Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:33

Moestuin schreef:
Of bestedingsmogelijkheid. Dit heeft echt niet enkel met bereidheid te maken hoor :)

Nou, ik vind het ook nogal geprivilegieerd klinken allemaal := Mist een beetje connectie met de realiteit voor veel mensen. Mensen moeten toch kleren aan, ze kunnen moeilijk zes maanden naakt rondlopen zodat ze kunnen sparen voor één duurder en duurzamer artikel. En 'iets laten' en dan opeens wel dure kleding kunnen kopen, zo werkt het voor velen echt niet.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:50

BaileyMix schreef:
Moestuin schreef:
Of bestedingsmogelijkheid. Dit heeft echt niet enkel met bereidheid te maken hoor :)

Nou, ik vind het ook nogal geprivilegieerd klinken allemaal := Mist een beetje connectie met de realiteit voor veel mensen. Mensen moeten toch kleren aan, ze kunnen moeilijk zes maanden naakt rondlopen zodat ze kunnen sparen voor één duurder en duurzamer artikel. En 'iets laten' en dan opeens wel dure kleding kunnen kopen, zo werkt het voor velen echt niet.

Alles 100% organisch kopen is de wereld niet op ingericht, het is dus op dit moment ook een privilege als je het wel kan. Of je moet creatief zijn en zelf kleding in elkaar leren naaien. Stel je voor dat we al die landen in Azië op de salarissen van Europa zouden zetten, dan zou het al helemaal niet meer te betalen zijn. Kortom het is nog een droom dat organisch en sociaal voor iedereen beschikbaar is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:52

Gisteren heb ik wat kleding besteld bij Bon Prix met de keurmerken: Supporting the cotton made in Afrika, en Sustainable Product en Organic Cotton. Valt daar nog iets over te zeggen, ik hoop dat dat positief is in elk geval. Hier ook een te kleine beurs om kleding van 50 euro (laat staan 100) te kunnen aanschaffen maar als hier iets positiefs over te zeggen valt dan is dat wellicht nog een winkel in de lagere prijsklasse waar men zou kunnen slagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:53

BaileyMix schreef:
Moestuin schreef:

Vind ik ook.
En niet alle mensen hebben standaard weet ik hoeveel abonnementen enz.

Ik ken genoeg mensen met 2 kinderen die beide werken, geen dure sporten, geen dure onnodige abonnementen. En die zijn blij tegenwoordig rond te komen.
En ja die willen hun kinderen met nieuwe kleren naar school sturen.
En als de dan wat gespaard hebben gaat dat helaas niet naar de kindjes in China maar hebben ze met hun vele werken zelf een keer wat leuks verdiend.
Alles is hier voortaan zo duur geworden dat als je niet flink boven modaal verdient je echt niet zoveel uit kan geven aan kleding. Waarvan we eerder hebben gelezen dat ook die niet zeker helemaal eerlijk zijn geproduceerd/

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:00

Organisch is overigens geen juist woord hiervoor in het Nederlands, zie het hier zoveel voorbij komen :z Organic = biologisch, niet organisch. Dat betekent heel iets anders.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:07

BaileyMix schreef:
Organisch is overigens geen juist woord hiervoor in het Nederlands, zie het hier zoveel voorbij komen :z Organic = biologisch, niet organisch. Dat betekent heel iets anders.

Ik heb pas een jeans gekocht met deze noemer. Zecht precies niks maar veel consumenten zullen door dit soort gebakken lucht denken goed bezig te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:12

BaileyMix schreef:
Moestuin schreef:

Dat ja. Met alle respect, maar als alleenstaande met 3 kinderen hou ik na aftrek van de vaste lasten (en wij leven heel basic, nieuwe kleding is er zelden bij.) 135 euro per maand over voor alles wat extra is. En dan mag ik in mijn handen klappen, want ik weet genoeg mensen die het maandelijks met 300 netto minder moeten doen en na aftrek van de vaste lasten nauwelijks bestedingsruimte hebben.
Ik zag dit weekend een bericht langskomen dat een gemiddeld gezin volgens het NIBUD eigenlijk 17250 euro spaargeld als buffer zou moeten hebben. Dan denk ik, leef ik nou zo tussen de paupers of is dat totaal los van de werkelijkheid?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:17

Stephanie_M schreef:
_San87_ schreef:
Ik vraag me af wat er in die 5x over de kop zit, wanneer de andere kosten er ook nog bij komen.

