Marie_Anne schreef:Iemand in de risicogroep die met met het OV moet reizen kan natuurlijk gewoon zo'n ffp2 of 3 ding opzetten. Dan gebeurt er echt niets.
Dat mag dus niet, en het is beslist niet zo dat er dan dus ook niets gebeurt. Misschien meestal niet, maar je weet ook nooit op welk moment men wel moeilijk gaat doen. De regel is dat het niet mag. Als wij vinden dat er uitzonderingen moeten komen, dan moeten we die ook op papier zetten / de regels aanpassen etc.
Citaat:
Ik vind het belangrijker dat niet iedereen achter de mondkapjes voor de zorg aan gaat.
Waarom? Want dit is niet het probleem met de maskers in de zorg! Daar gaat veel mis, maar het heeft niets te maken met particulieren die de maskers opkopen. (Wel met slecht beleid en slechte levering vanuit de LHC. Maar dat los je niet op door te verbieden die maskers prive te gebruiken, want dat gaat niet via dezelfde weg.)
Citaat:
Je bent alleen maar lekker makkelijk aan het roepen dat het allemaal niet goed is vanaf de zijlijn.
Ik ben helemaal niet makkelijk aan het roepen, ik wil juist dat we met z'n allen proberen om dit goed te doen, op een manier die maakt dat we het virus zoveel mogelijk stoppen (want minder virus is minder doden en minder zieken en minder mensen met onbekende langdurige klachten), zoveel mogelijk mensen beschermen (en ZEKER ook de mensen in de zorg of die zorg ontvangen, want die worden nu juist aan hoge risico's blootgesteld.)
Dat begint dat we dat echt serieus nemen. Niet meer hinken op twee gedachten, niet het virus laten 'voortkabbelen', ook niet meer doen alsof er maar twee mogelijkheden zijn (namelijk ons beleid of eindeloze totale lockdown.) Niet meer stiekem toch hopen op groepsimmuniteit, gewoon een duidelijke keuze voor de gezondheid van mensen in Nederland.
Da's 1
Wat hebben we dan nodig:
- een serieus track- en testbeleid. Dat begint met een interesse in wie er ziek is, ook als het lichte klachten zijn. Zelfs als we dat niet allemaal kunnen testen, kunnen we het op z'n minst registreren.
Daarnaast wel degelijk werk maken van voldoende tests waar je laagdrempelig toegang toe hebt. Nu liggen er nog steeds allerlei barrieres op het pad, met allemaal redenen waarom het niet kan, en de motivatie lijkt niet eens het tekort aan testen meer te zijn (want voor de groepen waarvoor nu wel genoeg tests zijn gebeurt het ook nog steeds niet goed. Zelfs niet in de zorg.)
Verder houdt in dat de GGD echt serieus werk maakt van contactonderzoek, niet door contacten een brief te sturen maar mensen ook werkelijk te bellen. Want dat is toch anders (en de post heeft vaak genoeg vertraging, niet iedereen leest de post dagelijks, terwijl snelheid belangrijk is.)
Ik meen dat er ergens in het begin iedere dag nagebeld werd... dat lijkt me niet per se nodig. Maar uitzoeken welke contacten er risico hebben gelopen en die bellen, en vragen om terug te bellen indien iemand in hun omgeving ziek wordt is al een goed begin.
De GGD zou dit volgens eigen zeggen moeten kunnen, qua FTE. (Maar iemand van de GGD Friesland bv had er al op voorhand geen zin in. Dat lijkt me erg onbehulpzaam. Zoek mensen die het een leuke uitdaging vinden om dingen te ontdekken, patronen op te sporen, besmettingen na te gaan, niet omdat het moet maar omdat je het wilt weten en wilt veranderen.)
Volgende punt is dat iedereen de ruimte moet krijgen om voldoende persoonlijke bescherming te gebruiken. In de zorg moet de afschaling van middelen weer ongedaan gemaakt worden, want het is NIET verantwoord om bv bloed te prikken zonder een chirurgisch masker. Geef ook de patienten in die situatie een masker om te gebruiken, zodat dat geen plek van transmissie wordt. (Want juist daar vind je de mensen die ziek zijn of minder weerstand hebben, en juist daar worden mensen veel meer blootgesteld.)
