De dag nadat...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:35

Tuurlijk is het niet relevant of iemand een relatie met een andere collega heeft of niet bij een aanrandingszaak. Al heeft ze met 5 collegaas of getrouwde mannen een relatie, al doet ze aan SM en laat ze zich elk weekend ondersteboven opknopen, als staat ze op alle datingsites en op second love. Dat maakt allemaal niet uit voor deze zaak. Daar kan TS en haar man, en evt andere collegaas een waardeoordeel over hebben, maar is irrelevant voor de zaak. Het enige wat relevant is voor de zaak is, wat is de hiërarchisch verhouding tussen deze 2 personen, met welke intentie heeft de man van TS zijn vrouwelijke collega mee naar de hotelkamer genomen, hoe heeft deze vrouwelijke collega deze uitnodiging geïnterpreteerd, wie heeft welk initiatief genomen en wie heeft nee gezegd. Wat evt mee kan spelen is of 1 van de 2 al eerder in een vergelijkbare situatie/aanklacht hebben gezeten. Maar niet hoe iemand zijn privé leven verder inricht, zolang dat geen strafbare zaken zijn.

Iedereen kan een waardeoordeel hebben over een andermans privé leven, maar geen officiele externe commissie en geen vertrouwenspersoon mag dat meenemen in de beoordeling van deze zaak. Die staat op zich. Ook een prostitué kan aangifte van aanranding of verkrachting doen, en dan kan het wel degelijk een terechte aanklacht zijn en blijft het wel degelijk een strafbaar delict.

Zo'n gedragsdeskundige zit erbij om te kijken naar tekenen of iemand liegt of de waarheid spreekt, of iemand consequent is in zijn verhaal etc. Niet om een waardeoordeel over iemands privé leven uit te spreken en op basis daarvan een gedragsanalyse te maken. Zou in ieder geval een zeer slechte zaak zijn.

Hoe dan ook is het in deze tijd, waarbij #metoo en sexuele intimidatie op het werk zulke grote topics zijn, wel heel dom om als collega's met elkaar in de nacht naar een hotelkamer te gaan als je beide niet heel zeker bent dat de intenties aan beide kanten vooraf heel duidelijk en hetzelfde zijn (of dat nou wel of juist geen intenties tot seks hebben zijn). Dat is gewoon vragen om problemen.

En of de dame in kwestie de kift had vanwege de gemiste baan, dat valt niet te bewijzen, dus insinueren hoe geraffineerd vrouwen daarin zijn heeft geen enkele zin. Dat zijn uitsluitend speculaties en de man van TS was toch van mening dat het gezellig was. Dus in een geval van zijn woord tegen het hare, verliest ie dit glansrijk, en terecht want hij heeft haar zelf mee naar zijn hotelkamer genomen dus zijn interpretatie van de situatie op dat moment was dat het gezellig was en niet dat zij een dubbele agenda had. De baan spreekt hooguit in het nadeel van de man van TS, want dat betekent dat zij wisten dat hij in de toekomst hiërarchisch boven haar komt te staan, wat de schijn van seksuele intimidatie tegen hem kan hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:07

sylva schreef:
Dat zijn allemaal scenario's die zeker mogelijk zijn hoor. Vlak vrouwen hun handelswijze om iets voor elkaar te krijgen zeker niet uit. Vaak zijn ze nog geraffineerder dan mannen.

Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn dit het scenario uit de OP misbruiken om iemand te beschadigen.

Maar als de dame in kwestie echt ambitie heeft op een hogere of andere functie binnen het bedrijf zou ik net doen alsof je door een een collega bent aangeand een hele maar dan ook hele domme strategie vinden.

Ten eerste zal er hoe dan ook een smet op je blijven zitten. Mensen zullen altijd denken...was het wel echt? Gaat deze dame over lijken...of is haar verhaal echt?( of dat nu terecht is of niet) Willen mensen nog met haar samenwerken.

