Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:56

Het is ook niet persoonlijk, TS maakt het persoonlijk. Het is niet inschatten hoe lang je bezig bent, of weer eens compleet in gedachten verzonken veel langer ergens over doen dan je eigenlijk zou doen. Het is niet persoonlijk, het is niet expres, het is niet desinteresse. En de vergelijking met dyslexie gaat wel degelijk op. Anders kun je tegen diegene ook zeggen houd er een woordenboekje bij dan maak je diezelfde fout toch niet meer.
Daarbij kan en wil ik ook niet zo punctueel en stipt op de klok leven. Dat doe ik dus ook niet en ik heb vrienden die over het algemeen ook niet zo zijn. Mijn stipte vriendin kent mij en ik haar en dus proberen we beide ons aan elkaar aan te passen.

Edit. Bij het gros die die paar minuten te laat zijn telkens dus. Ik hoop dat ze toch inziet dat we niet met zijn allen expres twee uur te laat zijn omdat het ons niet interesseert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:59

Ts: heb je aan de betreffende persoon al wel aangegeven dat je het zou waarderen als ze even een berichtje stuurt bij laat/heel laat zijn?
Want dat zou voor mij ook wel een flink irritatie punt zijn
Alsof ik er niet toe doe/ me vereert zou moeten voelen dat ze überhaupt op komt dagen
Dat zou ik een veel grotere issue vinden dan het later komen dan gepland
Daar kun je je op instellen, het achteloos omgaan met , door de te laat komende persoon is toch anders

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:16

Qerty schreef:
Shaggy09 schreef:
Hoe doe je dat dan met belangrijke zaken zoals werk, of een zkh of tandarts afspraak?

Ik kom geregeld te laat en haal zelden de geplande trein. Ook bij belangrijkere afspraken. Dan kan het dus gebeuren dat ik een uur langer in de wachtkamer zit omdat er andere afspraken zijn voorgelaten en het is me weleens gebeurd dat ik een dat ik een nieuw ticket moest kopen omdat ik mijn vliegtuig had gemist.
Dat vind ik terecht, niet de hele wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beperkingen.

Misschien is er weleens een vriendschap door gesneuveld. Maar tegenover mijn gebrek aan stiptheid staat een heleboel spontaniteit, impulsiviteit en flexibeliteit. Mijn hechte (ook de stipte) vrienden kunnen dit blijkbaar goed waarderen. Want ik krijg geregeld opmerkingen over mijn chaos en te laat komen, maar eigenlijk nooit een verwijt.
Nu ben ik ook niet iemand die een uur te laat komt bij een afspraak op locatie. Wel geregeld 5-15 minuten.

Dat heeft niets te maken met hoeveel een vriendschap voor mij betekent, sterker nog, hoe liever iemand mij is, hoe meer ik bij hem of haar mijn niet zo punctuele zelf durf te zijn.

Als ik jou bericht lees, lees ik dat jij bij alles vaak te laat bent, zoals bijvoorbeeld het vliegtuig.
En om de een of andere reden heb ik dan zoiets, jij kunt het echt niet.
Daar zou ik dan minder moeite mee hebben als je bij mij ook te laat zou komen.

Maar bij andere die wel belangrijke afspraken op tijd kunnen halen, maar bij vrienden niet, dan bekruipt mij het gevoel (wellicht onterecht) dat vrienden dan niet belangrijk genoeg zijn om de best te doen om ook op tijd te zijn.

Sonja_vR

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:30

Idd onterecht DP, althans, mijn ervaring

Vrienden zijn veilig en liefde
Een vliegtuig niet , gelukkig hangen de vrienden hier er ook geen waarde oordeel aan , anders zouden we ook geen vrienden zijn ;)
Maar again, ligt er ook aan hoe je verder ermee om gaat
Word er een berichtje oid gestuurd
Of moeten mensen maar blij zijn of en dat je komt opdagen bij wijze van spreken

En in vriendschap en familie is het sowieso geven en nemen
Iedereen heeft leuke en minder leuke eigenschappen
Bij de 1 is dat idd eeuwig te laat zijn
Bij de 2de ist weer wat anders
Maar zonder de minder leuke dingen heb je ook de leuke dingen niet
En als je in een relatie je aan 1 ding mateloos ergert waardoor dat ding een dermate grote stempel drukt dat het de andere zaken overschaduwt ?
Dan vraag ik me af of de relatie wel zo goed is
Ik heb heel wat mensen laten gaan, puur omdat ik geen trek heb in kruipen en door. Het stof moeten gaan voor 1 nare eigenschap waar ik ondanks al het geworstel niet vanaf ben gekomen
Als dat nodig is in een relatie?
Dan is de relatie voor mij niet zo nodig
En kunnen beide partijen de energie beter in iemand anders stoppe.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:32

Ceffyl schreef:
Ik snap dat mensen geen tijdsbesef hebben, maar dan zou je toch net zo vaak te vroeg ergens moeten zijn? Het ontbrekende tijdsbesef is blijkbaar altijd in het nadeel van anderen en in het eigen voordeel.

