Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:18

Ik ben bang dat bokt daar niet perse de beste plek voor is. Een dagje meekijken in een corona triage is beeldender.

Het gebruik van PPE vereist dat je je heel bewust bent van je gedrag en dat kost oefening en weinig afleiding.
Als je goed en landurig observeert zul je dingen zien zoals mensen die in hun mondkapje niezen en hem niet wisselen. Mensen die in gedachten door het kapje heen aan hun neus staan te jeuken of er zelfs in pulken.
Mensen die hun kapje even omlaag schuiven om te bellen, mensen die hem enkel om de mond hebben en de neus vrij (want het ademt zo akelig)....dat zijn slechts weinig voorbeelden.

Op het moment dat zo‘n kapje vies is, dan blaas je die viezigheid gewoon voor je uit. Echter zijn de meeste mensen zich daar niet van bewust.

Het meest bizarre effect wat ik ooit gezien heb was dat studenten bij gebruik van mondkapje om hun proef tegen speeksel te beschermen toen ook zonder blikken of blozen giftige vloeistoffen uit de beschermde omgeving haalde. Die waren dus giftige gassen aan het inademen terwijl ze echt eigenlijk wel wisten dat dit niet de bedoeling was aangezien het er zelfs met grote letters opstond en het ook duidelijk konden ruiken.

We hebben wel eens onbewust een speeksel test gedaan. Ik deed toen bepaalde proeven die altijd lukte omdat ik uit automatisme mijn mond dicht hield als de buisjes open waren. Een collega die het wilde leren kreeg het niet voor elkaar ondanks dat we alles in detail uitgewerkt hadden. Toen ik haar observeerde realiseerde ik me dat ze continue in gesprek was. Omdat ze een hekel had aan ‚stil‘ is ze toen mondkapjes gaan gebruiken maar haar samples waren nog steeds kapot. Ofwel, de speeksel deeltjes kwamen nog steeds daar waar ze niet moesten zijn, op tafel en op haar handen.
Pas toen ze ook niet meet praatte lukte het.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-04-20 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:18

Shadow0 schreef:
miss_lizje schreef:
Anyway, ik rol regelmatig met mijn ogen in de super en het frustreert echt om dit foutieve gebruik van deze materialen te zien.

Kun je anders wat meer kennis delen. Wat is 'dit foutieve gebruik', welke dingen snap ik niet, wat gaat er mis? Wat zijn de meest voorkomende fouten en op welke manier hebben die impact? In welke situaties kan het wel of niet zinvol ingezet te worden?

Want ik wil niet een discussie over wie er meer gelijk heeft, ik wil beweging richting verbetering - welke kant dan ook. Met alleen maar bedenken wat er allemaal niet kan schiet dat niet op.

(Ik neem het onze regering ook erg kwalijk, dat gebrek aan interesse en innovatie. We moeten toch meer kunnen dan dit?)

Voordat ik een heel boekwerk moet gaan overnemen zal ik een paar belangrijke punten benoemen.

De belangrijkste is denk ik wel bewustwording. We doen ontzettend veel dingen onbewust aanraken. Probeer eens iemand te observeren. Hoe vaak er onbewust het gezicht (vooral mond, neus en ogen) worden aangeraakt. Daar zit trouwens ook weer een heel verhaal achter maar dat laat ik even achterwegen.

Wanneer je dus handschoenen of mondkapje wil gaan dragen moet je dus ontzettend bewust zijn waarom en met welk doel. Je kan handschoenen dragen om zelf niet "vies" te worden, of handschoenen dragen om datgene waar je mee werkt niet "vies" te maken. Hetzelfde geld voor de maskers.
Afhankelijk van de situatie ( ik wil mijzelf beschermen/ niet ziek worden) of ( ik wil anderen beschermen / niet besmetten) heb je dus ook andere manieren van het gebruiken van deze beschermingsproducten.

