Wie heeft er ook al zo’n zin in kerst!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie heeft er ook al zo’n zin in kerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:04

Leuk topic, ik hou ook van lekker koken en gezellig wat vrije dagen met je familie. Heb vorig jaar een nieuwe boom gekocht na de kerst in de opruiming, ook nieuwe ballen. Kan niet wachten om hem op te zetten

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:31

Hier net een grote zak vol supermooie glazen ballen gehaald bij de kringloop, misschien is het een idee daar te kijken? In mijn geval echt alle kleuren van de regenboog in alle maten en ook nog als nieuw. Voor 2 euro m’n boom in nieuw jasje haha.

Qua dessert, wat ik vaak doe als ik voor meer mensen moet koken: panna cotta met verse frambozen in een mooi glas of tiramisu. Niet heel moeilijk en ziet er erg feestelijk uit :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:29

Klinkt allemaal al heerlijk! Ik ga ze noteren :9

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:33

__Sannne schreef:
Nee ik snap dat niet iedereen close met elkaar is, maar dan ga je daar toch ook geen Kerst mee doorbrengen omdat het "moet"? (Van wie zou dit eigenlijk ook moeten?)

Ik ga ook geen Kerst vieren met mijn ooms en tantes, omdat ik niks met hun heb en ze sowieso bijna nooit zie. Heb het idee dat mensen die verplichtingen vooral zichzelf opleggen, om vervolgens over te gaan lopen klagen. Als je geen zin hebt om met Henk de kerstdagen door te brengen, dan doe je dat toch gewoon lekker niet?

Wel, heel vroeger was dat onder druk van mijn moeder die leefde op het stramien van 'maar zo hoort het'. Echt een typische jaren vijftig/zestig mentaliteit. Inmiddels is ze overleden en ben ik gelukkig een stuk vrijer en ga ik dus meestal niet :D
Maar ik heb in januari ook nog een examen, dus ik ben van plan om zo min mogelijk risico te nemen in aanloop daar naar toe.

@Nickeltje, ik ben jaloers op jouw boek.... Denk dat ik dit jaar misschien ook weer eens iets bak. Klinkt als een goed plan :j

Hier zal het dessert waarschijnlijk ook panna cotta worden, maar dan wel met een aangepast recept. Max 50 gram suiker op een liter room, dan kan zelfs een diabeet het nog eten. En de ervaring zegt dat meerdere mensen het zo ook meer dan zoet genoeg vinden.
Eventueel met een vanillestokje of citroenrasp/sap :9

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:35

Ik maak dit jaar weer een kerstpakket voor iemand die niet zo veel te besteden heeft :).

Het eerste dat diegene krijgt is een zelf samengesteld Irish coffee pakket, kan diegene zelfgemaakte Irish coffee drinken. Ik heb Jameson whiskey uitgekozen, rietsuiker, er komt een pakje room in, twee glazen. Maar nu, welke koffie :7?

Ik drink het zelf niet, dus iemand hier een idee? Gewone filterkoffie? Bonenkoffie? Ik heb er geen verstand van :').

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:37

Misschien handig om na te gaan wat voor koffiezetmogelijkheden deze persoon heeft. Met bonen zonder maler heb je nog niks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:49

Ceetje_bokt schreef:
Misschien handig om na te gaan wat voor koffiezetmogelijkheden deze persoon heeft. Met bonen zonder maler heb je nog niks.

Dat moet ik nog horen. Het zou dus ook maar zo senseo oid kunnen zijn :+.

De bonenkoffie zou ik dan op t laatste moment vers laten malen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:07

Oh jee... hopelijk is het geen Senseo :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:08

Ceetje_bokt schreef:
Oh jee... hopelijk is het geen Senseo :n

Ja dat zou jammer zijn... Dan maar met senseo, ik ga geen koffiezetter cadeau doen :+.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:23

Mo_86 schreef:
Hier net een grote zak vol supermooie glazen ballen gehaald bij de kringloop, misschien is het een idee daar te kijken? In mijn geval echt alle kleuren van de regenboog in alle maten en ook nog als nieuw. Voor 2 euro m’n boom in nieuw jasje haha.

