Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:42

Onvoorwaardelijke liefde die een kind voor je heeft.
Om me heen zie ik toch genoeg verbroken banden tussen ouders en kinderen.
Om nog maar niet te spreken van de ouderen in verzorgingshuizen waar niemand naartoe gaat.
Daarbij gaat het niet alleen maar over rozen en wordt het wel heel zoet sappig geromantiseerd in veel gevallen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er ook hele mooie momenten zijn als het allemaal goed blijft gaan.

Ben ook wel benieuwd binnen welke termijn ze moeten beslissen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:51

DeMolenhoek schreef:
Liselot schreef:
Heeft ook te maken dat je nog kan aborteren als er bijvoorbeeld bij de 20 weken echo dingen aan het licht komen waardoor het beter zou zijn als het kindje niet geboren zou worden.
Ik zou voor een “gewone” abortus persoonlijk de grens van het currateren aanhouden, maar dat moet uiteraard ook ieder voor zich weten

In België ligt het op 12 weken, maar je kan bij een levensbedreigende aandoening die bij de 20 weken echo naar boven komt de zwangerschap echt nog laten afbreken :j Enigste nadeel is (als ik mij niet vergis) dat er toestemming moet zijn van 1 of andere commissie (de ethische denk ik) :)

Dat vind ik dan weer bizar kort. Er zijn immers vrouwen die er pas na een aantal maanden achter komen dat ze ongewenst zwanger zijn. Die tijdens die zwangerschap gewoon de pil slikken en soms zelfs een onttrekkingsbloeding krijgen. Dan is het wel heel erg wrang als je er niet meer vanaf kan. Kunnen jullie wel makkelijk naar Nederland voor de ingreep indien dat het geval is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:00

Tot welke termijn een kindje weghalen blijft lastig, een gezond kindje met meer dan 20 weken weghalen vind ik best wel een dingetje hoor.... met 12 weken zijn ze al zó compleet! Maar beter weghalen voor het levensvatbaar is dan een leven vol narigheid....
Laatst bijgewerkt door Polly op 01-10-19 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:29

Elnienjo: Zelf geen ervaring mee maar ken wel iemand die daarvoor naar Nederland is gegaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:46

jesito schreef:
Onvoorwaardelijke liefde die een kind voor je heeft.
Om me heen zie ik toch genoeg verbroken banden tussen ouders en kinderen.
Om nog maar niet te spreken van de ouderen in verzorgingshuizen waar niemand naartoe gaat.
Daarbij gaat het niet alleen maar over rozen en wordt het wel heel zoet sappig geromantiseerd in veel gevallen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er ook hele mooie momenten zijn als het allemaal goed blijft gaan.

Onvoorwaardelijke liefde klinkt nogal melig...
Uiteraard zit er af en toe wat ruis op de lijn(zeker in de pubertijd ;) ) maar een unieke band is het zeker.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:08

Ik vind dat veel te laat, er worden kinderen geboren met 24 weken!
Als je abortus wil doen of je twijfelt moet je er echt niet te lang over nadenken want het kindje groeit maar door.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:18

Het lijkt me toch niet dat TS zolang gaat wachten. Die 24 weken lijkt me eerder voor de baby’s die geen/zeer slechte levensverwachting hebben als ze eenmaal geboren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:32

Aaah misselijkheid! Vreselijk!

De stad waar ik toen werkte kom ik nog steeds niet graag terug omdat ik dat nog altijd link aan die misselijkheid :')

Maar ik weet ook nog wel dat die misselijkheid ervoor zorgde dat mijn hoofd en lijf begon te snappen dat ik zwanger was en er ook van begon te houden :o achteraf bekeken heeft het dus ook iets moois vind ik :o

Twijfelmam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 12:51

Hallo Allemaal. Ik ben geen expert maar heb de laatste tijd mezelf wel redelijk verdiept zullen we maar zeggen. De meeste abortussen gebeuren tussen de 6de en de 10de week. Het is wettelijk mogelijk tot en met de 24ste week maar omdat het lastig is vast te stellen hoe lang je precies zwanger bent en dit een maximale afwijking kan hebben van 2 weken is de max gesteld op 22 weken.

Wij hebben vanaf het begin gezegd dat de max is beslissen in de 10de week. Dat zou betekenen uiterlijk week 11 aborteren.

Volgens de echo vorige week was ik toen 7 weken en 2 dagen. Dit werd gedaan door een assistente die het niet helemaal beheerste dus wij hebben daar sterk twijfels bij. Volgens de berekening met de huisarts moet ik 8 of 9 weken zijn. We gaan er in ieder geval van dat dit week 9 is nu. Oftewel. Volgende week moet de kogel door de kerk zijn/gaan.

Uiteraard zal ik onze keuze hier delen.

