Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:10

Keet schreef:
Gister een 6tal maskers gemaakt voor een vriendin :) effen donkerblauw zodat het bij haar bedrijfskleding past. Binnenkant wel met een kleurtje

Leuk, heb je een foto van het eindresultaat?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:28

Marie_Anne schreef:
Keet schreef:
Gister een 6tal maskers gemaakt voor een vriendin :) effen donkerblauw zodat het bij haar bedrijfskleding past. Binnenkant wel met een kleurtje

Leuk, heb je een foto van het eindresultaat?

Nee was al laat dat ze af waren. Zal vanavond even een foto maken :)

Mjelleke

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:58

Toen de tekorten zo groot waren, heeft de zorg toch echt bouwmarktmaskers gebruikt. Mijn bouwmarkt had ze zelfs allemaal aan de zorg gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:09

Nog iets met die ffp maskers, die kun je eigenlijk maar één keer gebruiken, je kunt ze niet reinigen en hergebruiken. (Er zijn wel onderzoeken met waterstofperoxide, zodat ze 2x hergebruikt kunnen worden las ik, maar dat is het wel) Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren. En voor de terugweg moet je ook een schoon tweede masker hebben. Dat wordt een dure grap.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:11

Marie_Anne schreef:
Nog iets met die ffp maskers, die kun je eigenlijk maar één keer gebruiken, je kunt ze niet reinigen en hergebruiken. (Er zijn wel onderzoeken met waterstofperoxide, zodat ze 2x hergebruikt kunnen worden las ik, maar dat is het wel) Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren. En voor de terugweg moet je ook een schoon tweede masker hebben. Dat wordt een dure grap.

Daarom zijn wasbare dan wel weer handiger. Heb je er ook een aantal nodig, maar uiteindelijk zal je voordeliger uit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:19

Keet schreef:
Daarom zijn wasbare dan wel weer handiger. Heb je er ook een aantal nodig, maar uiteindelijk zal je voordeliger uit zijn.

Ik heb ook wasbare gekocht inderdaad, vind het zonde om steeds weg te gooien.
Ik wil nog wat zelf maken van een leuk stofje, maar heb geen naaimachine, dus ik ben nog moed aan het verzamelen en YouTube filmpjes aan het kijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:21

Maar welke stof neem je dan?
Een theedoek? of een lap bij een stoffenwinkel vandaan? (want de meeste leuke motiefjes zijn wasbaar tot 30graden en das niet genoeg toch?)
Ik kan nergens een leuk stofje vinden momenteel...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:31

Er zijn legio stoffen geschikt voor mondmaskers :) stoffenwinkels vol.
Katoen is gewoon wasbaar tot 60 graden en dat is voldoende

https://www.droomstoffen.nl/?s=katoen&p ... e_aws=true
Hier zelfs voorgedrukte panelen voor mondmaskers :)

Maar theedoeken, kussenhoezen zijn ook geschikt.

Als je een goed duidelijk patroon zoekt met filmpjes raad ik Twig And Tale aan, gratis partoon, 2 modellen en ontzettend duidelijk uitgelegd in een tutorial met fotos en filmpjes
https://www.twigandtale.com/collections ... -face-mask

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:48

Cer schreef:
Een theedoek? of een lap bij een stoffenwinkel vandaan? (want de meeste leuke motiefjes zijn wasbaar tot 30graden en das niet genoeg toch?)

gewoon witte lakens.
Ik had een groot aantal liggen en heb ze aangeboden op Facebook bij zo'n mondkapjes groep, ze waren in 5 minuten weg.
Aangezien ik zelf geen naaimachine heb, heb ik een paar lakens geruild voor zelfgemaakte mondkapjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:50

Cer schreef:

Ik wil eerst gaan kijken wat ik thuis heb liggen, oude kleding of kussensloop. Er kan best veel op 60 graden hoor, ook al staat er 40 in het label. Maar ik heb ook best leuke theedoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:52

