Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:11

Mijn kleinzoon van 8 krijgt thuiswerk van school zei mijn dochter net.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:14

Ik ben begonnen aan mijn weekplanning voor deze week. Fijn om op die manier wat structuur te behouden en een leidraad te hebben voor hen. Ik kies 3 vaste activiteiten per dag en daarnaast mogen ze zelf nog 1 - 3 dingen kiezen die ze willen doen. Ze volgen jenaplan onderwijs, dus kinderen verschillen daar onderling toch al wat meer van elkaar. Ik ben dan ook niet zo bevreesd voor achterstand en zie het eigenlijk als een uitgelezen kans om ze juist bij te kunnen spijkeren.

En daar waar ik normaal zeg: "ga maar even met je lego spelen" heb ik nu dingen opgeschreven als: "Bouw een fabriek van lego" of "Maak een robothand van technisch lego" (ze zijn momenteel bezig met het thema techniek op school), zodat ik niet krijg: "Maar ik weet niet wat ik moet bouwen mam....".
En daarnaast iedere dag Squala (doen ze toch al wel). Middelste (7) gaf al aan dat hij ons morgen alles wil vertellen over hydraulische systemen en straalmotoren, dus daar gaan we samen ook even voor zitten :)

Ach we gaan het zien, leraren hebben morgen een spoedoverleg (ik werk zelf ook op school). Voor de oudste heb ik al een activatielink gekregen voor een online leerprogramma, voor de middelste zijn ze nog bezig. Voor zover ik nu weet zijn ze gewoon verplicht om zelf wel iedere dag naar school te komen om lesmateriaal voor te bereiden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:31

Geluk hier is dat de oudste pas sinds de herfstvakantie naar school gaat. Zijn beide dus het thuis spelen nog wel gewend. Ons enige uitje zal de speeltuin voor de deur zijn, misschien even stille plekken in de natuur ontdekken en uiteraard zo snel als we kunnen de supermarkt door.

Het moeilijkste ga ik het missen van de bezoekjes wel vinden. Vond ik toch altijd wel een een fijne break van de alledaagse 'sleur' met kinderen in huis.

Om het missen van lesstof/uitdaging/ritme kan ik me niet druk maken. Gezien de leeftijd van mijn kinderen kan ik dat prima zelf bieden.

Iris82

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:34

Leuk om te lezen wat iedereen allemaal bedenkt. Zo kunnen we allemaal leren van elkaar.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:42

Balte schreef:
koend schreef:
Hola, ook even aan het personeel denken.
Wij moeten nu de kinderen opvangen, alsof wij niet ziek kunnen worden. (België) Wij kunnen (en willen) ze heus niet op een m afstand houden. ... tegelijk moeten wij proberen om hen digitaal te bereiken en op niveau te houden. Waarbij men gemakshalve vergeet dat 10 a 20 % thuis hopeloos achterloopt op digitaal vlak. Die mogen natuurlijk ook niet verder achtergesteld worden. Bestuurders praten daar wel netjes omheen

Dan zou je ons in de vakantie door laten werken. Wat stel je voor qua financiele regeling?
Bovendien klaagt men nu al over het tekort aan leraren basisonderwijs.

Al die mensen die moeite hebben met hun eigen kinderen ... ik heb er wel 24 in de klas!
En ik moet ze nog doen werken ook! Als kers op de taart word ik dan nog af en toe in de rug geschoten door een ouder die het allemaal beter weet.

De vakantie? Ik heb ze gewoon nodig om op 1 sept. alle kinderen weer door een postieve bril te kunnen bekijken, steeds weer kansen te geven, en mee te nemen op weg naar volwassenheid.

Couldn't agree more.

Iedereen doet nu ineens ook of leerstof levensnoodzakelijk is, komaan seg, van wat minder leerstof gaat niemand dood hoor.

"al die mensen die moeite hebben met hun kinderen, ik heb er 24 in de klas"

maar dat is jouw werk. Voor sommige is het nu dat ze naast hun werk (wat ze noodgedwongen vanaf huis doen) hun kinderen moeten entertainen. Bij mij wordt verwacht dat ik wel in een studeerkamer ga zitten en mij zo min mogelijk laat afleiden. Das best sneu voor je 5 jarige. Het liefst ga ik ook gewoon spelltjes doen, oefeninketjes etc. Maar mijn werk gaat thuis wel door.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:52

Precies. Totaal geen goede vergelijking.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:54

Delphi schreef:
gillian schreef:
Ben benieuwd of school komt met iets van werkjes ofzo, voor groep 1/2.
Ben niet zozeer bang dat ie eea mist, want daar heeft iedereen last van. Maar gewoon, om wat structuur te houden.

Mocht dat niet zijn, kun je eens naar squla kijken! Ik vond dat altijd erg leerzaam voor de kinderen. Je zou eens kunnen vragen of school gebruik maakt van squla. Dan kun je het nog gratis gebruiken ook.

