Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:16

_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt met die bussen. Ik neem aan dat er een knop zit die de motor start, dan? Iedereen kan daar dus bij, in theorie?

Wat apart _O-.

Gaan bussen eigenlijk op slot op t rangeerterrein? (Heet dat zo?)

Volgens mij las ik eerder hier dat ze achter een hek gingen dat op slot ging.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:17

_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt met die bussen. Ik neem aan dat er een knop zit die de motor start, dan? Iedereen kan daar dus bij, in theorie?

Wat apart _O-.

Er zit een verborgen knopje om de deur te openen. Als je binnenstapt kun je inderdaad met een knopje de bus aan gooien. Buiten dienst staan de bussen achter gesloten hekken bij hun stalling. Maar in feite kan iedereen gewoon een bus pakken ja. Vraag is alleen, wil je daarmee een flinke straf riskeren. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:17

Ineke2 schreef:
_San87_ schreef:

Wat apart _O-.

Volgens mij las ik eerder hier dat ze achter een hek gingen dat op slot ging.

Ja, ik lees het ook idd.

Gaan ze wel op slot bij de haltes als de chauffeur even weg is, vraag ik me dan af?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:18

Nayomie schreef:
_San87_ schreef:

Wat apart _O-.

Er zit een verborgen knopje om de deur te openen. Als je binnenstapt kun je inderdaad met een knopje de bus aan gooien. Buiten dienst staan de bussen achter gesloten hekken bij hun stalling. Maar in feite kan iedereen gewoon een bus pakken ja. Vraag is alleen, wil je daarmee een flinke straf riskeren. :))

Oh, hier is m'n antwoord :D.

En nee, ik niet. Maar dat het gewoon kan is wel grappig :P.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:19

Ligt aan de chauffeur en de halte. Maar vaak blijven ze zelf bij de bus, of het is een druk station waar de bus sowieso al in de gaten wordt gehouden. Maar er is niemand die een bus zou willen meenemen denk ik, gaat niet snel, niet praktisch en gepakt word je toch wel :+
Als een bus leeg is, doen ze de deur overigens wel dicht. Meeste mensen weten niet waar het knopje voor de deur openen zit namelijk.

Edit: iets voor op je bucket list San? _O-
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 06-02-20 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:21

Nayomie schreef:
Ligt aan de chauffeur en de halte. Maar vaak blijven ze zelf bij de bus, of het is een druk station waar de bus sowieso al in de gaten wordt gehouden. Maar er is niemand die een bus zou willen meenemen denk ik, gaat niet snel, niet praktisch en gepakt word je toch wel :+
Als een bus leeg is, doen ze de deur overigens wel dicht. Meeste mensen weten niet waar het knopje voor de deur openen zit namelijk.

Ja god, dronken droppies, je weet t niet :D.

Leuk om te weten is t iig wel.

theadora99

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:23

Wat is de reden dat wanneer er veel treinen niet rijden (op een druk traject door defecte trein) er daarna kortere treinen ingezet worden dan normaal? Vond dat wel...interessant.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:26

_San87_ schreef:
Nayomie schreef:

Ja god, dronken droppies, je weet t niet :D.

Leuk om te weten is t iig wel.

Ik ben wel eens aangesproken door een medewerker van Qbuzz waarom ik een bus opende en er in ging zitten (ex was buschauffeur). Ze letten er dus wel op. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:31

theadora99 schreef:
Wat is de reden dat wanneer er veel treinen niet rijden (op een druk traject door defecte trein) er daarna kortere treinen ingezet worden dan normaal? Vond dat wel...interessant.

Omdat de omloop van de treinstellen dan ook in de soep loopt. Ze rijden niet hun gebruikelijke lijnen maar keren bijvoorbeeld eerder. Er komen dan hele andere treinlengtes te rijden op andere ritnummers dan gepland.

Het is niet zo dat er bij een verstoring capaciteit is om treinen te splitsen en nieuwe samenstellingen te maken. Ze zijn allang blij als ze zo kunnen keren dat de punctualiteit op orde blijft. Het eventueel geplande bijplaatsen komt dan ook nog wel eens te vervallen omdat treinen dan van andere sporen moeten vertrekken.

Komt de dienstregeling weer op gang dan zijn ze afhankelijk van de treinen die op die lijn aan beide kanten van de verstoring aan het pendelen zijn geweest. Die rijden dan in andere volgordes van elkaar en daardoor onstaan voor reizigers onlogische lengteverschillen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:32

Klinkt als de droombaan voor regelneven en nichten :D.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:39

theadora99 schreef:

Heel simpel; dat is meestal wat er vooraan staat.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:02

Nu we het over bussen hebben: rijden chauffeurs altijd dezelfde routes? Kennen ze alle busstoppen in 'hun' stad uit hun hoofd? Heeft de bus een tomtom?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:16

Piekosjj schreef:
Nu we het over bussen hebben: rijden chauffeurs altijd dezelfde routes? Kennen ze alle busstoppen in 'hun' stad uit hun hoofd? Heeft de bus een tomtom?

