"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:24

Ik werkte zelf in een kledingwinkel met alleen maar vrouwelijke collegas van een jaar of 40/50 en vond dat super gezellig. :j Onze doelgroep was daar ook meer naar. Die moesten nooit zoveel van mij hebben geloof ik. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:20

Weer even een schopje. Zijn jullie bekend met het concept "emotional load"? Ik vond deze comic SUPER herkenbaar: https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
En heel mooi: deze vrouw legt de verantwoordelijkheid voor verandering niet bij vrouwen maar bij mannen. Erg inspirerend :j

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:37

Dan ga je toch gewoon in gesprek met je partner...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:39

Whale schreef:
Als ik het artikel goed begrijp hebben die vrouwen daar helemaal geen tijd meer voor :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:39

Ik wilde daar net onderstaande tekst posten, omdat er ook mannen reageren die thuis al het werk doen ipv de vrouw.

It’s not a huge overgeneralization. There is research that backs up this comic. However that doesn’t mean that ALL men are products of stereotyped upbringing and it also doesn’t mean that ALL women are always doing the housework and childcare. Girls being raised as princesses that do not need to lift a finger and certainly should not submit to housework is also poorly stereotyped upbringing.

This is something that feminists (male or females) should realise and acknowledge.

So, feel free to reverse the genders in the comic.

Het gaat om de rollen in de relatie. Er zou niet een manager moeten zijn, maar gelijkwaardigheid. Daarmee kun je best zeggen dat de een beter is in koken en de ander in was vouwen zonder dat daar een gender aan zit dat dat bepaald.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:24

Ailill schreef:
Whale schreef:
Als ik het artikel goed begrijp hebben die vrouwen daar helemaal geen tijd meer voor :')

:\ daar kun je grappig over doen maar ik heb echt zeer veel gesprekjes gehad met mijn ex en daarbuiten ook echt alles geprobeerd maar buiten dat hij 1x uit zichzelf de badkamer is gaan doen zat er echt zeer weinig intiatief in die vent. (Ik heb letterlijk een kapot glas dat hij had laten vallen 2weken laten liggen in de hoop datie het zelf zou gaan opruimen, het ging gewoon niet gebeuren :n ) Tel daarbij op dat mannen dus vaak het idee hebben dat ze al best veel doen, als hun vriendin ze dan vraagt meer te doen kan dat al snel zeurderig en irritant overkomen.
Het zit er bij velen gewoon zó diep ingebakken, dat vrouwen hoofdverantwoordelijke zijn, dat gaat niet even over met een gesprekje.
Overigens leg je nu wel weer mooi de verantwoordelijkheid voor het oplossen van het probleem bij de vrouw neer. Terwijl het toch ook zijn huis/ kinderen zijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:29

Mijn partner en ik doen alles 50-50. Behalve koken en de was. Dat zijn zijn pleziertjes.

Nee wacht. Hij doet meer. Ik houd de kinderen in leven en hij doet het huishouden icm poets.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:30

Ailill schreef:
Whale schreef:

Iets zegt me dat jullie geen van beide het artikel (of de strip) begrepen hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:34

Geen idee, ik ben er goed voor gaan zitten. Sterker nog de praktijk zou best wel eens, deels, in verbinding kunnen staan met femisime/omgekeerd feminisme.

Wat ik vervolgens niet begrijp is: Waarom trek je je mond dan niet open? En dan bedoel ik niet om als manager een opdracht te geven, maar praat met elkaar. Leg uit waar je je aan stoort, waarom en kom tot een oplossing.

Wat ik overigens ook niet begrijp is: Waarom leggen jullie het steeds bij mannen neer? Er zal, nogmaals, echt wel een kern van waarheid in zitten. Maar inmiddels kunnen we ook concluderen dat een hele hoop van die mannen hier niet veel aan gaat veranderen. Dan trek je toch aan een dood paard?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:43

Ailill schreef:
Geen idee, ik ben er goed voor gaan zitten. Sterker nog de praktijk zou best wel eens, deels, in verbinding kunnen staan met femisime/omgekeerd feminisme.

Wat ik vervolgens niet begrijp is: Waarom trek je je mond dan niet open? En dan bedoel ik niet om als manager een opdracht te geven, maar praat met elkaar. Leg uit waar je je aan stoort, waarom en kom tot een oplossing.

Wat ik overigens ook niet begrijp is: Waarom leggen jullie het steeds bij mannen neer? Er zal, nogmaals, echt wel een kern van waarheid in zitten. Maar inmiddels kunnen we ook concluderen dat een hele hoop van die mannen hier niet veel aan gaat veranderen. Dan trek je toch aan een dood paard?

