Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DeMolenhoek schreef:Liselot schreef:Heeft ook te maken dat je nog kan aborteren als er bijvoorbeeld bij de 20 weken echo dingen aan het licht komen waardoor het beter zou zijn als het kindje niet geboren zou worden.
Ik zou voor een “gewone” abortus persoonlijk de grens van het currateren aanhouden, maar dat moet uiteraard ook ieder voor zich weten
In België ligt het op 12 weken, maar je kan bij een levensbedreigende aandoening die bij de 20 weken echo naar boven komt de zwangerschap echt nog laten afbrekenEnigste nadeel is (als ik mij niet vergis) dat er toestemming moet zijn van 1 of andere commissie (de ethische denk ik)
jesito schreef:Onvoorwaardelijke liefde die een kind voor je heeft.
Om me heen zie ik toch genoeg verbroken banden tussen ouders en kinderen.
Om nog maar niet te spreken van de ouderen in verzorgingshuizen waar niemand naartoe gaat.
Daarbij gaat het niet alleen maar over rozen en wordt het wel heel zoet sappig geromantiseerd in veel gevallen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er ook hele mooie momenten zijn als het allemaal goed blijft gaan.
Twijfelmam schreef:Hallo Allemaal. Ik ben geen expert maar heb de laatste tijd mezelf wel redelijk verdiept zullen we maar zeggen. De meeste abortussen gebeuren tussen de 6de en de 10de week. Het is wettelijk mogelijk tot en met de 24ste week maar omdat het lastig is vast te stellen hoe lang je precies zwanger bent en dit een maximale afwijking kan hebben van 2 weken is de max gesteld op 22 weken.
Wij hebben vanaf het begin gezegd dat de max is beslissen in de 10de week. Dat zou betekenen uiterlijk week 11 aborteren.
Volgens de echo vorige week was ik toen 7 weken en 2 dagen. Dit werd gedaan door een assistente die het niet helemaal beheerste dus wij hebben daar sterk twijfels bij. Volgens de berekening met de huisarts moet ik 8 of 9 weken zijn. We gaan er in ieder geval van dat dit week 9 is nu. Oftewel. Volgende week moet de kogel door de kerk zijn/gaan.
Uiteraard zal ik onze keuze hier delen.
Onze begeleider zei ook geen keuze maken is ook een keuze maken. Alleen voelt dat voor ons, als denkers, niet oke
De pillen slaan redelijk aan. Het haalt echt het ergste eraf gelukkig! Ik kan weer beetje bewegen en zitten. Een beetje zoals het 1,5 week geleden was ofzo. Uit te houden! Bijwerking is dat ze je moe maken. Nou en of! Heb geslapen als een paard vannacht! Heerlijk! Ik viel dan ook gewoon om op de bank om 21:00.
pmarena schreef:Tot welke termijn een kindje weghalen blijft lastig, een gezond kindje met meer dan 20 weken weghalen vind ik best wel een dingetje hoor.... met 12 weken zijn ze al zó compleet! Maar beter weghalen voor het levensvatbaar is dan een leven vol narigheid....
Twijfelmam schreef:Dat is inderdaad een totaal andere discussie en dat is bij jou (gelukkig) zover we nu weten niet aan de hand. Daar zou ik ook voor nu even niet van uitgaan. Dat maakt het extra gecompliceerd je keuze.nouja bevertje, als het kind geboren zou worden met down of open ruggetje dan vind ik persoonlijk dat er wel wat voor te zeggen is om het niet te laten komen. Dat is ook weer een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.
Twijfelmam schreef:Geen idee Lizy heb dit nooit eerder gedaan hahaha.
Twijfelmam schreef:nouja bevertje, als het kind geboren zou worden met down of open ruggetje dan vind ik persoonlijk dat er wel wat voor te zeggen is om het niet te laten komen. Dat is ook weer een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.
lizy29 schreef:Is de echotermijn niet de termijn na bevruchting/innesteling en jullie calculatie met de huisarts de termijn vanaf je laatste menstruatie?
ista schreef:lizy29 schreef:Is de echotermijn niet de termijn na bevruchting/innesteling en jullie calculatie met de huisarts de termijn vanaf je laatste menstruatie?
Termijn wordt altijd berekend vanaf eerste dag laatste menstruatie, ook bij echo's. Officieel ben je dus ook geen 40 weken écht zwanger, die twee weken voor de bevruchting krijg je als het ware kado.
bevertje schreef:Ga eens rustig op de bank zitten. Maak contact met het kleine mensje in je buik. Leg je handen op je onderbuik. Jullie samen zonder iemand erbij. Praat er eens tegen. Wat voel je daar?
Kwanyin schreef:bevertje schreef:Ga eens rustig op de bank zitten. Maak contact met het kleine mensje in je buik. Leg je handen op je onderbuik. Jullie samen zonder iemand erbij. Praat er eens tegen. Wat voel je daar?
Dit zou bij mij wel niet hebben gewerkt, en ik was heel erg gewenst zwanger. Maar dat zeemzoetige wolkje waar sommige zwangere vrouwen op drijven en die bijzondere connectie met dat “kleine wezentje dat in hun groeit” heb ik nooit gehad. Ik was gewoon zwanger, en ik vond het leuk (en niet leuk, kwaaltjes) en gewoon apart. Waarschijnlijk had ik op de vraag “wat voel je nu” gewoon geantwoord: maagzuur
Appeltje00 schreef:Dit is zo waar. Het leven is niet maakbaar en de kinderen nemen hun eigen individualiteit mee.Het is niet zoals sommige denken dat je kind zo makkelijk is als je zelf bent en dat je het wel kan aanleren.
Appeltje00 schreef:Maar ben het wel eens met Bevertje dat het een keuze is die je eigenlijk niet alleen rationeel moet aanvliegen (tenzij er echt belangrijke zaken niet oké zijn als financiën of geen stabiele relatie).
Kwanyin schreef:bevertje schreef:Ga eens rustig op de bank zitten. Maak contact met het kleine mensje in je buik. Leg je handen op je onderbuik. Jullie samen zonder iemand erbij. Praat er eens tegen. Wat voel je daar?
Dit zou bij mij wel niet hebben gewerkt, en ik was heel erg gewenst zwanger. Maar dat zeemzoetige wolkje waar sommige zwangere vrouwen op drijven en die bijzondere connectie met dat “kleine wezentje dat in hun groeit” heb ik nooit gehad. Ik was gewoon zwanger, en ik vond het leuk (en niet leuk, kwaaltjes) en gewoon apart. Waarschijnlijk had ik op de vraag “wat voel je nu” gewoon geantwoord: maagzuur