Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:06

Eve betekent vooravond. Dus we zouden het nieuwjaars-vooravond kunnen noemen. Maar dat gaat denk ik niet echt blijven plakken :D

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:06

Stal_Fiore schreef:
Waarom noemen wij de avond van overgang oud jaar naar het nieuwe jaar oudejaarsavond en is het in het Engels New Years eve?
Zou toch veel logischer zijn als wij het dan ook nieuwjaarsavond noemen?

Nee, wij doen het goed. Zij doen het fout. Vind ik. :P
(met "kerstavond" is dat hetzelfde trouwens, dat is in mijn beleving "de avond van 1e Kerstdag" :+)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:08

Century schreef:
Eve betekent vooravond. Dus we zouden het nieuwjaars-vooravond kunnen noemen. Maar dat gaat denk ik niet echt blijven plakken :D

Ik snap de vraag wel. Want we hebben ook sinterklaasavond en kerstavond. Ook dat zijn de avonden voorafgaand aan...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:08

Maar Christmas' Eve betekent dus ook de avond vóór kerst. Dus ze doen het prima. :) Kerstavond zou inderdaad de avond van eerste kerstdag moeten zijn. Dat zal wel foutief vanuit het Engels weer 'vertaald' zijn.

Rocamor schreef:
Ik snap de vraag wel. Want we hebben ook sinterklaasavond en kerstavond. Ook dat zijn de avonden voorafgaand aan...

Ik denk dat dat dus foutief vanuit het Engels overgenomen is, en dat men Eve met Evening verwart.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:11

Ja daar heb je gelijk in, wellicht verkeerd vertaald, foutief overgenomen? In elk geval inconsequent

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:15

Is het beter niet te weten of niet te beseffen ?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:26

Sinterklaasavond is voor mij wel de dag zelf, dus 5 december.

Kerstavond is dan weer de avond voorafgaand aan.. :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 02:00

_Bonte_ schreef:

Wil je een potje gaan filosoferen zo laat op de avond? _O-
Dat kan mijn hoofd nu niet hoor! :+
Morgen doe ik mee! _/-\o_

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 02:04

_Bonte_ schreef:

Beter voor wie of wat?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 06:17

xPabloBokt schreef:
Sinterklaasavond is voor mij wel de dag zelf, dus 5 december.

Dat is dus de avond/dag eraan voorafgaand. De naamdag van de heilige Nicolaas van Myra is op 6 december, de dag waarop ze in België ook Sinterklaas vieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 07:31

Century schreef:
Maar Christmas' Eve betekent dus ook de avond vóór kerst. Dus ze doen het prima. :) Kerstavond zou inderdaad de avond van eerste kerstdag moeten zijn. Dat zal wel foutief vanuit het Engels weer 'vertaald' zijn.

Rocamor schreef:

Ik denk dat dat dus foutief vanuit het Engels overgenomen is, en dat men Eve met Evening verwart.
Dat is te makkelijk gesteld en gaat ervanuit dat ‘kerstavond’ een calque is die iemand op een zeker moment in de recente geschiedenis heeft overgenomen, terwijl het al sinds zeker de 18de eeuw ‘kerstavond’ heet. Bovendien kun je ook niet zomaar stellen dat het vanuit het Engels moet komen omdat wij toevallig vinden dat “christmas eve” en “kerstavond” op elkaar lijken — sowieso is het niet altijd de beste optie om moderne talen te vergelijken als je eigenlijk op zoek bent naar de etymologie van een woord. :D

De interessantere ontwikkeling vindt plaats in het Engels, waar het in het Middelengels ‘Cristenmesse Even’ heette (oftewel ‘kerstavond’), maar waarbij er op een gegeven moment een splitsing heeft plaatsgevonden in de betekenis en ‘eve’ de betekenis van vooravond heeft gekregen en ‘evening’ die van avond.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:12

Hier is sinterklaasavond ook 5 december

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:36

Prrrr schreef:
_Bonte_ schreef:

Beter voor wie of wat?