Ja ik begin ook met theedoeken.. maar das ook meer om te oefenen.. :')
Uiteindelijk wil ik wel proberen een leuke te maken..
Oh, en ik bestel er een paar, omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in mn knutselkunst dat ik dat meteen voor elkaar ga hebben ... :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:00

Een katoenen kinder t-shirt waar ze toch uit gegroeid zijn kun je ook gebruiken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:01

Belangrijkste:
kunnen wassen op 60 graden
dicht geweven stof, niet gebreid = geen stretch stoffen dus, alleen niet rekbare katoen
geen absorberende stoffen
Moet rondom aansluitend zijn. Van neusbrug tot onder je kin

Je zou geen kaars moeten kunnen uitblazen door de stof ivm je ademhaling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek gewijzigd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:02

Scum schreef:
Een katoenen kinder t-shirt waar ze toch uit gegroeid zijn kun je ook gebruiken.

Niet dus. Die is rekbaar en daardoor niet geschikt.
Oud overhemd van je man bijvoorbeeld wel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:29

Keet schreef:
Scum schreef:

Niet dus. Die is rekbaar en daardoor niet geschikt.
Oud overhemd van je man bijvoorbeeld wel.

Daar zeg je zowat. Ik ben meteen even gaan controleren maar degene die ik heb van t-shirt zijn niet rekbaar gelukkig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:24

Een redelijk goede test is of je er een kaarsje mee uit kan blazen. Dat moet dus niet kunnen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:31

Moet je nu wel of niet een kaars kunnen uitblazen :? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:36

Nee dat moet niet kunnen en dat gaat je met een keurmerk masker ook niet lukken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:39

zie dat er een typfout in mijn bericht staat, heb al gevraagd om dat aan te passen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:48

Nee ja ok helder :j

Ik bestel meestal bij stoffenwinkel.nl en daar waren alle tot 60graden wasbare leuke printjes op.. Maar to 60graden is er misschien nog wat te vinden. Ik moet daar iets anders ook vandaan halen, vandaar dat ik het liefst in 1x bestel.. en vandaar dat ik even doorvroeg over wat jullie doen :j Thanks!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:00

Lieve mod heeft een letter toegevoegd voor mij, zo klopt de zin beter :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:55

Lakenstof is eigenlijk het beste. Dit is goed dicht geweven. Ik maak ze met 3 lagen waartussen een hepafilter geplaatst kan worden. Filters zijn nog zo’’n 6 maal goed wasbaar. Geheel moet aansluiten.

Het geheel gaat na dragen eerst in een groenezeep oplossing. Dat breekt het vrirus af. Daarna in het wasmachien deze kapjes hoeven niet steriel te zijn.Ben wel helemaal klaar met het maken van die kapjes, blèh

Grappig te zien hoe sommige volledig van houding zijn veranderd t.a.v. Mondkapjes. Waar ze 2 maanden geleden het allemaal nog belachelijk vonden.

Blij dan deze omslag gemaakt is.

FFP2 of FFP3 gebruik ik toch echt als particulier( als ik naar een hoog risico iets moet.) Die gaat op en pas af als ik weer buiten sta. Volgens mij is er geen wetgeving die dat verbiedt. Jammer maar ik gebruik ze dan toch echt. Voordeel is dat ik ze voor de crisis al in huis had. Sommige types kunnen 3 maal gesteriliseerd worden. Anderen gaan in de kliko.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:00

Marie_Anne schreef:
Iemand in de risicogroep die met met het OV moet reizen kan natuurlijk gewoon zo'n ffp2 of 3 ding opzetten. Dan gebeurt er echt niets.

Dat mag dus niet, en het is beslist niet zo dat er dan dus ook niets gebeurt. Misschien meestal niet, maar je weet ook nooit op welk moment men wel moeilijk gaat doen. De regel is dat het niet mag. Als wij vinden dat er uitzonderingen moeten komen, dan moeten we die ook op papier zetten / de regels aanpassen etc.

Citaat:
Ik vind het belangrijker dat niet iedereen achter de mondkapjes voor de zorg aan gaat.

