Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:44

Het topic wijkt een beetje af maar ik denk dat er heel veel verschillende soorten minima zijn met verschillende behoeften.

- Je hebt studenten met studieschuld en soms flinke woonlast
- Werkenden die linksom of rechtsom niet uitkomen met het verdiende salaris
- Mensen in de WW door reorganisatie of iets dergelijks
- Mensen die langdurig in de ziektenwet zitten en daarom moeten rondkomen van een uitkering
- Mensen die om wat voor reden dan ook overal net buiten vallen en in de bijstand zitten

De ene heeft wel kinderen/huisdieren. De ander niet. Ik denk dat er geen standaard antwoord is voor dit topic.

Voor de werkenden kan een tank benzine heel waardevol zijn omdat ze anders niet weten hoe ze de volgende dag naar hun werk komen, terwijl de student die geen recht heeft op bijv. voedselbank juist blij is met een voedselpakket.

De ene persoon redt het makkelijk van 35 euro omdat die de tijd heeft om alle acties te volgen en 5 supermarkten langs te gaan, de andere persoon redt het amper van 50 euro omdat die 40 uur werkt en in de avonden nog een beetje bijbeunt en moet tanken en geen tijd heeft om de actiefolders uit te spitten. De ene persoon heeft hoge kosten aan medicijnen etc etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik denk dat als je iets wil doen voor iemand specifiek, je het gewoon aan diegene moet vragen.

Wat meer begrip en minder oordelen. Denk dat daar de meeste behoefte aan is.

Apple

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:06

Er zijn inderdaad heel veel verschillende redenen waarom mensen moeten rondkomen van een minimaal inkomen.

Ik zou studenten daar toch wel buiten willen houden persoonlijk gezien.
Studenten hebben nog heel veel andere mogelijkheden (kortingen, studieclubs endergelijke) en uiteindelijk als ze klaar zijn met de studie gaan ze (als het goed is) aan het werk waardoor het maar een tijdelijke situatie is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:10

Pipodipo schreef:
Superpony, ik vind ook dat stoppen met roken vaak moeilijker wordt gemaakt dan dat het daadwerkelijk is. Het belangrijkste is dat je eerst je kop goed moet hebben staan en een heel klein beetje strijdlust nodig hebt om dat zo te houden. Het is een strijd met jezelf en die kun je toch altijd winnen ;) ?

Nee, de strijd met jezelf winnen velen niet. Dat is een van de lastigste dingen.

Daarnaast redeneer je erg vanuit hoe je denkt dat het zou moeten zijn, en misschien hoe het voor jou is geweest. Maar dan ga je voorbij aan alles wat we nu al weten: dat het veel mensen NIET lukt om te stoppen. Die cijfers daarover laten echt geen twijfel bestaan.

Dan kun je natuurlijk heel fijn die mensen zelf verwijten, maar dat doet geen recht aan de cijfers. We weten dat veel mensen niet stoppen. Dat is een gegeven. Het maakt niet uit of je vindt dat het anders zou moeten zijn, het is niet anders. En het heeft in het algemeen veel meer zin om uit te gaan van wat er is, dan vanuit hoe je denkt dat het zou moeten werken.

Pipodipo schreef:
Apple, maar in hoeveel van die gevallen had het voorkomen kunnen worden door toch te gaan werken of op te schuiven naar een andere uitkering?

Schuiven naar een andere uitkering? Na alle moeite die is gedaan om mensen uit die andere uitkeringen juist in de bijstand te krijgen? Daar is niet bepaald draagvlak voor...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:18

josien_m_ schreef:
Ik vind dat toch zo akelig om te lezen: Ik kon stoppen, dus een ander moet dat ook kunnen. Zo niet, dan ligt dat aan die persoon zelf.
Jij bent niet die ander, die ander zit in andere omstandigheden, heeft een ander leven, andere ervaringen.
Dat het iemand wel lukt is mooi, maar komt niet altijd door die persoon zelf. Omstandigheden, achtergrond, urgentie gevoel, alles werkte ook samen. En dat werkt voor iedereen weer anders...
Waarom maakt jouw stoppen het nodig over een ander te oordelen?

En dat is precies wat ik bedoel. Je mag niks zeggen, mensen schieten direct in de verdediging en hebben altijd vele smoesjes. Mensen komen er ook veel te vaak mee weg en er is eindeloos begrip voor geweest altijd, want verslaafd zijn is zo zielig en moeilijk.
Tja, ik heb ook met andere verslavingen te maken gehad ( niet ik ) en ervaar het heel anders.

