Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:56

Ik gebruik sinds kort Seepje, dat hebben ze gewoon bij de AH-XL hier :).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:57

Ik gebruik klok. Erg tevreden over. Gewoon bij de ah

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:01

poes schreef:
Wat is er duurzamer aan die safety razors?

Bovenste rand van de wc: doeken in warme azijn drenken en op de rand draperen!

Je kan een heel leven doen met een safety razor. De mesjes geven ten eerste véél minder afval, plus je kan ze recyclen (beter dan plastic).

Ik spaar mijn mesjes op, en dan breng ik ze in één keer weg naar de juiste plek. Maar zoals het er nu voor staat, kan dat nog minstens vijf jaar duren.

Magrathea

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:05

@Sting & Olikea: Oh fijn! Ga ik daar even naar kijken, bedankt *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:38

Enige terugkerende “afval” van een safetyrazor is idd het mesje
Wat niet meer is dan een klein recyclebaar plaatje van metaal

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:40

Maar ik heb ook een vast houdertje en losse mesjes van Gilette. Mijn eerste houdertje had ik zeker 15 jaar maar ben ik vorig jaar op reis vergeten. Zijn de losse mesjes dan zoveel slechter die ik daarbij koop? Ik koop ze zelden trouwens en ik scheer dagelijks of maximum om de dag.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:55

poes schreef:
Maar ik heb ook een vast houdertje en losse mesjes van Gilette. Mijn eerste houdertje had ik zeker 15 jaar maar ben ik vorig jaar op reis vergeten. Zijn de losse mesjes dan zoveel slechter die ik daarbij koop? Ik koop ze zelden trouwens en ik scheer dagelijks of maximum om de dag.

Dat is je eigen afweging denk ik. Bij dat soort mesjes zit er natuurlijk wel plastic omheen, maar het is alsnog beter dan wegwerp.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:15

Die mesjes zijn idd combi plastic/metaal
Die safety Razors hebben alleen een klein rechthoekig metalen mesje
Maar de grootste besparing daarmee is denk ik als je vervangt indien nodig
I.p.v. vervangen for the sake of it

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:03

dan zie ik nog even de winst niet voor mezelf met dit systeem aangezien ik mijn huidige ook al erg minimaal vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:03

Magrathea schreef:
@Sting & Olikea: Oh fijn! Ga ik daar even naar kijken, bedankt *\o/*

Ik ben ook heel tevreden over Klok poeder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:27

Magrathea schreef:
Het lukt me even niet om dit topic te doorzoeken maar waar kun je goed wasmiddel kopen?
Ik heb het momenteel even te druk om te gaan experimenteren met zelfgemaakt wasmiddel of wasnoten dus een tip voor plasticvrij wasmiddel is zeer welkom :o

Waspoeder zit vaak nog steeds in een kartonnen doos.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:44

Supermarkt opties idd klok eco poeder

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:22

tamary schreef:
[Waspoeder zit vaak nog steeds in een kartonnen doos.

Ik snap hem niet helemaal geloof ik. Waar moet het dan volgens jou in ? Wat zou beter zijn ?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:12

Omdat het ging over plasticvrij is de kartonnen doos juist de goede optie. Dat was het punt van tamary denk ik :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:31

O maar ik had het niet over de verpakking maar over plastic IN het wasmiddel :j
Ironisch genoeg had ik wel niet echt gedacht aan de verpakking _O- Beetje dom, hihi.
Overigens is waspoeder weer minder goed voor de machine heb ik begrepen... Maar goed dat zal ook afhangen van hoeveel je erin doet

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:49

Oh ik dacht juist dat poeder altijd beter was voor de machine? Nu weet ik het ook niet meer :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:55

Mijn oom repareert door het hele land wasmachines vanuit een bekend merk en daar raden ze poeder aan :j
En dan niet de enorme hoeveelheden die fabrikanten op hun verpakking aangeven, maar echt maar een derde daarvan of zo.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:06

De monteur hier noemde juist dat je altijd de aanbevolen dosering op de verpakking moest gebruiken. Lekker eenduidig antwoord ook..
Ik gebruik overigens meestal een half dopje (vloeibaar) per trommel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:57

Poeder juist Beter idd

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:34

watchthesky schreef:
Mijn oom repareert door het hele land wasmachines vanuit een bekend merk en daar raden ze poeder aan :j
En dan niet de enorme hoeveelheden die fabrikanten op hun verpakking aangeven, maar echt maar een derde daarvan of zo.

