Wat niet wil zeggen dat ik er niks mee heb. Wat ook niet wil zeggen dat ik er wel wat mee heb trouwens.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Cinnepin schreef:ik vind het een heel interessant topic, alleen jammer dat er dan toch mensen kinderachtig moeten zijn. Als ze er niks mee hebben blijf dan weg uit o'n topic. Kom op, we zijn geen kleine kinderen meer, toch?
rien10 schreef:Ik lok niet uit. Ik ben critisch. Ik loop al lang mee in het wereldje van alternatieven - reïncarnatie overtuigden etc. Hoe meer ik te horen krijg hoe meer ik besef dat we dit niet weten. Geloven misschien, weten niet. Het is mijn ervaring dat -net zoals met geloof- je tegen de echt overtuigde personen niet mag of kan ingaan. Twijfel wordt niet geaccepteerd. Het gaat wat mij betreft net ff teveel op godsdienst lijken. Als ik iets zeg wat men niet zint ben ik kinderachtig of zo.

rien10 schreef:Ik lok niet uit. Ik ben critisch. Ik loop al lang mee in het wereldje van alternatieven - reïncarnatie overtuigden etc. Hoe meer ik te horen krijg hoe meer ik besef dat we dit niet weten. Geloven misschien, weten niet. Het is mijn ervaring dat -net zoals met geloof- je tegen de echt overtuigde personen niet mag of kan ingaan. Twijfel wordt niet geaccepteerd. Het gaat wat mij betreft net ff teveel op godsdienst lijken. Als ik iets zeg wat men niet zint ben ik kinderachtig of zo.
Avalanche81 schreef:rien10 schreef:Ik lok niet uit. Ik ben critisch. Ik loop al lang mee in het wereldje van alternatieven - reïncarnatie overtuigden etc. Hoe meer ik te horen krijg hoe meer ik besef dat we dit niet weten. Geloven misschien, weten niet. Het is mijn ervaring dat -net zoals met geloof- je tegen de echt overtuigde personen niet mag of kan ingaan. Twijfel wordt niet geaccepteerd. Het gaat wat mij betreft net ff teveel op godsdienst lijken. Als ik iets zeg wat men niet zint ben ik kinderachtig of zo.
Dat is het probleem met religie, of beter gezegd, met sektes. Je mag geen vragen stellen. Je mag niet twijfelen.
Dat is de reden dat ik niet religieus ben. Ik ben dol op vragen stellen. Ik vind het goed om overtuigingen tegen het licht te houden, en meer dan eens ben ik erachter gekomen, dat wat ik zo zeker dacht te weten, bij nader inzien niet klopte.
Er staat in de bijbel: beproeft alle dingen. Alles mag getest worden, alles mag tegen het licht gehouden worden.
Ik heb moeite met het deel van karma. Ik kan het niet aanvaarden, dat mensen iets als Auschwitz verdiend zouden hebben. Of kinderen die kanker krijgen. Om dat dan te gooien op karma is in mijn ogen victim blaming. Ik heb scherpe discussies gehad, ook met kerkmensen daarover. Ik geloof niet dat ziektes er zijn omdat mensen niet genoeg geloofden. Ik wil dat niet geloven.
De God waar ik in geloof, is niet zo. En ook ik kan het niet verklaren, waarom vreselijke dingen gebeuren. En ik ga me daar niet aan wagen ook. Ik vind het zo simpel, om dan maar met een bijbeltekst te komen, of met karma, of met wat dan ook. En ik realiseer me dat het veel minder simpel is, om dan naast die persoon te gaan zitten en proberen die last samen te dragen.
En van mij mag je aan God twijfelen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en soms doe ik het nog. En mijn geloof zal mijn hele leven wel een strijdpunt blijven. Soms ben ik heel boos op God, en ik bid en ik schreeuw, en ik heb tijden dat ik niet kan bidden, dat ik niet kan aanvaarden wat er gebeurd met mensen.
De beste vriendin van mijn moeder overleed aan botkanker. Moet ik dan maar naar haar kinderen een bijbeltekst sturen? Of het gooien op karma. Ik kan dat niet. Ik maak dan maar een pan soep voor ze. Ik weet niets te zeggen op zo'n moment.
anjali schreef:Het kwaad in de wereld zou het werk van de duivel zijn. Die probeert alles in zijn macht te krijgen,ook de zielen van mensen. Die gaan dan ook slechte dingen doen.Veel beter is dus om aan de kant van God te staan.Die had zijn zoon Jezus gestuurd om de duivel te verslaan.Binnenkort met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus herdacht.
Askja schreef:Elisa, wat bedoel je dan als je zegt dat je niet op die manier in karma gelooft, maar je wel afvraagt waarom veel mensen moeite hebben te accepteren dat het leven soms niet leuk is? Het laatste is een universeel verschijnsel waar veel mensen last van hebben, hetgeen op zich in veel gevallen heel begrijpelijk is, aangezien geluk en pech behoorlijk willekeurig en onevenredig verdeeld zijn over de mensheid. Moeite hebben met de mindere kanten van het leven is overigens m.i. absoluut niet hetzelfde als het recht menen te hebben op een leven dat alleen maar goed of leuk is.
Juist het geloof in karma is naar mijn idee een voorbeeld van een manier
om in de willekeur van het leven een soort hogere ordening of betekenis aan te brengen. Het menselijk brein zoekt altijd naar structuur, samenhang en verklaringen. Dat vormt de motor van de vooruitgang, maar als het niet getemperd wordt door een dosis relativisme en rationaliteit, kan dit zoeken naar structuur en betekenis compleet doorslaan. Zie de rare ideeën die sommigen hier ventileren over karma (een afgrijslijk levenslot als les voor de ziel), maar ook bijvoorbeeld de hang naar complottheorieën.
Anjali, is een mens dan automatisch 'goed' als hij/zij de kant van God kiest? Ik denk dat keuzes maken tussen goed en kwaad in de praktijk wel wat ingewikkelder zijn dan dat, al was het alleen maar omdat het vaak helemaal niet zo duidelijk is wat 'goed' is en wat 'kwaad', er zijn immers zo veel grijstinten en interpretaties. Hoe zie jij dat als gelovige?
anjali schreef:[Als je de kant van God kiest, dan probeer je in elk geval om het goede te doen..