Als vb; De oma van mijn man was maar 10jr ouder dan mijn moeder en lag continu in het ziekenhuis. Ze had overgewicht, zat hele dagen thuis, rookte als een ketter, at ongezond en deed niks om te verbeteren. Heel vaak afgevoerd met de ambulance, gedotterd etc etc. Wij moesten elke keer alles laten vallen en weer die kant op.

Het interesseerde haar geen moer dat haar (klein) kinderen en man bang waren haar te verliezen. Het was haar leven, zij wilde dat en mochten we haar niet afnemen. Oke, prima, dikke doei. Ik ben niet meer gegaan. En ze is relatief jong overleden.

En net zoals ik niet mag oordelen, hoeft ook niemand te oordelen dat stoppen voor mij makkelijk was. Ik heb genoeg redenen om mn hele leven als een ketter te roken, geloof me.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:45

Doorschuiven naar een betere uitkering van bijstand is er niet bij helaas, er wordt juist alles aan gedaan om zo min mogelijk arbeidsongeschikten te krijgen door mensen goed te keuren voor werk dat er niet is.
Ik zit nu in de ziektewet, daarna waarschijnlijk gedeeltelijke afkeur en gedeelte ww met een zeer kleine kans dat ik,50+ en gedeeltelijk afgekeurd, weer aan het werk kom.
Als de ww op is na ca 2,5 jaar dan wordt het bijstand. Beter wordt het niet...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:54

Superpony en pipodipols als je oprecht kijkt naar de onderzoeken dan weet je dat jouw mening over roken gebaseerd is op een mening en dus zelfs een vooroordeel.
Ik vind dan ook jouw mening onnodig hard en bevooroordelend

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:55

Apple schreef:
Er zijn inderdaad heel veel verschillende redenen waarom mensen moeten rondkomen van een minimaal inkomen.

Studenten hebben nog heel veel andere mogelijkheden (kortingen, studieclubs endergelijke) en uiteindelijk als ze klaar zijn met de studie gaan ze (als het goed is) aan het werk waardoor het maar een tijdelijke situatie is.

Wie ben jij om te bepalen dat een groep buiten minima mag vallen? Hier val ik een beetje over. Er zijn zat studenten die vanuit huis uit niks meekrijgen, flink moeten lenen, na hun studie nog steeds met die lening zitten en over sommige baankansen na je studie maar te spreken. Daar kom je ook niet ''zomaar'' even bovenop. Die lening kun je gunstig aflossen ja, maar daar doe je dan 50 jaar over en als het net zo moeilijk loopt als met andere ''minima'' (minder kunnen werken door ziekte, hoge huurlast want je komt niet in aanraking voor sociale huur met zo weinig opbouwjaren, etc) dan is die situatie echt niet tijdelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:02

Citaat:
Ik denk dat er tussen de mensen in de bijstand heel erg veel verschil zit. Ik las laatst dat er een schatting is dat 50-70% van de mensen in de bijstand niet kúnnen werken, vaak door chronisch ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat geeft nogal een ander idee aan het bijstandtrekkers-verhaal, dat zijn echt uitzonderingen. Denk dus nog even aan het eigen risico dat er standaard bijkomt en aan allerlei medicatie en hulpmiddelen die überhaupt niet vergoed worden.

Tja, wat heet: "niet kunnen"...?
Een eigen bedrijf beginnen is er niet bij en vroegah mocht bijklussen niet eens, dan kreeg je strafkorting.

En in Nederland 'kun' je alleen in de WAO/ wia komen als je al een voldoende hoog inkomen had.
(Als je minder dan een x percentage van je oude salaris kunt verdienen kom je in de wia, zat je op of vlak bij het minimumloon, heb je onvoldoende verlies van inkomen. Dus geen recht op wia.)
Voeg hier aan toe dat mensen die werken, maar een laag salaris hebben, minder oud worden en eerder chronische ziekten oplopen dan mensen met een ruime beurs.