Ook grappig hoe heftig irritant laatkomers mensen vinden die te vroeg zijn. Nou, stel je dat dan eens voor: wanneer je afspreekt staat die ander altijd eerder aan de deur, meestal zo’n 10 minuutjes (met de laconieke opmerking: wat maken die paar minuten nou uit }:) ik heb geen zin om te wachten/ik let niet op de tijd/ik heb geen tijdsbesef/mijn jas aantrekken ging veel sneller dan ik geschat had), maar soms wel 2 uur te vroeg :oo mega irritant hè? Nou, zo voelt dat te laat komen dus voor mij.

Maar als ik dus te vroeg klaar ben ga ik nog even iets anders doen omdat ik het vervelend vind om te vroeg te komen, en dan gaat het dus juist mis -O- . Ik functioneer beter als ik haast heb. Als ik een half uur eerder opsta kom ik juist te laat.
In mijn werk heb ik te maken met deadlines heerlijk. Ik heb denk ik die druk/adrenaline nodig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:45

DuoPenotti schreef:
Qerty schreef:

Ik kom geregeld te laat en haal zelden de geplande trein. Ook bij belangrijkere afspraken. Dan kan het dus gebeuren dat ik een uur langer in de wachtkamer zit omdat er andere afspraken zijn voorgelaten en het is me weleens gebeurd dat ik een dat ik een nieuw ticket moest kopen omdat ik mijn vliegtuig had gemist.
Dat vind ik terecht, niet de hele wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beperkingen.

Misschien is er weleens een vriendschap door gesneuveld. Maar tegenover mijn gebrek aan stiptheid staat een heleboel spontaniteit, impulsiviteit en flexibeliteit. Mijn hechte (ook de stipte) vrienden kunnen dit blijkbaar goed waarderen. Want ik krijg geregeld opmerkingen over mijn chaos en te laat komen, maar eigenlijk nooit een verwijt.
Nu ben ik ook niet iemand die een uur te laat komt bij een afspraak op locatie. Wel geregeld 5-15 minuten.

Dat heeft niets te maken met hoeveel een vriendschap voor mij betekent, sterker nog, hoe liever iemand mij is, hoe meer ik bij hem of haar mijn niet zo punctuele zelf durf te zijn.

Als ik jou bericht lees, lees ik dat jij bij alles vaak te laat bent, zoals bijvoorbeeld het vliegtuig.
En om de een of andere reden heb ik dan zoiets, jij kunt het echt niet.
Daar zou ik dan minder moeite mee hebben als je bij mij ook te laat zou komen.

Maar bij andere die wel belangrijke afspraken op tijd kunnen halen, maar bij vrienden niet, dan bekruipt mij het gevoel (wellicht onterecht) dat vrienden dan niet belangrijk genoeg zijn om de best te doen om ook op tijd te zijn.

Dit heb ik dus ook. Ik kom ook bij alles gewoon te laat en aanvaard de consequenties. Daarom vind ik het zelf ook lastig als iemand me erop veroordeelt. Ik doe de dingen niet expres. Ik ben nu bijv. Zwanger en nog meer chaos tussen de oren qua tijd. Ik kom zelfs te laat bij de verloskundige en niet omdat het me niet boeit, maar gewoon omdat het me niet lukt.

Ik doe echt mijn best, maar wat bij andere zo vloeiend lijkt te gaan lijkt bij mij altijd via een of andere kiezelige kuilenweg te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:24

@mag

Maar nog even vlug wat anders doen gaat volgens mij bij iedereen dan wel bijna fout. :D
En als je al weet dat het zo is, dan gewoon niet doen.
Ik stap dan in de auto, rij relaxed naar bestemming, ben ik veel te vroeg ga ik in de auto wel facebook bekijken. En zodoende kom ik netjes op tijd, niet veel te vroeg, maar ook niet te laat.

@Sonja
Ik zou inderdaad geen vrienden kunnen zijn met iemand die altijd te laat komt.
En dat is natuurlijk niet met een bakkie koffie en je spreekt een "ongeveer om 2 uur" tijd af.
Maar wel als je samen een afspraak op tijd hebt staan.
Ik moet zelf enorm veel moeite doen om de tijd in de gaten te hebben, zet dus 100 alarmen.
En ja heel bot, maar ik verwacht misschien daarom ook wel dat een ander dat ook voor mij over heeft en me niet als als dodo alleen in een restaurant laat wachten, verloren alleen.
Dus ja ik zou er vrienden om kwijt raken, die zouden mij niet passen.