Niet gericht op 'met hoe weinig kunnen we toe' maar 'wat zijn de makkelijke punten waarop we verandering kunnen inzetten.'
EN dan zoeken naar goed materiaal (want naast een stel niet-nuttige beademingsmachines heeft men nu ook een stel niet-nuttige mondmaskers besteld, maar een van de redenen dat dat zo loopt is omdat men vrijwel niet samenwerkt. Niet met mensen uit de zorg om meer in beeld te krijgen wat goed materiaal is qua gebruiksgemak, en niet met mensen die veel zaken doen met China om een betere inschatting te kunnen doen van betrouwbaarheid.)
En wat dus in elk geval meteen de deur uit moet zijn regels die het verbieden om goede maskers te gebruiken, beleid van zorginstellingen om gebruik van beschermend materiaal te ontmoedigen, en die structurele ontmoediging in het algemeen.
Dan zou ik graag nog willen dat het recht om thuis te blijven met klachten goed geborgd wordt, door duidelijk te maken dat iedere werkgever die druk zet om ondanks klachten of risico's te komen werken daar nadelen van ondervindt. (En tegelijkertijd is het wellicht redelijk om werkgevers te ondersteunen door dit onder een ziektewetregeling te laten vallen zoals die rond zwangerschap: no risk dus.)
Maar wel ook meer mogelijkheden om onnodige barrieres bij testen of toelaten van risicovolle situaties te melden, en die dan ook echt aanpakken (en niet negeren of goedpraten.)
Tegelijkertijd zitten er veel mensen thuis, en het lijkt me prima als we kijken of er mogelijkheden zijn dat zij mee kunnen helpen hierin. Misschien willen zij een deel van de contacten wel op zich nemen bv. (En niks verplicht, laat mensen maar doen wat ze kunnen en willen. Het voornaamste is dat we geen barrieres opwerpen, en barrieres die er zijn vooral willen verkleinen. Dus bv geen gevolgen voor aansprak op ww of NOW of andere regelingen als je inderdaad wat anders doet.)
Verder zou ik de boodschappenservice graag nog wat verder aanscherpen, zodat er minder mensen in de supermarkt hoeven te komen en iedereen toegang heeft tot een boodschappenservice. Dat kunnen de supermarkten trouwens prima faciliteren vanuit hun goedlopende zaken nu, en er staan door het hele land allemaal busjes en mensen stil die geen festivals aan het opbouwen zijn. Dus mogelijkheden. (Daar ook nog wat meer ruimte en overwegen of de mondkapjesplicht daar nog wat kan bieden.)
Oh ja, de middelbare scholen laten we nog even dicht tot de zomer, en alle leerlingen krijgen gratis en voor niets 1 jaar extra om ergens een keer in te zetten, zonder gezeur. Dus geen 'max 2 keer blijven zitten' of verplicht afschalen, of een BSA, gewoon, iedereen krijgt een extra kans.
Samenkomsten buiten mogen met anderhalve meter afstand en voldoende ruimte om rond te lopen (dus tussen groepen 4 meter.)
En dan, als we dat allemaal hebben gedaan, dan kunnen we eens kijken waar we staan en wat er nog nodig is, gewapend met al die kennis die we hebben opgedaan in het contact tracen door mensen die geinteresseerd zijn in het opsporen van besmettingen en de oorzaken.
Dan kunnen we de zomer gebruiken voor het onderzoeken van de beste ventilatieopties en hoe de ruimtes binnen goed kunnen worden ingericht.
En niets hiervan is erg anders dan wat we nu al doen, maar het verschil zit 'm in dat we echt proberen het zo goed mogelijk te doen en serieus nemen. Het heeft dus ook niet zoveel economische impact ten opzichte van het huidige beleid (behalve dan dat het de kans mensen die langdurig ziek worden verkleint) maar het is allemaal net een stukje scherper, actiever, voortvarender.