je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:36

Memories schreef:
Babootje schreef:
Hmm ik vind het wel apart dat je dat verhaal een keurige Christelijke versie noemt. De oorsprong van het sinterklaasfeest is namelijk allerminst christelijk.
https://historianet.nl/maatschappij/geb ... e-te-maken

Van vroeger weet ik nog dat een aantal kinderen uit Christelijke gezinnen juist het sinterklaasfeest niet vierden omdat het idd allerminst een Christelijk feest zou zijn. Die paganistische achtergrond die je hier noemt was daar inderdaad een factor in. Maar ook het tegen je kind moeten liegen over Sint (en liegen = verboden) en het straffen/belonen van kinderen door de Sint en de ‘vererende’ aspecten waren een probleem omdat die alleen aan God waren voorbehouden.
In de context van dit topic leverde dat ook wel leuke wrijving op tussen de kids die wel in Sint geloofden vs de kids die dat niet deden... heeft het feest voor een aantal kids wel verpest kan ik me nog herinneren :=

Denk dat Rooms Katholiek gewoon altijd al wat losser was. Bij mijn enorm katholiek gelovige oma met 9 kinderen en 9 kleinkinderen werd er altijd een sint met zwarte piet ingehuurd om langs te komen. Dan spreek ik dus over 50 jaar geleden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:06

Citaat:
Van vroeger weet ik nog dat een aantal kinderen uit Christelijke gezinnen juist het sinterklaasfeest niet vierden omdat het idd allerminst een Christelijk feest zou zijn. Die paganistische achtergrond die je hier noemt was daar inderdaad een factor in. Maar ook het tegen je kind moeten liegen over Sint (en liegen = verboden) en het straffen/belonen van kinderen door de Sint en de ‘vererende’ aspecten waren een probleem omdat die alleen aan God waren voorbehouden.
In de context van dit topic leverde dat ook wel leuke wrijving op tussen de kids die wel in Sint geloofden vs de kids die dat niet deden... heeft het feest voor een aantal kids wel verpest kan ik me nog herinneren :=

Denk dat Rooms Katholiek gewoon altijd al wat losser was. Bij mijn enorm katholiek gelovige oma met 9 kinderen en 9 kleinkinderen werd er altijd een sint met zwarte piet ingehuurd om langs te komen. Dan spreek ik dus over 50 jaar geleden.[/quote]

Natuurlijk heeft het feest oudere wortels...
.... maar voor de Roomsen onder ons:
Sint Nicolaas van barmhartigheid, de beschermheilige van Dwingeloo en Amsterdam bestaat gewoon.
(Nu ja, tot 1963. Het 2e Vaticaanse concilie heeft veel goede dingen gedaan, en 1 miskleun: de heilige Nicolaas werd 'afgeschaft'.)

Gesteld dat je dit foutje onder tafel werkt, wordt het een stuk eenvoudiger.
(En calviniste of niet, ik heb enige oecumenische sympathiën.)

anjali

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:18

De Rooms-Katholieke Kerk is inderdaad best wel los. Ik heb me als praktizerende R.K.gelovige ook helemaal nooit ergens beperkt in gevoeld.Integendeel,ik had best in mijn pubertijd wat strakkere teugels kunnen gebruiken!Nu was het wel een beetje los op de wei.Als ik dan die regels van andere geloven lees,nee dat hadden we echt niet zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:24

Ik heb het RK als een remmende last ervaren als puber en jongvolwassene totdat ik me er los van wist te wrikken. Zo zal het voor iedereen anders zijn waarschijnlijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:29

Babootje schreef:
elnienjo schreef:
De Sint heeft de slaaf/slaven juist bevrijd en die helpen hem uit dankbaarheid met de pakjes bezorgen. Zo is het verhaal mij pakweg 50 jaar geleden verteld. Een keurige Christelijke versie dus.