Hier een ouder filmpje van het correct uittrekken van handschoenen: (vanaf 0:30)
https://www.youtube.com/watch?v=Cj62mGAfbR0

Indien je dus niet correct uittrekt besmet je je handen met alles wat je heb aangeraakt. Dat zou op zich nog niet erg zijn, MITS, je dus bewust bent dat het uitdoen niet correct ging. Want dan kan je bewust je handen gaan wassen.
Hoe vaak ik wel niet zie dat mensen met handschoenen aan nog steeds aan hun telefoon zitten, vervolgens aan hun gezicht zitten. Na het pinnen de handschoenen (verkeerd) uittrekken en vervolgens dus de telefoon weer pakken.

Betreft de mondkapjes: discipline!
Buiten het feit dat de mondkapjes regelmatig worden aangeraakt al dan niet met handschoenen, zie ik ook regelmatig dat mensen ze ook verschuiven. Even aan de neus krabben, even op hun kin zetten om te praten etc. etc. Afhankelijk van het materiaal, kan het mondkapje ook verzadigd raken en juist een ophoping van bacteriën (al dan niet commensaal) en/of virussen zijn. Dan zijn alle aanrakingen en bewegingen van deze kapjes juist een bron voor besmetting voor je handen/handschoenen. Bij de meeste mensen gebeurt dit natuurlijk onbewust. Indien je dan een mondkapje gebruik omdat je jezelf wil beschermen, kan je het net zo goed laten.
Indien je een mondkapje gebruikt om anderen te beschermen ben je met al deze onbewuste handelingen juist een potentieel gevaar doordat je overal aan zit.
De discipline is dus als je een mondkapje wil gebruiken: Zet hem correct op en blijf er daarna tot je hem afdoet vanaf! Ook het afdoen moet je doen met zo min mogelijk contact met het kapje.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het prima als men zich probeert te beschermen/voorkomen andere te besmetten. Maar indien je dus niet bewust ben van je handelingen en niet de discipline heb om van je mondkapje af te blijven, kan je net zo goed niks doen. Het nare is, is dat zulke mensen echt denken dat ze nu schone handen hebben. Terwijl het eigenlijk het tegendeel is.

Ik bedacht mij net nog terwijl ik dit typ: mondkapjes dekken ook behoorlijk het gezicht af. Voor corona tijd was het niet toegestaan om met bedekt gezicht boodschappen te doen etc. Hoe sommige mensen hun veelste grote mondkapjes dragen (en combineren met sjaals) verbergt bijna nog meer dan een bivakmuts :o?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 21:53

Ok nog éven buiten de app om:

Wat als iedereen handschoenen en mondkapjes correct zou gebruiken?
Wat is de status dan volgens jullie?

Zit het probleem uitsluitend in het verkeerd gebruik of geloven jullie zowieso niet dat het uberhaubt helpt? Of alles wat er tussenin zit.

Ik ga de supermarkt in met mondkapje en handschoenen. Ik ken de protocollen en ja ik zie ook mensen fouten maken. Soms spreek ik ze er op aan. Vooral ouderen.
Het kan mij niets schelen wat mensen ervan denken. Rare blikken doen me niets. Mijn man en ik zitten beide dik in de risicogroep. Ook mijn beste vriendin ( arts ) doet exact hetzelfde ook zij zit in de risicogroep. Wij worden er niet lakser door. Mondkapje en handschoenen maken mij juist extra bewust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:21

MissLizje en Sizzle: in elk geval bedankt voor je antwoorden. Eerste wat bij mij opkomt is dat het verhaal van MissLizje wel goed uitlegt dat handschoenen niet zomaar zinvol zijn en makkelijk averechts kunnen werken. (Zelfs al kan ik daar ook een boel kanttekeningen bij bedenken.)

Over de mondkapjes ga ik nog nadenken, in elk geval interessant.

Toch denk ik bij studenten die met maskers op giftige stoffen gebruiken ook: ja, dat klinkt erg als een gevoel van schijnveiligheid, maar zowel omgaan met risico's als met materialen moet je ook leren. En studenten doen echt hele domme dingen, en toch durf ik de gok wel aan dat meer aandacht voor veiligheid en veiligheidsmateriaal meer helpt dan het niet gebruiken. Ook al worden er heel gevaarlijke fouten ook gemaakt.