Verder weet ik niet welk 'bijstands trekkers verhaal' schrijfster op doelt...?
(Oude cijfers: voor 7% van de mensen in de bijstand geldt dat hun ouders ook al chronisch in de bijstand zaten. Dan is voor 93% het zo, dat in de bijstand zitten niet chronisch is.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:03

superpony schreef:
En net zoals ik niet mag oordelen, hoeft ook niemand te oordelen dat stoppen voor mij makkelijk was. Ik heb genoeg redenen om mn hele leven als een ketter te roken, geloof me.

Niet doen hoor, nergens voor nodig.

Janneke2, jij stelt nu dat mensen met een lager betaalde baan eerder en chronisch ziek worden. Wist ik niet, waar heb je deze informatie vandaan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:11

Citaat:
Janneke2, jij stelt nu dat mensen met een lager betaalde baan eerder en chronisch ziek worden. Wist ik niet, waar heb je deze informatie vandaan?

Uit de krant.
Ik lees Trouw.

Zij het dat het ging over cijfers van (naar ik aanneem) het CBS mbt lagere inkomens (niet per se laag betaalde baan, ook uitkeringen).

Edit: google geeft bij 'statline' een braaf overzicht mbt levensverwachting, inclusief hoeveelheid als gezond ervaren jaren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:20

Aight schreef:
Apple schreef:

Wie ben jij om te bepalen dat een groep buiten minima mag vallen? Hier val ik een beetje over. Er zijn zat studenten die vanuit huis uit niks meekrijgen, flink moeten lenen, na hun studie nog steeds met die lening zitten en over sommige baankansen na je studie maar te spreken. Daar kom je ook niet ''zomaar'' even bovenop. Die lening kun je gunstig aflossen ja, maar daar doe je dan 50 jaar over en als het net zo moeilijk loopt als met andere ''minima'' (minder kunnen werken door ziekte, hoge huurlast want je komt niet in aanraking voor sociale huur met zo weinig opbouwjaren, etc) dan is die situatie echt niet tijdelijk.

Ik laat de studenten er buiten vallen aangezien de studenten ook in het gemeentelijke minimabeleid er buiten vallen.

Daarnaast hangt het er een beetje vanaf wanneer je bent begonnen met je studie of je maximaal 15 of 35 jaar moet aflossen. Dat aflossen is naar draagkracht, dus als je heel weinig verdient of een uitkering hebt dan hoef je minder af te lossen. Je kunt ook nog vragen om een tijdelijke aflossingsstop. Na 35 jaar wordt de rest kwijtgescholden.

Dus als je na je studie geen baan kan vinden en in de bijstand belandt dan hoef je niet af te lossen. Als je vervolgens 35 jaar lang niet boven bijstandnivo komt dan heb je niets afgelost en wordt de rest kwijtgescholden.

Aan een studieschuld zit je dus niet levenslang vast wat bij andere schulden wel zo kan zijn. Sterker nog, mocht je in de schuldsanering belanden dan wordt de studieschuld niet meegenomen in de regeling, alleen het gedeelte dat je achterloopt met aflossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:26

Janneke2 maakt ook nog een valide punt. Als je bijvoorbeeld als buschauffeur je werk niet meer kunt doen vanwege een hernia, dan is de kans groot dat je bij een keuring voor de WIA alsnog voor 80% arbeidsgeschikt wordt gevonden. En dus geen WIA krijgt en wel bijstand. Want als bijvoorbeeld concierge op een school kun je nog net zoveel verdienen als voorheen als buschauffeur. Niet in je eigen beroep, maar die verdiencapaciteit heb je wel.

Even extreem voorbeeld: stel dat een hersenchirurg een vinger verliest tijdens een auto-ongeluk dan is de kans een stuk groter dat hij wel in de WIA terecht komt. De kans dat hij hetzelfde kan verdienen in een ander beroep is ongeveer 0. Of als Wibi Soerjabi (verkeerde spelling := ) met het inladen van zijn paard een vinger knel heeft in zn halstertouw en daardoor niet meer kan pianospelen dan heb je ook een dergelijk voorbeeld.
Deze voorbeelden zijn wat extreem aangezien dergelijke mensen verzekeringen hebben en waarschijnlijk als zelfstandige werken, maar dan krijg je een idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:29

Studieschulden zijn wel degelijk een behoorlijke molensteen, en zo 'naar draagkracht' is de aflossing ook weer niet. Er zitten nogal wat mitsen en maren aan. (Zo geloof ik dat laag inkomen wel telt, maar hoge woonlasten niet, en daarmee dwingt het mensen in een vrij onmogelijke positie.)

