Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:21

Op npo2 VPRO’s Tegenlicht begint zo direct.
Daar komt een onderzoeker naar virussen aan het woord.
Wellicht interessant voor jullie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 23:22

Ah thnx!

Voor mij bedtijd, maar misschien dat ik hem morgenochtend even terugkijk!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:45

Ah, bedankt voor de tip, tienus. VPRO tegenlicht, dat ga ik wel even kijken denk ik.( op uitzending gemist ofzo)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 01:35

In Frankrijk is een veel belovend onderzoek gedaan naar een combi van medicatie :https://www.google.nl/amp/s/www.foxnews.com/science/french-researchers-publish-antimalarial-and-antibiotics-combination-that-could-shorten-covid-19.amp.

Het komt erop neer dat deze combinatie van medicatie een significant verschil aantoonde met de duur van de ziekte vs de controle groep (geen behandeling) en de groep die enkel hydroxychloroquine hadden gehad voor behandeling. Echter natuurlijk is de studie gedaan enkel op een kleine groep. Abstract link is in artikel te vinden.

(P.s. Trump is er ook erg blij me..)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:36

Karlijnxxx schreef:
In Frankrijk is een veel belovend onderzoek gedaan naar een combi van medicatie :https://www.google.nl/amp/s/www.foxnews.com/science/french-researchers-publish-antimalarial-and-antibiotics-combination-that-could-shorten-covid-19.amp.

Het komt erop neer dat deze combinatie van medicatie een significant verschil aantoonde met de duur van de ziekte vs de controle groep (geen behandeling) en de groep die enkel hydroxychloroquine hadden gehad voor behandeling. Echter natuurlijk is de studie gedaan enkel op een kleine groep. Abstract link is in artikel te vinden.

(P.s. Trump is er ook erg blij me..)

Dank voor de actuele info, publicatie is echter door fox... vraag me wel af hoe betrouwbaar die zijn.
Iemand die wetenschappelijke publicaties hierover weet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:10

https://www.groene.nl/artikel/noordelij ... edewerkers
Iemand plaatste dit in een ander topic, Alex Friedrich van UMCG geeft aan dat zij daar dus wel testen, testen en nog meer testen. Ik snap niet zo goed hoe het kan dat er blijkbaar opeens geen tekort is in Groningen, terwijl dat toch steeds als reden wordt gegeven dat er zo weinig wordt getest.
Citaat:
Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo’n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen.’
En
Citaat:
In het noorden hebben we al snel tijdens een groepsconferentie gezegd: het maakt niet uit wat het RIVM zegt, wij gaan alle labs voorbereiden. Dat zijn er vijf in totaal. Kijken we naar de getallen, dan testen we nu drie tot vier keer meer dan de rest van Nederland, bij minder inwoners.’

Is er iemand hier die meer weet van dit soort testen en dit kan uitleggen? Kunnen andere provincies dit ook op korte termijn uitbreiden als ze zouden willen?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:40

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b668866d/

De meeste labs zijn afhankelijk van één fabrikant, en dat vormt een probleem. Overigens testen ze in de noordelijke provincies zorgpersoneel, niet iedereen.
Het zou UMCG sieren als ze hun (over)capaciteit ter beschikking zouden stellen aan overbelaste regio’s zoals in Brabant ipv onrust zaaien via de pers.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:51

Meelezer meldt zich. Dit achtergrondartikel over de totstandkoming van de modellen waarop het RIVM zijn adviezen baseert, is misschien interessant voor jullie: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/22/be ... cWPTUH9Jnk

De hele korte samenvatting is dat wiskundige modellen contra-intuïtieve effecten en omslagpunten kunnen laten zien die nooit op de achterkant van een bierviltje te berekenen zijn (o.a. dat het RIVM sluiting van scholen niet noodzakelijk vond omdat uit de modellen bleek dat dit weinig bij zou dragen aan tegengaan van de verspreiding), maar ook dat de modellen heel veel onzekerheden en schattingen bevatten. Voorbeeld daarvan is de dodelijkheid van het virus. Daarvoor moet je het aantal besmettingen weten, maar dat weten we niet. Het sterftepercentage van de Mexicaanse griep werd in 1e instantie 100x te hoog ingeschat, na herberekening bleek dat veel lager te liggen en is toen besloten geen verdere interventies in het sociale leven te doen.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 23-03-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:13

@kaka (of anderen): ik heb geen abonnement op het nrc, en kan de artikelen dus helaas niet lezen. iemand die een korte recap kan geven? :+

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:14

Peetstap schreef:
Dank voor de actuele info, publicatie is echter door fox... vraag me wel af hoe betrouwbaar die zijn.