Maar gelukkig heft iedereen zijn eigen kringetje aan mensen dat wel klopt :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:37

Ik moet trouwens ook bij het vroeg zijn en wachten in de auto alarmen zetten, anders kom ik alsnog te laat als ik even niet op de tijd let, en zelfs met alarmen gaat het ook dan nog niet altijd goed. Dat kan zijn omdat ik even op Facebook of bokt ga lezen en dan een antwoord ga schrijven. Het kan zijn omdat ik even in mijn gedachten wegzak. Het kan zelfs zijn omdat ik mijn aantekeningen nog even doorneem voor wat ik zo aan afspraak heb.

Voor sollicitaties en belangrijke werkafspraken wil ik een kwartier van tevoren binnen zijn. Dat is regelmatig slechts een paar minuten omdat ik wel een half uur van tevoren aanwezig was, maar toch de tijd vergeten was, wachtend in de auto. Ik heb er ook menig metro door gemist, nog even iets op mijn telefoon doen in de auto omdat het nog 10 minuten zou duren voordat de metro kwam.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:38

Joh, ook met die honderd alarmen gaat het hier mis :') ben inmiddels bijna 41 en het is al die tijd al een gevecht met mezelf en het fenomeen tijd

Het ding is, wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken, je moet dus oppassen met het projecteren van “ik kan dat op deze manier, dus een ander ook”
Maar dat geld niet eens specifiek voor dit, maar voor de meeste dingen
Zo moet ik ook ontelbare keren de rem er op gooien omdat ik net even anders denk dan gemiddeld , qua logica en oplossingen , dat ik denk
“Ja maar jongens het is zo simpel , gewoon x, y, z”
Alleen voor mij is het dan simpel, voor de ander niet , net zoals er soms voor een ander dingen heel makkelijk zijn en voor mij niet

Maar goed, eind van het liedje is , in relaties is het geven en nemen, maar
Zodra je het gevoel hebt dat het je energie blijft kosten ipv dat het je energie oplevert (energie/plezier/genot in welke vorm dan ook)
Dan word het tijd om na te denken of de relatie wel werkt ,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-02-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

klopt, ook dan alarmen, maar dan en ik vast op plaats van bestemming. :j

Sona klopt, wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet te werken.
Maar ik zou er inderdaad niet tegen kunnen als het vaak zou gebeuren. Mijn mankement dan zeg maar en zou er op den duur te kriegel van worden en geen afspraken meer maken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-02-21 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Ik ben helaas ook altijd nét op tijd of maximaal tien minuten te laat. Ikzelf word dan ook heel kriegel van mensen die té vroeg op de stoep staan, want dan ben ik (mentaal) nog niet voorbereid. Ik plan graag op het laatste moment ook nog van alles in - optutten, checken of toilet, keuken schoon is etc. Is het huis mooi aan kant? (terwijl ik een halfuur van te voren nog alles heb gepoetst).

Ben ook echt een Pietje Precies, misschien is dat dan wel mijn valkuil dat ik daarom ook vaak te laat ben. Op het moment van weg gaan wil ik nog van alles checken. Als bijvoorbeeld de was nog vijf minuten moet draaien terwijl ik eigenlijk net weg moet dan wacht ik totdat de was klaar is aangezien ik er niet tegen kan (Pietje Precies-verhaal) als de was vervolgens uren nat ligt te stinken. Het moet allemaal zo perfect en daarom vind ik het lastig om mij aan de tijd te houden - om maar een voorbeeld te noemen. Ik kom altijd tijd te kort, omdat ik strakke schema's heb en veel in een dag wil/moet doen.

Spreek daarom ook altijd af dat ik ''rond X'' kom of ''tussen X en X''. Ik kan het anderen dan ook niet kwalijk nemen als zij ook maximaal een kwartiertje te laat komen, echt niet. Ik vind het niet asociaal. Te laat komen kan zoveel oorzaken hebben (buiten laksheid om). Als het maar niet de spuigaten uitloopt en je wel respect hebt naar elkaar toe.