20 euro inkoop, gaat het voor ongeveer 35 euro naar de retailer. 35 * 2,8 = 98 of ook wel 99,95 retail.
99.95 euro retail, betekend dat er nog 21% BTW vanaf gaat.

Dan houdt een winkel feitelijk 43 euro over, echter moeten daar nog kosten vanaf.
Denk aan het onderhouden van de winkel, huur, personeel, deel retouren die niet meer verkocht kunnen worden, netjes maken product als het retour komt, korting in de uitverkoop(die er heel vaak is tegenwoordig), wat reclame maken. En die sets van 100 euro gaan niet als warme broodjes, dus niet denken dat het dan een vetpot is. Dit zijn niet de artikelen waar er honderden per dag van over de toonbank gaan, je bent blij als je er 1 of 2 per dag in een winkel verkoopt.

De 15 euro voor de groothandel is de opslag voor transport, personeel, eventueel ook marketing, deel reclamaties, alles wat nodig is om een bedrijf draaiende te houden.

O en om even een voorbeeld te geven van het huidige transportprobleem.
Als ik een container bestel met 48X48 cm gevulde kussentjes uit China, die kosten om en nabij de 2,80 inkoop. Transport kost mij momenteel 3 euro per kussen, dat was 1,5 jaar geleden nog 40 cent. De verzendkosten zijn dus duurder geworden dan het product zelf.

Duidelijk, thanks +:)+.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:11

Telpeva schreef:
Gisteren heb ik wat kleding besteld bij Bon Prix met de keurmerken: Supporting the cotton made in Afrika, en Sustainable Product en Organic Cotton. Valt daar nog iets over te zeggen, ik hoop dat dat positief is in elk geval. Hier ook een te kleine beurs om kleding van 50 euro (laat staan 100) te kunnen aanschaffen maar als hier iets positiefs over te zeggen valt dan is dat wellicht nog een winkel in de lagere prijsklasse waar men zou kunnen slagen.

Het is minder streng dan GOTS gecertificeerd(minder pesticiden dan normaal, maar meer dan bij GOTS) en wat ik een nadeel zou vinden is dat het katoen uit Afrika komt, verscheept wordt naar bijvoorbeeld Bangladesh om er daar een shirt van te maken. Het effect wat je bereikt met minder pesticiden met de productie ben je dus weer kwijt aan alle diesel waarmee de katoen naar Azië gevaren is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:38

Ah dat is dan ook zonde ja, dankje voor je antwoord!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:57

biologisch is trouwens helemaal niet hetzelfde als ecologisch!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:04

sevke schreef:
biologisch is trouwens helemaal niet hetzelfde als ecologisch!

biologisch/organic/ecologisch ik denk dat iedereen hier hetzelfde bedoeld. Verantwoord en duurzaam en daar gaat het denk ik vooral om:).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:17

nee, ik bedoel : biologisch wil zeggen : afkomstig van biologische landbouw. Biologisch is niet altijd ecologisch. Biologische groenten bv zitten vaak verpakt in plasticfolie omdat ze niet mogen contamineren met de niet-biologische. Al dat plastiek maakt dat, in de kering, de niet-biologische ecologischer zijn dan de biologische. (als je nog kunt volgen :D )
Ik weet dus niet of biologisch katoen e.d. ecologischer is dan ander katoen.
Zelf ben ik nogal fan van tencell, bamboe en gerecycleerd polyester.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:00

sevke schreef:
nee, ik bedoel : biologisch wil zeggen : afkomstig van biologische landbouw. Biologisch is niet altijd ecologisch. Biologische groenten bv zitten vaak verpakt in plasticfolie omdat ze niet mogen contamineren met de niet-biologische. Al dat plastiek maakt dat, in de kering, de niet-biologische ecologischer zijn dan de biologische. (als je nog kunt volgen :D )
Ik weet dus niet of biologisch katoen e.d. ecologischer is dan ander katoen.
Zelf ben ik nogal fan van tencell, bamboe en gerecycleerd polyester.

