Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:02

Magrathea schreef:
Die column.. :') Zeker nog nooit van voortschrijdend medisch inzicht gehoord?

Ik zou echt dolgraag een bureau hebben waar ik aan kan staan, word knetterchagrijnig van mijn rug die steeds opspeelt en mijn benen worden hyperdepiep van zitten achter een computer :o

Offtopic maar die bestaan, kijk bijv ook eens naar tekentafels. Mijne gaat van kinderbureau hoogte tot staande volwassene en alles daartussen, ook kantelen van horizontaal tot en met verticaal enzo. Is fijn :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:02

Suzanne F. schreef:
SusanH schreef:
Peter Jan Rens in de grote meneer Kaktus show. En hij deed de spelshow Labyrint met de gele laarsjes. Stapje naar links stapje naar voren. Ik wilde ook meedoen en dan die gele laarzen aan. En de mini Play Bach Show met de mini moppentrommel. Ook keken wij Jaap Aap en Animal Crackers. Tuut tuut tuut de groetjes van Ruud.

Oh ja! Tuut tuut tuut de groetjes van Ruud! Jij bent uit dezelfde tijd als ik blijkbaar! Animal crackers was echt zo grappig. Telekids genoot ik ook echt van met Giechel en Goochel en Spotlight. En Frobelefranzen en mevrouw Zuurtje en mevrouw Pruimpje. En Harry de Hengst. En de dreigdouche en de vliegende ouwe taart. Ik kijk het nog weleens terug op Youtube, geweldig! Krijg soms zelfs tranen in mijn ogen, klinkt heel stom, nostalgie denk ik.

Jij bent van 1 jaar na mij volgens mij. Susan/Suzanne en alle variaties daarop waren toen populaire namen ook.

Telekids keken mijn jongere zusje en broertje ik vond alleen pittige tijden leuk. Ik heb nooit 1 aflevering van GTST gezien maar pittige tijden vond ik hilarisch.

Gimme_Joy

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:05

En de Droomshow. Ik wilde daar altijd aan meedoen haha!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:15

Toen ik klein was.....1983

Het eerste wat er in mij opkwam is toen ik klein was heb ik mijn moeder verloren aan de K-ziekte en was er nog niet genoeg wetenschap over de behandeling ervan. Ik weet maar weinig van de tijd dat ze ziek was en stierf....

Maar nu de andere dingen die ik mij zo herinner, zonder eerst het topic door te lezen.....

-At ik het liefst wentelteefjes
-Speelde ik bijna alleen maar buiten liefst met veel modder en viezigheid
-Was het een feest voor ons om naar de speeltuin de dikste boom te gaan in Nederhemert
-Keken we tv via schotel, kabel hadden we niet en als het stormde hadden we geen tv
-Stookte we alleen de houtkachel als het koud was, de gastank werd gevuld door de olieboer maar dat was erg duur, dus probeerde we daarop te besparen. Bij vorst bevroor mijn glas water op mijn nachtkasje Brrr...
-Als tiener waren mijn vriendinnen bijna allemaal fan van Take That, Boyzone en de backstreet boys, vreselijk vond ik dat.
-De bakker, groenteboer en cv wagen kwamen nog langs de deur.
-Had ik een leraar die nog gerust een klap uitdeelde (ik heb er 2 gehad die nog echt van de oude stempel waren)
-Had je nog jeugddisco van je 11de tot je 16de
-vanaf je 16de mocht je naar de disco (wij gingen al eerder maar dat deden we stiekem)
-Hadden we de eerste nintento met duck hunt en mario bros
-Ging ik graag rolschaatsen en later skeeleren
-Deden we op school knikkeren en touwtje springen
-Hadden we heel lang wel een computer maar geen internet zoals veel vriendinnen al wel hadden (mijn vader vond dat onzin) wel hadden we packman op een floppie staan
-Keek ik Waku Waku, Supriceshow, Mini playback show
-Cassetebandjes en een walkman later cd en discman
-Hadden we nog een dubbeltje en een kwartje en een stuiver en een daalder
-Luisterde mijn vader graag muziek van BZN
-Was je een gabbertje of een skeeter om erbij te horen, denk daarbij ook aan de australiën en cavallo trainingpakken en nikes

en bij mijn pony/paard ging het er zo anders aan toe als nu
-Zadel eh aanmeten wat is dat? schuifte het niet en licht het niet op de schoft dan past het
-Kon je als kind nog rustig een buitenrit maken in de polder zonder dat je van je paard gereden wordt
-Deken gebruikte we niet
-Lesde men bij de ponyclub
-Ging op wedstrijd met z'n alle en was je een hele dag weg
-Had je een ribbroeken dan was je helemaal hot
-setjes? was dat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:27

Telpeva schreef:
Magrathea schreef:
Die column.. :') Zeker nog nooit van voortschrijdend medisch inzicht gehoord?

