Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:12

Haha, achterom, ik wilde het net zeggen; nu doe je het zelf ook.

Kaka, Het verschil met in een stad wonen is dat er veel meer mensen dichter op elkaar wonen en je kan langs elkaar heen leven, zonder dat het opvalt.

Ook is het doorgaans een bewuste keuze om in een drukke stad te willen wonen, een buitenwijk of een dorp. En dan nog zit niet iedereen, overal op elkaars lip, of juist wel.
Zoals ol eerder aanhaalde, bleven Amsterdammers vroeger ook erg in hun eigen buurtje en die verschillde ook met de buurt ernaast. Waar wij een zaak hadden, wist de oude generatie ook echt wel alles van elkaar.

Wij wonen buitenaf, maar vlakbij een volkswijk. Ik zou er zelf niet willen wonen, maar ik zie wel de voordelen. Vd week bijv liep er een clubje verdachte jongens rond en dan weet iedereen dat meteen en is iedereen alert.
De kinderen kunnen er veilig buiten spelen en ze doen ook dingen samen. Zoals met de start van de corona toen scholen dicht moesten, hadden ze een speurtocht gemaakt, er is een spring kussen geweest en straks met oud en nieuw is er een centrale plek voor carbid en normaal gesproken ook vuurwerk.

Toen wij voor het eerst naar ene Noorderlijk dorp verhuisden, vond ik het apart dat de overbuurvrouw steeds het gordijn opzij deed en keek als wij thuis kwamen. Ze stond zelfs een keer met haar neus tegen het raam gedrukt om te zien wat we er binnen van maakte.
Nu was zij de enige die dat deed. Maar later zag ik ook wel de voordelen. Je kon alles open laten, er waren geen inbraken etc.

Ik vind het wel heel mooi dat er oude culturen zijn en mensen daaraan vasthouden. Maar het moet vrijblijvend zijn. Ik mag als Nederlander overal wonen en zelf kiezen of ik daar wel in mee ga of niet. Helaas is dat niet overal zo.

Overigens wonen wij nu aan een afgelegen weg met 10 huizen. Echt elk gezin hier is anders en bedoel dan niet de normale verschillen, maar qua mensen is iedereen echt enorm verschillend. En dat is verder prima. Wij zijn niet de eerste westerlingen hier en kende de omgeving, hebben al 3jr 1 dorp verder gewoond, dus dan is de acceptatie verder prima.

Wil niet zeggen dat ik elke dag bij iedereen wil zitten en met iedereen een uur kan zitten kletsen.

senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:53


Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:42

superpony schreef:
Ik vind het wel heel mooi dat er oude culturen zijn en mensen daaraan vasthouden. Maar het moet vrijblijvend zijn. Ik mag als Nederlander overal wonen en zelf kiezen of ik daar wel in mee ga of niet. Helaas is dat niet overal zo.

Dit stukje begrijp ik eigenlijk niet zo goed? Waarom ben je als Nederlander vrij om te kiezen of je daarin meegaat? Een cultuur is immers niets anders dan een aantal gedeelde normen en gebruiken, waarom vind je dat je daar als Nederlander geen deel van uit hoeft te maken? Want ook dit is gewoon de Nederlandse cultuur hè. Het is misschien niet de randstedelijke cultuur, naar wel degelijk gewoon de Nederlandse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:52

superpony schreef:
Ik vind het wel heel mooi dat er oude culturen zijn en mensen daaraan vasthouden. Maar het moet vrijblijvend zijn. Ik mag als Nederlander overal wonen en zelf kiezen of ik daar wel in mee ga of niet. Helaas is dat niet overal zo.


Je mag altijd zelf kiezen. Er zijn zoveel mensen in nederland die kiezen voor hun eigen cultuur en zich niet aansluiten bij de normen, waarden en gebruiken die dominant zijn op de plek waar ze leven.

Maar het is wel vaak de cultuur die verbindt. Dus dan is het ook niet gek als jij die verbinding niet ervaart en omgekeerd die anderen ook niet met jou.