Nu alles een lening is denk ik dat we studenten zo langzamerhand wel degelijk ook tot de minima mogen rekenen. Ik heb mijzelf als student niet arm gevonden maar daar stond wel wat vrijheid-blijheid tegenover, en goedkope(re) kamers. Nu die vrijheid er niet meer is en alles een lening is, weegt het volgens mij al aardig door, en gaan er ook meer problemen spelen die ook bij andere minima spelen, zoals eenzaamheid en stress.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:43

Fijn dat jullie dat aanstippen Aight en Shadow :j

Ik ben zelf een langstudeerder, achteraf gezien door overmacht maar dat wist ik op het moment zelf niet. Dan kom je in een negatieve spiraal terecht van moeten werken - geen tijd om te studeren - examens niet halen - studievertraging - hogere kosten - meer moeten werken ...
En nee, ik mag niet meer lenen - ergens ook wel terecht. Maar ik heb geen recht op bijstand (want dan moet je beschikbaar zijn voor betaald werk, werk gaat namelijk voor opleiding for some reason), Wajong ben ik te oud voor (en waarschijnlijk überhaupt geen recht op, maar ik heb niet echt verder gekeken).
Verder: huurtoeslag heb ik geen recht op omdat om onduidelijke redenen de huurvoorwaarden zijn aangepast waardoor deze woning niet meer in aanmerking komt voor huurtoeslag :o?
En ik ben echt niet de enige in die situatie. Ik ken niemand die niet leent, behalve thuiswoners dan. Maar goed, van iemand in de bijstand zeg je ook niet "ga maar weer bij je ouders wonen" neem ik aan.

Apple, kun je eens aangeven wat voor voordelen studenten allemaal krijgen? Want het enige wat ik zo gauw kan bedenken is bijv pizza bestellen voor studentenprijzen, korting bij restaurants of bijvoorbeeld op een kop koffie ergens. Voornamelijk luxe-items als ik het zo bekijk. Ik ben nu overgestapt van een bank met studentenrekening (voor gratis) naar een bank waar de rekening me geld kost, maar dat scheelt ook maar een paar euro's in de maand. En voor de zorgverzekering geldt hetzelfde. Nog afgezien daarvan wil ik graag ook nog wel een verzekeringsmaatschappij en bank kiezen die bij me past (en die dus niet investeren in zaken waar ik niet achter sta := ), dan eet ik daar wel een boterham minder voor.

Maar goed, ik heb dus geen inkomen buiten zorgtoeslag (letterlijk := ) en ben afhankelijk van giften van mijn ouders en financiële steun van mijn vriend. Ook niet ideaal. Dan is het fijn dat mijn huur laag is (al is 670 euro voor een tweepersoonsappartement nog best wel een prijs die je op andere plekken ook kunt vinden vermoed ik) maar daar houdt het wel een beetje op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 02:17

ElviraKelan schreef:
Superpony en pipodipols als je oprecht kijkt naar de onderzoeken dan weet je dat jouw mening over roken gebaseerd is op een mening en dus zelfs een vooroordeel.

Dat is ook vrij logisch he, dat die cijfers uit onderzoeken komen. Dat verandert inderdaad niks aan mijn mening EN ervaring!!

Bij studenten zit er wel enorm veel verschil in wat ouders betekenen voor ze natuurlijk. Heb je geen steun, heb je het best zwaar.
Hoeveel je kan werken, ligt vaak ook aan je studie.

Onze zoon betalen we nog veel voor, maar hij heeft al sinds zijn 16e bijbaantjes en heeft dus ook eigen geld om uit te geven zoals hij dat wil. Hij vindt zijn werk ontzettend leuk en komt niks tekort. Maar er zijn er ook nog steeds die echt alles van hun ouders krijgen en veel en het duurste van het duurste. Tja, het is in dit dorp vrij ''normaal''.

Ik vind de veranderingen wel goed, maar het had beter gekund. Toen er gewoon stufi was hadden wij klanten die al eeuwig studeerden en rond hun 30e al aan 2e of 3e studie bezig waren, omdat ze geen zin hadden om te gaan werken. Die hebben het flink verziekt voor de huidige studenten.

Als je ouders minima zijn en je studeert nu, moet je echt doorzettingsvermogen hebben.