Uiteraard is het op zakelijk gebied dan wel altijd stipt op tijd - of vroeger.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:49

Ik snap eigenlijk niet dat mensen die stipt op tijd zijn vinden dat mensen met wie ze omgaan zo extreem veel moeite zouden moeten doen om exact op tijd te komen. Je kunt ook van tevoren bedenken dat degene met wie je wat gaat doen standaard een paar minuten later is, dus zet je de koffiepot 5 minuten later pas aan. Is dat nou zo moeilijk? Je kunt een ander wel willen veranderen, maar dat gaat je toch niet lukken. Die ander doet het niet expres, en het is geen persoonlijke aanval op jou. Je kunt beter je eigen attitude ten opzichte van het probleem veranderen, dat scheelt een hele hoop frustratie voor beide partijen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:51

Omdat het niet thuis om de koffiepot gaat, maar bijvoorbeeld bij een afspraak met high thee.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:51

Badeendje schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat mensen die stipt op tijd zijn vinden dat mensen met wie ze omgaan zo extreem veel moeite zouden moeten doen om exact op tijd te komen. Je kunt ook van tevoren bedenken dat degene met wie je wat gaat doen standaard een paar minuten later is, dus zet je de koffiepot 5 minuten later pas aan. Is dat nou zo moeilijk? Je kunt een ander wel willen veranderen, maar dat gaat je toch niet lukken. Die ander doet het niet expres, en het is geen persoonlijke aanval op jou. Je kunt beter je eigen attitude ten opzichte van het probleem veranderen, dat scheelt een hele hoop frustratie voor beide partijen.

Maar iedereen geeft al aan dat 5 of 10 minuten te laat het probleem niet is :)). Een half uur tot 2 uur te laat zonder reden, is dat wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:55

Dat is inderdaad gewoon wel het verschil. M’n vader heeft 1 vriend en die kan gerust 2 dagen later komen op het afgesproken tijdstip. :')
Tja daar blijft hij dus niet altijd voor thuis en dat werkt voor hun. Wat mij betreft kunnen ze dus net zo goed geen afspraak maken en komen aanwaaien :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:56

DuoPenotti schreef:
Omdat het niet thuis om de koffiepot gaat, maar bijvoorbeeld bij een afspraak met high thee.

Maar ook dan. Ga vast naar binnen, maak jezelf comfortabel, pak een tijdschrift, kijk om je heen, de tijd is toch zo voorbij?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:59

Badeendje schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar ook dan. Ga vast naar binnen, maak jezelf comfortabel, pak een tijdschrift, kijk om je heen, de tijd is toch zo voorbij?

In zo’n situatie is 10 minuten nog geen ramp maar 2 uur... Ik vind dat ook wel wat anders.
En een keer kan dat voorkomen maar keer op keer. Daar zou ik ook klaar mee zijn.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:00

Dat is gewoon niet op komen dagen, heeft niet zoveel meer met te laat komen te maken. Iedereen zou al opgestapt zijn in zo’n geval

Selina

Badeendje schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja precies, de tijd van de high tea is dan zo voorbij. Weg afspraak..

DuoPenotti

Badeendje schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee, bij mij niet.
Ik voel me dan heel ongemakkelijk. TE ongemakkelijk.
Dat kan wel voor hooguit 5 minuutjes.
Dan ga ik me druk maken of er niets is gebeurt.
En daarna word ik verdrietig omdat ik daar moederziel alleen zit.

Dat zou iemand me niet voor 2 keer moeten flikken want dat spreek ik er niet meer mee af.

Zoals een ander blijkbaar niet op tijd kan komen, kan ik niet dealen met daar wat zitten te zitten.

Iedere gek zijn gebrek :+ Dat het mijne.

Dat zou voor mij anders zijn als je met 10 mensen bent, de rest er dus wel is en die ander dus te laat aan komt zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:05

Als ik op iemand wacht en die is >10 te laat, dan stuur ik een appje. Zodat ik weet hoe lang het nog gaat duren.

Is het iemand die vaker (veel) te laat is en ik zou geen reactie op het appje krijgen dan zou ik nog eens 10 minuten later bellen. Krijg ik dan geen gehoor, dan zou er een appje heen gaan met: ik wacht nog 10 minuten en dan ben ik weg. En dan zou ik ook weg zijn, na die in totaal 30 minuten. Ook bij een reactie die zou inhouden: oh, ik ben er over een half uur. Want dan zou ik ondertussen bijna een uur voor Jan Doedel zitten te wachten.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:25

mag schreef:
Ceffyl schreef:
Ik snap dat mensen geen tijdsbesef hebben, maar dan zou je toch net zo vaak te vroeg ergens moeten zijn? Het ontbrekende tijdsbesef is blijkbaar altijd in het nadeel van anderen en in het eigen voordeel.