Onze begeleider zei ook geen keuze maken is ook een keuze maken. Alleen voelt dat voor ons, als denkers, niet oke

De pillen slaan redelijk aan. Het haalt echt het ergste eraf gelukkig! Ik kan weer beetje bewegen en zitten. Een beetje zoals het 1,5 week geleden was ofzo. Uit te houden! Bijwerking is dat ze je moe maken. Nou en of! Heb geslapen als een paard vannacht! Heerlijk! Ik viel dan ook gewoon om op de bank om 21:00 :+ .
Laatst bijgewerkt door Twijfelmam op 01-10-19 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:54

TS heb je je kindje al gezien op een echo? Je zegt dat je een denker bent. Alle voors en tegens zijn al voorbij gekomen. Die blijven door je hoofd rondspoken. Dat gaat waarschijnlijk niet meer veranderen.

Dit is een keuze die je op gevoel mag maken. Wat wil je echt diep je in hart? Als je het lastig vindt om te voelen, kun je daar hulp bij zoeken.

Ga eens rustig op de bank zitten. Maak contact met het kleine mensje in je buik. Leg je handen op je onderbuik. Jullie samen zonder iemand erbij. Praat er eens tegen. Wat voel je daar?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

Twijfelmam schreef:
Hallo Allemaal. Ik ben geen expert maar heb de laatste tijd mezelf wel redelijk verdiept zullen we maar zeggen. De meeste abortussen gebeuren tussen de 6de en de 10de week. Het is wettelijk mogelijk tot en met de 24ste week maar omdat het lastig is vast te stellen hoe lang je precies zwanger bent en dit een maximale afwijking kan hebben van 2 weken is de max gesteld op 22 weken.

Wij hebben vanaf het begin gezegd dat de max is beslissen in de 10de week. Dat zou betekenen uiterlijk week 11 aborteren.

Volgens de echo vorige week was ik toen 7 weken en 2 dagen. Dit werd gedaan door een assistente die het niet helemaal beheerste dus wij hebben daar sterk twijfels bij. Volgens de berekening met de huisarts moet ik 8 of 9 weken zijn. We gaan er in ieder geval van dat dit week 9 is nu. Oftewel. Volgende week moet de kogel door de kerk zijn/gaan.

Uiteraard zal ik onze keuze hier delen.

Onze begeleider zei ook geen keuze maken is ook een keuze maken. Alleen voelt dat voor ons, als denkers, niet oke

De pillen slaan redelijk aan. Het haalt echt het ergste eraf gelukkig! Ik kan weer beetje bewegen en zitten. Een beetje zoals het 1,5 week geleden was ofzo. Uit te houden! Bijwerking is dat ze je moe maken. Nou en of! Heb geslapen als een paard vannacht! Heerlijk! Ik viel dan ook gewoon om op de bank om 21:00 :+ .

Fijn dat de pillen aanslaan.
Krijg je het niet Spaans benauwd van het idee dat jullie volgende week echt een keuze moeten maken?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

Is de echotermijn niet de termijn na bevruchting/innesteling en jullie calculatie met de huisarts de termijn vanaf je laatste menstruatie?

Hoe dan ook succes de komende week. Een ding wil ik jullie nog meegeven: teveel nadenken is ook niet goed en daarmee maken jullie het jezelf misschien wel moeilijker dan dat het is.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:58

pmarena schreef:
Tot welke termijn een kindje weghalen blijft lastig, een gezond kindje met meer dan 20 weken weghalen vind ik best wel een dingetje hoor.... met 12 weken zijn ze al zó compleet! Maar beter weghalen voor het levensvatbaar is dan een leven vol narigheid....

Ik snap wat je zegt. Maar dat zou betekenen dat een leven met narigheid minder waardevol is dan een leven ‘zonder’ narigheid.

Twijfelmam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:48

Geen idee Lizy heb dit nooit eerder gedaan hahaha.

Willeke_ nogal!!!

nouja bevertje, als het kind geboren zou worden met down of open ruggetje dan vind ik persoonlijk dat er wel wat voor te zeggen is om het niet te laten komen. Dat is ook weer een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:52

Twijfelmam schreef:
nouja bevertje, als het kind geboren zou worden met down of open ruggetje dan vind ik persoonlijk dat er wel wat voor te zeggen is om het niet te laten komen. Dat is ook weer een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.
Dat is inderdaad een totaal andere discussie en dat is bij jou (gelukkig) zover we nu weten niet aan de hand. Daar zou ik ook voor nu even niet van uitgaan. Dat maakt het extra gecompliceerd je keuze.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:57

Twijfelmam schreef:
Geen idee Lizy heb dit nooit eerder gedaan hahaha.

Is maar even een snelle gedachte die ik had om daar de verwarring uit te halen. Scheelt weer een twijfelpuntje.

Overigens hadden wij voor onszelf de grens op 12 weken gezet. Abortus is in Frankrijk mogelijk tot 14 weken maar vond de gedachte dat ik bij medische problemen na de 20weken echo altijd nog kon uitwijken naar nl erg geruststellend.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:03

Twijfelmam schreef:

Dat sowieso. Ben ik met je eens. Het is meer om na te denken over de maakbaarheid van het leven.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:30

lizy29 schreef:
Is de echotermijn niet de termijn na bevruchting/innesteling en jullie calculatie met de huisarts de termijn vanaf je laatste menstruatie?