Hmm ik vind het wel apart dat je dat verhaal een keurige Christelijke versie noemt. De oorsprong van het sinterklaasfeest is namelijk allerminst christelijk.
https://historianet.nl/maatschappij/geb ... e-te-maken

En zo is het met meer feestdagen gegaan die nu ''christelijke dagen'' zijn. Vaak gebaseerd op of combinatie van al bestaande feestdagen tijdens het ontstaan van het christendom.
Was best slim, zo had je meer kans om de ''heidenen'' mee te krijgen, goeie marketing om zieltjes te winnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:54

Sizzle schreef:
Ik heb het RK als een remmende last ervaren als puber en jongvolwassene totdat ik me er los van wist te wrikken. Zo zal het voor iedereen anders zijn waarschijnlijk.

Maar wat had jij dan willen doen wat van je geloof niet zou mogen? Ik heb er juist een geloof bijgenomen ( het Jainisme) omdat ik het Rooms-Katholieke geloof voor mij te vrij vind.Ik ervaar juist alleen maar vrijheid en vreugde en feestvieren in het R.K.geloof.Wat ik dan ook nooit en te nimmer zou opgeven.Maar wat extra regels erbij doen mij goed om accidenten te voorkomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:22

Sizzle schreef:

Ik wrikte me vooral los van het mee naar de kerk moeten. Daar is nu werkelijk geen hol aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:24

CharleyT schreef:
En zo is het met meer feestdagen gegaan die nu ''christelijke dagen'' zijn. Vaak gebaseerd op of combinatie van al bestaande feestdagen tijdens het ontstaan van het christendom.
Was best slim, zo had je meer kans om de ''heidenen'' mee te krijgen, goeie marketing om zieltjes te winnen.

Ik vind het als agnostische heiden best treurig dat een geloof de natuurlijke feestdagen ingepikt hebben zoals midwinter, voorjaar, oogst etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:59

verootjoo schreef:
Blue_Eyes schreef:
Samen op Weg was toch niet incl. katholiek? Voor zo ver ik weet was dat hervormd en gereformeerd die samen optrokken.

Waren idd gereformeerd en hervormd samen, wat nu PKN is.

Maar wij hadden wel diensten samen met de katholieken.

Wat betreft Sinterklaas, dit hebben wij thuis zeker uitgebreid gevierd. Op een gegeven moment kwam wel het besef dat zwarte piet nogal racistisch was en op die stereotype wijze niet meer kon. Dat hoorde je echter nog nergens (jaren tachtig)
Mijn moeder legde dit wel aan ons uit.
Ik vond als kind Sinterklaas vieren erg leuk, maar toen mij verteld werd dat hij niet bestond vond ik het een afknapper om voor de gek te zijn gehouden. De lol was er toen wel af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:04

elnienjo schreef:
Ik vind het als agnostische heiden best treurig dat een geloof de natuurlijke feestdagen ingepikt hebben zoals midwinter, voorjaar, oogst etc.

:j Dat heb ik rond Kerstmis.

Soms denk ik wel eens: laten we doen als de Russische orthodoxen (een vriendin van mij is Russisch orthodox).
Die kerk heeft 'een foutje in de jaartelling' en viert Kerstmis zo'n veertien dagen later. (Als het zo'n beetje driekoningen is - volgens de bijbel is dat gewoon op 1 dag, dus dat 'kan best'.)

Geen commercie, 'hohoho' en jingle bells,
met mijn Yoga clubje lekker op Yule mediteren -
en op 6 januari, als alles weer netjes, braaf en stil en saai is: kerstmis. Lijkt me heerlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:31

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:

:j Dat heb ik rond Kerstmis.

Soms denk ik wel eens: laten we doen als de Russische orthodoxen (een vriendin van mij is Russisch orthodox).
Die kerk heeft 'een foutje in de jaartelling' en viert Kerstmis zo'n veertien dagen later. (Als het zo'n beetje driekoningen is - volgens de bijbel is dat gewoon op 1 dag, dus dat 'kan best'.)

