nps schreef:Maar hoe dan wel, zonder weerstand op te roepen? Gestrekt been erin is niet ok, mensen aanspreken op consequenties is niet ok, onwaarheden inhoudelijk weerleggen is niet ok, nuance is niet ok... eigenlijk moet je altijd gewoon mee, super begripvol zijn en is er niet echt een tegengeluid mogelijk zonder dat men zich aangevallen of op hun teentjes getrapt voelt. En dat is zelfs als het inhoudelijk blijft al heel snel.
De eerste vraag is, denk ik, of dit er uberhaupt de plek voor is. Dit is een topic dat letterlijk gaat om mensen die druk ervaren wanneer ze delen dat ze zich niet gaan laten vaccineren
Ik denk dat het gesprek aangaan, mensen informeren en iemand van gedachte laten veranderen beter te doen is bij mensen die daar ook open voor staan: Bijvoorbeeld in een discussietopic over wel/niet vaccineren.
Ik denk dat het helpt om mensen zich niet dom te laten voelen en te respecteren dat mensen gevoel en ervaringen in de nabije omgeving mee laten tellen. Ook al is dat rationeel gezien niet de juiste onderbouwing voor de keuze. Uitleggen, informeren, elkaar proberen te begrijpen, ik denk dat dat het meeste is dat je kan doen. En als iemand op basis daarvan zijn keuze niet aanpast, dat dus ook weer respecteren. Ook al ben je het er niet mee eens.