Qua dessert, wat ik vaak doe als ik voor meer mensen moet koken: panna cotta met verse frambozen in een mooi glas of tiramisu. Niet heel moeilijk en ziet er erg feestelijk uit :)

Wat tof, zo leuk voor zo weinig je boom vol hebben!

Tiramisu!! Het lekkerste toetje ever!! Aan de Noorder kant van Gardameer zit een restaurant met de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Die moest ik na maken, lukt natuurlijk niet maar zit dichtbij, en gebruik cake.

_San87_ schreef:
Ik maak dit jaar weer een kerstpakket voor iemand die niet zo veel te besteden heeft :).

Het eerste dat diegene krijgt is een zelf samengesteld Irish coffee pakket, kan diegene zelfgemaakte Irish coffee drinken. Ik heb Jameson whiskey uitgekozen, rietsuiker, er komt een pakje room in, twee glazen. Maar nu, welke koffie :7?

Ik drink het zelf niet, dus iemand hier een idee? Gewone filterkoffie? Bonenkoffie? Ik heb er geen verstand van :').

Wat lief!

Kan je niet helpen, drink ook geen koffie, maar moest hierdoor denken aan mijn schoonmaakster jaren geleden, beetje ander geval als werkgever wel, dacht dat ze een kerstpakket wel kon waarderen maar na 2 pakketten zei ze dat ze dan toch liever daar voor in de plaats geld wilde. := Ook goed. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:27

Jis_ schreef:
Mo_86 schreef:

Wat tof, zo leuk voor zo weinig je boom vol hebben!

Tiramisu!! Het lekkerste toetje ever!! Aan de Noorder kant van Gardameer zit een restaurant met de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Die moest ik na maken, lukt natuurlijk niet maar zit dichtbij, en gebruik cake.

_San87_ schreef:

Wat lief!

Kan je niet helpen, drink ook geen koffie, maar moest hierdoor denken aan mijn schoonmaakster jaren geleden, beetje ander geval als werkgever wel, dacht dat ze een kerstpakket wel kon waarderen maar na 2 pakketten zei ze dat ze dan toch liever daar voor in de plaats geld wilde. := Ook goed. :')

Nou jaaa, dankbaarheid weer :').

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:33

Lief dat je dat doet!

Ik krijg als het goed is voor het eerst een kerstpakket (nu ik een baan heb zegmaar) en vind dat stiekem toch wel leuk :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:35

Dank je :D. Mocht iemand de nieuwste Stephen King hebben liggen en er voor een klein prijsje vanaf willen, ik houd me aanbevolen :7.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:36

Ik krijg dit jaar voor het eerst geen kerstpakket, vond dat toch altijd wel heel leuk :o ik heb het niet heel erg nodig, maar ik keek er wel altijd naar uit.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:38

Oooh ja kerst <3 Hopelijk rond 1 december een appartement voor mezelf en dan dus ook dit jaar m'n eerste echte eigen kerstboom! Kan niet wachten :D

Op het werk (pakketsorteerder bij PostNL) ook alweer de eerste neppe kerstbomen voorbij zien komen :+

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:29

U vraagt, wij draaien!

Dit is het originele recept. Zelf maak ik 'm zo:
Citaat:
Ingrediënten voor chocoladecakerecept met Bailey's (of Kahlua, of dus Amerula :D)
Cacaopoeder, 100g
Bloem, 60g
Bailey's, 60ml
Boter, gezouten of ongezouten, 120g
Kristalsuiker, 135g (of 150g als je vanille-extract i.p.v. vanillesuiker gebruikt)
Vanillesuiker, 2 zakjes (16g in totaal)
2 eieren
Snufje zout (als je ongezouten boter gebruikt)

Instructies
Oven voorverwarmen op 180°C.
Smelt 120g boter in een pannetje op laag vuur. Mix daarna alle ingrediënten, behalve de cacaopoeder en bloem, samen in een grote schaal. Voeg daarna de cacaopoeder en bloem toe en mix nogmaals, kort.
Ovenschaal indien nodig invetten, beslag overgieten, 20 tot 25 minuten in de oven of totdat satéprikker er droog uitkomt.