Maar het zegt ook niet alles. Een familielid ging studeren. Pa verdiende teveel, dus zij kreeg destijds basis stufi. Hij verdomde het om aan te vullen, terwijl dat in het rekenmodel stond. Ze had een baantje en studeerde, dus prima.
Daarna verdomde zij het om ergens te gaan werken waar ze niet voor heeft geleerd, dus die is nu 40+ en heeft geen werk meestal en altijd geldproblemen. 1 kind. Door het ''rijke'' gezin waar ze uit kwam, niet goed geleerd keuzes te maken en alles moet duur en merk zijn.

Kinderen nemen echt veel van de ouders over. Mijn man was altijd als kind behandeld en kon niks regelen toen hij ging werken. Wij hadden een zaak thuis en ik hielp met de boekhouding, want dat vond ik leuk.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:53

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik denk dat er tussen de mensen in de bijstand heel erg veel verschil zit. Ik las laatst dat er een schatting is dat 50-70% van de mensen in de bijstand niet kúnnen werken, vaak door chronisch ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat geeft nogal een ander idee aan het bijstandtrekkers-verhaal, dat zijn echt uitzonderingen. Denk dus nog even aan het eigen risico dat er standaard bijkomt en aan allerlei medicatie en hulpmiddelen die überhaupt niet vergoed worden.

Een eigen bedrijf beginnen is er niet bij en vroegah mocht bijklussen niet eens, dan kreeg je strafkorting.

En in Nederland 'kun' je alleen in de WAO/ wia komen als je al een voldoende hoog inkomen had.
(Als je minder dan een x percentage van je oude salaris kunt verdienen kom je in de wia, zat je op of vlak bij het minimumloon, heb je onvoldoende verlies van inkomen. Dus geen recht op wia.)
Voeg hier aan toe dat mensen die werken, maar een laag salaris hebben, minder oud worden en eerder chronische ziekten oplopen dan mensen met een ruime beurs.

(Oude cijfers: voor 7% van de mensen in de bijstand geldt dat hun ouders ook al chronisch in de bijstand zaten. Dan is voor 93% het zo, dat in de bijstand zitten niet chronisch is.)

Ik zit in de wia vanuit een baan met laag inkomen dus dat klopt niet wat je zegt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:08

SandravdB schreef:
Janneke2 schreef:
[quote

Ik zit in de wia vanuit een baan met laag inkomen dus dat klopt niet wat je zegt.[/quote]
Klopt
WIA kijkt niet naar inkomen maar wat je wel/niet kan werken nog. Daarnaast wat de kans is op herstel.
Zijn beide met nee te beantwoorden kom je pas in de WIA terecht

Ook ik zit in de WIA

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:13

superpony schreef:
ElviraKelan schreef:

Dat is ook vrij logisch he, dat die cijfers uit onderzoeken komen. Dat verandert inderdaad niks aan mijn mening EN ervaring!!

Ik vind het jammer dat je toon op het hatelijke af is.
En ik heb wel geteld 1 iemand in mijn omgeving die aangeeft stoppen gemakkelijk te hebben gevonden. 1 iemand die aangaf het gemakkelijk te vinden maar toch weer is begonnen. De rest vond het allemaal moeilijk. Dus mijn ervaring is totaal anders. Ook mijn persoonlijke ervaring overigens.
Daarnaast zie ik niet in waarom het logisch is dat alle onderzoeken onderbouwen in wat ik hier zeg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:24

mvdende schreef:
Klopt. Heel veel minima die ik ken roken, dat Kost veel geld. Ook zal (druks) gebruik onder minima hoger liggen dan bij Jan modaal en hoger.

Maar als je "gewoon" leeft zonder al te gekke fratsen, kan je rond komen.

En ik ben ook niet blij als alle belastingen van de gemeente rond deze tijd weer op de mat vallen. Maar daar zet ik iedere maand een bedrag voor opzij zodat ik de rekening iig gewoon kan betalen. Helaas krijg je geen kwijtschelding als je als zzp ingeschreven staat bij de KvK.

Mijn ouders roken niet. Nooit gedaan. Gebruiken geen drugs. Doen geen gekke aankopen en toch hebben zij het zeer lastig gehad.

Denk aan medicijnen die niet vergoed worden.
Door een zakelijke misser (zeg maar gewoon ze zijn genaaid) in de schulden.

Op dit moment gaat het goed met ze en kunnen ze rond komen en tegelijkertijd nog een beetje sparen. Maar ze hebben wel een dubbele last.

