Welke scheikundige stof is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:40

Cookie2222 schreef:
Eens. Het bind competitief op de receptor. Dus zou dan een antagonist moeten zijn.

Het artikel geeft dus wel aan dat de competitie met IL-1a bij 2mM van het cyclisch peptide hij dus niet wint... dus daarin zou ik niet verwachten dat er gelijk een medicijn gemaakt is. Dan zouden er eerst hogere dosissen getest moeten worden. Wat vast gedaan is, maar nog geen artikel van gespot heb

Als dat oorspronkelijke artikel inderdaad zo oud is als hierboven aangehaald, en er daarna eigenlijk helemaal geen papers meer over verschenen zijn, dan zal de werking toch wat tegengevallen zijn.

Misschien nog wel hogere dosisen uitgeprobeerd, maar niet interessant genoeg om de moeite te doen om iets gepubliceerd te krijgen.

(Geen resultaat is ook resultaat klopt wel, maar om daarvoor de moeite te doen om een artikel gepubliceerd te krijgen, ik kán me voorstellen dat dat achterwege gelaten wordt, zeg maar)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:41

Bowo schreef:
Out of the box, misschien heeft een belangrijke bekende dit molecuul ontwikkeld/onderzoek naar gedaan en is het een soort aandenken aan die persoon?

Ik blijf het dan alleen zo bijzonder vinden dat de getatoeëerde vriend het over een hormoon had.

Cookie2222

Re: Welke scheikundige stof is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:43

TS verlos ons aub met de verklaring van de tattoo eigenaar :+

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:43

Cookie2222 schreef:
Eens. Het bind competitief op de receptor. Dus zou dan een antagonist moeten zijn.

Het artikel geeft dus wel aan dat de competitie met IL-1a bij 2mM van het cyclisch peptide hij dus niet wint... dus daarin zou ik niet verwachten dat er gelijk een medicijn gemaakt is. Dan zouden er eerst hogere dosissen getest moeten worden. Wat vast gedaan is, maar nog geen artikel van gespot heb

Nou niet per se natuurlijk, je kan een receptor ook juist extra activeren door 'm blijvend te binden (vandaar dat je ook agonisten en antagonisten hebt, die doen het tegenovergestelde en 1A activeert juist). Kan alle kanten op... maar ze leggen hun redenering niet uit voor deze creatie. Hoeft ook niet want het werkt dus toch niet zoals gehoopt :+ 2 mM is best fors al voor iets wat je in iemands lijf wil bewerkstelligen...

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:44

Ja das waar, fair point :P

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:56

Cookie2222 schreef:
TS verlos ons aub met de verklaring van de tattoo eigenaar :+

+1 *\o/*

Het raadspelletje is klaar, TS heeft gewonnen (against all odds, wat ontzettend knap dat je zoiets obscuurs gevonden krijgt), dus kom maar op met de rest van het verhaal :D

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:57

Wauw wat goed gevonden zeg! Echt een leuk artikel. Ik ben zelf een medicinal chemist, dus dit ligt echt helemaal in mijn straatje.

Interleukines zijn bepaalde stofjes (cytokines) die door immuuncellen van het lichaam worden uitgescheiden. De interleukines uit de familie interleukin-1 zetten een reactie in gang zodra ze binden aan hun bijbehorende receptoren, waarbij het immuunsysteem wordt geactiveerd, bijvoorbeeld om een ontstekingsreactie in gang te zetten. Voor de medische wereld is het dus heel interessant om die receptoren waarop interleukines binden te kunnen blokkeren (met een antagonist), om ervoor te zorgen dat die ontstekingsreactie niet in gang wordt gezet. Denk bijvoorbeeld aan het verhelpen van chronische ontstekingen. Zo wordt ook een verhoogde expressie van Interleukin-1beta in borstkanker geassocieerd met agressieve tumoren.

Om antagonisten (stofjes die een receptor blokkeren) te ontwikkelen proberen onderzoekers vaak de structuur van de oorspronkelijke stof (in dit geval interleukine-1alfa) na te bootsen, maar wel iets aan te passen, zodat het niet de receptor activeert. Omdat interleukines vaak erg grote stoffen zijn (groot voor de scheikundige wereld, denk aan zeker 50 keer zo groot als de structuur in de tatoeage), is het lastig om hier een medicijn van te maken. Daarom hebben onderzoekers dus geprobeerd om kleine stukjes (met een aantal amino zuren) van de interleukine-1 te maken waarbij ze een stukje hebben genomen van het lineaire deel van interleukine. Helaas heeft dat nog niet gewerkt.

Dit artikel probeert een antagonist te maken, waarbij ze ook een stukje van de interleukine-1alfa nemen (een aantal amino zuren). Maar in tegenstelling tot wat hiervoor is genoemd nemen ze geen stukje van het lineaire deel, maar van een deel van de interleukine wat een lus, een zogenaamde loop, vormt. Ze kiezen voor die loop omdat dat deel van de interleukine-1alfa verantwoordelijk is voor de herkenning van de receptor waaraan het moet binden.