Ik zou echt dolgraag een bureau hebben waar ik aan kan staan, word knetterchagrijnig van mijn rug die steeds opspeelt en mijn benen worden hyperdepiep van zitten achter een computer :o

Offtopic maar die bestaan, kijk bijv ook eens naar tekentafels. Mijne gaat van kinderbureau hoogte tot staande volwassene en alles daartussen, ook kantelen van horizontaal tot en met verticaal enzo. Is fijn :D

Joh, in de jaren 50 - 60 was het standaard dat je STOND te tekenen. Dat was toch niet zo goed als iedereen nu denkt. Het heeft een reden dat men erbij ging zitten....

Maar ja, die generatie is er niet meer dus kun je vrolijk, inkl zwamverhaal, weer dezelfde fouten gaan maken.
https://www.willemsmithistorie.nl/image ... jaren2.jpg

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:28

Sizzle schreef:
Toen konden we noch naar Tschechoslowakije en Joegoslavie op vakantie.

Je bedoelt waarschijnlijk het tegenovergestelde? :')
(Het kon waarschijnlijk juist wél? ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:37

Toen ik klein was had je ook nog Doet 'ie het of doet 'ie het niet. Televisie was echt gezellig toen :)

En als je een formulier moest invullen kreeg je dat gewoon met de post. Nu krijg je ze per mail, moet je zelf maar uitzoeken hoe je ze geprint krijgt en moet je het vervolgens allemaal gaan scannen en terugmailen 8)7

Okee okee, papieren formulieren waren niet altijd handig. Girobetaalkaarten waren niet handig.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:56

O en iemand schreef over ‘dubbel klutsen’ :D
Dat heeft niks met een dubbele versnellingsbak te maken. :')
Het is dubbel clutchen. Twee keer (ont-)koppelen dus. ;)
Dat moest met een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Dus; koppeling intrappen, de versnelling in ‘z’n vrij’, koppeling los, koppeling opnieuw intrappen en naar de volgende versnelling schakelen.
En bij het terugschakelen gaf je gas ertussenin (tussengas) om soepel, met het juiste aantal toeren en zonder kraken te schakelen.
(Ik doe dat nog wel eens, zonder tussengas dan, wanneer een auto wat stroef schakelt.)
De vrachtwagens van tegenwoordig zijn allemaal automaten. Kan iedereen mee rijden. :+
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 25-10-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:57

Kon ik nog schaatsen op natuurijs.. En hadden we koek en zopie

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:12

Toen ik klein was..............1974

Betaalde mijn moeder altijd de boodschappen met een cheqeu
Kwam de melkboer nog door de straat, was overigens altijd heel gezellig iedereen bleef altijd staan praten :)
Hadden we die goeie oude gulden nog
Gingen we touwtjespringen
Of tollen
Was het leven nog simpel
Had je nog een platenspeler
Zat je moeder thuis als je van school kwam met een bakje thee :D
Ging je kuiltje knikkeren
Had je 3 tv zenders ned 1, 2 en 3

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 20:56

Ik bedenk me ineens dat de bakker en de kaasman ook bij ons aan de deur kwamen. Praten we over begin jaren negentig. Ik vond er niets ouderwets aan, maar voor een nieuwbouwwijk in een middelgrote stad was dat achteraf al een beetje altertümlich.