Ik heb steeds meegelezen in het topic, maar hier wil ik toch even op reageren. De bewering die je maakt is namelijk niet waar: biologisch heeft wel degelijk een kleinere footprint dan niet-biologisch. Zélfs als het in plastic verpakt zit (en als we meer bio zouden kopen, zou het juist andersom gedaan worden; vraag en aanbod). Dit is namelijk geheel doorgerekend naar alle kosten die een product kost ecologisch gezien (water, landbouw, insectensterfte, vervoerskosten, arbeid, plastic en produceren van plastic, etc.) in boek De Verborgen Impact. Een aanrader om te lezen! :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:21

Ook niet altijd waar.
De standaard teelt in Nederlandse hightech kassen is vele malen duurzamer dan biologische teelt.
Alleen al vanwege het waterverbruik.
Biologisch moet in volle grond waar het surplus zo wegvloeit. Gewoon gaat op substraat en alles wat teveel is wordt afgevoerd en hergebruikt.

Zoals wij in Nederland groenten (en steeds meer fruit) is bijzonder duurzaam

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:12

_lautje_ schreef:
Ook niet altijd waar.
De standaard teelt in Nederlandse hightech kassen is vele malen duurzamer dan biologische teelt.
Alleen al vanwege het waterverbruik.
Biologisch moet in volle grond waar het surplus zo wegvloeit. Gewoon gaat op substraat en alles wat teveel is wordt afgevoerd en hergebruikt.

Zoals wij in Nederland groenten (en steeds meer fruit) is bijzonder duurzaam

Dat ligt er natuurlijk aan hoe je zeer duurzaam beschouwt. Lichtvervuiling en dergelijke kan je ook als vervuiling aanmerken. Maar even terug naar de biologische vs. Nederlandse kassen: dan is het dus zaak dat je als consument producten uit NL koopt, en natuurlijk is dat ook niet altijd wat gebeurd (mee-eten met de seizoenen en liefst bij de tuinders zelf kopen). A fin, het blijft een complex iets en ik geloof (niet een blind geloof, maar naar aanleiding van wetenschappelijke artikelen en onderzoeken) in zekere zin wel dat biologisch een duurzamere keuze is voor het behoud van insecten en de rest van de natuur.

Ik kaart dus niet zozeer de hoogst mogelijk efficiëntie aan, maar wel het product in een keten en de plek binnen een ecologische keten. Efficiëntie heeft namelijk eveneens niet per se iets met duurzaamheid te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:16

Nadeel is in de supermarkt dat er vaak het Nederlandse niet is.
Dan liggen er bijvoorbeeld nog steeds van die glazige Marrokaanse tomaten terwijl de Nederlandse er ook zijn. Maar die zijn dan te duur. Nou jammer dan, leg er toch die Nederlandse neer.
Ik zeg al heel vaak, onze regering zou op eigen producten, fruit, groende en vlees 0 of maar 2% btw moeten heffen. Zodat deze aantrekkelijker worden om te kopen dan import.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:19

DuoPenotti schreef:
Nadeel is in de supermarkt dat er vaak het Nederlandse niet is.
Dan liggen er bijvoorbeeld nog steeds van die glazige Marrokaanse tomaten terwijl de Nederlandse er ook zijn. Maar die zijn dan te duur. Nou jammer dan, leg er toch die Nederlandse neer.
Ik zeg al heel vaak, onze regering zou op eigen producten, fruit, groende en vlees 0 of maar 2% btw moeten heffen. Zodat deze aantrekkelijker worden om te kopen dan import.

Dit vind ik een goed idee. Ik koop zo veel mogelijk groente en fruit uit Nederland, dat is soms echt zoeken :\.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:50

Het is niet alleen duurzamer qua efficiëntie, maar ook qua bestrijding is de reguliere tuinbouw in de kas heel erg gericht op biologische bestrijding.
Lichtvervuiling wordt continu gemonitord en men dient ong 97% van het licht af te schermen.
Biologisch in een relatief gesloten omgeving als een kas is echt al anders dan op het open veld, waar bijv aardappels worden verbouwd.
Ik weet waar ik het over heb. Mijn man heeft bijna 80hectare tomaten staan :)

