Frustratie als winkelmedewerker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:14

Dat het vies voelt en ook is kan ik best begrijpen. Maar ik denk niet dat dat bedoelt wordt met “gewenning”. In het begin dat ik m op moest had ik vrij snel last van mijn oren of neus en dat gaat steeds beter. Nu kan ik m ongeveer 4 uur op hebben zonder last te hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:42

Palmera schreef:
Gini schreef:

Probeer wel te blijven relativeren. Iedereen mag zich goed of niet goed bij iets voelen, maar bovenstaande uitspraak doen omdat een Bokker geen klanten zonder mondmasker wilt bedienen, gaat een beetje ver, don't you think?

Nou, sorry Gini, maar met alle vergaande maatregelen en hysterie vind ik de wereld momenteel niet leuk.

Ik vind 2019 ook leuker dan 2020, maar ik ga dat niet uitwerken op iemand.
We moeten er samen doorheen en niet elkaar als vijand zien. Als iemand zich zorgen maakt en graag ziet dat ik een mondmasker draag als ik bij die persoon in de buurt ben, dan doe ik dat met plezier.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:45

En ik zal, als het kan, wegblijven bij die persoon. Liever iemand niet zien dan iets op mijn gezicht, een belemmering van mijn vrije ademhaling.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:50

Je mondkapje zorgt er normaal niet voor dat je niet kunt ademhalen, alleen als je hem als een prop in je mond stopt, dan word het lastiger ademhalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:53

Palmera schreef:
En ik zal, als het kan, wegblijven bij die persoon. Liever iemand niet zien dan iets op mijn gezicht, een belemmering van mijn vrije ademhaling.

Dat is ook een optie, maar ik hoop dat je dan niet tegen die persoon uitvalt enkel omdat zijn wens anders is dan de jouwe.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:59

Gini schreef:
Palmera schreef:

Dat is ook een optie, maar ik hoop dat je dan niet tegen die persoon uitvalt enkel omdat zijn wens anders is dan de jouwe.

Doorgaans is het omgekeerd. ;)
De mondkapjesbrigade kan er niet tegen als iemand zo'n lap niet graag op zijn hoofd zet, dat zien we hier in dit topic ook en dat heb ik ook inmiddels mogen meemaken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:14

Goh, hoe zou dat nou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:19

Ik vind het vooral bijzonder dat mensen dus door een mondmaskertje te dragen bedenken dat ze onaantastbaar zijn :') en bijgevolg geen enkele maatregel of advies meer naleven. Het is én én, niet of of namelijk. Dat moet na al die maanden toch wel stilletjes aan duidelijk geworden zijn nee?

En als ik door een masker te dragen en afstand te houden mijn geliefden nog kan zien, dan is me dat toch wel de inspanning waard hoor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:19

Ik heb werkelijk geen idee. Volgens mij heb ik gewoon het recht bv tegen jou te zeggen dat ik liever niet met je afspreek omdat jij van mij een mondkapje verwacht.

Als jij dan flipt dat ik jouw gezondheid niet serieus neem (onzin!) vind ik dat zeer onredelijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:22

Varekaj schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat mensen dus door een mondmaskertje te dragen bedenken dat ze onaantastbaar zijn :')

Dat is precies mijn kritiek op die dingen. Ik ben zelf ook ondernemer, dus pas wel op om Corona te krijgen. En ik heb ongeveer 150 ondernemers als klanten waarvan ik de cijfers zie, dus ik zie echt wel hoe dramatisch deze crisis is.
Maar ik pas echt wel op en ook voor anderen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:25

Ik merk dat toch echt niet in mijn omgeving, dat mensen denken dat ze dichterbij mogen komen omdat ze een masker dragen. Een enkele keer gebeurt dat wel, meestal uit automatisme, maar dan doe ik zelf een stapje achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:27