Bijvoorbeeld : je partner ziet je niet meer graag
Of
Mensen roddelen achter je rug

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:48

Ah, weer wat geleerd… wist niet dat eve vooravond betekende. Thanks dat jullie me uit de brand hebben geholpen over dit dilemma hahah.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:57

Vinden jullie komijn ook naar zweet stinken?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:15

Captain schreef:

Ik las konijn :')
Ik dacht: nee, is me nooit opgevallen? :? :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:25

Captain schreef:

In welke vorm? Droog? Opgestoomd? In kaas?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:08

Droog, poeder!
Ik gooi dat door redelijk wat gerechten maar vind het altijd zo meuren.. :') Maar misschien gaat mijn zweet wel gewoon naar komijn ruiken.. Zal eens experimenten met minder eten..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:20

Mkango schreef:
Dat is te makkelijk gesteld en gaat ervanuit dat ‘kerstavond’ een calque is die iemand op een zeker moment in de recente geschiedenis heeft overgenomen, terwijl het al sinds zeker de 18de eeuw ‘kerstavond’ heet. Bovendien kun je ook niet zomaar stellen dat het vanuit het Engels moet komen omdat wij toevallig vinden dat “christmas eve” en “kerstavond” op elkaar lijken — sowieso is het niet altijd de beste optie om moderne talen te vergelijken als je eigenlijk op zoek bent naar de etymologie van een woord. :D

De interessantere ontwikkeling vindt plaats in het Engels, waar het in het Middelengels ‘Cristenmesse Even’ heette (oftewel ‘kerstavond’), maar waarbij er op een gegeven moment een splitsing heeft plaatsgevonden in de betekenis en ‘eve’ de betekenis van vooravond heeft gekregen en ‘evening’ die van avond.

Bedankt voor je uitleg :) het was ook maar een theorie van mij, geen waarheid ;). Maar dan weten we nu beter hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:54

Century schreef:
Mkango schreef:

Bedankt voor je uitleg :) het was ook maar een theorie van mij, geen waarheid ;). Maar dan weten we nu beter hoe het zit.
Taalkunde was op de uni altijd een beetje een guilty pleasure, dus ik zit altijd direct op m’n praatstoel als het daarover gaat. _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:05

Heeft iemand de gouden tip voor mij?

Verkouden en dan zit bij mij direct m'n hoofd 'dicht' en dat slaat heel erg op m'n oren.
Sowieso irritant maar ik moet woensdag vliegen en ik ga al door de grond van de pijn met opstijgen / landen en dat zal nu alleen maar erger worden..

Stomen met dampo, savonds dampo op m'n nek, neusspray.. ben ik al fanatiek mee bezig.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:24

Nyaleti schreef:

Verkouden en dan zit bij mij direct m'n hoofd 'dicht' en dat slaat heel erg op m'n oren.
Sowieso irritant maar ik moet woensdag vliegen en ik ga al door de grond van de pijn met opstijgen / landen en dat zal nu alleen maar erger worden..

Stomen met dampo, savonds dampo op m'n nek, neusspray.. ben ik al fanatiek mee bezig.

Mijn huisarts heeft me voor verstopte holtes een 'rhino horn' aangeraden, er bestaan leukere dingen maar het werkt wel om die holtes leeg te krijgen. En daarna de neusspray zodat je niet tegen de verstopte holtes aansprayt. Werkt tot nu voor mij goed, weliswaar niet voor vliegen maar wel voor die holtes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:09

Sowieso even naar de dokter voor advies. Als het te verstopt is kan je trommelvlies scheuren bij het stijgen of landen.
Veel stomen en liefst spoelen met fysiologisch water ipv neusspray. Heb je sinutab om te nemen? Helpt ook.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:43

Nyaleti schreef:

Naar de dokter gaan, je buis van Eustachius kan er ook wat mee te maken hebben vooral omdat je hoofd direct dicht is. Van alleen verkouden zijn geweest moet ik nu elke half jaar naar het ziekenhuis. :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:25

Ja ik heb al een gat in m'n trommelvlies :+
Ooit een ongelukje mee gehad en zit er nu al jaren (onder controle bij het ziekenhuis hoor) dus aan een kant amper meer last van de luchtdruk omdat het dus al open is.

Zo'n rhino horn is echt om te spoelen toch? Sinutab ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Thanks :)
Wil sowieso morgen even de dokter bellen of die nog tips hebben.