Een stuk later (begin jaren nul) kwam er bij mijn ouders nog een groenteman op wielen aan de deur, maar die was in mijn ogen wel anachronistisch: alsof hij er elk moment mee kon stoppen omdat hij zelf ook eindelijk begreep dat het geen 1955 meer was. Echt lekker kon hij er ook niet van rondkomen, geloof ik.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:57

sflj schreef:
O en iemand schreef over ‘dubbel klutsen’ :D
Dat heeft niks met een dubbele versnellingsbak te maken. :')
Het is dubbel clutchen. Twee keer (ont-)koppelen dus. ;)
Dat moest met een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Dus; koppeling intrappen, de versnelling in ‘z’n vrij’, koppeling los, koppeling opnieuw intrappen en naar de volgende versnelling schakelen.
En bij het terugschakelen gaf je gas ertussenin (tussengas) om soepel, met het juiste aantal toeren en zonder kraken te schakelen.
(Ik doe dat nog wel eens, zonder tussengas dan, wanneer een auto wat stroef schakelt.)
De vrachtwagens van tegenwoordig zijn allemaal automaten. Kan iedereen mee rijden. :+

Wij hadden een 'sjook' in de auto die met de hand uitgetrokken moest worden.
Pas toen ik zelf volwassen was kreeg ik door dat dat 'choke' moet zijn geweest. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:00

ikke schreef:
Telpeva schreef:

Joh, in de jaren 50 - 60 was het standaard dat je STOND te tekenen. Dat was toch niet zo goed als iedereen nu denkt. Het heeft een reden dat men erbij ging zitten....

Maar ja, die generatie is er niet meer dus kun je vrolijk, inkl zwamverhaal, weer dezelfde fouten gaan maken.
https://www.willemsmithistorie.nl/image ... jaren2.jpg

Nou nou, het zou je verbazen maar misschien baseer ik mijn "ik zou graag een staand bureau hebben" wel op persoonlijke ervaringen. Dat ik nu last van mijn benen en rug krijg van zitten is zeker heel heilzaam? :D
(Het is overigens ook een mentaal ding hoor, dat ik meer kan bewegen dan wat lukt als je alleen maar zit is denk ik erg goed voor mijn focus)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:53

purny schreef:
Kon ik nog schaatsen op natuurijs.. En hadden we koek en zopie

Och, 1979...Dat de treinen niet reden omdat er sneeuw op de rails lag. En dat dat geen luizig excuus was voor een sneeuwvlokje, maar gewoon hele sneeuwduinen. Kachel was ook nog uitgevallen dus stookten mijn ouders de eettafelstoelen op in de open haard...

TV als ukkie was Fabeltjeskrant (Hallo meneer de Uil uw onderbroek is vuil - toppunt van stiekem vuigmuilen := ), Pipo de Clown, Swiebertje, Hamelen en Tita Tovenaar met die grobbebollen en Ome Willem (broodje poep, nog zoiets vulgairs, heerlijk :D ). Iets later JJ de Bom show. Klassewerk, Stuif-es-in. En de eerste Jeugdjournaal.
Om te lezen Bobo. Vond mijn broertje niks, Bobo die spaghetti at. Heeft ie nog een best trauma aan over gehouden, spaghetti is het niet meer geworden... :')

En alleen rijke mensen gingen naar Amerika. Zoals dat verwende joch op school. En mijn oom. Maar die ging met de boot, dat was nog te betalen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:13

Westerntrail schreef:
Toen ik klein was..............1974
Had je 3 tv zenders ned 1, 2 en 3

Nederland 3 kwam pas 4 april 1988.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:17

Oh ja Villa Achterwerk. En op school had je de Bobo en de Taptoe.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:28

Alle oude bouwjaar zaken zijn al genoemd. Ik voeg er een toe: Annemarie Sanders-Keijzer reed met Amon de sterren van de hemel.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:37

_Nancy schreef:
- Keken we TikTak, Teletubbies, Boelie, Mimi Kraka, BoesBoes, en dat helikoptertje waar ik de naam even van ben vergeten.

- Oh en dit was echt mijn favoriete speelgoed;
[ Afbeelding ]

Het helikoptertje heette Budgey (ie?) volgens mij. Ik hoor het deuntje nog als ik eraan denk!

