Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karlijnxxx schreef:In Frankrijk is een veel belovend onderzoek gedaan naar een combi van medicatie :https://www.google.nl/amp/s/www.foxnews.com/science/french-researchers-publish-antimalarial-and-antibiotics-combination-that-could-shorten-covid-19.amp.
Het komt erop neer dat deze combinatie van medicatie een significant verschil aantoonde met de duur van de ziekte vs de controle groep (geen behandeling) en de groep die enkel hydroxychloroquine hadden gehad voor behandeling. Echter natuurlijk is de studie gedaan enkel op een kleine groep. Abstract link is in artikel te vinden.
(P.s. Trump is er ook erg blij me..)
EnCitaat:Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo’n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen.’
Citaat:In het noorden hebben we al snel tijdens een groepsconferentie gezegd: het maakt niet uit wat het RIVM zegt, wij gaan alle labs voorbereiden. Dat zijn er vijf in totaal. Kijken we naar de getallen, dan testen we nu drie tot vier keer meer dan de rest van Nederland, bij minder inwoners.’
Peetstap schreef:Dank voor de actuele info, publicatie is echter door fox... vraag me wel af hoe betrouwbaar die zijn.
Iemand die wetenschappelijke publicaties hierover weet ?
Karlijnxxx schreef:Peetstap schreef:Dank voor de actuele info, publicatie is echter door fox... vraag me wel af hoe betrouwbaar die zijn.
Zoals ik al zei in mijn vorige bericht staat de link naar het abstract in het artikel geplaatst. Dat is de wetenschappelijke publicatie.
Karlijnxxx schreef:Peetstap schreef:Dank voor de actuele info, publicatie is echter door fox... vraag me wel af hoe betrouwbaar die zijn.
Zoals ik al zei in mijn vorige bericht staat de link naar het abstract in het artikel geplaatst. Dat is de wetenschappelijke publicatie.
Karlijnxxx schreef:@cathalijne geen van de bovenstaande artikelen gingen over het onderzoek dat ik aanhaalde. Nogmaals: link naar abstract van het onderzoek staat in het artikel:
https://www.mediterranee-infection.com/wp-content/uploads/2020/03/Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA.pdf
Artikel ziet er plausibel genoeg uit en vormt goede hoopvolle eerste testresultaten.
Arabesk schreef:Weet iemand hier wanneer, op welke datum de aller aller eerste besmetting bekend was in China?
Karlijnxxx schreef:@cathalijne geen van de bovenstaande artikelen gingen over het onderzoek dat ik aanhaalde. Nogmaals: link naar abstract van het onderzoek staat in het artikel:
https://www.mediterranee-infection.com/wp-content/uploads/2020/03/Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA.pdf
Artikel ziet er plausibel genoeg uit en vormt goede hoopvolle eerste testresultaten.
Femke_Tweety schreef:Karlijnxxx schreef:@cathalijne geen van de bovenstaande artikelen gingen over het onderzoek dat ik aanhaalde. Nogmaals: link naar abstract van het onderzoek staat in het artikel:
Interessant onderzoek, en verdere onderzoeken zijn zeker nodig.
Dankjewel voor de link, nu kunnen we zelf meekijken met wat ze precies gedaan hebben.
Wat mij opvalt: 26 personen werden 'behandeld' 16 waren de controlegroep. Kleine aantallen, waardoor iets minder betrouwbaar, maar dát is in zo'n verkennend onderzoek niet zo gek nog.
Wat ik echt bijzonder vind: van die 26 behandelde zijn er 6 afgevallen (afgevallen niet als in gewicht kwijtraken, maar niet verder mee in het onderzoek) tijdens het onderzoek.
Vanwege overlijden of verplaatsing naar intensive care, en dergelijke redenen.
Die 6 tellen ze níét mee in de resultaten...
Bij de controlegroep zijn er geen patiënten afgevallen.
De patiënten die afvielen, hebben ze níét in de resultaten meegenomen.
Ergo, de 6 behandelde patiënten die het ziekste werden, hebben ze uit de resultaten gegooid. De 20 van de behandelde patiënten die het fitste bleven, zijn wél meegenomen in de resultaten.
Dus de 16 patiënten uit de controlegroep zijn vergeleken met de 20 minst zieke uit de testgroep.
Persoonlijk vind ik dit dus níet per se een eerlijk beeld van de resultaten.
Ik vind het wel interessant genoeg om te vinden dat verder onderzoek verstandig is.
Maar dit onderzoek als bewijs aandragen dat deze medicijncombinatie goed werkt, nee.
Wat mij betreft niet.
Hoe graag ik het ook anders gezien zou hebben.
Lon schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b668866d/
De meeste labs zijn afhankelijk van één fabrikant, en dat vormt een probleem. Overigens testen ze in de noordelijke provincies zorgpersoneel, niet iedereen.
Het zou UMCG sieren als ze hun (over)capaciteit ter beschikking zouden stellen aan overbelaste regio’s zoals in Brabant ipv onrust zaaien via de pers.
Femke_Tweety schreef:De cijgers van vandaag laten een heel lichte daling van snelheid van stijging zien, zowel op bevestigde besmettingen als op overlijdens.
*knip*
Ik hoop inténs dat dit geen toevalstreffer is (soms heb je zond dag) of een toevallig gevolg van het feit dat het weekend is (vorig weekend zag ik hetzelfde)
Maar dat dit echt het begin van de omslag al mag zijn.
Ik denk dat het wishful thinking, ik kan me haast niet voorstellen dat we al structureel op dat beeld zitten. Dus het zàl waarschijnlijk een 'toevalstreffer' zijn. Er is zijn meer data nodig om het met zekerheid te kunnen zeggen al.
Pas achteraf zal blijken waar ons wérkelijke omslagpunt lag.
Maar een heel klein klein beetje hoop zit er bij mij toch altijd nog...
Mizora schreef:We zitten in de curve van Italië trouwens wel een aantal dagen dichterbij dan deze tabel schetst. Vergelijken op dodenaantal zou eigenlijk gecorrigeerd moeten worden naar aantal inwoners. Grofweg moet je dan ons dodenaantal x4 doen.
Vanavond zag ik een tabel waar ze per miljoen inwoners hadden gedaan. Italië zit dan bijna op 80, Nederland zit bijna op 8, China zit op 2.3.
https://www.businessinsider.nl/coronavi ... -22-maart/