Daarnaast wilden ze dus deze peptide (ketting van amino zuren) cyclisch maken door de uiteinden te verbinden. Maar als je de twee uiteinden van dit stukje met amino zuren gewoon met elkaar verbindt met behulp van een koolstof keten (alleen CH2's) is die loop veel te flexibel in vergelijking tot de originele loop in interleukine-1alfa. Daarom hebben ze dus die naftaleen groep geïntroduceerd om te zorgen dat die loop zowel de goede conformatie in de ruimte heeft, als ook wat meer rigide is. De conformatie die de loop dus krijgt, wat wordt beïnvloed door de aanwezigheid van de linker met de spacer (naftaleen) zou dus op de oorspronkelijke loop in de interleukine-1alfa moeten lijken. Het artikel vertelt het hele proces van het ontwikkelen van die loop, waarbij ze het dus vergelijken met de originele loop in interleukine-1alfa.

Naar mijn weet is er uiteindelijk geen medicijn van gemaakt. Gezien het artikel uit 1993 vermoed ik ook niet dat die nu in clinical trials zitten.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd voor de mensen die misschien het artikel niet kunnen of willen lezen :)
Laatst bijgewerkt door NienkeThella op 05-08-21 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:59

Echt geweldig trouwens, een superinhoudelijk topic op bokt, bokt notabene...., waar niemand elkaar in de haren vliegt maar er echt samen gezocht wordt naar de oplossing van het vraagstuk.

Voor mij nu al een nominatie voor 'niet paardgerelateerd topic van het jaar'.

Dus.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:02

Inderdaad prima samenvatting NienkeThella :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:02

Wat een helden hier, al die scheikundige :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:04

Sodeju, ik weet gelijk waarom ik scheikunde in havo 4 na 3 weken heb laten vallen, ik begrijp echt HE-LE-MAAL niks van wat er hier uitgelegd wordt _O- _O-

Maar ik vind het een fantastisch raadsel en heel gaaf dat er zoveel mensen bezig zijn met de oplossing ervan :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:06

Dus TS kan gaan zeggen dat het een interleukine is? Of?
Ik denk nog steeds dat de vriend in kwestie het hiermee niet eens is en beweert dat het oxytocine is maar goed, we wachten af. :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:08

Het is toch geen interleukine? Het is een gemaakt deel van interleukine als ik het artikel goed begrijp.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:09

Top NienkeThella, voor deze uitleg.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:10

Ik vroeg me af waarom dit net nú naar boven komt.
Cytokinen zijn afgelopen jaar heel veel in het nieuws geweest.

Google je op interleukine 1a en Covid19, dan komt er van alles naar boven.

Zou zo'n interleukine receptor antagonist een rol kunnen spelen bij het voorkomen van de cytokinen stormen en de ontstekingen bij Covid19?

(Oké, extreme zijstraat, maar ik ben getriggerd....)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:11

Ts heeft hij Corona gehad? En flink ziek van geweest ? Bedenk maar wat .

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:12

TS is waarschijnlijk aan het bedenken hoe ze de boodschap dat het geen oxy is het beste kan brengen bij haar vriend :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:13

carika schreef:
TS is waarschijnlijk aan het bedenken hoe ze de boodschap dat het geen oxy is het beste kan brengen bij haar vriend :')

Kans zit erin :')

Wel een euhhh, mmmm, euh unieke tatoeage zeg maar...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:15

Ik vind jullie echt fantastisch. Ik volg dit topic gewoon terwijl ik er niets van snap. Of eigenlijk wel begin te snappen adh van alle uitleg.

FirebirdM

Het is een heel klein stukje interleukine dat uit zichzelf niet rechtop kan staan dus hebben ze het in een korset gehesen, in de hoop dat je lijf het verschil niet ziet. Zoiets :+ maar dat werkte helaas niet.

Als ik trouwens moest kiezen tussen oxy of dit op m'n been, dan deze maar - dus er is nog hoop!

Suzanne F.

carika schreef:

Ach dan is het altijd nog een krab met een biertje.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:18

Wow wat knap van jullie _/-\o_
Super interessant om te lezen, ik begin het nu wat te snappen *D

Ik krijg morgen het verhaal er achter te horen, dan zal ik dat direct laten weten :D

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:18

Suzanne F. schreef:
carika schreef:

Ach dan is het altijd nog een krab met een biertje.

Hahaha ik vind zo creatief van jullie, echt mooi :')

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:19

Suzanne F. schreef:
Dus TS kan gaan zeggen dat het een interleukine is? Of?
Ik denk nog steeds dat de vriend in kwestie het hiermee niet eens is en beweert dat het oxytocine is maar goed, we wachten af. :+

TS kan zeggen dat het een aangepast interleukin is die (theoretisch gezien) de werking van het oorspronkelijke interleukin zou moeten stoppen. Echter is er geen bewijs dat dit verder ontwikkeld is als daadwerkelijk ontstekingsremmend medicijn.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:20

Misschien is je vriend gewoon een groot fan van de omega loop en wilde hij een tattoo van de allereerste laboratorisch gesynthetiseerde omega loop? Dan heb je met dit molecuul in ieder geval de jackpot inderdaad :j