Low buy challenge

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 15:46

Mijn voornemen was om vanmiddag na mijn les bij de ponyclub naar de kringloopwinkel te gaan.
Gelukkig ben ik flink natgeregend op stal en heb ik besloten daarna naar huis te gaan haha

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:15

Ik kom mij hier ook maar melden. Ik shop online echt veel te veel, vooral kleding. Als ik in de supermarkt ben koop ik altijd ongezonde snacks, wat ook op een veel te hoog bedrag uitkomt (en is ook nog eens enorm slecht voor mijn gezondheid).

Binnenkort wil ik een nieuwe telefoon kopen, maar ik wacht sowieso tot een nieuwere versie uit is zodat ik degene die ik wil (hopelijk) goedkoper kan aanschaffen. Daarbij wil ik ook meer kunnen investeren in mijn bedrijfje. Maar voordat ik dit doe moet ik van mijzelf veel meer besparen op andere onnodige dingen.

Ik ga nu mijn al mijn apps met online winkels verwijderen. Misschien ook maar eens kijken welke mails ik naar de spam ga verplaatsen. Al die kortingsmails met marketingtrucjes werken veel te goed bij mij

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:30

XxLMMxX schreef:
Mijn voornemen was om vanmiddag na mijn les bij de ponyclub naar de kringloopwinkel te gaan.
Gelukkig ben ik flink natgeregend op stal en heb ik besloten daarna naar huis te gaan haha

Zie je zo heeft regen ook zijn voordelen :D .

@ninaphilo, als ik je een tip mag geven: begin met een kasboek waarin je je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Dat geeft zoveel inzicht in wat je uitgeeft, en waar je echt op kan besparen. Het laat ook meteen zien of je overhoudt aan het einde van de maand. Dat kan je dan meteen naar je spaarrekening overboeken.
Ik houd het bij in Excel. Gewoon bovenaan mijn inkomsten in de + zetten en daaronder rijen met terugkerende vaste uitgaven en andere uitgaven in de -. Rijen automatisch laten optellen aan het eind en dan zie je hoeveel je overhoudt.

Heb je echt een nieuwe telefoon nodig? Die van mij is nu circa 5 jaar oud en doet het nog prima. De vraag is dus: heb je iets echt nodig of niet? Als je je daar steeds bewuster van wordt ga je vanzelf minder uitgeven :j

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:12

Hier net 2 nieuwe matrassen gekocht maar dat was echt nodig. Verder probeer ik niet te veel uit te geven aan de kleren van de kinderen.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:17

eekhoornerik schreef:
XxLMMxX schreef:

Zie je zo heeft regen ook zijn voordelen :D .

@ninaphilo, als ik je een tip mag geven: begin met een kasboek waarin je je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Dat geeft zoveel inzicht in wat je uitgeeft, en waar je echt op kan besparen. Het laat ook meteen zien of je overhoudt aan het einde van de maand. Dat kan je dan meteen naar je spaarrekening overboeken.
Ik houd het bij in Excel. Gewoon bovenaan mijn inkomsten in de + zetten en daaronder rijen met terugkerende vaste uitgaven en andere uitgaven in de -. Rijen automatisch laten optellen aan het eind en dan zie je hoeveel je overhoudt.

Heb je echt een nieuwe telefoon nodig? Die van mij is nu circa 5 jaar oud en doet het nog prima. De vraag is dus: heb je iets echt nodig of niet? Als je je daar steeds bewuster van wordt ga je vanzelf minder uitgeven :j

Goede tip! Deed ik 2 jaar terug wel maar dat is er een beetje bij ingeschoten. Toch maar weer mee beginnen, zal vast lekker confronterend worden :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 21:37

Hoe is het bij jullie?

Hier gister een uitgaven overzicht gemaakt.
Geld gaat best hard terwijl ik geen hele bijzondere uitgaves doe. Ook wel weer onverwachte uitgaves gehad, bijv aan belasting en auto. Helpt wel mee dan dat ik weinig koop nu. Het minderen gaat goed.

Verder start ik over een week op een andere werkplek. Op mijn huidige werkplek at ik mee als ik dienst had. Ontbijt, lunch of avondeten. Mijn nieuwe invalplek heeft dat niet. Zal dus weer even wat meer boodschappen moeten gaan halen. Maar ik kijk er ook wel weer naar uit, meer eigen keuzes maken in wat je eet.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:22

Hier gaat het goed! Niks gekocht in de afgelopen dagen.
Ik ga binnenkort aan het werk bij mijn eerste vaste baan. Ik hoop dat ik de low buy kan volhouden als ik finacieel ook meer kan uitgeven.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:44

xU_Blinghx schreef:
Hier gaat het goed! Niks gekocht in de afgelopen dagen.
Ik ga binnenkort aan het werk bij mijn eerste vaste baan. Ik hoop dat ik de low buy kan volhouden als ik finacieel ook meer kan uitgeven.

