Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:17

Respectvol blijven? Jazeker. "Ik heb er niks mee" en moet dan wegblijven uit dit topic? Huh? En de topic titel dan?

Wat niet wil zeggen dat ik er niks mee heb. Wat ook niet wil zeggen dat ik er wel wat mee heb trouwens. :D

Cinnepin

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:20

Ach laat ook maar....ik reageer niet meer op dit soort reacties. Hou niet zo van uitlokkig gedrag

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:22

Cinnepin schreef:
ik vind het een heel interessant topic, alleen jammer dat er dan toch mensen kinderachtig moeten zijn. Als ze er niks mee hebben blijf dan weg uit o'n topic. Kom op, we zijn geen kleine kinderen meer, toch?

Ook als je zelf weinig reden hebt om in het bestaan van zielen en/of reïncarnatie te geloven, dan nog kan het heel interessant zijn als mensen die er wel veel van (zeggen te) weten iets kunnen uitleggen over hoe zielen zich dan volgens hen zouden gedragen. Punt is alleen dat er weinig mensen (hier) zijn die dat in concrete bewoordingen kunnen/willen doen, en dan verzandt het inderdaad in een hoop zweverige vaagheid en veel "ik denk dat ik x of y voel, kan er alleen niets van hardmaken, maar desondanks schrijf ik erover alsof het keiharde feiten betreft".

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:26

Ik lok niet uit. Ik ben critisch. Ik loop al lang mee in het wereldje van alternatieven - reïncarnatie overtuigden etc. Hoe meer ik te horen krijg hoe meer ik besef dat we dit niet weten. Geloven misschien, weten niet. Het is mijn ervaring dat -net zoals met geloof- je tegen de echt overtuigde personen niet mag of kan ingaan. Twijfel wordt niet geaccepteerd. Het gaat wat mij betreft net ff teveel op godsdienst lijken. Als ik iets zeg wat men niet zint ben ik kinderachtig of zo.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:29

Ik weet ook niet zeker, daarom zet ik er regelmatig zij * denk ik * ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:35

Het is best een heftig onderwerp waarbij ook de holocaust en kinderkanker wordt betrokken, dan halen grapjes even de zwaarte er vanaf.

Wat mij inderdaad zo hier en daar tegen mijn borsten stuit is de standvastigheid waarmee de gruwelijkste dingen worden beweerd. Niemand hier heeft de waarheid in pacht. Wat we hier nu doen is een beetje filosoferen maar wetenschappelijk is dit niet te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:00

rien10 schreef:
Ik lok niet uit. Ik ben critisch. Ik loop al lang mee in het wereldje van alternatieven - reïncarnatie overtuigden etc. Hoe meer ik te horen krijg hoe meer ik besef dat we dit niet weten. Geloven misschien, weten niet. Het is mijn ervaring dat -net zoals met geloof- je tegen de echt overtuigde personen niet mag of kan ingaan. Twijfel wordt niet geaccepteerd. Het gaat wat mij betreft net ff teveel op godsdienst lijken. Als ik iets zeg wat men niet zint ben ik kinderachtig of zo.

+1 :)

Ik vind daarnaast het behoorlijk respectloos om onderwerpen zoals ziektes of andere traumatische gebeurtenissen hier zomaar aan te halen. Vooral in de context die hier gebruikt word. Ik vond dat een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld beweren dat god ervoor heeft gekozen om iemand te laten sterven aan kanker. Wat ik ook nog weleens sporadisch hoor bij (streng) gelovigen.

Nee, ik wil nu niet gelovigen zwart maken. Maar het ging hier een paar pagina´s terug behoorlijk ver, sommige uitspraken. Jammer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:05

rien10 schreef:

Dat is het probleem met religie, of beter gezegd, met sektes. Je mag geen vragen stellen. Je mag niet twijfelen.