Waarom? Want dit is niet het probleem met de maskers in de zorg! Daar gaat veel mis, maar het heeft niets te maken met particulieren die de maskers opkopen. (Wel met slecht beleid en slechte levering vanuit de LHC. Maar dat los je niet op door te verbieden die maskers prive te gebruiken, want dat gaat niet via dezelfde weg.)

Citaat:
Je bent alleen maar lekker makkelijk aan het roepen dat het allemaal niet goed is vanaf de zijlijn.

Ik ben helemaal niet makkelijk aan het roepen, ik wil juist dat we met z'n allen proberen om dit goed te doen, op een manier die maakt dat we het virus zoveel mogelijk stoppen (want minder virus is minder doden en minder zieken en minder mensen met onbekende langdurige klachten), zoveel mogelijk mensen beschermen (en ZEKER ook de mensen in de zorg of die zorg ontvangen, want die worden nu juist aan hoge risico's blootgesteld.)

Dat begint dat we dat echt serieus nemen. Niet meer hinken op twee gedachten, niet het virus laten 'voortkabbelen', ook niet meer doen alsof er maar twee mogelijkheden zijn (namelijk ons beleid of eindeloze totale lockdown.) Niet meer stiekem toch hopen op groepsimmuniteit, gewoon een duidelijke keuze voor de gezondheid van mensen in Nederland.

Da's 1 :)

Wat hebben we dan nodig:
- een serieus track- en testbeleid. Dat begint met een interesse in wie er ziek is, ook als het lichte klachten zijn. Zelfs als we dat niet allemaal kunnen testen, kunnen we het op z'n minst registreren.

Daarnaast wel degelijk werk maken van voldoende tests waar je laagdrempelig toegang toe hebt. Nu liggen er nog steeds allerlei barrieres op het pad, met allemaal redenen waarom het niet kan, en de motivatie lijkt niet eens het tekort aan testen meer te zijn (want voor de groepen waarvoor nu wel genoeg tests zijn gebeurt het ook nog steeds niet goed. Zelfs niet in de zorg.)

Verder houdt in dat de GGD echt serieus werk maakt van contactonderzoek, niet door contacten een brief te sturen maar mensen ook werkelijk te bellen. Want dat is toch anders (en de post heeft vaak genoeg vertraging, niet iedereen leest de post dagelijks, terwijl snelheid belangrijk is.)
Ik meen dat er ergens in het begin iedere dag nagebeld werd... dat lijkt me niet per se nodig. Maar uitzoeken welke contacten er risico hebben gelopen en die bellen, en vragen om terug te bellen indien iemand in hun omgeving ziek wordt is al een goed begin.
De GGD zou dit volgens eigen zeggen moeten kunnen, qua FTE. (Maar iemand van de GGD Friesland bv had er al op voorhand geen zin in. Dat lijkt me erg onbehulpzaam. Zoek mensen die het een leuke uitdaging vinden om dingen te ontdekken, patronen op te sporen, besmettingen na te gaan, niet omdat het moet maar omdat je het wilt weten en wilt veranderen.)

Volgende punt is dat iedereen de ruimte moet krijgen om voldoende persoonlijke bescherming te gebruiken. In de zorg moet de afschaling van middelen weer ongedaan gemaakt worden, want het is NIET verantwoord om bv bloed te prikken zonder een chirurgisch masker. Geef ook de patienten in die situatie een masker om te gebruiken, zodat dat geen plek van transmissie wordt. (Want juist daar vind je de mensen die ziek zijn of minder weerstand hebben, en juist daar worden mensen veel meer blootgesteld.)
Niet gericht op 'met hoe weinig kunnen we toe' maar 'wat zijn de makkelijke punten waarop we verandering kunnen inzetten.'
EN dan zoeken naar goed materiaal (want naast een stel niet-nuttige beademingsmachines heeft men nu ook een stel niet-nuttige mondmaskers besteld, maar een van de redenen dat dat zo loopt is omdat men vrijwel niet samenwerkt. Niet met mensen uit de zorg om meer in beeld te krijgen wat goed materiaal is qua gebruiksgemak, en niet met mensen die veel zaken doen met China om een betere inschatting te kunnen doen van betrouwbaarheid.)