Voor gewone vrienden/kennissen kan ik daar ergens wel inkomen Palmera. Ik zou het echter moeilijker hebben als ik daarvoor bijvoorbeeld contact zou moeten missen met iemand die mij zeer dierbaar is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan ouders en/of grootouders, of die ene beste vriendin die binnenkort naar de andere kant van het land gaat verhuizen waardoor afspreken sowieso moeilijker wordt.
Of als iemand in de put zit en een opkikker kan gebruiken zie je. Daarom niet in de vorm van een knuffel, maar soms kan gewoon nabijheid en/of aanwezigheid tijdens een gesprek al veel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:30

Ik lees al een tijdje mee maar vind het nu wel de moeite om te reageren, al vind ik het heel eng.
Ik heb een verleden van seksueel misbruik en die kapjes triggeren mij enorm. Ik krijg er paniekaanvallen en herbelevingen van. Voordat de Corona ellende begon ben ik in trauma behandeling gegaan. De afgelopen tijd, telefonisch, werd dat wat lastig.
Daarnaast ben ik de laatste tijd enorm aan de slag gegaan met de controle over mijn eigen lichaam terugkrijgen. De mondkapjesplicht die eraan zit te komen zorgt ervoor dat ik heel erg het gevoel krijg dat ze mijn lichaam schenden. Terwijl ik net had besloten dat ik dat nooit meer zou laten gebeuren.
In mijn ingeving zijn de reacties over het algemeen hetzelfde als die ik hier lees; ach joh stel je niet zo aan, het is maar tien minuutjes in een winkel. Kon ik er maar zo makkelijk overheen stappen, maar helaas ligt dat wat ingewikkeld en wil ik mijn eigen belofte aan mezelf niet verloochenen.
Misschien is dit voor mensen een overdreven reactie, voor mij voelt het levensecht zo.
Niemand heeft het recht voor mij te bepalen wat er met mijn lichaam gebeurd.
Helaas, maar voor hen gelukkig, begrijpen ze mij niet. Ik ben blij voor al die mensen die niet weten hoe het voelt. Maar ik word ondertussen uitgemaakt voor complotgekkie enkel en alleen omdat ik geen mondkap kan dragen.
Verder ben ik erg blij met de afstand, want ik was al niet zo lichamelijk en ik ben erg blij dat mensen niet meer ongevraagd over me heen hangen in een winkel. Voordat de Corona begon, kwam ik al nergens en leefde ik al onder een steen. 1 keer per week naar de super omdat ik toch moet eten. Een sociaal leven heb ik niet.
Zoals ik begrijp gaat de supermarkt straks verboden terrein voor me worden. Ik heb geen idee hoe dat verder dan moet.
Geen idee wat ik wil met dit bericht. Het voelt ook wel kwetsbaar omdat ik tov iedereen het gevoel heb dat ik me moet verantwoorden. Maar ik leg de reden liever niet aan Jan en Allemaal uit.
De reden maakt straks overigens niet meer uit als de plicht er is.
We houden allemaal rekening met elkaar. Maar wie houdt er rekening met de mensen die echt absoluut geen mondkap kunnen dragen? Ik voel me hier heel alleen en onbegrepen in.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:38

Het is idd en en en, niet het 1 en dan het ander vergeten. Of een mondkapje nu voldoende zou helpen of niet, het houd altijd iets tegen en misschien een klein beetje is in dit geval al een pluspunt. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom mensen zoveel moeite hebben met dat ding op doen. Is het onprettig? Zeker een beetje, maar waar hebben we het toch over.. Anders wanneer je uren met een medisch masker moet werken, waar je wel echt benauwd van wordt, maar we hebben het in de winkel over een stoffen kapje, waar je prima door heen kunt ademen en hoelang zijn we nu op het moment in de winkel? Ik vind het een kleine moeite en ook eerlijk is eerlijk, een stukje respectvol naar je medemens. Neemt idd niet weg dat je dan geen afstand meer dient te houden, zeker niet. Ik waan me er zeker niet veiliger door, maar alle kleine beetjes helpen in deze situatie waar we met zijn allen in zitten. De aversie van sommigen op zo'n mondkapje begrijp ik niet, ik zie het als een kleine moeite.