Dat is de reden dat ik niet religieus ben. Ik ben dol op vragen stellen. Ik vind het goed om overtuigingen tegen het licht te houden, en meer dan eens ben ik erachter gekomen, dat wat ik zo zeker dacht te weten, bij nader inzien niet klopte.
Er staat in de bijbel: beproeft alle dingen. Alles mag getest worden, alles mag tegen het licht gehouden worden.

Ik heb moeite met het deel van karma. Ik kan het niet aanvaarden, dat mensen iets als Auschwitz verdiend zouden hebben. Of kinderen die kanker krijgen. Om dat dan te gooien op karma is in mijn ogen victim blaming. Ik heb scherpe discussies gehad, ook met kerkmensen daarover. Ik geloof niet dat ziektes er zijn omdat mensen niet genoeg geloofden. Ik wil dat niet geloven.

De God waar ik in geloof, is niet zo. En ook ik kan het niet verklaren, waarom vreselijke dingen gebeuren. En ik ga me daar niet aan wagen ook. Ik vind het zo simpel, om dan maar met een bijbeltekst te komen, of met karma, of met wat dan ook. En ik realiseer me dat het veel minder simpel is, om dan naast die persoon te gaan zitten en proberen die last samen te dragen.

En van mij mag je aan God twijfelen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en soms doe ik het nog. En mijn geloof zal mijn hele leven wel een strijdpunt blijven. Soms ben ik heel boos op God, en ik bid en ik schreeuw, en ik heb tijden dat ik niet kan bidden, dat ik niet kan aanvaarden wat er gebeurd met mensen.
De beste vriendin van mijn moeder overleed aan botkanker. Moet ik dan maar naar haar kinderen een bijbeltekst sturen? Of het gooien op karma. Ik kan dat niet. Ik maak dan maar een pan soep voor ze. Ik weet niets te zeggen op zo'n moment.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:14

Ach, "het calvinisme zit in de Hollandse rivierklei", en sommigen halen gewoon die afschwelijke predestinatie leer van stal.

Maar helaas vaak zonder een gemeenschap 'die jou een beetje bij de les houdt', al hoort die #@€=#&( predestinatie leer tot het officiële geloof.
En dus meestal ontdaan van de christelijke wortels, plus verpakt in een boeddhistisch suasje (waar een echte boeddhist niets mee kan).
"Dan krijg je wilde dingen..."

De predestinatie leer is ontworpen door Calvijn, in een heftige tijd, om angst te stillen. (Dat doel is zo fout nog niet.)
Als troost stelt het, 'dat wij al voor onze geboorte zijn uitverkoren', dus wij zitten goed.
Uiteraard is het een geloof, dus bewijzen zijn er niet - maar na zo'n 30 jaar timmert Calvijn de bewijzen er toch maar bij. Dat is toch minder onzeker.

Ik ben opgevoed met het idee dat de Nederlandse revolutie (de Tachtigjarige oorlog enzo) een nieuwe stap was in de ontwikkeling van de mensheid.
Prima: een vorst die zich ontpopt als tiran mag je afschaffen.
...ik ben in sommige opzichten een steile calviniste, maar van de predestinatieleer moet ik niets, maar dan ook niets hebben.
Doe mij maar de vrije wil en de eigen verantwoordelijkheid.

Edit: @Avalanche: wat verschrikkelijk om mee te maken.
En idd: dan maar samen zitten, of die pan soep - en het geloof, inclusief twijfel, in de praktijk brengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:48

Avalanche81 schreef:
rien10 schreef:

Dat is het probleem met religie, of beter gezegd, met sektes. Je mag geen vragen stellen. Je mag niet twijfelen.

Dat is de reden dat ik niet religieus ben. Ik ben dol op vragen stellen. Ik vind het goed om overtuigingen tegen het licht te houden, en meer dan eens ben ik erachter gekomen, dat wat ik zo zeker dacht te weten, bij nader inzien niet klopte.
Er staat in de bijbel: beproeft alle dingen. Alles mag getest worden, alles mag tegen het licht gehouden worden.