En wat dus in elk geval meteen de deur uit moet zijn regels die het verbieden om goede maskers te gebruiken, beleid van zorginstellingen om gebruik van beschermend materiaal te ontmoedigen, en die structurele ontmoediging in het algemeen.

Dan zou ik graag nog willen dat het recht om thuis te blijven met klachten goed geborgd wordt, door duidelijk te maken dat iedere werkgever die druk zet om ondanks klachten of risico's te komen werken daar nadelen van ondervindt. (En tegelijkertijd is het wellicht redelijk om werkgevers te ondersteunen door dit onder een ziektewetregeling te laten vallen zoals die rond zwangerschap: no risk dus.)
Maar wel ook meer mogelijkheden om onnodige barrieres bij testen of toelaten van risicovolle situaties te melden, en die dan ook echt aanpakken (en niet negeren of goedpraten.)

Tegelijkertijd zitten er veel mensen thuis, en het lijkt me prima als we kijken of er mogelijkheden zijn dat zij mee kunnen helpen hierin. Misschien willen zij een deel van de contacten wel op zich nemen bv. (En niks verplicht, laat mensen maar doen wat ze kunnen en willen. Het voornaamste is dat we geen barrieres opwerpen, en barrieres die er zijn vooral willen verkleinen. Dus bv geen gevolgen voor aansprak op ww of NOW of andere regelingen als je inderdaad wat anders doet.)

Verder zou ik de boodschappenservice graag nog wat verder aanscherpen, zodat er minder mensen in de supermarkt hoeven te komen en iedereen toegang heeft tot een boodschappenservice. Dat kunnen de supermarkten trouwens prima faciliteren vanuit hun goedlopende zaken nu, en er staan door het hele land allemaal busjes en mensen stil die geen festivals aan het opbouwen zijn. Dus mogelijkheden. (Daar ook nog wat meer ruimte en overwegen of de mondkapjesplicht daar nog wat kan bieden.)

Oh ja, de middelbare scholen laten we nog even dicht tot de zomer, en alle leerlingen krijgen gratis en voor niets 1 jaar extra om ergens een keer in te zetten, zonder gezeur. Dus geen 'max 2 keer blijven zitten' of verplicht afschalen, of een BSA, gewoon, iedereen krijgt een extra kans.
Samenkomsten buiten mogen met anderhalve meter afstand en voldoende ruimte om rond te lopen (dus tussen groepen 4 meter.)

En dan, als we dat allemaal hebben gedaan, dan kunnen we eens kijken waar we staan en wat er nog nodig is, gewapend met al die kennis die we hebben opgedaan in het contact tracen door mensen die geinteresseerd zijn in het opsporen van besmettingen en de oorzaken.

Dan kunnen we de zomer gebruiken voor het onderzoeken van de beste ventilatieopties en hoe de ruimtes binnen goed kunnen worden ingericht.

En niets hiervan is erg anders dan wat we nu al doen, maar het verschil zit 'm in dat we echt proberen het zo goed mogelijk te doen en serieus nemen. Het heeft dus ook niet zoveel economische impact ten opzichte van het huidige beleid (behalve dan dat het de kans mensen die langdurig ziek worden verkleint) maar het is allemaal net een stukje scherper, actiever, voortvarender.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:14

Ik kan blijkbaar ook een 50 pak mondmaskers bij de aldi kopen (daar was ik net).
Blijft apart die verschillen per land.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:17

Sizzle schreef:
Ik kan blijkbaar ook een 50 pak mondmaskers bij de aldi kopen (daar was ik net).
Blijft apart die verschillen per land.

Hier liggen die inmiddels ook in de supermarkten. Meestal ergens tussen de 35 en 40 euro.
Liep van de week even via de markt naar een specifieke winkel en zag inmiddels overal mondmaskers te koop :+ telefoonwinkels, kledingwinkels, marktkraampjes ect ect