Ook grappig hoe heftig irritant laatkomers mensen vinden die te vroeg zijn. Nou, stel je dat dan eens voor: wanneer je afspreekt staat die ander altijd eerder aan de deur, meestal zo’n 10 minuutjes (met de laconieke opmerking: wat maken die paar minuten nou uit }:) ik heb geen zin om te wachten/ik let niet op de tijd/ik heb geen tijdsbesef/mijn jas aantrekken ging veel sneller dan ik geschat had), maar soms wel 2 uur te vroeg :oo mega irritant hè? Nou, zo voelt dat te laat komen dus voor mij.

Maar als ik dus te vroeg klaar ben ga ik nog even iets anders doen omdat ik het vervelend vind om te vroeg te komen, en dan gaat het dus juist mis -O- . Ik functioneer beter als ik haast heb. Als ik een half uur eerder opsta kom ik juist te laat.
In mijn werk heb ik te maken met deadlines heerlijk. Ik heb denk ik die druk/adrenaline nodig.

Hier precies hetzelfde.

Het is bij mij wel zo hoe langer het rijden is hoe groter de kans is dat ik wel op tijd of te vroeg kom, hoe dichterbij hoe later meestal.

Ik laat wel meestal 10 min voor de afgesproken tijd weten hoe laat ik ongeveer aan ga komen. Zelf vind ik het ook het fijnste om precies te weten hoe laat iemand aankomt, hou erg van de locatie delen functie van whatsapp.

Te vroeg moet je bij mij echt niet komen, dan zit ik nog helemaal in mn chaos(in mn hoofd) en maak je mij niet blij mee.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:28

DuoPenotti schreef:
Badeendje schreef:

Nee, bij mij niet.
Ik voel me dan heel ongemakkelijk. TE ongemakkelijk.
Dat kan wel voor hooguit 5 minuutjes.
Dan ga ik me druk maken of er niets is gebeurt.
En daarna word ik verdrietig omdat ik daar moederziel alleen zit.

Dat zou iemand me niet voor 2 keer moeten flikken want dat spreek ik er niet meer mee af.

Zoals een ander blijkbaar niet op tijd kan komen, kan ik niet dealen met daar wat zitten te zitten.

Iedere gek zijn gebrek :+ Dat het mijne.

Dat zou voor mij anders zijn als je met 10 mensen bent, de rest er dus wel is en die ander dus te laat aan komt zetten.

Ik vind het heel verhelderend om dit te lezen, het is voor mij een leerzaam topic. Ik ben zelf een enorme einzelgänger en vermaak me heel goed alleen, waardoor ik me nu best schuldig voel dat ik mogelijk vrienden/vriendinnen in deze situatie heb geplaatst. Ik heb er oprecht nooit bij stilgestaan dat dit voor een ander zo vervelend kan zijn. Nu ben ik geen mega te laat komer zoals de uren die hier worden besproken, maar toch, leuk om het van andermans perspectief te lezen! Als ik weer eens wat afspreek met vrienden dan ga ik het aan ze vragen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:29

Badeendje schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat ligt eraan. Als iemand pas een uur of 2 uur later komt opdagen duurt dat best lang. Ik ga daar niet op wachten.

Iedereen geeft aan dat 5/10minuten later geen probleem is maar vanaf een half uur later zonder bericht wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:36

Badeendje schreef:
Ik vind het heel verhelderend om dit te lezen, het is voor mij een leerzaam topic. Ik ben zelf een enorme einzelgänger en vermaak me heel goed alleen, waardoor ik me nu best schuldig voel dat ik mogelijk vrienden/vriendinnen in deze situatie heb geplaatst. Ik heb er oprecht nooit bij stilgestaan dat dit voor een ander zo vervelend kan zijn. Nu ben ik geen mega te laat komer zoals de uren die hier worden besproken, maar toch, leuk om het van andermans perspectief te lezen! Als ik weer eens wat afspreek met vrienden dan ga ik het aan ze vragen!

Waarschijnlijk heeft ze daar geen last van, ze spreekt immers nog met je af :D
Maar er naar vragen is natuurlijk altijd lief :j

Zoals ik eerder aangaf, iemand die zelfs bij alle belangrijke dingen te laat is zou ik me uiteraard precies hetzelfde voelen, daar alleen in dat restaurant. Maar ik denk wel dat ik dan zou proberen er overheen te stappen.
Beetje hetzelfde als iemand met dyscalculie vragen te hoofdrekenen, dat kan niet.
Maar als iemand het wel kan met een rekenmachine voor belangrijke sommen, zou ik het ook prettig vinden als die rekenmachine ook gebruikt word die bij mijn stipte (dus niet thuis) afspraak ook te gebruiken.

Misschien niet eerlijk. Ik weet het.