Ik heb moeite met het deel van karma. Ik kan het niet aanvaarden, dat mensen iets als Auschwitz verdiend zouden hebben. Of kinderen die kanker krijgen. Om dat dan te gooien op karma is in mijn ogen victim blaming. Ik heb scherpe discussies gehad, ook met kerkmensen daarover. Ik geloof niet dat ziektes er zijn omdat mensen niet genoeg geloofden. Ik wil dat niet geloven.

De God waar ik in geloof, is niet zo. En ook ik kan het niet verklaren, waarom vreselijke dingen gebeuren. En ik ga me daar niet aan wagen ook. Ik vind het zo simpel, om dan maar met een bijbeltekst te komen, of met karma, of met wat dan ook. En ik realiseer me dat het veel minder simpel is, om dan naast die persoon te gaan zitten en proberen die last samen te dragen.

En van mij mag je aan God twijfelen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en soms doe ik het nog. En mijn geloof zal mijn hele leven wel een strijdpunt blijven. Soms ben ik heel boos op God, en ik bid en ik schreeuw, en ik heb tijden dat ik niet kan bidden, dat ik niet kan aanvaarden wat er gebeurd met mensen.
De beste vriendin van mijn moeder overleed aan botkanker. Moet ik dan maar naar haar kinderen een bijbeltekst sturen? Of het gooien op karma. Ik kan dat niet. Ik maak dan maar een pan soep voor ze. Ik weet niets te zeggen op zo'n moment.

Ik geloof ook niet in karma op die manier, wat mij wel vaak opvalt (in het algemeen) is dat veel mensen niet kunnen/willen accepteren dat het leven niet leuk is.
Net alsof je een recht heb als je geboren word op een leuk leven, maar ook "oneerlijke" dingen die mensen niet verdienen horen erbij. Dat is "ook" het leven (helaas).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:32

Het accepteren dat het leven niet leuk is, is echt heel wat anders dan beweren dat ze het wel verdiend zullen hebben om hun karma danwel om hun ziel te sterken -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:56

Sizzle, daar zeg je een waar woord!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:05

Sizzle schreef:
Het accepteren dat het leven niet leuk is, is echt heel wat anders dan beweren dat ze het wel verdiend zullen hebben om hun karma danwel om hun ziel te sterken -O-

Mee eens, maar dat zeg ik ook niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:08

Het kwaad in de wereld zou het werk van de duivel zijn. Die probeert alles in zijn macht te krijgen,ook de zielen van mensen. Die gaan dan ook slechte dingen doen.Veel beter is dus om aan de kant van God te staan.Die had zijn zoon Jezus gestuurd om de duivel te verslaan.Binnenkort met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus herdacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:11

Je kan ook gewoon niet in Jezus of God of Duivel geloven en toch lief zijn voor je medemens :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:38

Elisa, wat bedoel je dan als je zegt dat je niet op die manier in karma gelooft, maar je wel afvraagt waarom veel mensen moeite hebben te accepteren dat het leven soms niet leuk is? Het laatste is een universeel verschijnsel waar veel mensen last van hebben, hetgeen op zich in veel gevallen heel begrijpelijk is, aangezien geluk en pech behoorlijk willekeurig en onevenredig verdeeld zijn over de mensheid. Moeite hebben met de mindere kanten van het leven is overigens m.i. absoluut niet hetzelfde als het recht menen te hebben op een leven dat alleen maar goed of leuk is.

Juist het geloof in karma is naar mijn idee een voorbeeld van een manier
om in de willekeur van het leven een soort hogere ordening of betekenis aan te brengen. Het menselijk brein zoekt altijd naar structuur, samenhang en verklaringen. Dat vormt de motor van de vooruitgang, maar als het niet getemperd wordt door een dosis relativisme en rationaliteit, kan dit zoeken naar structuur en betekenis compleet doorslaan. Zie de rare ideeën die sommigen hier ventileren over karma (een afgrijslijk levenslot als les voor de ziel), maar ook bijvoorbeeld de hang naar complottheorieën.