Geen commercie, 'hohoho' en jingle bells,
met mijn Yoga clubje lekker op Yule mediteren -
en op 6 januari, als alles weer netjes, braaf en stil en saai is: kerstmis. Lijkt me heerlijk.

Ik ben meer van het midwinter, dus de kortste dag -21 december- zou het hoogtepunt van het winterfeest mogen zijn. Dat is veel logischer om daar een hoogtijdag van te maken omdat daarna de dagen eindelijk weer gaan lengen. Zo ook met pasen, dat draait voor mij op het ontwaken van de natuur. Dat die christelijke dagen (carnaval, pasen, pinksteren) telkens weken verspringen vind ik erg onlogisch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:37

anjali schreef:
Maar wat had jij dan willen doen wat van je geloof niet zou mogen? Ik heb er juist een geloof bijgenomen ( het Jainisme) omdat ik het Rooms-Katholieke geloof voor mij te vrij vind.Ik ervaar juist alleen maar vrijheid en vreugde en feestvieren in het R.K.geloof.Wat ik dan ook nooit en te nimmer zou opgeven.Maar wat extra regels erbij doen mij goed om accidenten te voorkomen.

Niet zozeer wat niet mag, maar al die vreselijk dogmatische verheven denkwijzes. Als je niet ons ware geloof erkend dan kom je niet in de hemel en is Jezus verdrietig machtsvertoon. Intolerantie naar alles wat niet tussen de lijntjes past. Roomse troon ideeen die ver buiten de werkelijkheid staan.
Dat zie ik achteraf als een zware mist die je een soort oogkleppen geeft en je beperkt in je tolerantie en ruimdenkendheid.
Ook verschrikkelijk vind ik het idee van boete doen en lijden als offer zien waar je dankbaarheid voor zou moeten tonen, bah.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:46

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Wat zou je dan bijvoorbeeld niet zelf kunnen bedenken om iets te voorkomen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:47

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Ik wrikte me vooral los van het mee naar de kerk moeten. Daar is nu werkelijk geen hol aan.

oh het is echt ook overal het zelfde, zo herkenbaar...waar zou een kerk dienst aan moeten voldoen om wel goedgekeurd te worden?

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:

.

Nou die vieren we hier ook gewoon gewoon omdat het zeker als outdoor mensen ook gewoon leuk is, God hield in zijn tijd ook vast van een feestje!.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:57

Citaat:
oh het is echt ook overal het zelfde, zo herkenbaar...waar zou een kerk dienst aan moeten voldoen om wel goedgekeurd te worden?

Voor een kind is het sowieso nogal saai zo'n uur stilzitten, maar bij volwassenen zou het veel meer om de gemeenschap mogen draaien, dus meer op de contacten die je daardoor met je buurtgenoten kunt opbouwen. Interactiever, dus de pater/dominee praat het aan elkaar, maar de mensen uit de gemeenschap mogen ook iets vertellen/delen. En de muziek moet écht met z'n tijd mee gaan. Bij ingang van de kerk wat warms te drinken kunnen kopen is ook 'n stuk gastvrijer.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 12:04

Nou eindelijk weer bij gelezen zoveel mensen zoveel meningen, toch blijf ik het interessant vinden!.
Dat het topic al 14 pagina's heeft gehaald en dan ook alle lieve berichten via de PB nog.Verder ben ik er nog steeds niet helemaal uit maar ik heb genoeg stof om overna te denken.
Deze week beweert mijn schoonzus te zijn genezen door een gebedsgenezer , ze is altijd zo complex dat ik toch wel eens denk het zal wel. wonderen gebeuren vroeger in de bijbel en nu ook maar bij haar....volgens mij is het toch de behandeling van het UZ te Gent. Als ze je zenuwen door branden kun je ook geen pijn meer voelen he....En de depressie is verdwenen toen ze dus voorgoed is afgekeurd, zo toevallig en spontaan kan ze weer lopen... :x .Op mijn reactie nou dan kun je je functie weer gaan uitvoeren bij de gemeente, werd ze enorm boos! Maar nu krijg ik dus een heus boek en een visitekaartje in mijn handen gemoffeld als ik dat volg gaat mijn kanker wel weg......Hopelijk door de operaties en de chemo ook, ik ga toch maar niet experimenteren ik heb een gezin en ga niet gokken. God heeft de artsen en alle medicatie op mijn pad gebracht en dat is niet zomaar!. Maar goed hoe ga ik mijn iets te complexe schoonzus vertellen dat het boek dicht blijft, het heeft haar een andere mindset gegeven gelukkig maar. Maar ik ga daar niet voor betalen dat hoefde vroeger bij god ook niet!.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:24