Dit zijn echt dé vragen :D Ook benieuwd naar!!!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:24

Piekosjj schreef:

Gelukkig niet zou gek worden
Yep alle haltes van de lijnen die ik rij of ooit heb gereden ken ik
Nee er wordt van je verwacht dat je alles uit je hoofd kent alleen bij een nieuwe lijn krijg je wel eens een domdom mee

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:29

Chauffeurs krijgen nog wel eens hulp van passagiers als ze nieuw zijn en de weg niet weten :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:36

Dat is wel impressive! Je zou toch maar even vergeten dat je die dag op lijn 3 rijd ipv op lijn 4 ofzo :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:10

Ineke2 schreef:
Chauffeurs krijgen nog wel eens hulp van passagiers als ze nieuw zijn en de weg niet weten :D

Dat doe ik dus echt nooit meer :n
Een passagier stuurde me de verkeerde kant op in een gebied wat ik niet kende, gruwelijk verdwaald uiteindelijk.

Wij hebben route ondersteuning, geen echte tomtom en hij lijdt je ook niet altijd de goede kant op maar voor 80% van de tijd helpt het je.
Alex66, geen idee hoelang jij al rijd maar ik ken echt bij lange na niet alles hoor. Tuurlijk ga je de haltes van de lijnen die je vaak rijd kennen maar de rest echt geen idee.

Wij hebben een enorm gevarieerd lijnen pakket. Van Uithoorn tot Wageningen, van Rotterdam tot Wijk bij Duurstede, van Gouda tot Amersfoort. En dan vinden mensen het nog raar dat ik niet altijd de weg weet als ze mij om advies vragen :+

Oh enneh, als je een bus steelt, zeg maar niet dat je het van mij hebt :+
Maar heel eerlijk, het is niet zo makkelijk als het er uit ziet. Het eerste de beste paaltje/ tegenligger/ fietser heb je waarschijnlijk onder je bus zitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:39

Kunnen we niet met een groepje bokkers bus-rijles nemen voor een middagje? Als uitje nadat het spoorwegmuseum is geweest? :') _O-
Kunnen we tenminste legaal rijden _O-

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je zo makkelijk een bus kunt stelen :=

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:43

Op station Zwolle staan de bussen ook heel vaak open zodat je al in kan stappen.. Voor mij is het ook nieuw dat je er dan in theorie zo mee kan wegrijden :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:55

alex66 schreef:
Piekosjj schreef:

Gelukkig niet zou gek worden
Yep alle haltes van de lijnen die ik rij of ooit heb gereden ken ik
Nee er wordt van je verwacht dat je alles uit je hoofd kent alleen bij een nieuwe lijn krijg je wel eens een domdom mee

Ligt wel aan het bedrijf waar ze werken. Bedrijf die ik ken , gaf een papieren routebeschrijving (als je geluk had) en anders moest je het een passagier vragen. Daar werd er vanuit gegaan na je lijnverkenning begin van je werkperiode dat je ze zou kennen.

Piekosjj schreef:
Dat is wel impressive! Je zou toch maar even vergeten dat je die dag op lijn 3 rijd ipv op lijn 4 ofzo :')

Dat gebeurt ook nog met enige regelmaat hoor. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:00

In hoeverre schrikken jullie nog als jullie een bushalte vergeten en de passagiers beginnen 'stop' te roepen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:12

Citaat:
Dat doe ik dus echt nooit meer :n
Een passagier stuurde me de verkeerde kant op in een gebied wat ik niet kende, gruwelijk verdwaald uiteindelijk.

Daarom stond deze :D erachter :D

Een vriendin van mij reed tot een aantal maanden geleden in Dordrecht en omstreken. Ze woont nu in Leeuwarden en moest wegens mensen te kort een weekje in Lisse en omstreken rijden. Werkvakantie op kosten van de baas :D
Ik vind het knap.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:20

Piekosjj schreef:

Dat had een vriendin van mij laatst. Bus reed niet de route die die zou moeten rijden, dus ze is maar ergens uitgestapt en moest toen een halfuur lopen :'). Vraag me af waarom ze er niks van heeft gezegd of gevraagd maar goed.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:55

Wij hadden hier een keer een omleiding die blijkbaar niet gecommuniceerd was (op studenten lijn Amersfoort - Utrecht Uithof) en een chauffeur die ook nog eens normaal niet hier reed. Dus hij was rechtdoor gereden naar het stuk dat dus helemaal afgesloten was. Gelukkig lieten de bouwvakmeneren hem erdoor (er was nog een weghelft niet afgebroken). Hij werkte er toen ook niet zo lang, was best sneu

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:21

Ik heb ook een keer een buschauffeur geholpen met de route :+ rondje om het ziekenhuis gereden om weer op de goede weg te komen. Was ie erg blij mee. Maar vraag me af wat de andere passagiers dan denken als iemand de bus volledig de verkeerde kant op stuurt dat het verdwaald. Zegt niemand dan dat die passagier het fout had?