Bestaan die kassa’s nog steeds? Geweldig, ik was daar ook helemaal gek op :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:44

Een prijs plak apparaat bij de supermarkt waar elk artikel apart mee beplakt werd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:59

xxCYNNxx schreef:
Moet zeggen dat bereik in de beginjaren ook nogal een issue was. Zo mis ik dus ook echt niet de gesprekken waarbij bij zo'n beetje elk woord een gedeelte weg viel; kre e us zul ge ekken :+ (vertaling: kreeg je dus zulke gesprekken). Of dat jij wel de ander hoorde, maar diegene kon jou niet horen. Of dat je zelfs in huis slecht bereik had en je de gekste hoekjes in huis opzocht, ondertussen vragend 'hoor je me nu?' en als je dan eindelijk goed zat, doodstil blijven staan, want anders viel je weer weg.....

Dit hebben wij nog steeds (woon in het buitengebied)

Verder ben ik ook uit de tijd van de cassette bandjes, één vaste telefoon per huishouden (met snoer en draaischijf uiteraard), zwart/wit tv, lagere school zonder cito toets, vakanties in eigen land, we are the world, dia's, geschreven werkstukken, postkantoor, strippenkaart, auto's zonder gordels achterin, dienstweigeraars, Friese doorlopers...

Overigens schreef iemand dat het wereld nieuws aan je voorbij ging, maar dat was absoluut niet zo. Het 8 uur journaal werd steevast bekeken.

Later op tv: flying doctors, Toon Hermans, 12 steden 13 ongelukken.

Telpeva: campino snoepjes zijn heerlijk en haal ik nog regelmatig (ja ze bestaan nog ;) )

SuzanH: Loekie idd!! Die was zo leuk!
En petje pietemientje en popla... (Koning, keizer, admiraal, poepen moeten we allemaal...) ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:00

Morganlefay schreef:
Moet zeggen dat Farce soms erg op het randje zat }>
maar politiek op de hak nemen blijft leuk.

Met de huidige bril misschien wel, maar de randjes zelf lagen vroeger ook wel anders. Wat eerder (net) kon, kan nu echt niet meer, en omgekeerd waren er vroeger dingen ondenkbaar waar we nu onze schouders over ophalen. Kinderprogramma's als Purno de Purno en Rembo & Rembo zouden nu bijvoorbeeld nooit gemaakt kunnen worden, maar iets als Hoepla zou nu niet meer wereldnederlandschokkend zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:23

huisje boompje beestje, dat keken wij op school :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:59

Ja Petje Pitamientje :j

En snoep van vroeger wat er nu niet meer is. Van die rondjes van ouwel (eetpapier) met zuur poeder erin. En de likkoekjes met gekleurde bovenkant. En dat je snoep gewoon los kon kopen in de kantine van de manege, of bij de kanovijver waar we vroeger gingen spelen in de zomermaanden. Vanaf 5 cent per stuk. Op de middelbare school in de brugklas verzamelden we statiegeld flesjes om snoep te kunnen kopen in de kantine.

Casettebandjes heb ik ook nog zelf gemaakt, top 40 luisteren en dan bij je favoriete nummer op REC drukken. Of bandjes overnemen, of zelf iets opnemen door tegelijk op REC en PLAY te drukken :)) vloggen avant la lettre of lekker radiootje spelen. En dan balen als het bandje eraf liep :+ en dan met een potlood alles weer terug erop draaien en er met afdraaien achter komen dat de kwaliteit toch fors minder was geworden.

Zelfde gold voor de VHS banden waar we tv programma's mee opnamen en terugkeken. Na een paar keer opnemen was het beste er wel af en zat je iets terug te kijken met heel veel ruis. Maar he, we klaagden niet want hoe vet was het dat je gewoon je favo programma terug kon kijken op een door jou zelf gekozen moment.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:01

Likkoekjes zijn nog te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:10

_Nancy schreef:
Jilletje schreef:
Toen ik klein was,
Keken we naar telekids.
Zaten we voor kinderfeestjes met 10 kinderen in een auto gepropt.
Keken we in de ochtend voor school naar kindernet.
Speelde we met weer en wind buiten.
Was mn fiets een paard :))
Mochten we de computer pas uit doen als er in het scherm stond dat je hem veilig uit kon doen :+
Kreeg ik 5 gulden zakgeld per week om de hitkrant te kopen.
Hadden we een cu2 profiel.
Speelde we redcat op de computer en age of emires.

Omg Redcat!
Even gegoogled, want het kwam mij zo bekend voor en jaaaaa!! De Razende Rekenrace 8-)

Oh, nu wil ik die graag spelen. -O-

Redcat, ik straal je op! :')