Dat waar je woont ieder gezin anders is herken ik sterk. Mensen worden onterecht op een hoop gegooid en dan plakt men er het cultuur-etiketje op. Maar het zijn gewoon vooroordelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:28

Ik weet niet wat SP bedoeld, maar ik dacht aan het volgende:
Als je om wat voor reden als je net in de buurt komt wonen geen feest wil geven, of geen alcohol wil kopen/schenken voor 40 man, dan zal je niet gerespecteerd worden.
De buurt bepaald, waarom laten ze iemand niet vrij om zelf een keuze te maken?
En op het tijdstip dat het hun uitkomt graven ze een gat in je -nieuw ingezaaide- gazon om er een tien meter hoge boom in te zetten (die ze uit het bos hebben gehaald - wat je misschien als natuurliefhebber niet zo mooi vindt)
Of jij dat gat in je gazon vervelend vindt boeit ze totaal niet (zelfs niet als ze de leidingen raken en er een monteur moet komen). En na afloop van het buurt maken komt er nooit meer iemand die boom weg halen, dat moet je zelf maar oplossen.
Nou wat een welkom denk ik dan -O-
Oja, graag sterke drank voor een aantal boeren.
Of het je geld, moeite of tijd kost, of je hoofd er niet naar staat omdat je geliefde doodziek is, het maakt niet uit. Zij bepalen.
Een aantal gasten komen vriendelijk met je praten. Het grootste gedeelte komt zuipen en negeert je verder.

Voor het geval je erover begint Safina, zo gaat het vast niet overal. Maar zo gaat het op sommige plekken dus wel. (Niet één ervaring, maar meerdere)
En je mag dus niet echt zelf kiezen of je daar wel of niet in meegaat.
Oude culturen lees ik in dit geval meer als oude gewoontes/tradities.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:44

Ik denk echt dat jij ontzettend pech hebt gehad met de buurten waar je gewoond hebt. Dat klinkt echt als naar gedrag. Leuk en misschien grappig naar vrienden, niet naar iemand die nieuw in de buurt komt wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:03

Nikass schreef:
Ik weet niet wat SP bedoeld, maar ik dacht aan het volgende:
Als je om wat voor reden als je net in de buurt komt wonen geen feest wil geven, of geen alcohol wil kopen/schenken voor 40 man, dan zal je niet gerespecteerd worden.
De buurt bepaald, waarom laten ze iemand niet vrij om zelf een keuze te maken?
En op het tijdstip dat het hun uitkomt graven ze een gat in je -nieuw ingezaaide- gazon om er een tien meter hoge boom in te zetten (die ze uit het bos hebben gehaald - wat je misschien als natuurliefhebber niet zo mooi vindt)
Of jij dat gat in je gazon vervelend vindt boeit ze totaal niet (zelfs niet als ze de leidingen raken en er een monteur moet komen). En na afloop van het buurt maken komt er nooit meer iemand die boom weg halen, dat moet je zelf maar oplossen.
Nou wat een welkom denk ik dan -O-
Oja, graag sterke drank voor een aantal boeren.
Of het je geld, moeite of tijd kost, of je hoofd er niet naar staat omdat je geliefde doodziek is, het maakt niet uit. Zij bepalen.
Een aantal gasten komen vriendelijk met je praten. Het grootste gedeelte komt zuipen en negeert je verder.

Voor het geval je erover begint Safina, zo gaat het vast niet overal. Maar zo gaat het op sommige plekken dus wel. (Niet één ervaring, maar meerdere)
En je mag dus niet echt zelf kiezen of je daar wel of niet in meegaat.
Oude culturen lees ik in dit geval meer als oude gewoontes/tradities.


Ik ken echt helemaal niemand die zoiets heeft meegemaakt. Geen 10, geen 5, niet één. En ik heb behoorlijk wat importcollegas, kennissen en vrienden die buitenaf wonen in Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als in de stad gaan wonen en de eerste dag beroofd worden. Gebeurt dat? Ja dat is vast wel eens gebeurd. Er is vast wel iemand te vinden die dat is overkomen. Is dat de gebruikelijke gang van zaken? Nee.