(En dat geldt voor zoveel veiligheidsmaatregelen, maar ook zoveel discussies erover. Autogordels, ABS, veiligheidshelmen ook voor de dressuurruiters en body protectors bij de cross, nergens hebben ze geleid tot structureel onveiliger gedrag en allemaal hebben ze een positieve impact gehad. Maar volgens mij zijn ze ook allemaal eerst tegengehouden vanuit het schijnveiligheidargument.)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:31

Ik heb ook beroepservaring en het eerste wat ik leerde is om niet aan je gezicht te zitten bij het werk wat ik doe. Gewoon van binnenkomst tot je klaar bent, niet.

En dat vertel ik ook aan iedereen die ik ken: als je naar de winkel gaat, raak je gezicht niet aan, hou afstand en was direct de handen bij thuiskomst. Zolang jij vanaf dat je van huis gaat tot je thuis bent en je handen hebt gewassen gewoon helemaal niet aan je gezicht zit, kan het virus echt een heel stuk moeilijker binnendringen. Liefst telefoon ook thuislaten natuurlijk. Een kriebelend of scheef zittend mondkapje kan dat echt lastig maken, dan wil je die even goed doen of krabben bijvoorbeeld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 22:58

Dat laatste, telefoon thuis laten is ook bewustwording.
Zelf heb ik em ( voor geval van nood ) in mijn binnenzak. Raak em niet aan tenzij noodzaak.
Ik heb geen tas ( schoudertas ) mee. Pinpas zit in mijn nylonboodschappentas ( gaat na bezoek in de was ). Iedere overtollig ballast blijft thuis. Dus alleen pinpas mee en opvouw en wasbare boodschappentas. Alles kan drager worden van het virus. Zelfs mijn bril gaat in de groene zeep bij thuis komst.

Ik raak mijn gezicht niet, soms moeilijk maar je kunt jezelf er op trainen.

Overdreven? Wellicht voor sommige. Máár ik weet dat mijn leven op het spel staat. Dit virus is voor mij een serieuze kans dat ik het niet ga overleven. Dus als mensen de protocollen snappen zullen zij deze vast wel willen uitvoeren. Enkele eigenwijze daar gelaten. Ik wil niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van anderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:13

Sizzle schreef:
20 jaar ervaring inclusief opleiden van mensen vertelt mij dat ik om een grote boog om mensen met mondkapjes in het openbaar moet heenlopen.

Mondkapjes kunnen helpen als mensen ziek zijn bijvoorbeeld, dan kun je zeker wat verbeteren.
Maar gezonde mensen zijn zich te weinig bewust wat ze doen.

Nee, ik heb er geen proefschrift over geschreven dus je kunt mijn mening rustig bij het huisvuil zetten, dat maakt me weinig uit.

Het burgermondkapje is er toch ook vooral voor bedoeld dat je de ander beschermt? Dat jouw speekseldeeltjes in dat kapje achterblijven. Dan hoef je je eigen kapje toch niet te behandelen als chemisch afval? Daar zit gewoon je eigen speeksel in. En wat er eventueel aan de buitenkant op is gekomen dan zou ook op je gezicht of kleren zitten. Na gebruik je handen wassen blijft van kracht en zoveel als mogelijk die 1,5 meter aanhouden ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:30

Dat is precies wat ik bedoel.
Nee, je houdt er geen virus mee tegen als je niet heel zorgvuldig bent. Dan blaas je het gewoon anders verdeeld de ruimte in. Maar de ongeoefende gebruiker denkt vaak van wel en neemt daardoor onbedoelde risico‘s.

Pareltjes

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 23:40

Ben het met je eens dat gezonde mensen zich minder bewust zijn. Dat lijkt me logisch.

Denk ook dat een app ook geen verandering gaat brengen, misschien wel verslechtering. Zolang er geen alarmbel afgaat ben je veilig toch?

Ook zie ik mensen met horror mondkapjes, nog dunner dan een tissue.