Naast dat ze huur betalen. Betalen ze ook elke mnd 400€ voor de schuld. Nergens wordt daar rekening mee gehouden. Een sociale huurwoning kunnen ze niet krijgen. Want ze verdienen net 100 bruto te veel ofzo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:30

Mbt de WIA, die bestaat uit twee delen, iva voor wie naar redelijke verwachting niet meer aan het werk komt en wga voor mensen waarbij "men" dit wel verwacht.

Een copie van de site vanmhet uwv:
"Beoordeling arbeidsdeskundige(Klik om in te klappen)
De arbeidsdeskundige beoordeelt wat voor werk u kunt doen. Hij kijkt daarbij naar uw opleiding en uw (werk)ervaring. En hij kijkt natuurlijk naar uw mogelijkheden en beperkingen die de verzekeringsarts heeft vastgesteld.

Met deze informatie bekijkt de arbeidsdeskundige wat uw mogelijkheden zijn om te werken en welk werk voor u geschikt is. En hoeveel u daarmee zou kunnen verdienen. Dit bespreekt hij met u. Kunt u 65% of minder van uw oude loon verdienen? Dan krijgt u een WIA-uitkering."

...en als je naar het oordeel van het uwv wel 65% van het loon van je oude baan kunt verdienen, wordt het ww en daarna bijstand.

Eigen ervaring : manlief Klaas werd na een burn out 'geschikt geacht om in een chemische fabriek mbo werk te verrichten. (Zoals vaten per vrachtkar transporteren. Met zijn verstopte hoofd zou hij de gebruiksaanwijzing van dat karretje prompt vergeten, maar dat was het oordeel.)
Bof voor ons: het mbo salaris was significant lager dan zijn oude salaris, dus wia/wga.
Zou hij op het moment van ziek worden een salaris hebben gehad dat leek op het voorgestelde werk: geen wia/wga.

En dus belanden er nogal wat mensen
* die medisch in aanmerking voor de wia komen ""gewoon""
* eerst 42 maanden ziek en wel in de ww, waar ze dus waarschijnlijk niet worden aangenomen bij sollicitatie
* en daarna in de bijstand.
|(
Geen fijne regeling! !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:16

Dat had ik dus. Bijbaan tijdens studie, dus net salaris maar niet hoog. Keuring vond plaats, oude werk kon niet meer, maar minimumloon kon ik nog wel verdienen vonden ze. Ik kwam op 67% van oude loon oid dus geen wia of iets anders.

Nu klopte die uitspraak ook absoluut niet, omdat de banen die ze voorstelde alsnog een probleem waren of niet te vinden. Maar dan had ik naar de rechtbank gemoeten en na overleg was dat een te grote gok en kostenpost.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:31

Janneke2 schreef:
Mbt de WIA, die bestaat uit twee delen, iva voor wie naar redelijke verwachting niet meer aan het werk komt en wga voor mensen waarbij "men" dit wel verwacht.

Een copie van de site vanmhet uwv:
"Beoordeling arbeidsdeskundige(Klik om in te klappen)
De arbeidsdeskundige beoordeelt wat voor werk u kunt doen. Hij kijkt daarbij naar uw opleiding en uw (werk)ervaring. En hij kijkt natuurlijk naar uw mogelijkheden en beperkingen die de verzekeringsarts heeft vastgesteld.

Met deze informatie bekijkt de arbeidsdeskundige wat uw mogelijkheden zijn om te werken en welk werk voor u geschikt is. En hoeveel u daarmee zou kunnen verdienen. Dit bespreekt hij met u. Kunt u 65% of minder van uw oude loon verdienen? Dan krijgt u een WIA-uitkering."

...en als je naar het oordeel van het uwv wel 65% van het loon van je oude baan kunt verdienen, wordt het ww en daarna bijstand.

Eigen ervaring : manlief Klaas werd na een burn out 'geschikt geacht om in een chemische fabriek mbo werk te verrichten. (Zoals vaten per vrachtkar transporteren. Met zijn verstopte hoofd zou hij de gebruiksaanwijzing van dat karretje prompt vergeten, maar dat was het oordeel.)
Bof voor ons: het mbo salaris was significant lager dan zijn oude salaris, dus wia/wga.
Zou hij op het moment van ziek worden een salaris hebben gehad dat leek op het voorgestelde werk: geen wia/wga.

