_San87_ schreef:Ik vraag me af wat er in die 5x over de kop zit, wanneer de andere kosten er ook nog bij komen.
20 euro inkoop, gaat het voor ongeveer 35 euro naar de retailer. 35 * 2,8 = 98 of ook wel 99,95 retail.
99.95 euro retail, betekend dat er nog 21% BTW vanaf gaat.
Dan houdt een winkel feitelijk 43 euro over, echter moeten daar nog kosten vanaf.
Denk aan het onderhouden van de winkel, huur, personeel, deel retouren die niet meer verkocht kunnen worden, netjes maken product als het retour komt, korting in de uitverkoop(die er heel vaak is tegenwoordig), wat reclame maken. En die sets van 100 euro gaan niet als warme broodjes, dus niet denken dat het dan een vetpot is. Dit zijn niet de artikelen waar er honderden per dag van over de toonbank gaan, je bent blij als je er 1 of 2 per dag in een winkel verkoopt.
De 15 euro voor de groothandel is de opslag voor transport, personeel, eventueel ook marketing, deel reclamaties, alles wat nodig is om een bedrijf draaiende te houden.
O en om even een voorbeeld te geven van het huidige transportprobleem.
Als ik een container bestel met 48X48 cm gevulde kussentjes uit China, die kosten om en nabij de 2,80 inkoop. Transport kost mij momenteel 3 euro per kussen, dat was 1,5 jaar geleden nog 40 cent. De verzendkosten zijn dus duurder geworden dan het product zelf.