Er wordt zoveel tijd gestoken in discussies op tv, radio, inet. Maar véél te weinig in echte voorlichting.
Daar valt nog heel veel winst te behalen naar mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:54

Die voorlichting kan zeker beter :j

Even wat luchtigs :D

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 07:42

Hahahaha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:54

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:29

Werkelijk!!

En dus toch niet zó anoniem.....

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:55

Shadow0 schreef:
Wat voor schijnveiligheid? Ik hoor het steeds aangehaald worden maar in de praktijk kan ik het niet echt bevestigen. Dus in welke situaties speelde dat?

Bij ons op het werk moeten we elkaar in de gaten houden, niet aan je gezicht komen, je handschoentjes vaak verwisselen, handen steeds desinfecteren.

Lastiger dan je denkt.
We spreken elkaar HEEL VAAK aan op goed opletten.

De zelfgemaakte mondkapjes werken eigenlijk niet, en zijn vaak eerder een gevaar.

Dus, ja, schijnveiligheid.

Wat je trouwens wel terug kunt zien, de chinezen dragen vaak mondkapjes en toch komt daar deze pandemie vandaan en is een tweede golf net achter de rug.
Kortom, schijnveiligheid.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 14:32

Rakkie123 schreef:
Shadow0 schreef:
Wat voor schijnveiligheid? Ik hoor het steeds aangehaald worden maar in de praktijk kan ik het niet echt bevestigen. Dus in welke situaties speelde dat?

Wat je trouwens wel terug kunt zien, de chinezen dragen vaak mondkapjes en toch komt daar deze pandemie vandaan en is een tweede golf net achter de rug.
Kortom, schijnveiligheid.

Dát is wel heel erg kort door de bocht.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 00:35

Vraag me af of het wel zo kort door de bocht is....
Het is in ieder geval iets wat erg opvallend is.

Je zou kunnen zeggen, vermoed ik, dat de lockdown en strenge maatregelen erger hebben voorkomen.

Maar alles wat ik inmiddels van mondkapjes weet, vermoed ik dat het toch veel schijnveiligheid is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 07:36

En dat is met een app niet? In combinatie met nauwelijks testen? Is wat mij betreft net ondeugdelijk als mensen die hun mondkapje onder hun kin hangen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:41

Er worden ook geen mensen aangemerkt als beter in Nederland, want ook dat wordt niet getest en niet geregistreerd. M.i. zetten ze op het verkeerde in. Zo'n app afraffelen terwijl het testbeleid nog nauwelijks is verbeterd schiet niet op.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 07:49

We weten dat mondkapjes in een ziekenhuis opstelling wel werken. Of mensen nu wel of niet getest zijn.
Dus als ze werken in ZH opstelling moeten ze ook kunnen werken in het gewone leven. Want we weten dat ze werken. Dus ik zou zeggen leer mensen de ZH protocollen mbt mondkapjes.

China blijft roepen juist wél kapjes te gebruiken en daar begrijpen ze niet waarom wij het niet doen.

Of de tweede uitbraak met gebruik van mondkapjes te maken heeft lijkt me ook een erg simpele conclusie.
In europa vinden ook continu nieuwe uitbraken plaats terwijl er nauwelijks mondkapjes worden gebruikt.

China heeft trouwens de strengste app ter wereld. Dan zou je dus in deze lijn van conclusies kunnen concluderen dat die app ook totaal niet werkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:58

Ik raak een beetje in de war :')
In het algemene Corona topic gaat het over de app, hier gaat het over de mondkapjes...
Eigenlijk geeft dat ook weer weer hoe ver alles met elkaar verweven is..

Ondanks dat er met de ontwikkeling dingen niet goed lijken te gaan, komen die dingen wél aan het licht tijdens deze procedure. De kritiek die dan volgt is alleen maar goed denk ik. Hoe vaak worden er dingen ontwikkeld die niet zo nauwlettend gemonitoord worden?