Je zou een automatische overschrijving kunnen inplannen richting je spaarrekening met het geld wat je meer verdient bij je nieuwe baan. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:50

Mag ik me ook melden? Ik doe ook een low buy, maar niet zozeer voor het financiele aspect als wel voor het spullen minderen-aspect. Het staat me hoe langer hoe meer tegen hoeveel spullen ik eigenlijk heb en hoe snel ik denk dat ik iets nieuws wil of moet hebben. Ik ga gewoon even blij zijn met wat ik heb en zoveel mogelijk hergebruiken. Ook in milieutechnisch opzicht.

Mijn laatste aankoop was ongeveer een maand geleden: dat was een step voor het forenzen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 07:16

Sheran schreef:
Mag ik me ook melden? Ik doe ook een low buy, maar niet zozeer voor het financiele aspect als wel voor het spullen minderen-aspect. Het staat me hoe langer hoe meer tegen hoeveel spullen ik eigenlijk heb en hoe snel ik denk dat ik iets nieuws wil of moet hebben. Ik ga gewoon even blij zijn met wat ik heb en zoveel mogelijk hergebruiken. Ook in milieutechnisch opzicht.

Mijn laatste aankoop was ongeveer een maand geleden: dat was een step voor het forenzen. :)

Een step >;) -O- ? Toch mislukt dus, om je daar van af te praten :D , bevalt de step wel?

Ik doe het om dezelfde reden als jij, maar het geld is wel leuk meegenomen. Want je spaart echt veel geld uit als je alleen koopt wat je nodig hebt of waar je echt heel blij van wordt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:53

_O- Busted _O-

De rest is wel gelukt hoor! :)) En de step bevalt super, ik gebruik hem haast elke dag.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:36

Haha Sheran, toch gekocht dus :D Maar wel met een goed doel!

Succes met jullie nieuwe banen! Ik zou idd automatisch een bedrag naar je spaarrekening overmaken :j. En je mag ook echt wel genieten van je zelf verdiende geld hoor.

Hier gaat het ook goed, totaal geen behoefte meer om naar de stad ofzo te gaan. Aas al enige tijd op een bepaald dekje van Kramer, maar heb het niet nodig. Dus ik kan me inhouden :=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:40

Hier ga ik nog steeds goed. Gisteren naar Flanders Horse Expo geweest en niks gekocht. De drang om constant dingen te kopen is ook weg. Heel rustgevend is dat :D
Bij mij ook niet uit financieel oogpunt, maar wel omdat ik zo massaal veel spullen heb, echt niet normaal, dus gaan we eerst eens verslijten wat we al hebben!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:10

sevke schreef:
Hier ga ik nog steeds goed. Gisteren naar Flanders Horse Expo geweest en niks gekocht. De drang om constant dingen te kopen is ook weg. Heel rustgevend is dat :D
Bij mij ook niet uit financieel oogpunt, maar wel omdat ik zo massaal veel spullen heb, echt niet normaal, dus gaan we eerst eens verslijten wat we al hebben!

Woow wat knap dat je niks hebt gekocht!
Ik moet daar echt niet heen gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:38

Hier gaat het goed! Ik doe ook echt enorm mijn best. Het is soms wel moeilijk als ik een meevaller heb (bijvoorbeeld iets verkocht via marktplaats) om dat geld dan niet weer uit te geven. Ik zie het dan als extra geld wat ik wel kan spenderen maar dat is natuurlijk echt onzin.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 23:36

Hoe is het met jullie?
Hier gaat het goed.
Hoe langer ik aan de low buy doe, hoe makkelijker het wordt. En nu met de Corona al helemaal.
Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor anderen misschien precies andersom voelt?

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:12

Ik koop nu inderdaad echt vrijwel niks meer. Heb nu ook niks nodig dus dat scheelt. Het enige dat ik heb gekocht zijn aandelen, ben nu alles zo inzakt eindelijk eens begonnen met beleggen. Maar het idee is dat dat juist geld oplevert in plaats van kost. :)

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:01

Oeh leuk topic :D Ik heb onlangs het boek van Marie Kondo gelezen en sindsdien denk ik ook bewuster na bij wat ik koop. Nu in de Corona crisis koop ik ook helemaal niets meer behalve noodzakelijk. Met het vakantiegeld in zicht is het wel een fijn gevoel om de komende 2 maanden geen onnodige dingen te kopen zodat ook dat extra op de spaarrekening kan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:06

Hey! Op het gebied van kamerplanten heb ik nog wel het e.e.a. moeten kopen. Grotere maar potjes en verse aarde. Maar nu zijn alle planten weer netjes gesetteld en kan het geld weer op de rekening blijven. :)

Gaat wel aardig hier. DUO slinkt mooi op deze manier.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:54

Ik lees mee maar meld me ook weer: online shoppen is een (te) grote hobby!

Het valt mee wat ik de laatste tijd gekocht heb, maar ik kijk zo graag op websites... kleding, happy socks, schoenen, spullen voor in huis...

