Memories schreef:Babootje schreef:Hmm ik vind het wel apart dat je dat verhaal een keurige Christelijke versie noemt. De oorsprong van het sinterklaasfeest is namelijk allerminst christelijk.
https://historianet.nl/maatschappij/geb ... e-te-maken
Van vroeger weet ik nog dat een aantal kinderen uit Christelijke gezinnen juist het sinterklaasfeest niet vierden omdat het idd allerminst een Christelijk feest zou zijn. Die paganistische achtergrond die je hier noemt was daar inderdaad een factor in. Maar ook het tegen je kind moeten liegen over Sint (en liegen = verboden) en het straffen/belonen van kinderen door de Sint en de ‘vererende’ aspecten waren een probleem omdat die alleen aan God waren voorbehouden.
In de context van dit topic leverde dat ook wel leuke wrijving op tussen de kids die wel in Sint geloofden vs de kids die dat niet deden... heeft het feest voor een aantal kids wel verpest kan ik me nog herinneren
Denk dat Rooms Katholiek gewoon altijd al wat losser was. Bij mijn enorm katholiek gelovige oma met 9 kinderen en 9 kleinkinderen werd er altijd een sint met zwarte piet ingehuurd om langs te komen. Dan spreek ik dus over 50 jaar geleden.