Dit inderdaad. Als ik tig dingen tegelijk zou moeten doen en mn partner zou lui op z'n reet op de bank zitten, dan trek ik gewoon mn mond open. Kan natuurlijk niet de hele tijd gaan wachten tot er eindelijk een lampje gaat branden. Zou het na een gesprek nog niet doordringen, dan zou de relatie hoogstwaarschijnlijk niet lang stand houden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:45

Ailill schreef:

Mijn oplossing? Geen kinderen krijgen. Maar goed, ik snap dat dat echt niet realistisch is voor iedereen. Ik wil mezelf gewoon niet in die positie brengen dat ik geen kant opkan zonder dat er een kleintje door afziet.

Er zijn zat vrouwen die hun mond opentrekken, maar ze zijn nog steeds in de minderheid en daarom worden zij snel weggezet als zagen (en nog enkele andere woorden). Je moet al heel wat charme hebben in deze wereld om dit op een goede manier aan je partner en omgeving duidelijk te maken zonder dat je daarmee je relatie of gezin beschadigt (en je reputatie als aangenaam mens).

De verantwoordelijkheid ligt niet bij de man, maar ook niet bij de vrouw. Ze ligt bij beide, je krijgt samen kinderen en begint samen aan een huishouden. Ik denk dat dat net in die strip ook eerlijk gezegd wordt en net het probleem is. Maar er moet ook vanuit beide initiatief komen om er iets aan te doen, en ik zie meer vrouwen 'lastig' doen, dan dat ik mannen zie 'lastig' doen. Waarom moet je je man uitleggen dat hij je meer moet helpen? Ik snap dat echt niet. En ja natuurlijk helpt het niemand om je te berusten in de situatie, maar het is toch wel echt heeeel krom dat dat normaal is, dat dat de norm is.

Daarnaast vind ik dat koppels te snel aan kinderen beginnen zonder een realistische kijk te hebben op de taakverdeling om dan, als het kind er is, je te verbazen over de hoeveelheid werk. Natuurlijk weer gemakkelijk te zeggen als kinderloos persoon, maar ik sta er toch echt zo in. Je kan niet alles voorzien, maar bij heel veel jonge koppels zie je op voorhand dat het echt niet goed afgesproken is en de vrouw al van de start meer op zich neemt en dan denkt dat het gaat veranderen zodra de kleine er is, terwijl dat net zorgt dat je nog verder in dat patroon terecht komt, want bij verandering is er altijd een overgangsperiode waar het even minder goed gaat (papa moet alles leren, mama moet de kleine meer loslaten...) en dat is mogelijk schadelijk voor het kind, dus men doet maar verder zoals men bezig was. Vaak eindigt dat dan in een scheiding die nog schadelijker is voor het kind, maar dat terzijde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:51

Ik vind dat als je geen koters hebt, je ook niet moet oordelen over hoe anderen het doen. Want je kunt je nog zo goed voorbereiden, het is 100 keer anders als je écht ouders bent, dankzij hormonen, baby, whatever. En ken jij zoveel jonge koppels die kinderen krijgen? Of doe je een vette aanname?

Een gelijkwaardige relatie is ook belangrijk als je geen koters hebt. Punt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:55

MarcoBorsato schreef:
Ik vind dat als je geen koters hebt, je ook niet moet oordelen over hoe anderen het doen. Want je kunt je nog zo goed voorbereiden, het is 100 keer anders als je écht ouders bent, dankzij hormonen, baby, whatever. En ken jij zoveel jonge koppels die kinderen krijgen? Of doe je een vette aanname?

Een gelijkwaardige relatie is ook belangrijk als je geen koters hebt. Punt.

Ik oordeel toch niet? Ik zeg dat mensen zichzelf het soms moeilijk maken door dat niet voldoende te bespreken voor ze kinderen krijgen. Ik ken heel wat mensen met jonge kinderen ja, maar dat hoef ik eigenlijk niet uit te leggen, ik val niemand aan.

Ik vind dat die ouders super voor hun kinderen zorgen, ze komen niets tekort. Ik ben enkel bang dat de mama's niet genoeg voor zichzelf zorgen en dit niet kunnen volhouden op termijn.

Ik zie echt niet waarom deze reactie nodig is. Dit is een discussieforum, je moet geen diploma hebben over het onderwerp om erover te mogen spreken, daarnaast probeer ik net wél te nuanceren dat ik zelf geen kinderen heb.

edit; met dat laatste ben ik het 100% eens, maar je hebt gewoon veel meer leverage (als in: ik verlaat je als je niet meer doet) als je geen kinderen hebt. En natuurlijk kan je dat ook als je wel kinderen hebt, maar we weten allemaal dat dat in veel situatie toch een heel zware factor is om bij elkaar te blijven en niet te veel conflict op te zoeken, ook al is conflict wel nodig om eruit te komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:59

Natuurlijk oordeel je wel wanneer je vindt dat mensen te snel en te onvoorbereid aan kinderen beginnen en hoe schadelijk dat is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:03

MarcoBorsato schreef:
Natuurlijk oordeel je wel wanneer je vindt dat mensen te snel en te onvoorbereid aan kinderen beginnen en hoe schadelijk dat is.