Zoals ik al zei in mijn vorige bericht staat de link naar het abstract in het artikel geplaatst. Dat is de wetenschappelijke publicatie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:19

Karlijnxxx schreef:
Peetstap schreef:

Zoals ik al zei in mijn vorige bericht staat de link naar het abstract in het artikel geplaatst. Dat is de wetenschappelijke publicatie.

Dit is het artikel: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7920300996

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:23

Karlijnxxx schreef:
Peetstap schreef:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7920300662
Link naar een artikel over het gebruik van chloroquine, maar daarin is nog geen klinische data van

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
4 maart: lijkt hoopvol, maar wachten op klinische data.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Volgens mij de klinische data van het bovenstaande artikel. Lijkt te werken, maar onderzochte populatie is te klein om goede conclusies uit te trekken. Desalnietemin een wat betrouwbaardere bron dan enkel foxnews :+

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:38

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:18

Karlijnxxx schreef:
@cathalijne geen van de bovenstaande artikelen gingen over het onderzoek dat ik aanhaalde. Nogmaals: link naar abstract van het onderzoek staat in het artikel:

https://www.mediterranee-infection.com/wp-content/uploads/2020/03/Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA.pdf

Artikel ziet er plausibel genoeg uit en vormt goede hoopvolle eerste testresultaten.

Interessant onderzoek, en verdere onderzoeken zijn zeker nodig.
Dankjewel voor de link, nu kunnen we zelf meekijken met wat ze precies gedaan hebben.

Wat mij opvalt: 26 personen werden 'behandeld' 16 waren de controlegroep. Kleine aantallen, waardoor iets minder betrouwbaar, maar dát is in zo'n verkennend onderzoek niet zo gek nog.

Wat ik echt bijzonder vind: van die 26 behandelde zijn er 6 afgevallen (afgevallen niet als in gewicht kwijtraken, maar niet verder mee in het onderzoek) tijdens het onderzoek.
Vanwege overlijden of verplaatsing naar intensive care, en dergelijke redenen.
Die 6 tellen ze níét mee in de resultaten...

Bij de controlegroep zijn er geen patiënten afgevallen.

De patiënten die afvielen, hebben ze níét in de resultaten meegenomen.

Ergo, de 6 behandelde patiënten die het ziekste werden, hebben ze uit de resultaten gegooid. De 20 van de behandelde patiënten die het fitste bleven, zijn wél meegenomen in de resultaten.

Dus de 16 patiënten uit de controlegroep zijn vergeleken met de 20 minst zieke uit de testgroep.

Persoonlijk vind ik dit dus níet per se een eerlijk beeld van de resultaten.

Ik vind het wel interessant genoeg om te vinden dat verder onderzoek verstandig is.
Maar dit onderzoek als bewijs aandragen dat deze medicijncombinatie goed werkt, nee.
Wat mij betreft niet.

Hoe graag ik het ook anders gezien zou hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:23

Weet iemand hier wanneer, op welke datum de aller aller eerste besmetting bekend was in China?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:32

Arabesk schreef:
Weet iemand hier wanneer, op welke datum de aller aller eerste besmetting bekend was in China?

1 december formeel.

Ik heb inmiddels een ietwat vaag bericht voorbij zien komen dat er mogelijk op 17 november al iemand het had.
Maar dat vond ik geen betrouwbaar bericht, heb het ook niet in mijn bronnenoverzicht opgeslagen dus ik kan dat niet terugvinden.

Wat echt de aller allereerste was, weet je natuurlijk nooit 100% zeker.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:49

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:40

Mijn Dank aan jullie voor de onderbouwde onderzoeken resultaten , zowel in topic als via pb ontvangen +:)+
Voorlopig leesvoer genoeg voor mij en dochter.

Nu duimen en hopen op een cocktail die de besmettingen kan afzwakken en zodoende minder slachtoffers maakt, maar ook het geheel milder maakt en minder schadelijk.
Denk hierbij aan allen die het via de i.c. overleven maar blijvende longschade oplopen en een lang traject van revalidatie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:31

Femke_Tweety schreef:
Karlijnxxx schreef:
@cathalijne geen van de bovenstaande artikelen gingen over het onderzoek dat ik aanhaalde. Nogmaals: link naar abstract van het onderzoek staat in het artikel:

https://www.mediterranee-infection.com/wp-content/uploads/2020/03/Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA.pdf

Artikel ziet er plausibel genoeg uit en vormt goede hoopvolle eerste testresultaten.

