Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:14

Eigenlijk vind ik dat iemand die zijn geloof verlaat,niet zozeer uitgesloten wordt,maar zelf vertrokken is en dus zichzelf uitsluit.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:16

Als je wereld zo klein is dat hij uitsluitend uit je religie bestaat en daarnaast geen ruimte laat voor andersdenkenden en andere zaken dan je geloof/kerk dan vind ik dat een logische (maar wel heel treurige) gedachte.

Waarom zou het niet mogelijk zijn om enkel ten aanzien van het geloof te zeggen: hierover verschillen we van mening en voor de rest delen we het leven dat we altijd al deelden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:22

anjali schreef:
Eigenlijk vind ik dat iemand die zijn geloof verlaat,niet zozeer uitgesloten wordt,maar zelf vertrokken is en dus zichzelf uitsluit.

Ja, dat zegt Geoffrey Jackson van de Governing Body van de Jehovah's getuigen ook.

Maar vind jij het eerlijk om iemand, die ergens niet meer in gelooft, te laten kiezen tussen overtuiging en familie en kennissen? Vind je het eerlijk om iemand onder zoveel emotionele druk te zetten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:23

Avalanche81 schreef:
anjali schreef:

Ja, dat zegt Geoffrey Jackson van de Governing Body van de Jehovah's getuigen ook.

Maar vind jij het eerlijk om iemand, die ergens niet meer in gelooft, te laten kiezen tussen overtuiging en familie en kennissen? Vind je het eerlijk om iemand onder zoveel emotionele druk te zetten?

Iemand die eruit wil,wil ook op een heel andere manier gaan leven.En dan klikt het toch ook niet meer om het simpel te zeggen.Ook moet je dan over van alles en nog wat vervelende discussies gaan voeren.Het is dan meer dat het echt niet meer samen gaat.Iedereen is gelukkig vrij om zijn\haar levensweg te kiezen.Maar iedere keuze heeft vanzelfsprekend gevolgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:24

anjali schreef:

Nee. Hij sluit zich zelf niet uit. Je wilt gewoon contact onderhouden met je familie. Je familie wil dat niet. Dus je familie stoot jou af.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:25

Hoe kan het niet klikken met je ouders nadat je besluit eruit te gaan. Is de liefde tussen ouder en kind gebaseerd op het geloof?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:28

Amber_anne schreef:
Hoe kan het niet klikken met je ouders nadat je besluit eruit te gaan. Is de liefde tussen ouder en kind gebaseerd op het geloof?

Het is in ieder geval geen onvoorwaardelijke liefde.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:29

daantjuhhh schreef:
Amber_anne schreef:

Het is in ieder geval geen onvoorwaardelijke liefde.

Niet als zoiets de liefde doet breken. Heb dat nooit gesnapt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:30

anjali schreef:
Avalanche81 schreef:

Iemand die eruit wil,wil ook op een heel andere manier gaan leven.En dan klikt het toch ook niet meer om het simpel te zeggen.Ook moet je dan over van alles en nog wat vervelende discussies gaan voeren.Het is dan meer dat het echt niet meer samen gaat.Iedereen is gelukkig vrij om zijn\haar levensweg te kiezen.Maar iedere keuze heeft vanzelfsprekend gevolgen.

Nou nee. Want als ik kinderen zou hebben, en mijn kind zou besluiten dat ze niet meer naar de kerk willen gaan, dan nog blijft het mijn kind. Dan nog hou ik van ze, en die liefde is niet onder voorwaarde dat ze gelovig zijn.
Mijn ouders hebben altijd gezegd: wat je ook doet, je mag altijd thuiskomen, onze deur staat altijd open. Wij gaan allemaal (mijn broers en zussen) naar verschillende kerken, en we vinden elkaar altijd weer in de liefde voor elkaar.

Dan nog, het is opgenomen in de universele rechten van de mens, dat een ieder vrij moet zijn om zijn of haar religie te verlaten. Dit is een enorme inbreuk op die vrijheid, want door er voorwaardelijke liefde aan te koppelen, is er geen sprake meer van een vrije keus.

Amber_anne schreef:

Exact. Dat kan en mag toch niet?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:34

anjali schreef:

Waarom moet er dan over vanalles gediscussieerd gaan worden (en kennelijk ook nog op een vervelende manier)? Kan het niet gewoon blijven bij de constatering dat je verschilt van mening en elkaar in die mening respecteren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:15