Goed, ik kan dat moeilijk tegenspreken, maar ik denk dat je dat oordelen net iets te serieus opneemt. Ik zeg niet dat ze het niet hadden moeten doen of dat ze hun kinderen beschadigen: ik zeg net dat ze zelf bang zijn het kind te beschadigen en daarom conflict vermijden. Je moet wel goed lezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:13

SinneJ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Goed, ik kan dat moeilijk tegenspreken, maar ik denk dat je dat oordelen net iets te serieus opneemt. Ik zeg niet dat ze het niet hadden moeten doen of dat ze hun kinderen beschadigen: ik zeg net dat ze zelf bang zijn het kind te beschadigen en daarom conflict vermijden. Je moet wel goed lezen.

Met mijn leesvaardigheid is niks mis.

SinneJ schreef:
(papa moet alles leren, mama moet de kleine meer loslaten...) en dat is mogelijk schadelijk voor het kind, dus men doet maar verder zoals men bezig was. Vaak eindigt dat dan in een scheiding die nog schadelijker is voor het kind, maar dat terzijde.

Hoe kan ik hier uithalen dat ze zelf bang zijn?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:14

MarcoBorsato schreef:
SinneJ schreef:

Met mijn leesvaardigheid is niks mis.

SinneJ schreef:
(papa moet alles leren, mama moet de kleine meer loslaten...) en dat is mogelijk schadelijk voor het kind, dus men doet maar verder zoals men bezig was. Vaak eindigt dat dan in een scheiding die nog schadelijker is voor het kind, maar dat terzijde.

Hoe kan ik hier uithalen dat ze zelf bang zijn?

Ik was daar aan het schrijven vanuit het denken van de ouders, misschien inderdaad niet voldoende duidelijk. Maar nu hopelijk wel met mijn toelichting.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:26

Ailill schreef:

Dat is toch het hele probleem?

Het gaat erom dat er in veel relaties vaak ongelijkheid is. En dat komt meestal doordat vrouwen meer doen dan mannen. Dat is geen aanname of verzinsel, dat is meerdere keren onderzocht. Dan kan die vrouw wel steeds met de vinger wijzen maar waarom stapt die man niet eens uit zijn stereotype? Die kan toch ook nadenken over zijn rol? Dat is ook feminisme, mannen kunnen ongelijkheid ook aankaarten he.

Het gaat hier niet om een goed gesprek over wie wanneer stofzuigt en dat hij/zij misschien ook eens een lapje langs de pot haalt.

Het gaat om ingebakken stereotypering waarbij veelal de man gaat zitten wachten tot hem wat verteld wordt. Hij kan zelf ook nadenken over zijn rol in de wereld en relatie en daar wat aan doen. Niet alleen vrouwen kunnen 'woke' zijn natuurlijk.

Overigens vind ik de prinsesjes op de erwt die mannen voor zich laten draven want ze zijn zo lekker geemancipeert ook een zeer kwalijke ontwikkeling en dat heeft niks met feminisme te maken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:29

Pantykous schreef:
Ailill schreef:

Dat is toch het hele probleem?

Het gaat erom dat er in veel relaties vaak ongelijkheid is. En dat komt meestal doordat vrouwen meer doen dan mannen. Dat is geen aanname of verzinsel, dat is meerdere keren onderzocht. Dan kan die vrouw wel steeds met de vinger wijzen maar waarom stapt die man niet eens uit zijn stereotype? Die kan toch ook nadenken over zijn rol? Dat is ook feminisme, mannen kunnen ongelijkheid ook aankaarten he.

Het gaat hier niet om een goed gesprek over wie wanneer stofzuigt en dat hij/zij misschien ook eens een lapje langs de pot haalt.

Het gaat om ingebakken stereotypering waarbij veelal de man gaat zitten wachten tot hem wat verteld wordt. Hij kan zelf ook nadenken over zijn rol in de wereld en relatie en daar wat aan doen. Niet alleen vrouwen kunnen 'woke' zijn natuurlijk.

Overigens vind ik de prinsesjes op de erwt die mannen voor zich laten draven want ze zijn zo lekker geemancipeert ook een zeer kwalijke ontwikkeling en dat heeft niks met feminisme te maken.

Dit dus, ik vind het jammer dat er zo werd ingezoomd op het laatste deel van mijn reactie over nadenken voor je kinderen krijgt, want ik had dus een heel stuk geschreven dat eerder hierover gaat.