elnienjo schreef:
Citaat:

Voor een kind is het sowieso nogal saai zo'n uur stilzitten, maar bij volwassenen zou het veel meer om de gemeenschap mogen draaien, dus meer op de contacten die je daardoor met je buurtgenoten kunt opbouwen. Interactiever, dus de pater/dominee praat het aan elkaar, maar de mensen uit de gemeenschap mogen ook iets vertellen/delen. En de muziek moet écht met z'n tijd mee gaan. Bij ingang van de kerk wat warms te drinken kunnen kopen is ook 'n stuk gastvrijer.

Nou, dan heb je wel een heel ouderwets beeld van de kerk :') Kinderen zitten hier geen uur stil, maar hebben een uur eigen kinderkerk.
En je krijgt gewoon drinken, dat hoef je niet te kopen. Alhoewel het door corona wel een stuk minder is, we kunnen niet met z’n allen koffiedrinken.
In veel kerken is er gewoon eigentijdse muziek ipv psalmen op hele noten begeleid door het orgel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:33

Nu ben ik gewend teksten van Huub Oosterhuis te zingen, dus wat dat betreft is het 'meegaan met de tijd'.
Maar toen ik nog in de Randstad woonde zong ik met plezier gregoriaans in zo'n 13e eeuws prestige object. (= Een gotische kerk. Gewoon gebouwd ter meerdere eer en glorie van clubpie X.)
Ik heb een 'eerste sopraan' in mijn keel gekregen, ;) dus dat soort gebouwen 'zijn gemaakt voor mijn stem'. :') O:) _/-\o_

En dan graag ook nog een preek die ergens over gaat. (En uiteraard de kinderen lekker kind laten zijn: even proeven en dan knutselen.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:37

Ik vind ook eigenlijk niks mis met Huub Oosterhuis, maar houd zelf ook erg van muziek in de vorm van deze tijd. Ben weg van bands als Trinity, Sela, 4KingAndCountry etc.
Maar ouderwets vind ik soms ook mooi. Kerk moet mi vooral voor iedereen toegankelijk zijn.

Kinderdienst is bij ons een eigen verhaal, op kinderniveau. Liedjes zingen, thema uitwerken in een knutselvorm of andere vorm. Met elkaar wat drinken en lekkers erbij en samen spelen. (Afhankelijk van de leeftijd)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:31

Wat ik wel wil toegeven als niet gelovige;

Je ziet vaak de extremen. Beelden op tv waar mensen echt helemaal op gaan in gebed. Dingen uitspreken die niet meer van deze tijd zijn en ook niet te stroken zijn met de wetenschap.

Dat is prima, die mensen geloven daarin, vinden daar steun etc. Maar ze lijken nooit naar de niet gelovigen te willen luisten. Zich niet in ene niet gelovige te kunnen verplaatsen en moeten bijna altijd iemand willen overtuigen. Dat wekt bij mij persoonlijk weerstand op.

Dan heb je de mensen waar je niks aan ziet, die nooit erover beginnen etc. Mensen die gewoon vriendelijk zijn naar iedereen, met iedereen over van alles kunnen praten zonder over het geloof te beginnen, alles kunnen en mogen doen etc. En die gewoon rustig naar de kerk gaan en het verder van binnen bij zich dragen.