En dus belanden er nogal wat mensen
* die medisch in aanmerking voor de wia komen ""gewoon""
* eerst 42 maanden ziek en wel in de ww, waar ze dus waarschijnlijk niet worden aangenomen bij sollicitatie
* en daarna in de bijstand.
|(
Geen fijne regeling! !

Maar dan word er eerst gekeken of iemand arbeidsongeschikt is.
In mijn geval:
Ik was werkzaam als verzorgende IG. Na jaren doorbuffelen belande ik in de ziektewet met een aantal psychische diagnoses.
Ik werd 100% arbeidsongeschikt geacht voor iig de komende twee jaar. Geen arbeidsdeskundige gezien wat tot groot ongenoegen van het re-integratie bureau was.
Doordat ik nog volop in de medische molen zat voor lichamelijke klachten heb ik vroegtijdige herkeuring kunnen voorkomen.
Daarna weer opnieuw herkeuring incl een kort telefonisch gesprek met een arbeidsdeskundige op eigen verzoek, na bezwaar door hetzelfde re-integratie bureau werd ik 80-100 % duurzaam afgekeurd dus IVA

Overigens zo’n re-integratie bureau werkt in opdracht van de oud werkgever en geeft echt vervelende druk. Zelfs bij de artsen van het UWV is dit ten nadele van deze re-integratie bureau’s bekend.

Ander voorbeeld
Man van 42 jaar met vaste baan wordt getroffen door 1 grote en meerdere kleinere hersenbloedingen.
Met behulp van zijn ergotherapeute wordt hij binnen de twee jaar ziektewet voorgedragen aan het UWV en 80-100% duurzaam afgekeurd

Het voorbeeld haal ik bewust aan omdat het ruim binnen de twee jaar is geweest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:39

Ik moet zeggen dat ik het niet heel breed heb als in mogelijkheid tot veel luxe, maar arm vind ik mezelf niet. :n
Ik heb een dak boven mijn hoofd, kan fatsoenlijk eten, kan huisdieren onderhouden, kan af en toe iets luxe/extra doen zoals op vakantie, dagje uit, uit eten.
En nee dat is niet maandelijks maar eens per 3-4 maanden is er zeker wel wat mogelijk. :)
Kleding en schoenen koop ik wanneer het vakantiegeld is bijgeschreven, bij Bonprix want goedkoper en mijn maat in het assortiment, maar ook omdat duurdere kleding net zo snel kapot gaat met mijn kat die graag kneedt in mijn shirts. :+
Dan koop ik liever wat extra kleding voor datzelfde bedrag zodat ik langer plezier ervan heb.
Ik kan ong 6 maanden per jaar cursus lopen met de hond en hem elke 10 weken naar de trimsalon brengen, de cursus is ons uitstapje en 'luxe'.

Met lekker weer (vanaf zo'n 16c) pak ik vaak de fietskar, gooi daar een oud bankkussen, een vest, een boek, wat eten, drinken en een kleedje, water, kluifje en een 10m lijn voor de hond in en we gaan de hele middag naar het park op 5 minuten lopen van huis.
Daar is het vaak ff rondje banjeren en dan onder een paar bomen neerstrijken en de hond aan de fietskar vastbinden zodat hij ong 10m radius heeft om te snuffelen enzo zonder dat ik mijn ogen in mijn achterhoofd moet hebben.

Als ik een hele dag wegga moet ik idd kiezen of ik lunch meeneem of eerder naar huis ga.
Hetzelfde voor als ik een dagdeel of halve dag weg ben: neem ik wat mee van huis of eet ik daar of onderweg wat?
Vaak haal ik dan afbakbroodjes of vers brood, beleg en ik neem een thermoskan thee of fles ranja oid mee, kan ik iets meer besteden dan haal ik vers afgebakken broodjes, beleg en een fles sap oid.
Eind vd middag beslis ik dan of ik naar huis ga of dat ik ergens wat ga eten oid.
Maar dat moet ik dan vaak compenseren met de rest vd week aan boodschappen. :)

Dus nee, ik vind niet dat ik arm ben. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 02:39

Meer de bureaucratie werkt ook niet altijd even lekker mee.

Mijn broer was zwaar gehandicapt en kon helemaal niks. Woonde thuis en ging naar dagbesteding.