Je haalt ook van die extreme voorbeelden aan. De verschillen zijn in de praktijk veel subtieler.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:20

Achterom schreef:
superpony schreef:
Ik vind het wel heel mooi dat er oude culturen zijn en mensen daaraan vasthouden. Maar het moet vrijblijvend zijn. Ik mag als Nederlander overal wonen en zelf kiezen of ik daar wel in mee ga of niet. Helaas is dat niet overal zo.

Dit stukje begrijp ik eigenlijk niet zo goed? Waarom ben je als Nederlander vrij om te kiezen of je daarin meegaat? Een cultuur is immers niets anders dan een aantal gedeelde normen en gebruiken, waarom vind je dat je daar als Nederlander geen deel van uit hoeft te maken? Want ook dit is gewoon de Nederlandse cultuur hè. Het is misschien niet de randstedelijke cultuur, naar wel degelijk gewoon de Nederlandse.


In mijn ogen zijn we gewoon 1 land met diverse Nederlanders. Ik vind het geweldig dat Urk zo een eigen cultuur heeft bijvoorbeeld en ze daar zo hecht zijn etc.
Maar ik zou het ook schandalig vinden, dat als ik daar wil wonen, niet geaccepteerd word, als ik niet naar de kerk wil, niet naar hun zin leef en doe etc.

Ik heb respect voor de omgeving en cultuur, maar dring het niet aan me op en accepteer een ander gewoon zoals hij is. Waar die ook vandaan komt. We zijn maar ene klein landje, hoe moeilijk kan het zijn?

Safina, dan mis je toch echt wel het 1 en ander. Mensen worden echt wel weggepest en er zijn echt gebieden waar mensen niet welkom zijn en dat heel erg duidelijk wordt gemaakt.

En het is natuurlijk onzin dat iets aan ons zou liggen. Wij kwamen in het Noorden en werden niet volledig geaccepteerd, maar genoeg voor een leuk praatje en in vrede met elkaar leven. En onze naaste buurvrouw waren we heel goed mee.

Het waren toen mensen uit Emmen nota bene die iets zeiden over westerse kinderen in het voetbalteam van hun zoon........En Emmen is toch wel een grotere, moderne plaats op zich.

In Ermelo hebben wij ons wel degelijk heel fatsoenlijk gedragen en woonde gewoon in een keurige buurt. Maar dat is vaak ook het probleem. Waar mensen zich beter voelen, kan het juist meer opspelen.
Maar ook in de winkels zijn mensen echt onbeschoft. Niet 1x, maar echt 80% van de tijd in 80% van de winkels. Zelfs tegen mijn oude moedertje....

Nu weer in het Noorden en echt nergens last van. Uitgenodigd bij 2 huizen verdere buren, andere buren helpen, de overburen geven me steeds stekjes en kletsen we veel mee. Andere buren altijd een praatje mee......
En ik ben buiten bezig, komt iemand uit de woonwijk langs met hond die bos in gaat bij ons en praatje gemaakt, ongeveer 70 jarige dame en heel open en vriendelijk.
En je hoort aan mij toch behoorlijk goed waar ik vandaan kom.

In Ermelo hoor je het van meer import mensen, maar mensen kiezen toch voor hun omgeving, werk, etc boven dat waar ze tegenaan lopen. Maar heel veel import die ik ken, zoeken elkaar op en hebben geen echte vriendschappen met Ermeloërs.
Ik hoef ook geen vriendschap, maar als je continu problemen hebt met de buren die echt vreselijk naar zijn en in winkels niet netjes of vriendelijk wordt aangesproken en geholpen, vind ik dat een bepaalde indruk geven over een gehele plaats.

Waar mensen altijd roepen; stugge groningers, zijn ze hier in winkels echt heel vriendelijk en ook behulpzaam.

Maar er zijn natuurlijk andere dingen over mensen van hier te zeggen. Is nniet erg en zolang je elkaar nergens mee lastig valt, kan dat prima.