Wanneer je zegt dat ze het maar moeten bespreken heb je per definitie het stripverhaal niet begrepen. En je kan dan altijd gaan roepen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is, maar dat spreekt niemand tegen, het artikel ook niet. Maar het is gewoon zo dat er meer vrouwen vechten tegen de ongelijkheid dan mannen, dus de verantwoordelijkheid voor de verandering is (in het algemeen), nog niet 'gedeeld'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:42

SinneJ schreef:
Wanneer je zegt dat ze het maar moeten bespreken heb je per definitie het stripverhaal niet begrepen. En je kan dan altijd gaan roepen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is, maar dat spreekt niemand tegen, het artikel ook niet. Maar het is gewoon zo dat er meer vrouwen vechten tegen de ongelijkheid dan mannen, dus de verantwoordelijkheid voor de verandering is (in het algemeen), nog niet 'gedeeld'.

Dan snap ik het blijkbaar ook niet.

Misschien kan je heeeeeel kort samenvatten wat de gedachte achter het stripverhaal dan is? Want blijkbaar snapt niet iedereen het hier wat een discussie wel erg moeilijk maakt.

"meer vrouwen vechten tegen de ongelijkheid dan mannen"
Welke ongelijkheid? De rolverdeling binnen een relatie?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:43

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:46

enzino schreef:
SinneJ schreef:

Dan snap ik het blijkbaar ook niet.

Misschien kan je heeeeeel kort samenvatten wat de gedachte achter het stripverhaal dan is? Want blijkbaar snapt niet iedereen het hier wat een discussie wel erg moeilijk maakt.

"meer vrouwen vechten tegen de ongelijkheid dan mannen"
Welke ongelijkheid? De rolverdeling binnen een relatie?

De strip is al best een samenvatting. Probeer wat op te zoeken over de mental load zou ik zeggen. Ik vind het echt heel erg duidelijk, maar misschien is dat omdat ik het sterk herken uit mijn omgeving.

En ja de ongelijkheid binnen een relatie en daarmee ook binnen de maatschappij, want als een vrouw dus het managen van het huishouden (de mental load, los van de uitvoering van alle huishoudelijke taken, de planning ervan) moet doen en daarnaast, net zoals de man, een fulltime job wil doen, heb je gewoon een nadeel, heb je meer werk en meer aan je hoofd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:51

SinneJ schreef:
Wanneer je zegt dat ze het maar moeten bespreken heb je per definitie het stripverhaal niet begrepen

enzino schreef:
Misschien kan je heeeeeel kort samenvatten wat de gedachte achter het stripverhaal dan is?

Dat het heel, heel vermoeiend is, om overal aan te moeten denken, en alles te moeten bespreken, omdat de ander het niet doet. En dat je het vragen: goh, zou jij de afwasmachine even willen inruimen/dit of dat in de gaten houden/afspraken maken, enz. zo vermoeiend gaat vinden, dat je het uiteindelijk zelf maar doet. Plus dat Ailill gelijk heeft als hij zegt: daar hebben die mensen dus geen tijd voor.
Ze doen niet anders als dingen bespreken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:12

Ik vind het eigenlijk een heel grappig stripje.

Past wel bij een leuke battle van de volkskrant (maar misschien is die al langs gekomen?) Waarbij dus een score uitkomt wie hoeveel work load en mental load heeft.

Ik vind dat ik niks te klagen heb thuis. Mijn man kookt 9 van de 10x, brengt en haalt regelmatig de kinderen van school op en is ook in huis actief (zonder dat ik hem hoef te vragen) Maar toch kom ik uit op een ca 75% mental load voor mij en 25 voor hem. Als ik dit hem zou laten zien zou uiteraard de reden komen dat we in Duitsland wonen en het Duits mij makkelijk af gaat dan hem en ik tijdens mijn werk makkelijker even kan bellen. Maar ik weet ook dat als we in Nederland zouden wonen het precies hetzelfde zou zijn. Maar misschien is het ook wel mijn eigen schuld. Sinds we samen wonen heb ik het regelen van veel spul op me genomen en is hij daardoor niet een beetje gemakzuchtig geworden?

Het grappige van die Volkskrant battle is dat het om fysieke activiteiten gaat het aardig 1:1 opgaat, maar zodra er zaken geregeld moeten worden (voor het gezien en de kinderen) het allemaal mijn kant uit schuift. Maar op andere zaken steekt mijn man ook weer wel heel veel energie in het huis en tuin. Hij zit niet te lezen/gamen als ik bezig ben, maar verzet een hoop werk. En dat vergeeft dan weer zijn inactiviteit bij het regelen van stuff.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:16

Ja kijk die ongelijke verhoudingen betekent niet gelijk dat het ook oneerlijk is. Volgens mij nam de Volkskrant bijvoorbeeld ook het aantal uren betaald werk niet mee. Dat is voor jezelf om te bepalen. Ook als een van de twee een beperking heeft ofzo is het logisch dat de ander meer doet.