Oh fijn, dankjewel voor je tip!
Had op fb ook al zoiets gezien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:18

Was met mn zoontje aan het bespreken wat we allemaal voor 'school' konden doen en we hadden bijzonder veel goede ideeën. Even later zuchtte ie: Pff, er komt evt veel kijken bij een school. Respect voor de leraren. Ze mogen van mij wel meer betaald krijgen. :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:27

aww dat is lief iris82, mijn moeder moet nog wel verplicht naar school morgen ben benieuwd hoeveel kids er zullen zijn. Voor kinderen met ouders in Vitale beroepen gaat ze dus

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:33

Ik moet gebruik maken van de opvang van school, had het ook liever anders gedaan.
School was er ook niet happig op, denk dat ze de enige zijn, ga ook opzoek naar een andere oplossing.
Schoonmoeder kwam heel demostratief vertellen dat het de PLICHT van school is ivm mijn werk in de zorg. Ze is ervan overtuigd dat haar dochter er ook recht op heeft, die werkt al langere tijd thui, maar kan niet werken als de kinderen erbij zijn. Ze werkt voor een labratotium, maar voor dit project hoeft ze nooit op locatie (bijsluiters schrijven/vertalen).

Ook al had ze wel willen oppassen, dan liever niet. Ze zit in de risico groep en de kinderen willen er eigenlijk niet meer verplicht heen :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:40

Wij hebben morgen bijeenkomst op school over lesgeven op afstand. Een vriendin had een brief dat BEIDE ouders een belangrijke functie moeten hebben voordat school gaat opvangen. Dit was een basisschool. Morgen mogen collega’s kinderen meenemen naar school en worden ze opgevangen. Ik werk in het VO.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:51

Wij hebben ook bericht gekregen dat indien BEIDEN ouders in een vitaal beroep zitten, en je kind géén kenmerken van ziekte vertoont er een leraar op school is om het kind in kwestie op te vangen. Ben benieuwd hoe ze het uiteindelijk vorm gaan geven en wat ik zelf vanuit mijn ondersteunde functie de komende weken nog moet doen nu de school officieel gesloten is. Hoop morgen meer te horen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:55

Hier ook beide ouders in vitale beroepen tenzij gescheiden ouders of alleenstaande moeders. Niet meer dan terecht. En anders als ouders onderling iets proberen te regelen. Ik wil best 1 dag in de week een vriendinnetje opvangen als dat nodig is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:56

Hier (vo) gaan ze opvang regelen voor de kinderen van docenten.
Maar hoe we het de komende weken vorm gaan geven is nog niet bekend, dat horen we in de loop van de week.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:01

Zie in mijn omgeving (en ook hier) veelal dat mensen elkaars kinderen willen opvangen.
Schieten we dan niet alsnog aan ons doel voorbij? :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:03

frisian_love schreef:
Zie in mijn omgeving (en ook hier) veelal dat mensen elkaars kinderen willen opvangen.

Dat zijn de oplossingen die je zult moeten nemen als je kinderen niet naar de opvang mogen omdat je niet in een cruciaal beroep werkt.

Maar kinderen opvangen van een ander, dat zullen er geen 20 zijn en dat is altijd nog veel beter dan alle kinderen in een school.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:08

Mijn vriend moet gewoon werken in de drukkerij. Ik ben gelukkig thuis. We vermaken ons wel en zien het wel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:09

frisian_love schreef:

Vind ik wel. Maar soms moet je iets.

Voor ons vind ik het niets.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:10

frisian_love schreef:

Ik zie het inderdaad ook veel op FB voorbij komen. Een hoop meiden die zich aanbieden als oppas. Erg lief natuurlijk! Maar stel dat ze op maandag en woensdag op Jetje past, op dinsdag op Flip, donderdag op Pietje en vrijdag op Liesje .. Dan lijkt het mij inderdaad het doel voorbij schieten.
Het lijkt mij wel dat daar ook rekening mee gehouden moet worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:11

Boras schreef:
frisian_love schreef:

Vind ik wel. Maar soms moet je iets.

Voor ons vind ik het niets.

Denk dat dat wel meevalt.
Stuk of 4 kinderen in huis of 25-30 in een klas en honderden op school, dat maakt nogal een verschil.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:15

Ik las een paar dagen geleden dat het aantal contacten dat een kind op school heeft sowieso het dubbele was van een kind dat thuis gehouden wordt. Het maakt wel degelijk verschil.

Dan zou ik alleen niet te veel wisselen in die contacten. Beter 1 vaste oppasser dan elke dag een andere.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:16

Misschien zijn er Pabo-studenten en andere lerarenopleidingen die wat kunnen doen qua opvang?!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:21

zonnebloem18 schreef:
Ik las een paar dagen geleden dat het aantal contacten dat een kind op school heeft sowieso het dubbele was van een kind dat thuis gehouden wordt. Het maakt wel degelijk verschil.

Dan zou ik alleen niet te veel wisselen in die contacten. Beter 1 vaste oppasser dan elke dag een andere.

Precies dit dus.
Als de oppas steeds wisselt, hou je de besmettingsmogelijkheden nog steeds in stand

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:23

Ik heb een beetje het gevoel dat er hier mensen zijn die denken dat alle ouders thuis kunnen blijven en dat er geen wisselende contacten zijn.

Als we de ideale situatie zouden kunnen nabootsen dan is dat natuurlijk top, maar ben bang dat het zo niet werkt.

Maar door de maatregelen die nu getroffen zijn zal geprobeerd worden het virus in te dammen. Zoveel mogelijk contact beperken. Zoek maar eens een oppas die op alle momenten van de week bij je kan zijn nu.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:06

Ik snap wat je bedoelt.
Alleen ben ik bang dat dit nog heel veel langer gaat duren als we niet allemaal een tandje bijzetten.
(Zegt een ondernemer die straks waarschijnlijk 3 weken geen inkomsten heeft ~~}> )