Humpiedumpie, dat is wel een uitzondering en heel vervelend en ligt dan idd anders, al begrijp ik dat je omgeving dat aan de buitenkant niet kan zien. Wanneer je niet kunt, hoop ik dat je dan hulp kan vinden voor de boodschappen als het een verplichting wordt. Wordt mij ivm ziekte door de arts al sinds begin corona aangeraden om niet naar buiten te gaan en contacten te beperken en het is niet altijd makkelijk. Sterkte met deze hele vervelende situatie en laten we bedenken dat er hopelijk echt een keer een eind aan komt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:41

In belgue6kan je onder bepaalde omstandigheden uitzondering krijgen. Men vraagt dan wel om bv zo n spatscherm te dragen.

En anders boodschappen aan huis laten leveren. Heb ik nu ook moeten doen omdat mijn oudste zijn juf cotona had en hij 10 dagen moet binnen blijven en ik hem niet alleen kan laten.
Of buur, familie, vrienden, organisaties,... naar de winkel laten gaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:48

@mightymike: we moeten allemaal maar begrip hebben voor de risicolopers.
Maar het wederzijdse begrip is er vooral niet. We moeten maar niet zeuren, het is toch een kleine moeite, het is maar een beetje vervelend. Dat bepaal jij toch niet voor mij hoe ik een mondkap ervaar? Ik vind het smerig. Een inbreuk op mijn recht op vrijheid! Dus ja, het is een HELE GROTE moeite. Maar dat mag niet gezegd worden.

@Humpydumpy: :(:) Vreselijk, ik weet niet wat ik moet zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:49

Humpiedumpie: Zoals dromertje zegt, in België kan je mits gegronde reden vrijstelling krijgen. Je moet hier wel een attest voor hebben van een arts en dat kunnen voorleggen, maar het kan. Misschien eens polsen bij je HA? De exacte reden hoeft er waarschijnlijk niet op te staan, ik denk dat "kan omwille van medische reden geen mondmasker dragen en wordt hierdoor vrijgesteld van draagplicht" wel voldoende is?

Ik ben maar wat blij dat ik nu op het werk weer "enkel" een chirurgisch moet dragen ipv een FFP2 zoals de voorbije 2 dagen. Ik mocht onvoorzien weer gaan opdraven op een cohort-afdeling. Dat was 1x 8u en 1x4u, en dat is genoeg om me een mooie drukplek te voorzien op mijn neus, pijnlijke oren en hoofdpijn door dat spatscherm.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:42

Varekaj schreef:
Humpiedumpie: Zoals dromertje zegt, in België kan je mits gegronde reden vrijstelling krijgen. Je moet hier wel een attest voor hebben van een arts en dat kunnen voorleggen, maar het kan. Misschien eens polsen bij je HA? De exacte reden hoeft er waarschijnlijk niet op te staan, ik denk dat "kan omwille van medische reden geen mondmasker dragen en wordt hierdoor vrijgesteld van draagplicht" wel voldoende is?

Er was toch laatst zo'n arts van viruswaanzin die zulke verklaringen aan iedereen weggaf, zonder de patiënt ooit gezien te hebben?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:10