Interessant onderzoek, en verdere onderzoeken zijn zeker nodig.
Dankjewel voor de link, nu kunnen we zelf meekijken met wat ze precies gedaan hebben.

Wat mij opvalt: 26 personen werden 'behandeld' 16 waren de controlegroep. Kleine aantallen, waardoor iets minder betrouwbaar, maar dát is in zo'n verkennend onderzoek niet zo gek nog.

Wat ik echt bijzonder vind: van die 26 behandelde zijn er 6 afgevallen (afgevallen niet als in gewicht kwijtraken, maar niet verder mee in het onderzoek) tijdens het onderzoek.
Vanwege overlijden of verplaatsing naar intensive care, en dergelijke redenen.
Die 6 tellen ze níét mee in de resultaten...

Bij de controlegroep zijn er geen patiënten afgevallen.

De patiënten die afvielen, hebben ze níét in de resultaten meegenomen.

Ergo, de 6 behandelde patiënten die het ziekste werden, hebben ze uit de resultaten gegooid. De 20 van de behandelde patiënten die het fitste bleven, zijn wél meegenomen in de resultaten.

Dus de 16 patiënten uit de controlegroep zijn vergeleken met de 20 minst zieke uit de testgroep.

Persoonlijk vind ik dit dus níet per se een eerlijk beeld van de resultaten.

Ik vind het wel interessant genoeg om te vinden dat verder onderzoek verstandig is.
Maar dit onderzoek als bewijs aandragen dat deze medicijncombinatie goed werkt, nee.
Wat mij betreft niet.

Hoe graag ik het ook anders gezien zou hebben.

Goed opgepikt! Dat is het grote nadeel van een kleine groep, als je gaat uitsluiten heeft het ook een sterk effect. Die 6 uitgesloten in de behandelgroep zijn allen erger geworden? Dan lijkt de behandeling bijna te suggereren of een verbeterend effect te hebben of juist verslechterend. Interessant!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:38

Lon schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b668866d/

De meeste labs zijn afhankelijk van één fabrikant, en dat vormt een probleem. Overigens testen ze in de noordelijke provincies zorgpersoneel, niet iedereen.
Het zou UMCG sieren als ze hun (over)capaciteit ter beschikking zouden stellen aan overbelaste regio’s zoals in Brabant ipv onrust zaaien via de pers.

Ik heb vanochtend van een groningse kennis begrepen dat er in Groningen inmiddels patienten uit Brabant zijn opgenomen.
Hij vertelde ook dat daar extra getest is geweest onder het ziekenhuispersoneel en zij ook aan een besmettingspercentage van 4% kwamen, vergelijkbaar dus met het percentage van een week(?) geleden in het Tilburgs ziekenhuis.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:47

Femke_Tweety schreef:
De cijgers van vandaag laten een heel lichte daling van snelheid van stijging zien, zowel op bevestigde besmettingen als op overlijdens.

*knip*

Ik hoop inténs dat dit geen toevalstreffer is (soms heb je zond dag) of een toevallig gevolg van het feit dat het weekend is (vorig weekend zag ik hetzelfde)
Maar dat dit echt het begin van de omslag al mag zijn.

Ik denk dat het wishful thinking, ik kan me haast niet voorstellen dat we al structureel op dat beeld zitten. Dus het zàl waarschijnlijk een 'toevalstreffer' zijn. Er is zijn meer data nodig om het met zekerheid te kunnen zeggen al.
Pas achteraf zal blijken waar ons wérkelijke omslagpunt lag.

Maar een heel klein klein beetje hoop zit er bij mij toch altijd nog...

Vandaag weer minder nieuwe positieve tests. Ik ben echt aan het duimen dat dit een trend is die zich doorzet, en ook een goede duiding is voor het totaal aantal besmette personen...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:51

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:59

Heeft iemand een tabel met de doden per miljoen inwoners?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:01

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:33

Mizora schreef:
We zitten in de curve van Italië trouwens wel een aantal dagen dichterbij dan deze tabel schetst. Vergelijken op dodenaantal zou eigenlijk gecorrigeerd moeten worden naar aantal inwoners. Grofweg moet je dan ons dodenaantal x4 doen.

Vanavond zag ik een tabel waar ze per miljoen inwoners hadden gedaan. Italië zit dan bijna op 80, Nederland zit bijna op 8, China zit op 2.3.

https://www.businessinsider.nl/coronavi ... -22-maart/

Deze had ik gisteren geplaatst (als laatste post van de vorige pagina).