Termijn wordt altijd berekend vanaf eerste dag laatste menstruatie, ook bij echo's. Officieel ben je dus ook geen 40 weken écht zwanger, die twee weken voor de bevruchting krijg je als het ware kado.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:33

ista schreef:
lizy29 schreef:

Termijn wordt altijd berekend vanaf eerste dag laatste menstruatie, ook bij echo's. Officieel ben je dus ook geen 40 weken écht zwanger, die twee weken voor de bevruchting krijg je als het ware kado.

Dat weet ik. Maar als degene die de echo maakte nog niet erg ervaren was kan het zijn dat ze dit niet goed vertaald heeft naar TS toe.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:35

bevertje schreef:
Ga eens rustig op de bank zitten. Maak contact met het kleine mensje in je buik. Leg je handen op je onderbuik. Jullie samen zonder iemand erbij. Praat er eens tegen. Wat voel je daar?

Dit zou bij mij wel niet hebben gewerkt, en ik was heel erg gewenst zwanger. Maar dat zeemzoetige wolkje waar sommige zwangere vrouwen op drijven en die bijzondere connectie met dat “kleine wezentje dat in hun groeit” heb ik nooit gehad. Ik was gewoon zwanger, en ik vond het leuk (en niet leuk, kwaaltjes :D ) en gewoon apart. Waarschijnlijk had ik op de vraag “wat voel je nu” gewoon geantwoord: maagzuur :))

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:48

Kwanyin schreef:
bevertje schreef:

Dit zou bij mij wel niet hebben gewerkt, en ik was heel erg gewenst zwanger. Maar dat zeemzoetige wolkje waar sommige zwangere vrouwen op drijven en die bijzondere connectie met dat “kleine wezentje dat in hun groeit” heb ik nooit gehad. Ik was gewoon zwanger, en ik vond het leuk (en niet leuk, kwaaltjes :D ) en gewoon apart. Waarschijnlijk had ik op de vraag “wat voel je nu” gewoon geantwoord: maagzuur :))

Haha ben het grotendeels met je eens. Ik kon me niet voorstellen wie er in me aan het groeien was. Vond het fantastisch, maar vond het moeilijk om contact te maken. Maar ben het wel eens met Bevertje dat het een keuze is die je eigenlijk niet alleen rationeel moet aanvliegen (tenzij er echt belangrijke zaken niet oké zijn als financiën of geen stabiele relatie). Ik ben echt meer dan gewenst zwanger geworden, maar ik had super koudwatervrees. Had best wel wat bezwaren om het niet te doen, maar ben wel enorm dankbaar met m’n zoon <3. Wat ik wel iedereen zou willen meegeven is dat je niet voor het kiezen hebt of je kindje overal mee naartoe kan. Mijn zoontje kan dat niet aan en we moeten dus wel echt veel meer thuis blijven. Het is niet zoals sommige denken dat je kind zo makkelijk is als je zelf bent en dat je het wel kan aanleren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:52

Appeltje00 schreef:
Het is niet zoals sommige denken dat je kind zo makkelijk is als je zelf bent en dat je het wel kan aanleren.
Dit is zo waar. Het leven is niet maakbaar en de kinderen nemen hun eigen individualiteit mee.

TS ik heb het met je te doen, want je wordt door dit vraagstuk ook wel behoorlijk uit je "comfort zone" gehaald. Alles zoals je jouw eigen toekomst voor je zag staat opeens door de vraag "wel of niet" op zijn kop.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:59

Appeltje00 schreef:
Maar ben het wel eens met Bevertje dat het een keuze is die je eigenlijk niet alleen rationeel moet aanvliegen (tenzij er echt belangrijke zaken niet oké zijn als financiën of geen stabiele relatie).

Nee klopt ben het zeker met je eens dat dit een beslissing is waar je ook echt naar je gevoel moet luisteren :j . Ik wilde alleen aangeven dat het niets hoeft te zeggen als het je niets doet wanneer je probeert tegen je buik gaat praten of je probeert in te beelden dat er leven in je groeit. En al je ook nog eens hondsmisselijk bent werkt het misschien helemaal niet meer :D . Maar dat is ook net wat het zo moeilijk maakt; indien er een trucje was waarmee je heel duidelijk een gevoel kreeg wat de juiste beslissing was, dan was er geen dilemma meer :P .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:03

Nouja ook al heb je niet het gevoel dat je contact kan maken met dat wezentje in je buik, het is natuurlijk al heel anders of je de situatie zo bekijkt dat het is jij met "het probleem" of dat je er zo in staat van joh wezentje jij kan hier ook niks aan doen, we gaan samen ons best doen om er wat van te maken. Dat gevoel kan je ook hebben zonder dat je echt contact maakt zeg maar :)

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:09

Kwanyin schreef:
bevertje schreef:

Haha dat snap ik best. Maar het wezentje is er natuurlijk wel, dus misschien helpt het TS. Praten kan soms ook verschil maken, en de verbinding is er sowieso. Al kan het lastig zijn om te voelen.