Waarom wederzijds begrip tegen het niet willen dragen van een mondkapje Palmera? Dat is toch werkelijk waar geen moeite? Die draag je toch ook niet alleen voor de risicogroep? Die draag je uit respect voor een ander en omdat het een dringend advies is van de overheid. Ook mensen in de niet risicogroepen kunnen onverwacht zo ernstig ziek worden van dit virus. We willen allemaal corona er zo snel mogelijk onder krijgen, de hele samenleving ondervind er hinder van, niet alleen de risicogroep. Smerig vind ik echt aanstellen, sorry, mijn mening. In de winter fietst bijna iedereen voor de kou met een sjaal om zijn gezicht/mond, zo heel anders vind ik het niet. Een inbreuk op je vrijheid.. Echt, van dat soort uitspraken gaan de haren in mijn nek overeind staan. Stel je voor je moet een mondkapje op die 10 minuten dat je in de winkel loopt. Je vrijheid weg is als je straks weer binnen moet blijven omdat niemand zich aan de regels houd.. Ik vind het echt azijnpisserij. Dat het niet lekker zit, dat je bril er van beslaat, allemaal mee eens, maar ik vind het echt een kleine moeite. De regering moet voor deze uitzonderlijke situatie nieuwe wetten en regels maken, zodat het wel verplicht kan worden, anders was het al verplicht geweest. Volgens mij woon je niet in NL, maar over een paar weken moet je hier in NL toch en wat mij betreft dus terecht. Ik bepaal niet hoe een ander iets voelt, maar we hebben het maar over een mondkapje, doet geen zeer dat ding, het voelt voor mij als schoppen tegen regels, omdat dat kan. Maar goed, wat mij betreft einde discussie, daar gaan we het toch niet over eens worden blijkbaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:20

Ik heb al maandenlang een verplicht mondkapje. En NIET alleen in de winkel. Ook o de parkeerplaats, in de winkelstraat, zelfs op het strand!

Ik weet dus dondersgoed hoe smerig het is en hoe ik in mijn vrijheid belemmerd word.

En ja, ik draag hem voor de risicogroep, zoals ik de cijfers lees loop ik nauwelijks gevaar, zeker als ik mijn ijzeren gestel erbij optel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:22

Maar zolang het een advies is vind ik het belachelijk dat een winkelmedewerker iemand zonder kapje weigert te helpen.
Dan zul je mij daar ook niet zien.
Ik neem aan dat er spatschermen hangen...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:23

purny schreef:
Maar zolang het een advies is vind ik het belachelijk dat een winkelmedewerker iemand zonder kapje weigert te helpen.

Er is uitdrukkelijk gezegd dat winkels het mogen verplichten. Dan is het geen vrijblijvend advies.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:25

Wat een onzin Palmera, de hele samenleving ligt door corona stil. Je draagt hem niet alleen zodat je niet komt te overlijden. Je draagt hem zodat corona zo snel mogelijk af kan zakken. Mocht jij een ongeval of andere ziekte krijgen, kun je straks niet in het ziekenhuis terecht, omdat zorg weer afgeschaald wordt bijvoorbeeld. Of stevigere maatregelen omdat een groep zich niet aan de adviezen/afspraken wil houden. Vind het erg kortzichtig en egoïstisch om te roepen dat je het voor een ander moet doen uit de risicogroep, want jij hebt nergens last van. Volgens mij heeft de hele wereld last van corona en moet je nog maar af wachten hoe het voor jou loopt, mocht je toch corona krijgen. Daar ligt ook de ernst, corona kan je immuunsysteem onverklaarbaar helemaal op hol brengen, het zijn niet alleen de mensen waarbij je verwacht dat ze er het meest ziek van worden. Praten we dan over schijnveiligheid als iemand zich veiliger voelt door een mondkapje, dan vind ik dit ook een mooi voorbeeld, ik val niet in de risicogroep, dus ik voel mij wel veilig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:42

Mjelleke schreef:
purny schreef:

Er is uitdrukkelijk gezegd dat winkels het mogen verplichten. Dan is het geen vrijblijvend advies.

Winkels mogen het misschien verlangen maar het is winkels niet verplicht het te eisen. Ik ben het met purny eens dat het belachelijk is. En winkels die alleen maar druk zijn met hun regeltjes en looproute verdienen aan mij geen euro meer. Want je betalende klant goed helpen is op dit moment in de detailhandel een zeldzaam iets.
Er is een ding nog veel besmettelijker dan Corona en dat is negativiteit. Die mensen moet je minstens 2 meter op afstand houden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:46

Denk dat die winkels die klanten die niet even een mondmasker willen opzetten ook liever kwijt dan rijk zijn.