Maar in het ziekenhuis heb ik ook wel eens gehad dat ik bij iemand bloed moest afnemen waarbij ik geen reactie van die persoon kreeg. Ik heb haar geroepen maar voelde al dat het niet goed zat. Deze mevrouw zat rechtop in haar bed, met de dekens tot haar buik. Uiteindelijk haar arm gevoeld en toen bleek ze overleden te zijn. Toen ik het tegen de arts assistent zei vertelde hij doodleuk dat mevrouw al een half uur geleden overleden was. Ze hadden niet de moeite genomen om haar af te leggen en ons af te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:40

Ik vind die euthanasieverklaringen daarom zo waardeloos. Mensen laten die opstellen, maar uiteindelijk zijn die enkel en alleen geldig als je in een uitzichtloze comateuze toestand bent. Krijg je dementie, ben je een klasplant die enkel met de ogen kan knipperen of zelfs enkel rondkijken, noem maar op, dan vervalt die verklaring.

Sanet

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:42

Ik vind daarom de term “humaan inslapen” bij dieren altijd zo raar. Voor dieren kun je veel makkelijker zo’n beslissing nemen om ondragelijk en onvermijdelijk lijden te voorkomen..
Bij de daadwerkelijke “humans” is dat veel moeilijker.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:57

Varekaj schreef:
Ik vind die euthanasieverklaringen daarom zo waardeloos. Mensen laten die opstellen, maar uiteindelijk zijn die enkel en alleen geldig als je in een uitzichtloze comateuze toestand bent. Krijg je dementie, ben je een klasplant die enkel met de ogen kan knipperen of zelfs enkel rondkijken, noem maar op, dan vervalt die verklaring.

Niet helemaal waar. Mijn moeder had een euthanasie verklaring, en toen ze uitbehandeld was voor kanker mocht ze euthanasie plegen. Dat was twee jaar geleden, ze was net 56.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:59

Maar VuurVleugels, was jouw moeder nog wel in staat om dat zelf onder woorden te brengen? Waar het hier om gaat is dat mensen dat niet meer zijn door extreme dementie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:05

Kanker is idd een nobrainer met euthanasie, maar psychische aandoeningen of inderdaad dementie niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:07

Ja ze kon het nog wel verwoorden
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 12-02-22 13:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:11

En als ik nu iets opstel dat ik later als ik dement zou worden euthanasie wil, dan telt dat ook niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:11

Ik doe nu vw-werk bij een geriatrische revalidatie afdeling.
En diverse mensen zeggen daar was mijn hersenbloeding maar zo erg geweest dat ik niet meer wakker was geworden.

Nu kunnen ze niet thuis meer wonen.
Moeten keihard werken om weer dingen te kunnen. Wat nooit meer word als voorheen.
Vaak kunnen ze niet eens naar huis dus moet er een plek in een verzorgingstehuis gezocht worden.
Dus naast het revalideren moeten ze ook nog hun vertrouwde plekje opzeggen. Vaak een plekje met herinneringen aan een overleden echtgenoot.

En op die afdeling waar ik kom zitten dan allemaal nog de goede mensen, waar ik begrijp dat euthanasie niet aan de orde is.
Maar dan de verhalen al.... ;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:12

Op het moment van euthanasie moet je nog een keer ja zeggen.
En dat gaat bij mensen met dementie niet, althans daar kan je niet van uit gaan.

Suzanne ze zijn er wel mee bezig om de regels omtrent euthanasie bij dementie te versoepelen.
Er zijn al enkele verzoeken ingewilligd en de arts is niet vervolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:18

Die verklaring, iig in België, geldt inderdaad alleen zolang je nog zelf bewust (!!) de keuze kan maken OF bij een uitzichtloze comateuze toestand. Alles wat daar tussenin zit maakt die verklaring nietig.

Want je bent wel "bewust" als in bij bewustzijn, maar je bent voor de wet niet meer beslissingsbekwaam. Vaak komt dan een wettelijk vertegenwoordiger of bewindvoerder op het toneel, maar die kan en mag nooit besluiten tot euthanasie. Alle behandelingen stoppen kan wel tot uitsluitend comfortzorg en later eventueel palliatieve sedatie, maar effectief zelf het leven actief beëindigen? Nee.

Dus als je die verklaring hebt, ze rijden je overhoop, ze reanimeren je en je komt eruit als kasplant... Jammer. Maar dan zal je dat moeten uitzitten, om heel Cru te zijn

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:42

Hoewel er veel meer speelt dan in deze documentaire wordt weergegeven over euthanasie bij dementie, vond ik m toch erg indrukwekkend. Niet perse luguber, nou ja het ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt. Deed destijds heel wat stof opwaaien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:53

Damn, schiet al vol bij het plaatje.. zoals die man zijn vrouw vasthoud, zo sneu.. ;(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:38

Wat een 'mooi' filmpje..... Heftig.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:30

Suzanne F. schreef:
En als ik nu iets opstel dat ik later als ik dement zou worden euthanasie wil, dan telt dat ook niet?

Nee helaas. Wat je wel kunt opstellen is "niet levensrekend handelen". Dus geen bijvoeding, sonde voeding, medicatie, vocht toediening doormiddel van infuus en dergelijke.
Ga je toch "lijden" kunnen ze beginnen met morfine en dormicum om het lijden te verzachten/stoppen

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:54

De demente vrouw uit die docu staat mij ook nog steeds helder voor de geest! Zo intens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:24

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:33

Die had ik vanmorgen ook gezien.. Bizar..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:23

Wow dat is een eng gezicht zeg! Sowieso, wauw wat een mega groep. Raar dat dit zo gebeurd zonder dat iemand weet waarom

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:03

Ik lees een hele hoop reacties op Feesboek, waarin mensen allemaal weten waardoor het komt. Gelukkig hebben we Feesboek nog, waar alle geleerden zitten!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:18

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/video/productie/honde ... ico-283108

Ik vind dit ook wel een soort van luguber.
Vogels die tegelijk uit de lucht vallen.

Lijkt wel of ze door een luchtdruk golf naar beneden geslagen worden.

Wat ik ook dacht dat het ging zijn, zo'n bal had ik niet in gedachten. Wat bizar!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:10

Geen idee of jullie dat onder luguber verstaan, ik vond het vooral rete interessant :D
Ik kreeg van mijn trauma-chirurg foto's van mijn operatie: ze hebben oude, niet genezen ribfracturen los gemaakt en met plaatjes en schroeven hersteld.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:02

Honderden vogeltjes?
Zeg maar gerust duizenden vogeltjes AD.

Ziet er veel vaag uit ja.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:21

Ik vind 't vooral knap dat ze in die smurrie een zenuw kunnen zien.. Ik zie alleen maar een zoveelste "iets".. :))

Maar goed dst ik geen chirurg ben geworden.. :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:24

Wauw, super interessant secricible! :j