Wel komt al automatisch geld op mijn spaarrekeningen, en dat helpt goed :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 23:59

Hoi hoe gaat het bij jullie?
Ik ging het jaar in met een lege spaarrekening.
Een overvol huis.
En grote wensen(verhuiswens, nieuw zadel paard etc).

Daarom de beslissing gemaakt om geen onnodige dingen te kopen.
Schoenen voor een nieuwe sport die ik wil gaan doen? Prima.
Een cadeautje voor mijn jarige moeder? Prima.
Ik heb er niks voor hoeven laten.
Maar geen dekjes die ik toch niet gebruik aanschaffen was het doel. En geen spijkerbroeken die ik eigenlijk toch het liefst niet draag. Op dat soort punten wilde ik echt letten.

De knop van geld laten rollen naar zuinig ging makkelijk!! Heb geen drang naar shoppen gevoeld. Viel me achteraf alles mee.

Nu alle door mij betaalde vakanties worden afgelast, het vakantie geld eraan komt en ik een groot bedrag van de belasting dienst terug krijgt begint mijn rekening zich te vullen. Opeens neemt de drang toe.
Gister direct dekjes gekoxht, die ik niet nodig heb en nauwelijks ga gebruiken.

Vandaag bedacht dat dit niet is wat ik wil.
Een nieuwe vakantie boeken zou prima zijn, een mooi horloge of iets dergelijks ook. Ik hoef niks te kort te komen.
Maar geld uitgeven om het uitgeven is zonde.
Zeker omdat ik nog spaardoelen heb open staan. Zoals dat zadel voor mijn paard bijvoorbeeld. En dan lijkt een paar tientjes verspillen niet veel. Maar alle beetjes helpen toch.

Dus vanaf morgen ga ik weer voortzetten waar ik mee bezig was. Alleen kopen wat ik nodig heb. Mijzelf ook dingen gunnen die ik graag hebben wil en toch gebruiken ga. Maar spaargeld op mijn spaarrekening zetten ipv onnodige aankopen doen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:14

De dekjes terugbrengen dan maar? ~~}>
Nee, goed dat je de lijn weer oppakt! Hou idd je doelen voor ogen.

Hier enkel een paar dingen gekocht die wél nodig waren of waar ik nu echt heel blij mee ben..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:30

Aan 2 dekjes heb je genoeg :D. Als de ene in de was is heb je de ander nog om te gebruiken en andersom.

Maar even zonder gekheid: Probeer te denken aan wat je allemaal kan doen van vele spaargeld straks :j. Dus maak doelen voor jezelf.

Deel hypotheek aflossen? Reservepotje voor als je je baan kwijtraakt (er komt waarschijnlijk een zware recessie aan)? Die langgekoesterde mooie reis maken? Dat hele fijne zadel?
You name it :D.

Hier gaat het goed, ik had dus laatst ook een nieuw dekje gekocht (zou dus mijn 3e dekje worden) maar die heb ik weer verkocht omdat hij té chique was :=. Dus nu heb ik er alsnog maar 2 :Y)

Verder nieuwe elastiekjes voor mijn veiligheidsbeugels (die staan op knappen) en nieuwe sporenriempjes (idem) en een vliegenmasker van Le Mieux via MP (die waarschijnlijk te klein is -O- ).

Maar dat koopverslaafde waar ik zo'n last van had is er bij mij gelukkig nu echt uit. Scheelt ook dat ik nooit meer in de stad kom door de coronacriss.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:41

Ik mag deze week alleen nog stoffen kopen om dingen te naaien, wel bewust stoffen kopen.
Daarna ga ik echt bijhouden en m'n verstand gebruiken...
Want online shoppen pfff ellende :+
Net alleen nog een heuptas besteld, 2 stuks om te kijken welke beter zit, wil veel meer gaan wandelen, maar draag graag korte broeken en sportbroeken zonder zakken.

Sorry voor het inbreken, ga de tips zeker verder doornemen.
Vandaag bij de action al heel bewust kunnen winkelen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:34

Eekhoornerik ik werk in de zorg. Ik heb een vermoeden dat ik nog wel even nodig blijf. Maar ik snap je punt.

En over het algemeen lukt het sparen me wel. Maar ik moet inderdaad hele concrete doelen hebben. Een nieuw zadel klinkt nog ver weg. Dan koop ik liever een dekje haha. Want dan is op korte termijn aan mijn koopbehoefte voldaan.

Maar als ik duidelijk heb: ik wil een zadel en het kost me 2000 euro. Dan leg ik eerder alvast die paar tientjes in. Omdat ik zie dat zelfs die paar tientjes, toch alweer een deel van mijn grotere doel zijn.

Dus ik heb duidelijke spaarpotjes in mijn rekening staan en ik ga er weer voor.

Bij mij kwam het nu vooral boven nu ik 1 noodzakelijk ding op marktplaats zocht. En opeens zag wat er allemaal nog meer was. Niets kopen vind ik makkelijker dan een beetje.

Knap dat het goed gaat bij jou eekhoornerik en ook bij jou ilsie!
Jeanine je bent van harte welkom.