Maar ik betaal hypotheek, gemeente belastingen, gedraag me netjes en ben dan verder echt niemand wat verplicht hier.
Er is ook echt wel import dat op zichzelf is en dat is ook prima.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:09

safina schreef:
Nikass schreef:
Ik weet niet wat SP bedoeld, maar ik dacht aan het volgende:
Als je om wat voor reden als je net in de buurt komt wonen geen feest wil geven, of geen alcohol wil kopen/schenken voor 40 man, dan zal je niet gerespecteerd worden.
De buurt bepaald, waarom laten ze iemand niet vrij om zelf een keuze te maken?
En op het tijdstip dat het hun uitkomt graven ze een gat in je -nieuw ingezaaide- gazon om er een tien meter hoge boom in te zetten (die ze uit het bos hebben gehaald - wat je misschien als natuurliefhebber niet zo mooi vindt)
Of jij dat gat in je gazon vervelend vindt boeit ze totaal niet (zelfs niet als ze de leidingen raken en er een monteur moet komen). En na afloop van het buurt maken komt er nooit meer iemand die boom weg halen, dat moet je zelf maar oplossen.
Nou wat een welkom denk ik dan -O-
Oja, graag sterke drank voor een aantal boeren.
Of het je geld, moeite of tijd kost, of je hoofd er niet naar staat omdat je geliefde doodziek is, het maakt niet uit. Zij bepalen.
Een aantal gasten komen vriendelijk met je praten. Het grootste gedeelte komt zuipen en negeert je verder.

Voor het geval je erover begint Safina, zo gaat het vast niet overal. Maar zo gaat het op sommige plekken dus wel. (Niet één ervaring, maar meerdere)
En je mag dus niet echt zelf kiezen of je daar wel of niet in meegaat.
Oude culturen lees ik in dit geval meer als oude gewoontes/tradities.


Ik ken echt helemaal niemand die zoiets heeft meegemaakt. Geen 10, geen 5, niet één. En ik heb behoorlijk wat importcollegas, kennissen en vrienden die buitenaf wonen in Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als in de stad gaan wonen en de eerste dag beroofd worden. Gebeurt dat? Ja dat is vast wel eens gebeurd. Er is vast wel iemand te vinden die dat is overkomen. Is dat de gebruikelijke gang van zaken? Nee.

Je haalt ook van die extreme voorbeelden aan. De verschillen zijn in de praktijk veel subtieler.


Ben jij representatief dan voor wat er gebeurt? Ik ken namelijk wel een heel aantal import mensen met soortgelijke ervaringen. De voorbeelden zijn gewoon waarheidsgetrouw, dus als jij het extreem vindt, zegt dat wat over wat je voor je kiezen kunt krijgen als nieuwe bewoner op het platteland in de Achterhoek.

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:07

Ik geloof er geen bal van, Nikass. Niet op de manier waarop jij het omschrijft.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:10

safina schreef:
Ik geloof er geen bal van, Nikass. Niet op de manier waarop jij het omschrijft.


Tuurlijk, geloof jij maar alleen wat in je straatje past. Ongelooflijk zeg, maak je me hier nou voor leugenaar uit? Ik had jou beter ingeschat eigenlijk. -O-

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:30

Nou, ik weet wel dat import soms jaren met de nek wordt aangekeken, enkel en alleen omdat ze niet het juiste begroetingsritueel hebben gedaan. Dit komt wel voor, en het gekke vind ik dat het niet gecommuniceerd wordt. Dus de import weet niet wat ze fout hebben gedaan, maar worden niet teruggegroet.
Gebruiken helemaal oké, maar boos zijn op iemand omdat ze niet doen wat jij wilt, zonder het zelf te zeggen of uit te leggen , vind ik het bekrompen en absurd.
Het zal wel per gebied, en zelfs per buren verschillen, de ene is wat ouderwetser dan de andere.