Klopt een aantal grote supermarkten in Nederland vindt Nederlands product te duur. Dus een heel groot deel gaat naar het buitenland. En we importeren product uit landen wat ong 200% meer water gebruikt wordt voor een kilo tomaten, verschepen dat hierheen en ze smaken ook voor geen meter. Maar wel paar cent goedkoper.
Maar als de consument het blijft kopen…

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:53

ach ik blijf het oprecht stom vinden in hartje winter een kropje sla uit Spanje goedkoper dan de Nederlandse andijvie....toch zit het wel bij de consument als de vraag verdwijnt, verdwijnt het aanbod ook!.
we zouden als Nederlanders eens wat trotser op ons product mogen zijn!.
aan de andere kant zocht ik een fiets om zelf samen te stellen kwam ik op santos daar begint het pas met een frame 2150.00 euro alle opties komen er dan nog bij het is werkelijk een geweldig nederlans produkt ,maar helaas niet voor mijn beurs..... en dat is denk ik met vele ook het probleem. een fiets van 61500 daar heb je of een auto voor of wel 2 electrische stella fietsen of wel 3 gewone batavus /gazelle fietsen.
het loon is duurder en ja dat moet betaald....Ook al heb ik best er wat voor over het is echt wel bizar veel geld voor een fiets en dan nogmaar een gewone trapfiets niets electrisch!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:57

_lautje_ schreef:
Het is niet alleen duurzamer qua efficiëntie, maar ook qua bestrijding is de reguliere tuinbouw in de kas heel erg gericht op biologische bestrijding.
Lichtvervuiling wordt continu gemonitord en men dient ong 97% van het licht af te schermen.
Biologisch in een relatief gesloten omgeving als een kas is echt al anders dan op het open veld, waar bijv aardappels worden verbouwd.
Ik weet waar ik het over heb. Mijn man heeft bijna 80hectare tomaten staan :)

Klopt een aantal grote supermarkten in Nederland vindt Nederlands product te duur. Dus een heel groot deel gaat naar het buitenland. En we importeren product uit landen wat ong 200% meer water gebruikt wordt voor een kilo tomaten, verschepen dat hierheen en ze smaken ook voor geen meter. Maar wel paar cent goedkoper.
Maar als de consument het blijft kopen…

Als de consument het blijft kopen is wel heel makkelijk gezegd als het Nederlandse aanbod er niet ligt. Dan eet ik maar geen groente? Ook niet echt een optie.
Hier als ik in de supermarkt koop veelal geen keuze voor Nederlandse productie en hier ook geen keus voor een andere supermarkt :+

De groente boer (juwelier…) vast wel maar dir kan ik niet betalen in ons dorp.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:02

Weet niet naar welke supermarkt jij gaat maar hier kan je vrijwel altijd kiezen uit tig verschillende tomaten, uit NL, Spanje, Marokko. Wat je wil :j
En wij eten veel snoeptomaatjes, die komen bij de AH iig uit Nederland. 5€ voor een kilo.

In de winter sla en andijvie eten is ook niet echt duurzaam Kwita. Dat zijn wel hele typische zomergroenten :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:05

verootjoo schreef:
Weet niet naar welke supermarkt jij gaat maar hier kan je vrijwel altijd kiezen uit tig verschillende tomaten, uit NL, Spanje, Marokko. Wat je wil :j
En wij eten veel snoeptomaatjes, die komen bij de AH iig uit Nederland. 5€ voor een kilo.

In de winter sla en andijvie eten is ook niet echt duurzaam Kwita. Dat zijn wel hele typische zomergroenten :D

Wij hebben alleen een kleine jumbo en die verkoopt momenteel alleen sla uit Nederland en verder komt alles uit het buitenland. Dus nee ik heb die keuze niet. Heb ook niet de keuze uit meerdere soorten tomaten. Ze zijn klein of groot :D

Uhm winterandijvie? Dat is juist iets wat je wel in de winter kan kopen. Pre Corona kocht ik dat juist op de markt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:13

Oh ik dacht dat andijvie zomergroente was :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:14

Hier zit een grote Jumbo en nu kun je idd kiezen. Maar in de winter is die keuze er niet.
Maar in de lente, dan duurt het heel lang voordat er weer Nederlandse tomaten liggen, terwijl die er dan al lang en breed weer zijn. Ze zijn er eigenlijk het hele jaar door, maar in de lente weer gewoon de zon gerijpte.
En ja daar baal ik dan van.