Anjali, is een mens dan automatisch 'goed' als hij/zij de kant van God kiest? Ik denk dat keuzes maken tussen goed en kwaad in de praktijk wel wat ingewikkelder zijn dan dat, al was het alleen maar omdat het vaak helemaal niet zo duidelijk is wat 'goed' is en wat 'kwaad', er zijn immers zo veel grijstinten en interpretaties. Hoe zie jij dat als gelovige?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:46

Ik vraag me niet af waarom mensen moeite hebben om de de minder leuke dingen in het leven te accepteren. Dat is iets wat ik merk..wat voor de een een kleine tegenslag is in het leven, is voor de ander een ramp. Verschil in veerkracht ook..en sommige mensen maken meer mee dan anderen en komen daardoor anders in het leven te staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:00

anjali schreef:
Het kwaad in de wereld zou het werk van de duivel zijn. Die probeert alles in zijn macht te krijgen,ook de zielen van mensen. Die gaan dan ook slechte dingen doen.Veel beter is dus om aan de kant van God te staan.Die had zijn zoon Jezus gestuurd om de duivel te verslaan.Binnenkort met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus herdacht.

Het beestje moet toch een naam hebben. Zo veel mensen worden bang gemaakt voor hel en verdoemenis, Satan, Duivel, Hades enzenz. Wanneer zo'n pressiemiddel word gebruikt om mensen te laten geloven in God dan kun je dus ook constateren dat wanneer je niet in de Duivel gelooft je ook niets in welk geloof dan ook te zoeken hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:04

Elisa, Dat is ook voor een groot deel iemands persoonlijkheid denk ik (?)
Mijn broer is voor enkele jaren met MS gediagnosticeerd maar heeft nog nooit 1 dag erdoor laten verpesten, altijd optimistisch en vol goede moed. Daar heb ik echt veel respect voor.

Ik ken ook mensen die al voordat ze een beslissing moeten nemen al ruim vooraf beginnen met zeuren en klagen dat vast alles gaat mislukken (en dan is er nog niet eens iets mis).

De meeste mensen zitten daar ergens tussen in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:12

Dat is idd het punt wat ik eerder wilde maken.
Het is niet omdat iemand christen is, dat dat een goed mens is. De reden dat ik christen ben, is dat ik geen goed mens ben, en Jezus Christus nodig heb.

Goed en kwaad is zo complex, zoveel grijs, en een wereld aan kleur......
de gedachte ook dat dingen je overkomen, omdat..... gaat uit van een rechtvaardige wereld. En om dat wereldbeeld vast te houden ontkom je niet aan victim blaming. Want, als je dan het slachtoffer de schuld geeft, als jij dan die dingen niet doet, overkomt die waanzin jou niet.
En ik geloof per definitie niet dat de wereld rechtvaardig is. Ik denk dat er mensen rondlopen, die op zoek zijn naar een kwetsbare vrouw alleen, op zoek zijn naar kwetsbare kinderen, op zoek zijn naar..... het slachtoffer dan de schuld geven, is een grote onrechtvaardigheid. Het gooien op karma ook. Of denken, dat als iemand dan maar naar de kerk gaat, dat het dan wel goed is.

Voor mij is geloof geen regeltjes. Ik ben niet pro-life, omdat ik, als ik uitga van "je naaste liefhebben als jezelf" het niet liefdevol vind om tegen een vrouw die een abortus pleegt, te zeggen dat zij een moordenares is. Ik weet niet wat voor verhaal er achter zit, ik weet niet waarom zij dat wil. Ik weet wel, dat mensen zulke dingen niet voor de lol laten uitvoeren. Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde. Ik denk dat het liefdevoller is om samen met haar naar de kliniek te gaan en emotionele steun te geven.

En op het moment dat iemand in een relatie zit waar die persoon emotioneel of fysiek mishandeld wordt, ben ik niet degene die gaat roepen dat die niet mag gaan scheiden. Want dat is de dader beschermen, en liefdeloos naar het slachtoffer toe. Dan denk ik dat ik er beter aan doe, om van mijn huis een veilige haven te maken, waar die persoon welkom is, en waar hete chocolademelk is.

