Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:51

laraxXxemma schreef:
Hoe ze ooit de kcal hebben "gevonden" en zijn gaan meten?
"Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen." Aldus Wikipedia.
Hoe hebben ze dit ooit getest? Hoe weet je dan hoeveel ervan in je kaas zitten?

En ik vraag me altijd al af, dat hangt toch ook van de omgevingstemperatuur af?
Bij 0 graden zal het toch meer energie kosten dan wanneer het boven de 30 graden is? Iemand die weet hoe dat zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:55

Voor alle eenheden geldt dat die vroeger variabeler waren dan nu. Metingen werden onder zo gecontroleerd mogelijke omstandigheden gedaan, maar die controle had vroeger ruimere grenzen dan nu.
Alle basiseenheden (de meter, de kilo enz) liggen ergens in Parijs in een vaccuum bij een constante temperatuur en nóg weegt de kilo momenteel marginaal minder dan het blok waarmee begonnen is vanwege erosie door de paar luchtmoleculen die er alsnog in de diepe vaccuum rondzwerven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilogram

Myka

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:06

Ik vraag me af waarom sommige auto's zulke felle koplampen hebben. Doen mensen dat expres of staat dat per ongeluk fout afgesteld? :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:15

Zijn dat niet gewoon auto's met Xenon verlichting? Het is in ieder geval bloedirritant :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:20

Ghostattack schreef:
Zijn dat niet gewoon auto's met Xenon verlichting? Het is in ieder geval bloedirritant :')

Neuh, je kan gewoon je verlichting omlaag draaien. Zit meestal een knoppie op je dashboard links naast het stuur.

Waarom zoveel? Ik heb geen idee.... ik deel jullie frustratie.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:21

Ja naast het feit dat je lekker verblind wordt denk ik altijd, sein je naar me?? Of niet?? :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:23

Dat je verlichting kan afstellen weet ik ja, maar volgens mij hebben nieuwere auto's ook nieuwe verlichting die sowieso feller is.

Ik had er gisteravond 1 achter me op de snelweg, die is hier niet verlicht dus één groot donker gat. En dan continu twee van die bouwlampen in je spiegels pff :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:02

Ghostattack schreef:
Dat je verlichting kan afstellen weet ik ja, maar volgens mij hebben nieuwere auto's ook nieuwe verlichting die sowieso feller is.

Ik had er gisteravond 1 achter me op de snelweg, die is hier niet verlicht dus één groot donker gat. En dan continu twee van die bouwlampen in je spiegels pff :')

Dat is afhankelijk van het aantal lumen lijkt me. Kan je zelf kiezen.

Mijn ouders hebben een vrij nieuwe auto, maar gewoon gele verlichting.

Gelukkig zie ik niet meer zoveel van die verkleurende verlichting, dat vind ik veel ergelijker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:11

Veel nieuwe auto's hebben zelfstellende Xenon verlichting, daar kan je zelf heel weinig aan doen. Ja, lager zetten als je 150 kg in de kofferbak heb liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:18

Als we nergens meer aan blootgesteld worden omdat alles slecht voor ons is en we overal supervoorzichtig mee zijn, worden we dan niet een veel te kwetsbare, niets kunnen verdragende zwakke soort?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:27

Ja. Je ziet allang een toename in allergieën en autoimmuunziektes omdat 'we' veel te schoon leven.
Ook het feit dat zo'n beetje alles en iedereen in leven gehouden kan worden maakt dat de mens niet meer evolueert maar juist 'devolueert' als soort.

En neem onvruchtbare mensen die toch kinderen kunnen krijgen dankzij IVF etc. Het is nog lang niet duidelijk of die kinderen ook verminderd vruchtbaar zijn (daarvoor doen we IVF echt nog te kort), welke andere effecten zoiets zou kunnen hebben, etc. maar het werkt in ieder geval tegen de evolutie in, hoe je het ook wendt of keert.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:34

liever een vzh dekje onder een dressuur zadel of andersom?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:35

Zeker weten andersom...

Maar het liefst gewoon passend materiaal :')

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:40

ja maar ik rij op een manege gewoon dus ga ik niet voor elk zadel een sjabrak kopen t liefst zegmaar

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:41

Maar de manege heeft toch dekjes? :?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:44

ja maar er is 3 halen 2 betalen en vind t leuk om er dan gratis n leuk sjabrak bij te doen :Y)

+ voor onderlinge springwedstrijden etc vind ik t leuk om een leuk dekje eronder te leggen ipv met een oud dekje te rijden.
tis echt niet zo dat ik elke les met mn eigen rij maar vind t gewoon leuk ze te hebben :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:46

@tica
Evolutie heeft geen doel, dus we kunnen ons ook niet 'verkeerd' ontwikkelen. Te kwetsbaar, voor wie? Er is niets dat zegt dat fysieke 'sterkheid' beter is dan mechanische/geneeskundige/...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:48

Trui schreef:
ja maar er is 3 halen 2 betalen en vind t leuk om er dan gratis n leuk sjabrak bij te doen :Y)

+ voor onderlinge springwedstrijden etc vind ik t leuk om een leuk dekje eronder te leggen ipv met een oud dekje te rijden.
tis echt niet zo dat ik elke les met mn eigen rij maar vind t gewoon leuk ze te hebben :=

En elk paard heeft een ander zadel?(dus de 1 dressuur en de ander vhz?)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:50

ja :) en t leuke is nog dat de meesten die niet mogen springen een vzh hebben en degene die dat wel mogen een dressuur :’) maar t verschilt heel erg want sommigen hebben langeren dressuur zadels dan de anderen, sommige paarden zijn smaller etc

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:52

Paarden/grote pony's? Dan zou ik voor een full dressuur gaan.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:52

ja bij de pony’s was het makkelijk, gewoon een full pastte altijd wel maar tegenwoordig rij ik paarden

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:53

Dan full dressuur, dat past bij de paarden ook wel prima. En als het dan een keer echt niet past kun je er altijd nog 1 van de manege gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:54

Soort zadel betekent niets voor de capaciteiten van het paard.
Het geeft duidelijk aan waar de prioriteiten van de manege liggen: Bij een goed passend zadel.
En waarschijnlijk nog meer welzijnszaken die boven een chique dressuur en/of springzadel gaan.

Nog nooit gezien dat er op een manege hoogtes werden gesprongen die je niet met een dressuurzadel kan springen.

Ik zou persoonlijk iets anders kopen dan een dekje.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:04

Ik kan het niet duidelijk vinden op Google. Maar mag een werkgever je continu volgen via de beveiligingscameras? En je functioneren hierop aanspreken?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:42

Anoniem schreef:
Als we nergens meer aan blootgesteld worden omdat alles slecht voor ons is en we overal supervoorzichtig mee zijn, worden we dan niet een veel te kwetsbare, niets kunnen verdragende zwakke soort?

Ja, zoals Ibbel al zegt: er zijn tegenwoordig zoveel allergieën omdat we veel schoner leven. Maar het ons nu ook kunnen veroorloven om te klagen over een verkoudheid die al een tijd aanhoudt. (ik ook, blijk huisstofmijt allergie te hebben :') )

Maar daarbij, zolang wij onszelf kunnen voortplanten (ook met ivf) is evolutie nog steeds aan de gang. Dus het maakt niet uit hoe we het doen, zolang we het maar doen ;)