Ja, sowieso veel minder, en daarnaast ook eens in het half jaar leeg laten draaien op maximale temperatuur plus een half glas azijn, om zeepresten en kalk te verwijderen :) dat is goed voor de efficientie van je machine. Het valt me altijd op hoeveel sop je alsnog door het raampje ziet! Er blijft echt veel achter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:20

Wat voor azijn? Gewone azijn die je door de sla gooit zeg maar?

Ik laat hem hier om de zoveel tijd op 95 graden leeg draaien, maar ik gooi er nooit wat bij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:34

Schoonmaakazijn gebruik ik, is goedkoper en azijn geschikt voor consumptie vind ik zonde om ervoor te gebruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:11

Magrathea schreef:
Schoonmaakazijn gebruik ik, is goedkoper en azijn geschikt voor consumptie vind ik zonde om ervoor te gebruiken.

Dat doe ik ook, al vraag ik mij wel af hoe verantwoord schoonmaakazijn is. Blijft lastig, al die keuzes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:10

Ik heb mijn topic weer even opgerakeld nav een nieuwsartikel: Magrathea @ [NM] Wat doe jij om water te besparen? die vinden jullie misschien ook interessant :)

Verder @senna: volgens mijn vriend kan azijn echt geen kwaad. In het water zitten ook micro-organismen die vergelijkbare stoffen uitscheiden. Zolang je geen liters en liters door de gootsteen spoelt is het op het grote geheel niet relevant. Zeker niet als je het vergelijkt met zepen etc. waar bijv plastic in zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:10

Grappig Margrathea. Want gisteren zat ik ook te denken aan bezuinigen met water post voor dit topic. Vroeger douchte ik altijd ontzettend lang en elke dag. Ik vond het zo heerlijk. Hier kon dat lange douchen niet meer, want dan is de boiler leeg. Sinds ik las dat minder douchen zoveel uitmaakt, heb ik mijn douchen afgebouwd naar elka dag maar dan kort. Toen ik daar minder tevreden mee was, dacht ik het kan nog beter. Dus wat doe ik nu. Elke ochtend oksels goed wassen met mijn bio zeep van hakawerk. Als ik echt hard gewerkt heb en gezweet heb neem ik gewoon een douche. Anders twee of drie keer per week, doe gelijk mijn haren mee wassen, dus dan mag het wel iets langer. Ik merk dat het beter is voor mijn huid (minder droog).

Wij sproeien nooit in de tuin. Hier kan het gort droog zijn en dan pakken we de tuinslang en met emmers water krijgt alles water. Dat is veel zuiniger. Het enige wat ik "fout" doe, dat zelfs als het verboden is vul ik toch het zwembad aan in de gîte voor mijn toeristen daar anders de pomp droog gaat koken en de mensen geen zwembad meer kunnen gebruiken. Dat is bewuste overtreding, want anders kan ik net zo goed de fermette sluiten. Volgens mij weten die Fransen dat ook wel en zullen ze bij de gîtes niet handhaven.

Vervolgens zal ik hier nooit tandenpoetsen terwijl het water loopt (kraan gaat dicht). Wat ik niet goed doe is de afwasmachine, nadat ik mijn hele leven op de hand heb afgewassen heb ik heel bewust die luxe mezelf cadeau gedaan. Ik was namelijk altijd alleen af en dat ging vervelen. Het fijnste vind ik dat er nooit meer troep op het aanrecht staat. Maar milieu bewust is het niet.