Sinds zijn 18e wat Wajong heet gekregen. Maar een aantal jaren geleden begonnen ze te controleren of mensen toch niet aan het werk konden. Dat was overduidelijk, maar je wil niet weten wat er aan papier werk doorheen is gegaan. Ondanks een heel duidelijk huisbezoek, brief van arts, dagbesteding etc.

Hij kreeg al even pgb. Het is belangrijk dat er goed gecontroleerd wordt, want er wordt mee gesjoemeld. Maar mijn moeder was inmiddels 70+ toen alles via de computer moest. Ze kwamen jaarlijks controleren, terwijl mijn broer alleen maar meer hulp nodig had. Maar prima, hoort erbij.

1 foutje, omdat mn moeder toch wat te oud was voor het papier werk/pc werk en het is maanden stop gezet. Dan kreeg dagbesteding ook niks. Dan mag je blij zijn als je wat kan opvangen zelf. Ze kreeg daarna hulp. Ik kon maar deels helpen, omdat wij beiden op papier een andere rol hadden.
En zo kan ik echt een boek schrijven over de 39jaar dat mijn broer is geworden en de instanties waar je mee te maken hebt.

Het verandert ook allemaal nog weleens, dus dan moet het allemaal weer anders.

Juist mensen die minder geleerd zijn en niet altijd alles snappen, of niet gewend zijn alles zelf goed te regelen, komen nogal eens in de problemen. Met een minimum inkomen dan het ene gat met het andere vullen, geeft gewoon nog meer problemen. Voor je ergens terecht kan en er werkelijk iets gedaan wordt, ben je zo een tijdje verder.

En mensen trekken niet snel aan de bel. Ik lees hier wel wat er allemaal te doen is voor minima, zoals een koffie middagje in een buurthuis. Maar ik ken weinig mensen die toegeven dat ze weinig geld hebben of grote financiele problemen.
Sowieso als ze kinderen hebben en je leven anders op het schoolplein terecht komt. Ik snap dat echt heel goed.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 08:26

superpony schreef:
Meer de bureaucratie werkt ook niet altijd even lekker mee.

Mijn broer was zwaar gehandicapt en kon helemaal niks. Woonde thuis en ging naar dagbesteding.

Sinds zijn 18e wat Wajong heet gekregen. Maar een aantal jaren geleden begonnen ze te controleren of mensen toch niet aan het werk konden. Dat was overduidelijk, maar je wil niet weten wat er aan papier werk doorheen is gegaan. Ondanks een heel duidelijk huisbezoek, brief van arts, dagbesteding etc.

Hij kreeg al even pgb. Het is belangrijk dat er goed gecontroleerd wordt, want er wordt mee gesjoemeld. Maar mijn moeder was inmiddels 70+ toen alles via de computer moest. Ze kwamen jaarlijks controleren, terwijl mijn broer alleen maar meer hulp nodig had. Maar prima, hoort erbij.

1 foutje, omdat mn moeder toch wat te oud was voor het papier werk/pc werk en het is maanden stop gezet. Dan kreeg dagbesteding ook niks. Dan mag je blij zijn als je wat kan opvangen zelf. Ze kreeg daarna hulp. Ik kon maar deels helpen, omdat wij beiden op papier een andere rol hadden.
En zo kan ik echt een boek schrijven over de 39jaar dat mijn broer is geworden en de instanties waar je mee te maken hebt.

Het verandert ook allemaal nog weleens, dus dan moet het allemaal weer anders.

Juist mensen die minder geleerd zijn en niet altijd alles snappen, of niet gewend zijn alles zelf goed te regelen, komen nogal eens in de problemen. Met een minimum inkomen dan het ene gat met het andere vullen, geeft gewoon nog meer problemen. Voor je ergens terecht kan en er werkelijk iets gedaan wordt, ben je zo een tijdje verder.

En mensen trekken niet snel aan de bel. Ik lees hier wel wat er allemaal te doen is voor minima, zoals een koffie middagje in een buurthuis. Maar ik ken weinig mensen die toegeven dat ze weinig geld hebben of grote financiele problemen.
Sowieso als ze kinderen hebben en je leven anders op het schoolplein terecht komt. Ik snap dat echt heel goed.

Dat vind ik ook niet zo raar.
Je wordt al snel veroordeelt., zonder dat mensen weten hoe en wat eigenlijk.
Kijk hier alleen al op bokt soms..