Ten tweede...als het bedrijf in eerste instantie haar de functie niet wilde geven zullen ze dat ook niet doen als ze haar “tegenstander” uit de weg geruimd heeft. Deels omdat er nu wellicht(terecht of onterecht) een smetje aan haar loopbaan zit maar belangrijker...ze vonden de man van TS klaarblijkelijk geschikter voor de functie. Als hij mogelijk weg valt(onschuldig of niet) verwacht ik dat een bedrijf voor de functie iemand extern zullen werven.

Hollyleaves

Re: De dag nadat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:29

Dat is ook zeker niet wat ik er van maak hoor :D Ik blijf bij mijn standpunt die juist om de vertrouwenspersoon kwestie draaide en geef alleen maar aan dat de meningen van anderen wat betreft de situaties allemaal best zouden kunnen, dat vrouwen ook best verknipt in elkaar kunnen zitten, maar dat dat er niet toe doet wat betreft de lijn tussen vertrouwenspersoon en wat zij mag vertellen. Wat ik er van vind in het geheel sluit juist aan bij wat jij zegt oji :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:23

oji schreef:
Tuurlijk is het niet relevant of iemand een relatie met een andere collega heeft of niet bij een aanrandingszaak. Al heeft ze met 5 collegaas of getrouwde mannen een relatie, al doet ze aan SM en laat ze zich elk weekend ondersteboven opknopen, als staat ze op alle datingsites en op second love. Dat maakt allemaal niet uit voor deze zaak. Daar kan TS en haar man, en evt andere collegaas een waardeoordeel over hebben, maar is irrelevant voor de zaak. Het enige wat relevant is voor de zaak is, wat is de hiërarchisch verhouding tussen deze 2 personen, met welke intentie heeft de man van TS zijn vrouwelijke collega mee naar de hotelkamer genomen, hoe heeft deze vrouwelijke collega deze uitnodiging geïnterpreteerd, wie heeft welk initiatief genomen en wie heeft nee gezegd. Wat evt mee kan spelen is of 1 van de 2 al eerder in een vergelijkbare situatie/aanklacht hebben gezeten. Maar niet hoe iemand zijn privé leven verder inricht, zolang dat geen strafbare zaken zijn.

Iedereen kan een waardeoordeel hebben over een andermans privé leven, maar geen officiele externe commissie en geen vertrouwenspersoon mag dat meenemen in de beoordeling van deze zaak. Die staat op zich. Ook een prostitué kan aangifte van aanranding of verkrachting doen, en dan kan het wel degelijk een terechte aanklacht zijn en blijft het wel degelijk een strafbaar delict.

Zo'n gedragsdeskundige zit erbij om te kijken naar tekenen of iemand liegt of de waarheid spreekt, of iemand consequent is in zijn verhaal etc. Niet om een waardeoordeel over iemands privé leven uit te spreken en op basis daarvan een gedragsanalyse te maken. Zou in ieder geval een zeer slechte zaak zijn.

Hoe dan ook is het in deze tijd, waarbij #metoo en sexuele intimidatie op het werk zulke grote topics zijn, wel heel dom om als collega's met elkaar in de nacht naar een hotelkamer te gaan als je beide niet heel zeker bent dat de intenties aan beide kanten vooraf heel duidelijk en hetzelfde zijn (of dat nou wel of juist geen intenties tot seks hebben zijn). Dat is gewoon vragen om problemen.

En of de dame in kwestie de kift had vanwege de gemiste baan, dat valt niet te bewijzen, dus insinueren hoe geraffineerd vrouwen daarin zijn heeft geen enkele zin. Dat zijn uitsluitend speculaties en de man van TS was toch van mening dat het gezellig was. Dus in een geval van zijn woord tegen het hare, verliest ie dit glansrijk, en terecht want hij heeft haar zelf mee naar zijn hotelkamer genomen dus zijn interpretatie van de situatie op dat moment was dat het gezellig was en niet dat zij een dubbele agenda had. De baan spreekt hooguit in het nadeel van de man van TS, want dat betekent dat zij wisten dat hij in de toekomst hiërarchisch boven haar komt te staan, wat de schijn van seksuele intimidatie tegen hem kan hebben.

Ik vind zeker dat je gelijk hebt betreft het waardeoordeel over de vrouw en dat we daar niet over moeten invullen.

Maar de man dom noemen of invullen dat voor hem van beiden kanten de intenties niet duidelijk waren op het moment van de uitnodiging is net zo hard een waardeoordeel en invullen :) .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:27

Hoe is het allemaal afgelopen ts , hoop voor jullie dat er eindelijk wat duidelijkheid komt.

CleanBandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:29

bigone schreef:
Hoe is het allemaal afgelopen ts , hoop voor jullie dat er eindelijk wat duidelijkheid komt.

Eigenlijk weten we nu nog steeds niets. Het is afwachten op het belletje voor het 2e gesprek, en pas daarna wordt een uitspraak gedaan. Manlief zit dus helaas nog steeds in onzekerheid thuis. Het is best slopend moet ik zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:35

Geen mogelijkheid om een weekendje eruit te gaan , even uitwaaien.0

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:38

bigone schreef:

In een knus hotelletje..... sorry hoor, flauw grapje :D.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:22

Pipodipo schreef:
bigone schreef:

In een knus hotelletje..... sorry hoor, flauw grapje :D.

En je raadt nooooooooit wie we daar tegen kwamen? :D

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:32

oji schreef:

Dit is geen eerlijke aanname. Wie zegt dat het ZIJN idee was? Het mocht zijn hotelkamer zijn maar hij heeft haar misschien niet meegenomen, misschien hebben ze daar samen voor gekomen en toe ingestemd?

TS, veel succes met wachten.. hopelijk houden jullie t een beetje vol

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:57

Jeetje wat een topic.
Heel erg nare situatie dit.
Ik snap enerzijds dat veel reageren met "dom om nog een drankje te doen op de hotelkamer" etc. omdat het in onze cultuur als suggestief kan worden opgevat. Anderzijds vind ik het een vorm van victim blaming. (Van vrouwen die door het donker fietsen en verkracht worden wordt ook geroepen dat ze "het over zichzelf afroepen" bijvoorbeeld.)
NEE. Gewoon nee.
Heel veel sterkte voor je man TS.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:18

BarbaLala schreef:
Jeetje wat een topic.
Heel erg nare situatie dit.
Ik snap enerzijds dat veel reageren met "dom om nog een drankje te doen op de hotelkamer" etc. omdat het in onze cultuur als suggestief kan worden opgevat. Anderzijds vind ik het een vorm van victim blaming. (Van vrouwen die door het donker fietsen en verkracht worden wordt ook geroepen dat ze "het over zichzelf afroepen" bijvoorbeeld.)
NEE. Gewoon nee.
Heel veel sterkte voor je man TS.

Eindelijk echt een opmerking waar ik het mee eens ben!

Als meelezer, sterkte TS!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:10

Daniquebyoux schreef:
Dit is geen eerlijke aanname. Wie zegt dat het ZIJN idee was? Het mocht zijn hotelkamer zijn maar hij heeft haar misschien niet meegenomen, misschien hebben ze daar samen voor gekomen en toe ingestemd?

Nou..uhh...TS...
CleanBandit schreef:
Mijn man stelde voor om nog een laatste borrel in de hotelkamer te drinken.

Maar victim blaming is nou precies wat hier in het topic gebeurt. Omdat de dame in kwestie een relatie met een getrouwde collega heeft en omdat zij graag de baan wou die TS haar man heeft gekregen, nemen vele hier maar aan dat de dame liegt en manipulatief is. Punt is dat weten we helemaal niet. zelfs TS weet dat niet zeker. Dat zij een relatie met een andere getrouwde collega heeft is geen enkele reden om haar aanklacht wegens aanranding minder serieus te nemen.

En ja ruitje je hebt gelijk, het is een waardeoordeel van mijn kant dat ik het dom vind dat de man, in deze tijd, een vrouw alleen naar zijn hotelkamer vraagt als hij daar geen verdere bedoelingen mee heeft en hij ook nog eens haar toekomstig leidinggevende is. Maar dat is idd mijn waardeoordeel gebaseerd op mijn eigen ervaringen en hoeft helemaal niet van toepassing te zijn op de situatie van TS haar man.

CleanBandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:22

Aankomende maandag is (eindelijk) het 2e gesprek. Voor de tijd mag hij alle stukken inzien en dan is dus het "eindgesprek". Daarna zal ook verslag uitgebracht worden aan het bedrijf inclusief een adviesrapport.

Hopelijk kan hij snel weer aan de slag, en kunnen we dit alles achter ons laten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:34

Ben benieuwd dan... fijn dat jullie voor het gesprek inzage hebben in de stukken... dat maakt het voorbereiden op het gesprek wat fijner... Is de vrouw in kwestie er ook bij?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:37

O dat is al snel. Hoop dat het goed uitpakt. Hoe is het met je man? En net jou.. is niet niks.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:39

Fijn dat het gesprek maandag is.
Stukken inkijken is op het werk?

CleanBandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:44

Neon schreef:
Ben benieuwd dan... fijn dat jullie voor het gesprek inzage hebben in de stukken... dat maakt het voorbereiden op het gesprek wat fijner... Is de vrouw in kwestie er ook bij?

Nee, deze heeft het gesprek vlak voor hem. Ze hebben elkaar niet meer gezien na die tijd.
We zijn beide wel erg benieuwd naar haar versie van het verhaal.

luuntje schreef:
Fijn dat het gesprek maandag is.
Stukken inkijken is op het werk?

Nee, het is op een externe locatie. Geen idee of hij erna eigenlijk weer meteen aan de slag kan. Ik hoop het wel..

dito schreef:
O dat is al snel. Hoop dat het goed uitpakt. Hoe is het met je man? En net jou.. is niet niks.

Tja, we proberen gewoon door te leven uiteraard, maar op een gegeven moment houden de klusjes ook een beetje op. We hopen dat het gesprek in zijn voordeel uitpakt en dat we dit alles snel kunnen gaan verwerken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:01

Misschien ben ik heel negatief...

Maar gezien het feit wat er allemaal gespeeld heeft, is er geen risico dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:16

Dat lijkt me wel, dus ik neem ook aan dat het externe bureau niet gaat adviseren ze allebei gewoon weer op hun plek terug te zetten en te doen alsof er niets aan de hand is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:18

Maandag weet TS meer.
Speculeren is weinig zinvol.

CleanBandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 16:25

Uiteraard houden we ook rekening met een negatieve uitkomst, maar we proberen ons vooral te focussen op het positieve.

Net bericht gehad dat het gesprek verplaatst is naar aankomende vrijdag. Iets sneller dus gelukkig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:00

Ik weet niet meer dan wat ik hier meegelezen heb. Maar is het dan vreemd dat ik vind dat er een enorme toestand wordt gemaakt nu terwijl er eigenlijk niet echt iets gebeurd is? die mevrouw is toch niet verkracht? Er is toch geen strafbaar feit gepleegd? Dan vind ik wat er nu gebeurt erg overdreven.Dit had toch met een goed gesprek over hoe zich te gedragen onderling t.o.v. collega's om misverstanden te voorkomen, wel opgelost kunnen worden dunkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:03

Anjali, in alle eerlijkheid vind ik dit best een kortzichtige reactie.
Als zaken zoals deze niet tot in detail worden uitgeplozen, kan het op onnoemelijk veel fronten mis gaan, en meestal dan ten nadele van de man.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:06

Renee1991 schreef:
Anjali, in alle eerlijkheid vind ik dit best een kortzichtige reactie.
Als zaken zoals deze niet tot in detail worden uitgeplozen, kan het op onnoemelijk veel fronten mis gaan, en meestal dan ten nadele van de man.

Of de vrouw, in woord tegen woord situaties. Ik wil niet zeggen dat in dit geval de man iets gedaan heeft, maar altijd gewoon aannemen dat er geen strafbare feiten gebeurd zijn als er geen bewijs is, lijkt me niet the way to go aangezien aanranding ook een strafbaar feit is (en terecht).