Ik heb ook niet het idee gekregen dat de app er op een bepaalde datum perse moet zijn trouwens? Ik heb alleen begrepen dat de app het versoepelen van de maatregelen kan ondersteunen. Dus zolang er bijv geen werkende app is en wel nodig is, worden de maatregelen niet versoepeld.. zo heb ik het tot nu toe begrepen..

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:11

Pareltjes schreef:
We weten dat mondkapjes in een ziekenhuis opstelling wel werken. Of mensen nu wel of niet getest zijn.
Dus als ze werken in ZH opstelling moeten ze ook kunnen werken in het gewone leven. Want we weten dat ze werken. Dus ik zou zeggen leer mensen de ZH protocollen mbt mondkapjes.

China blijft roepen juist wél kapjes te gebruiken en daar begrijpen ze niet waarom wij het niet doen.

Of de tweede uitbraak met gebruik van mondkapjes te maken heeft lijkt me ook een erg simpele conclusie.
In europa vinden ook continu nieuwe uitbraken plaats terwijl er nauwelijks mondkapjes worden gebruikt.

China heeft trouwens de strengste app ter wereld. Dan zou je dus in deze lijn van conclusies kunnen concluderen dat die app ook totaal niet werkt.

Maar het is ook dom om het er niet in te betrekken.
De mondkapjes bieden iig schijnveiligheid, op veel verschillende gebieden, die conclusie is vrij logisch.

Je denkt dat je beschermt bent maar als je aan je neus komt, moet je hem al vervangen.
Dat doen we allemaal wel eens maar of mensen gaan vervangen, desnoods 4x per uur, das maar de vraag.
En alle onwillekeurige keren dat je het doet.

Maar gaan we dan ook met spatbrillen lopen?
Want 1x in je ogen wrijven.....
En met een plastik schort....en met latex handschoentjes.

Dat mondkapje is gewoon maar 1 deel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:36

Ik zou graag zien dat in iedergeval eerst de thuiszorg voldoende mondkapjes heeft en weet hoe ze ze moeten gebruiken. Dat lijkt me prioriteit over de gemiddelde supermarkt bezoeker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:38

Ik hoorde zojuist dat er 6miljoen mondkapjes aangekomen zijn, vnl voor de (thuis)zorg..(bron, 538radio nieuws) dat is alvast een goed begin :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:41

Sizzle schreef:
Ik zou graag zien dat in iedergeval eerst de thuiszorg voldoende mondkapjes heeft en weet hoe ze ze moeten gebruiken. Dat lijkt me prioriteit over de gemiddelde supermarkt bezoeker.

Absoluut waar!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:46

Rakkie123 schreef:
Pareltjes schreef:

Maar het is ook dom om het er niet in te betrekken.
De mondkapjes bieden iig schijnveiligheid, op veel verschillende gebieden, die conclusie is vrij logisch.

Je denkt dat je beschermt bent maar als je aan je neus komt, moet je hem al vervangen.
Dat doen we allemaal wel eens maar of mensen gaan vervangen, desnoods 4x per uur, das maar de vraag.
En alle onwillekeurige keren dat je het doet.

Maar gaan we dan ook met spatbrillen lopen?
Want 1x in je ogen wrijven.....
En met een plastik schort....en met latex handschoentjes.

Dat mondkapje is gewoon maar 1 deel

Natuurlijk kun je nooit een ZH opstelling nabootsen. Maar waarom is het vergelijk altijd óf alles óf niets.
Het virus krijgen we voorlopig niet weg. Vertragen is de doelstelling om alles overzichtelijk te kunnen houden. Vertragen kun je doen dmv het virus een beetje lastig te maken. Dus dmv van kapjes ( juist gebruikt ) een extra te nemen hobbel is. Dus beter een extra hobbel, ondanks dat daar wellicht fouten in gemaakt worden, dan helemaal geen te introduceren.

De 1,5 meter is ook een hobbel, thuis blijven ook. Inmiddels weten we dat 1,5 meter soms lastig is én dat aerosolen ook bestaan. In die situaties ( waar afstand nemen moeilijk is, in geval van risico op aerosolen ) kunnen ze toch de extra hobbel zijn.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 20-04-20 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt