Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:19

Ach TS wat een jammere update. Als je een gesprek aan gaat hoop je dan toch op een andere uitkomst. :(:)
Moedig om de lijn te trekken. Ik hoop voor jou dat je moeder ooit nog het licht ziet. Uiteindelijk wil je als kind toch bevestiging van je ouders, hoe je het ook draait of keert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:20

Mazida schreef:
Inmiddels gesprek met mijn moeder gehad, maar dit viel niet in goede aarde. Ze hekelt mijn opvoedingscapaciteiten, vind dat ik veel te veel vrijblijvend opvoed en dat mijn dochter voor geen meter meer luistert. Inmiddels besloten om om onze bezoekfrequentie te gaan verminderen, dochter gaat er ook niet meer naar toe voor incidentele oppas. Het is helaas niet anders, ik zal het er mee moeten doen dat onze visies niet aansluiten. Mijn moeder en vader waren vroeger redelijk autoritair, deze lijn ga ik niet doortrekken en dat gaat het niet alleen om het aantrekken van een jurk. Iedereen bedankt voor alle redacties in het topic, het was een flink hart onder de riem :) , ook al was niet iedereen het ermee eens.

Top , je kiest voor jezelf en indirect ook voor je kind. Je moeder weet nu hoe jij er over denkt en hoe jij je voelt. Ze zal hier niet meteen over heen stappen maar wanneer jij jezelf blijft en zij duidelijk gaat merken dat het jouw weg is en anders niets heb je kans dat ze zelfs respect voor je gaat krijgen, xx

Levita

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:25

Wat jammer dat het zo moet. Maar super goed dat je voor jezelf en je dochter kiest. Geef het wat tijd, ik hoop dat oma bij draait en uiteindelijk kiest voor jouw en je dochter haar geluk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:28

Wat jammer dat je ouders jullie niet vrij laten in de opvoeding van jullie dochter, ook jammer dat ze niet inzien dat iedereen verschillende ideeën kunnen over bijvoorbeeld een opvoeding. Ik snap dat je voor nu voor jullie kiest om te voorkomen dat het waarschijnlijk nog verder gaat escaleren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:55

Knap gedaan TS, ik weet dat zoiets niet makkelijk is maar ze moet doorkrijgen dat ze alleen mag toezien en raad mag geven maar dat de raad niet perse opgevolgd hoeft te worden, zo ging dat met mijn moeder toen :j
Wel jammer dat ze er zo instaat maar goed dat je voor je gezin hebt gekozen +:)+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:20

Ts wat knap dat je het gesprek ben aangegaan.
En heel verdrietig dat je moeder zo star blijft.

Je dochter heeft een fijne mama.
Ts ik ben trots op je.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:26

Wat naar TS. Als oma snap ik dit dus echt niet. Mijn kleindochters zijn mijn alles. Zou ik weet niet wat doen om ze regelmatig en vaak te kunnen zien. Ik ben het ook niet altijd overal mee eens, maar bedenk altijd: het zijn jouw kinderen en het zijn jouw regels. Zou me wel druk maken over bijv alcoholgebruik of drugs ofzo ( niet bij een 2 jarige uiteraard ) maar om het zo te laten escaleren om een kledingkeuze.
Maar goed dat je voor jezelf en je dochter opkomt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:36

Mazida wat ongelooflijk jammer, maar wellicht is afstand voor nu wel even de beste optie. Mijn moeder is het ook niet met alles eens, maar we hebben er een goede weg in gevonden samen. Hoop dat dit jullie ook gegund is in de toekomst.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:02

truus1957 schreef:
Wat naar TS. Als oma snap ik dit dus echt niet. Mijn kleindochters zijn mijn alles. Zou ik weet niet wat doen om ze regelmatig en vaak te kunnen zien. Ik ben het ook niet altijd overal mee eens, maar bedenk altijd: het zijn jouw kinderen en het zijn jouw regels. Zou me wel druk maken over bijv alcoholgebruik of drugs ofzo ( niet bij een 2 jarige uiteraard ) maar om het zo te laten escaleren om een kledingkeuze.
Maar goed dat je voor jezelf en je dochter opkomt

Dit dus!
Ik heb een kleinkinderen van de leeftijd 18 t/m 2 maar zal mij nooit zo opstellen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:11

Lijkt me heel lastig TS maar echt een goede keus om voor jouw manier van opvoeden op te komen, want je wint er ondanks deze minder leuke, hopelijk tijdelijke, uitkomst zeker wat mee voor jouw kinderen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:19

Mazida schreef:
Inmiddels gesprek met mijn moeder gehad, maar dit viel niet in goede aarde. Ze hekelt mijn opvoedingscapaciteiten, vind dat ik veel te veel vrijblijvend opvoed en dat mijn dochter voor geen meter meer luistert. Inmiddels besloten om om onze bezoekfrequentie te gaan verminderen, dochter gaat er ook niet meer naar toe voor incidentele oppas. Het is helaas niet anders, ik zal het er mee moeten doen dat onze visies niet aansluiten. Mijn moeder en vader waren vroeger redelijk autoritair, deze lijn ga ik niet doortrekken en dat gaat het niet alleen om het aantrekken van een jurk. Iedereen bedankt voor alle redacties in het topic, het was een flink hart onder de riem :) , ook al was niet iedereen het ermee eens.

Wat jammer dat het zo loopt Mazida. En al sluiten jullie visies niet aan, het is jouw dochter die jij op mag voeden volgens jouw opvoedingsstijl. Jouw moeder heeft haar beurt al gehad;)
Ik hoop dat je moeder dat ook in kan zien, dat ondanks dat jullie visies totaal verschillen: zij hoeft alleen oma te zijn. (En dat gaat toch beter als je je kleindochter vaker ziet)

Succes met de situatie en het aantrekken van broeken :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:35

Ach ts wat jammer dat je moeder zo reageerde daar kun je niks mee behalve afstand van nemen. Heel knap van je dat je toch op je strepen bent blijven staan! Ik hoop dat je moeder ooit nog bijdraaid maar ik vrees van niet. Dikke knuffel want dat kun je vast gebruiken! :knuffel:

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:12

Jammer dat je daar zo zwaar aan tilt. Gun oma haar pleziertje. Probeer de gulden middenweg te vinden. En een kind van 3 jaar moet niet altijd haar/zijn zin krijgen, en ze zal heus geen trauma oplopen door soms eens een jurkje te dragen. Geven en nemen.
Wij kunnen ook niet altijd onze zin krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:14

tweebelgen schreef:
Jammer dat je daar zo zwaar aan tilt. Gun oma haar pleziertje. Probeer de gulden middenweg te vinden. En een kind van 3 jaar moet niet altijd haar/zijn zin krijgen, en ze zal heus geen trauma oplopen door soms eens een jurkje te dragen. Geven en nemen.

Huh? Heb jij wel het topic gelezen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:17

tweebelgen schreef:

Even een van TS haar berichten lezen. Oma vind dat TS het niet goed doet en wil de opvoeding op haar eigen manier. Vanuit oma is een gulden middenweg onmogelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:21

Tweebelgen je hebt wel helemaal gelijk in je laatste zin:

Helaas is dat een les die oma nog moet leren... en TS heeft die "schone taak" nu op zich genomen :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:41

Ik heb het topic gelezen, en sta verbaast over sommige reacties.
Oma bedoelt het waarschijnlijk heel goed, is fier op haar kleindochtertje.
Mijn moeder en ik hadden ook vaak meningsverschillen over opvoeding en kleding. Maar ik probeerde haar te begrijpen en te respecteren . Eens een toegeving doen maakte het soms veel eenvoudiger.
Per slot van rekening, hier gaat het maar over een jurkje.
Hopelijk worden wij ook eens oma, eens zien hoe we dan reageren. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:47

tweebelgen schreef:
Mijn moeder en ik hadden ook vaak meningsverschillen over opvoeding en kleding. Maar ik probeerde haar te begrijpen en te respecteren . Eens een toegeving doen maakte het soms veel eenvoudiger.

Dan laat je dus de wil van oma boven het leven van je kind gaan. Hoezo moet een kind iets aan omdat oma het gekocht heeft en omdat oma HET mooi vind. Ts heeft duidelijk voor haar kind gekozen.
En je hebt zeker gelijk dat mensen niet altijd hun zin krijgen en dat is niet verkeerd. Maar in dit geval deugde Ts van geen kant wanneer ze niet deed wat oma vroeg, of beter gezegd, eiste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:58

tweebelgen schreef:

Het stukje begrijpen en respecteren mist duidelijk bij oma zelf...dat is nu juist het hele probleem.

En "eens een toegeving doen" is wat TS altijd gedaan heeft, ten koste van zichzelf.
Het is echt hoog tijd dat oma eens een toegeving leert doen :j

Het gaat per slot van rekening maar over een jurkje: dat geldt net zo goed voor oma die dat als volwassen vrouw zou moeten beseffen dat het niet het eind van de wereld is als je kleinkind andere kleding draagt dan wat jij het allerliefste ziet.

Als moeder een toegeving doen op het gebied van kleding voor je kind is wat mij betreft helemaal prima: zoals ik dan bij die kleine van ons iets aantrek dat ik zelf van mijn levensdagen niet zou kopen....maar als hij daar een dagje is en zij ziet dat nu eenmaal graag: prima hoor, ik verman me dan wel om haar een plezier te doen :j

Maar dat is alleen als het het ventje zelf niets uitmaakt. Ook een kind heeft het recht om over zijn eigen lijf en leden te beslissen :j Zo heeft die van ons een vreselijke hekel aan broeken met een knoop: nou prima jongen, dan draag je broeken zonder knoop. En dat heeft oma maar mooi te respecteren dat dat jochie dat niet wil. Je gaat zo'n kind toch niet voor oma haar plezier tergen met iets dat het verschrikkelijk vindt :(:)

Wat voor oma verlangt dat überhaupt, als je dat weet dan respecteer je dat toch gewoon bij zoiets onbelangrijks -O-

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:03

*knuffel voor TS*

Jammer dat oma nog altijd zo in de knoop met haarzelf zit dat ze dit op het spits drijft als ze haar zin niet krijgt.

Goed dat jij dit patroon nu doorbreekt en jouw grenzen en die van je dochter wel respecteert. Daarmee zet je het juiste voorbeeld voor haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:03

Tweebelgen
Maar dat is het nu net , het gaat om veel meer dan dat jurkje :)
Het gaat er om dat oma vind dat haar dochter en haar kleinkind zich maar gewoon moeten voegen naar haar wil
En haar dochter haar kind behoort op te voeden zoals oma dat wil en daarmee haar dochter al een leven lang afwijst
En dat met haar kleinkind ook lijkt te gaan doen

Op het moment dat je eigen kind en kleinkind het gevoel krijgen nooit genoeg te zijn of uberhaupt genoeg te zijn
Dan is het hoog tijd dat je stopt met toegeven en dat oma de consequenties zelf gaat dragen ipv dat ze ze altijd maar uitdeelt

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:16

Wij verschillen hier duidelijk van mening. En dat is ons goed recht.
En wie er gelijk heeft, zullen we in het midden laten.
Mama en oma zouden beter beiden een beetje water bij de wijn doen.
Je moet altijd het verhaal van 2 kanten horen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:19

tweebelgen schreef:

Oma moet zich niet bemoeien met de opvoeding....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:26

Als je het topic zo leest is het wel duidelijk dat je TS niet met goed fatsoen kan verwijten dat ze geen water bij de wijn doet.....ze heeft bijna alleen nog maar water met zo'n moeder die altijd haar zin heeft doorgeduwd :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:34

tweebelgen schreef:

Oma's moeten niet bemoeien met de opvoeding. Klaar.