Dat is voor mij echt ene groot verschil.
Ik ken de verhalen niet, mocht ze ook niet leren en nog steeds echt geen enkele behoefte aan. Ben ook niet zo van de feestdagen. Voor mij waren het altijd vrije dagen waarop je veel eet en vroeger wedstrijden had ( 2e paasdag en 2e kerstdag bijv ) Het kan gezelligheid geven en dat is het voor veel mensen ook geworden.
Niet iets gelovigs, maar gewoon gezelligheid.

Vanuit de Joodse kant had mijn moeder wel wat gewoontes mee gekregen, maar daar doe ik echt niet aan. Op welke dag je wat mocht eten...........Ik ben dat allang vergeten en wij mochten thuis kiezen, dus ik koos gewoon waar ik trek in had. Volgens mij hadden we wel een vis dag en doet ze dat nog steeds, maar ik eet gewoon, dus denk daar niet over na.

En zelfs niet gelovigen, geloven nog van alles. Toen mijn broer overleed kregen we echt enorm veel steun, maar heel veel niet gelovigen die dan zeggen; hij is bij je, kijkt mee etc. Ook daar heb ik helemaal niks mee en geloof ik absoluut niet in. Ik heb daar ook helemaal niks aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:43

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Wat ik graag had gemogen...? Open en eerlijk volwaardig lid van de RK kerk zijn en homo. Maar dat was/is er niet bij helaas. Dus kwam het definitief uitschrijven uit de RK kerk als een verlossing.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:47

elnienjo schreef:
Citaat:

Voor corona was er na elke dienst GRATIS koffie,thee,limonade en koek voor iedereen.Altijd hele gezellige bijeenkomsten waar sociale verbanden gesmeed werden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:49

Ik ben ook wel benieuwd wat je aan regels gemist hebt Anjali. Waarom kun je niet gewoon goed gedrag vertonen ook als het niet specifiek ergens geschreven staat of met dreiging gepaard gaat?

Niet met alcohol achter het stuur doe ik immers ook niet omdat het niet mag, maar omdat ik mijn medemens niet wil schaden. Die wetten zijn enkel nodig voor mensen die het niets kan schelen, maar die leren daar niet perse wat van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:28

superpony schreef:
Wat ik wel wil toegeven als niet gelovige;

Je ziet vaak de extremen. Beelden op tv waar mensen echt helemaal op gaan in gebed. Dingen uitspreken die niet meer van deze tijd zijn en ook niet te stroken zijn met de wetenschap.

Dat is prima, die mensen geloven daarin, vinden daar steun etc. Maar ze lijken nooit naar de niet gelovigen te willen luisten. Zich niet in ene niet gelovige te kunnen verplaatsen en moeten bijna altijd iemand willen overtuigen. Dat wekt bij mij persoonlijk weerstand op.

Nou, bij mij ook.
Je bent gewoon onvolwassen als je zoveel steun nodig hebt, punt. (Kan gebeuren, die mensen zijn er ook en verdienen respect, maar ze horen niet de dienst uit te maken.)
En met 'compleet opgaan in gebed' is niets mis, maar 'doe het in je binnenkamer', niet op teevee.
Citaat:
Dan heb je de mensen waar je niks aan ziet, die nooit erover beginnen etc. Mensen die gewoon vriendelijk zijn naar iedereen, met iedereen over van alles kunnen praten zonder over het geloof te beginnen, alles kunnen en mogen doen etc. En die gewoon rustig naar de kerk gaan en het verder van binnen bij zich dragen.

... ik weet niet of ik blij word als iemand mij zo zou typeren.
Bidden hoort dan wel privé te zijn, als het maar in de buitenwereld consequenties heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:54

anjali schreef:
Voor corona was er na elke dienst GRATIS koffie,thee,limonade en koek voor iedereen.Altijd hele gezellige bijeenkomsten waar sociale verbanden gesmeed werden.

Bij de protestantse kerk hier doen ze dat idd, bij de RK niet standaard.