Ik stuur met groep mensen van de kerk, eens in de zoveel tijd kleding naar Roemenie, omdat mensen daar dat nodig hebben, en we kijken of die kleren goed zijn en mooi.

Dat is wat het is voor mij. Mijn geloof is geen religie, het is een levende relatie met God. En ik besef dat dat ook niet de waarom-vraag beantwoordt. Het maakt me niet een beter mens.

Ik denk dat het kwaad in de wereld heel vaak het werk is van de mens zelf, die daarin een keuze heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:14

Askja schreef:
Elisa, wat bedoel je dan als je zegt dat je niet op die manier in karma gelooft, maar je wel afvraagt waarom veel mensen moeite hebben te accepteren dat het leven soms niet leuk is? Het laatste is een universeel verschijnsel waar veel mensen last van hebben, hetgeen op zich in veel gevallen heel begrijpelijk is, aangezien geluk en pech behoorlijk willekeurig en onevenredig verdeeld zijn over de mensheid. Moeite hebben met de mindere kanten van het leven is overigens m.i. absoluut niet hetzelfde als het recht menen te hebben op een leven dat alleen maar goed of leuk is.

Juist het geloof in karma is naar mijn idee een voorbeeld van een manier
om in de willekeur van het leven een soort hogere ordening of betekenis aan te brengen. Het menselijk brein zoekt altijd naar structuur, samenhang en verklaringen. Dat vormt de motor van de vooruitgang, maar als het niet getemperd wordt door een dosis relativisme en rationaliteit, kan dit zoeken naar structuur en betekenis compleet doorslaan. Zie de rare ideeën die sommigen hier ventileren over karma (een afgrijslijk levenslot als les voor de ziel), maar ook bijvoorbeeld de hang naar complottheorieën.

Anjali, is een mens dan automatisch 'goed' als hij/zij de kant van God kiest? Ik denk dat keuzes maken tussen goed en kwaad in de praktijk wel wat ingewikkelder zijn dan dat, al was het alleen maar omdat het vaak helemaal niet zo duidelijk is wat 'goed' is en wat 'kwaad', er zijn immers zo veel grijstinten en interpretaties. Hoe zie jij dat als gelovige?

Als je de kant van God kiest, dan probeer je in elk geval om het goede te doen.Het verschil tussen goed en kwaad,dat zou door onze geestelijk leiders uitgelegd en voorgeleefd moeten worden,maar helaas zijn dat ook maar mensen die er vaak naast zitten. In principe zou men een aangeboren gevoel daarvoor moeten hebben,omdat er zoiets als de natuurwet is.Ook voor gelovigen blijft het zoeken en proberen.Het volgen van de 10 geboden geeft een houvast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:20

Ik heb het juist als heel bevrijdend ervaren om te stoppen met overwegen of er ‚iets‘ is. Ik ben kerkelijk opgevoed maar heb dat niet echt als steun ervaren en kan er ook gewoon niets mee.

Ik leef met het gezegde: wat hij niet dat u geschied...etc.
Dan heb ik verder geen lijstje met geboden nodig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:20

Maar anjali, als dat zo is, zijn de mensen die niet de kant van God kiezen niet aan het proberen om het goede te doen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:23

Ik denk dat het een teken van weinig vertrouwen in jezelf is als je een "God" nodig hebt om het juiste te doen. En dan nog is de vraag: wat is juist? Juist voor mij, juist voor de buurvrouw, juist voor de koning... Juist is zo breed interpretabel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:24

anjali schreef:
[Als je de kant van God kiest, dan probeer je in elk geval om het goede te doen..

Sorry maar dit is echt gebaseerd op helemaal niks.

Er is geen bewijs dat mensen die in (een)God geloven betere mensen zijn.(of andersom ftm)

Ik ben atheist en probeer ook het goede te doen.

Realiseer je je dat dit echt beledigend over komt?
Dat zal je vast niet zo bedoelen. Dat geloof ik echt wel. Maar soms loont het echt om je woorden iets beter te wegen.