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:36

Ik weet niet hoe dat in Drenthe zit. Maar ben zelf vanuit Zuid-Holland naar Zeeland verhuisd (omgeving Middelburg). Iedereen zegt van Zeeuwen ook tijd dat ze stug zijn en je er niet tussen komt.

En idd, in sommige dorpen was dat een beetje het geval. Echter in het dorp waar ik kwam te wonen met mijn ouders viel het ontzettend mee.

Om nou te zeggen dat we er echt 'bij' hoorden, nee. Maar de mensen waren wel vriendelijk en als ik hulp nodig had, kon ik bij een (over)buurman of vrouw aankloppen.

Dus blijf erbij dat je niet alle inwoners over 1 kam kunt scheren :)

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:48

Nikass schreef:
safina schreef:
Ik geloof er geen bal van, Nikass. Niet op de manier waarop jij het omschrijft.


Tuurlijk, geloof jij maar alleen wat in je straatje past. Ongelooflijk zeg, maak je me hier nou voor leugenaar uit? Ik had jou beter ingeschat eigenlijk. -O-

Ik geloof het eerlijk gezegd ook niet. Een boom in iemands tuin zetten? nooit van gehoord. Het bezoek wat bepaald wat er op tafel komt? geloof er echt niks van. En als het echt zo is wegwezen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:00

Nou dat ligt echt aan jou pillow, een meiboom plaatsen is een oude traditie uit de Achterhoek. Niet onbekend hoor, gebeurt heel erg veel.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:08

Een meiboom plaatsen ze wanneer het hoogste punt van de bouw bereikt is. Maar dat gebeurt normaal gesproken niet op de manier die jij beschrijft.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:13

Achterom schreef:
Een meiboom plaatsen ze wanneer het hoogste punt van de bouw bereikt is. Maar dat gebeurt normaal gesproken niet op de manier die jij beschrijft.

Dit dus en dan wordt hij ook nog op het hoogste punt geplaatst door de bouwers. En dan is er drank.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:18

Joh ga ff een kijkje nemen op het platteland in de Achterhoek 8)7

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:18

Nikass schreef:
Joh ga ff een kijkje nemen op het platteland in de Achterhoek 8)7

Ik woon er, al jaren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:22

Achterom schreef:
Nikass schreef:
Joh ga ff een kijkje nemen op het platteland in de Achterhoek 8)7

Ik woon er, al jaren.


Nou je bent niet de enige.
Weet je, dit topic is om ervaringen te delen, dat doe ik, maar ik ga me hier niet door jullie als leugenaar weg laten zetten. Jullie bevestigen alleen maar hoe gemakkelijk je iemand weg treitert als die niet in jullie straatje banketstaaf.

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~aea44d3c/

senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:23

"Waar twee kijven, hebben twee schuld" lijkt mij een prima uitgangspunt om te kijken waar het al dan niet past.

Er is 'import' die prima past in de buurt waar ze gaan wonen.
Er zijn ook wel types die een hele men of rijvereniging (hadden willen) opblazen omdat zij een méning hebben..
En alles daartussen.
Als nieuweling is het handig en netjes om rekening te houden met de geschiedenis en volksaard, maar het staat en valt altijd met communicatie en respect door alle betrokkenen.
Zo, die open deur ook weer ingetrapt }>

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:27

Een meiboom heeft niks met het hoogste punt van de bouw te maken. Een meiboom wordt in het voorjaar geplaatst, alleen is het geen boom maar een paal met een krans en slingers.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:29

In de Achterhoek wordt een hoge dunne denneboom uit het bos gehaald. De takken worden er voor een deel afgehaald, alleen bovenin blijft een krans zitten. Deze wordt versierd met roosjes van crêpe papier.
De boom wordt gepland in de tuin van de nieuwe bewoners.
In elk jaar getijde.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:32

Die wordt gezet bij een nieuw gebouw. Niet zomaar lukraak in een tuin bij iemand

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:33

Je bent niet eens in de Achterhoek gaan wonen dus wat weet je er eigenlijk van? In mijn buurt gebeurde dat wel. Zie ook het artikel in de Gelderlander.