Warm of afgekoeld eten, naderhand bedekken met plasticfolie en mocht je een stuk willen invriezen, laat het dan ontdooien in de koelkast!

Offfff... (voor intense chocoladebeleving zeker een aanrader)
Citaat:
Ingrediënten voor chocoladecakerecept met Bailey's Chocolat Luxe
Cacaopoeder, 60g
Bloem, 100g
Bailey's Chocolat Luxe, 60ml
Kristalsuiker, 135g (of 150g als je vanille-extract i.p.v. vanillesuiker gebruikt)
2 eieren

Instructies zie bovenstaand recept.

Recept is genoeg voor 12 kleine stukken of 6 grote stukken. :9

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:35

Oehhh die ga ik een keer maken, bedankt voor het delen!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 21:45

silverdapple schreef:
U vraagt, wij draaien!

Citaat:
Ingrediënten voor chocoladecakerecept met Bailey's (of Kahlua, of dus Amerula :D)
*knip*

Citaat:
*knip*

:~ Hmmmm! Die ga ik snel uitproberen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:59

silverdapple schreef:
U vraagt, wij draaien!

Citaat:
Cacaopoeder, 100g
Bloem, 60g
Bailey's, 60ml
2 eieren

Instructies
Oven voorverwarmen op 180°C.
Smelt 120g boter in een pannetje op laag vuur. Mix daarna alle ingrediënten, behalve de cacaopoeder en bloem, samen in een grote schaal. Voeg daarna de cacaopoeder en bloem toe en mix nogmaals, kort.
Ovenschaal indien nodig invetten, beslag overgieten, 20 tot 25 minuten in de oven of totdat satéprikker er droog uitkomt.

Warm of afgekoeld eten, naderhand bedekken met plasticfolie en mocht je een stuk willen invriezen, laat het dan ontdooien in de koelkast!

Citaat:
Cacaopoeder, 60g
Bloem, 100g
Bailey's Chocolat Luxe, 60ml
2 eieren

Instructies zie bovenstaand recept.

Jummie! Die ga ik zeker binnenkort eens proberen!

Wat voor ovenschaal gebruik je? Of werkt een cake blik ook?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 22:26

Een brownie-blik denk ik als ik de link zo bekijk

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:37

Ik doe 'm zelf in een kleine ovenschaal, werkt prima! Als je wilt dan check ik morgen wat de precieze maat daarvan is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:07

Oehhh thanx silverapple! Heel benieuwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:09

silverdapple schreef:
Ik doe 'm zelf in een kleine ovenschaal, werkt prima! Als je wilt dan check ik morgen wat de precieze maat daarvan is.

Ik denk dat mijn ovenschaal ook wel geschikt is.

Klinkt goed in ieder geval! En 165 calorieën is denk ik per stukje en niet per 100 gram :)).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:15

*\o/* Kerst is zo leuk!
Lekker optutten, vriend versiert huis en tuin met lampen en ik alles binnen, heel veel lekkers koken en opeten, lekker borrelen!
Dit jaar wordt wel heel speciaal want met kerst zijn wij net ouders geworden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik hoop dat het een beetje ruim op tijd voor kerst komt want dan kan ik weer lekker mee borrelen en rode wijn drinken. Ohhhh <3

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 08:54

Ja leuk hè! Vooral dat lekkers koken, ik ben al recepten aan het uitzoeken! Vorig jaar ook mega uitgebreid gekookt, maar was zo leuk om met zn allen aan tafel ervan genieten <3 En inderdaad met heerlijke bijpassende wijn erbij!

En gefeliciteerd Lisitano, spannende tijd voor jullie dan. Ik hoop ook voor je dat de baby opschiet!