Ik vind het lastig Avalanche01 en ik ken natuurlijk niet jullie situatie. Maar je wordt niet uitgesloten als je je geloof bent verloren, geen vergaderingen meer bezoekt, niet meer predikt, c.q. geen actief lid meer bent en dan Gods wetten overtreedt.
Ook iemand die ernstig heeft gezondigd, wordt niet automatisch uitgesloten. Maar als een gedoopte getuige er een gewoonte van maakt bijbelse wetten te overtreden en geen berouw heeft, wordt hij of zij gemeden, c.q. uitgesloten. De bijbel zegt duidelijk: „"Verwijdert de goddeloze man uit uw midden"” (1 Korinthiërs 5:13), hetgeen dus betekent dat deze persoon nog midden in (dus actief) in de gemeente stond.
In hoeverre familieleden contact willen hebben met iemand die uitgesloten is hangt denk ik ook af van de situatie en hoe zij daar zelf mee omgaan. De bloedband blijft natuurlijk, maar familie zal zelf een afweging (wel/noodzakelijk/geen contact) hebben gemaakt.
In hoeverre je omgang zou willen hebben met iemand wiens normen en waarden niet (meer) de jouwe zijn zal daarin ook een afweging zijn. Hoe verdrietig ook en dat zal ook zeker voor de familie van je vriend het geval zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:30

Avalanche81 schreef:
[
Nou nee. Want als ik kinderen zou hebben, en mijn kind zou besluiten dat ze niet meer naar de kerk willen gaan, dan nog blijft het mijn kind. Dan nog hou ik van ze, en die liefde is niet onder voorwaarde dat ze gelovig zijn.

Zo denk ik er ook over. Tot op zekere hoogte. Want zou mijn dochter verslaafd zijn, dan ben ik er nog steeds voor haar, maar MOET je ook afstand nemen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:31

Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:33

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:
[

Zo denk ik er ook over. Tot op zekere hoogte. Want zou mijn dochter verslaafd zijn, dan ben ik er nog steeds voor haar, maar MOET je ook afstand nemen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.

Vind het een beetje vreemde vergelijking geloof en verslaving.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:38

lieveli schreef:
Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.

Ja,dat krijg je dan,dat er bij uitvaarten grote problemen ontstaan.Omdat familieleden dan gedwongen samen moeten komen. Ik ben RK en ruzies over en tijdens kerkelijke uitvaarten hebben bij ons soms zelfs de krant gehaald.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:40

anjali schreef:
lieveli schreef:

Ja,dat krijg je dan,dat er bij uitvaarten grote problemen ontstaan.Omdat familieleden dan gedwongen samen moeten komen. Ik ben RK en ruzies over en tijdens kerkelijke uitvaarten hebben bij ons soms zelfs de krant gehaald.

Heet jij Babootje tegenwoordig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:41

lieveli schreef:

Kan ik me voorstellen. Nee, ik denk niet een verschil in strengheid. Gods wetten zijn gods wetten. Ieder geval staat op zich natuurlijk in hoeverre er geoordeeld zal zijn of er wel of geen sprake was van berouw.
Het is altijd een verdrietige situatie voor alle betrokkenen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:44

Ik ben ook zwaar RK opgevoed in de begin jaren van mijn leven.
Maar mijn ouders zijn van het geloof afgestapt.
In onze familie zijn we nu gemengd. Van zwaar gelovig. Tot niets. Maar we gaan allemaal normaal met elkaar om. Niemand heeft hier ooit ruzie gehad om het geloof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:47

Babootje schreef:
lieveli schreef:

Kan ik me voorstellen. Nee, ik denk niet een verschil in strengheid. Gods wetten zijn gods wetten. Ieder geval staat op zich natuurlijk in hoeverre er geoordeeld zal zijn of er wel of geen sprake was van berouw.
Het is altijd een verdrietige situatie voor alle betrokkenen.

Nou ja, JG blijven mensen natuurlijk. De een is de ander niet en niemand is perfect. Dus ook de JG doen wel eens dingen die echt niet door de beugel kunnen natuurlijk. Zoals de verhalen die je hier leest.
Dat betekent niet dat dat goed is en dat dat zo hoort. Maar dat komt niet alleen binnen geloofsstromingen voor maar overal.

Persoonlijk vind ik uitsluiten en aan zijn lot overlaten echt niet kunnen, wat er ook gebeurd is, berouw of geen berouw. Jezus heeft nooit iemand uitgesloten, maar heeft iedereen liefgehad. Jezus is mi het voorbeeld voor hoe wij ook zouden moeten zijn. Met echte liefde voor je medemens overwin je meer dan kwaad tegen kwaad. Hoe moeilijk dat soms ook is :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:50

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:
[

speedfiets_2 schreef:
Vind het een beetje vreemde vergelijking geloof en verslaving.

Je hebt gelijk. Moet een ander voorbeeld geven. :D
Mijn dochter woont nog thuis en kiest nu niet voor het geloof. Heeft zicht wel laten dopen toen ze 18 was en omdat ze dat zelf wilde, maar is nu met andere dingen bezig en gaat niet meer. Dat vind ik natuurlijk best jammer maar dat is haar keuze. We blijven het gewoon gezellig houden thuis.

Zou zij nu aanhanger worden van de Satanskerk, een altaartje in mijn huis willen neerzetten en af en toe een muis of rat willen offeren dan heb ik daar toch veel meer moeite mee. Dan zou ik haar toch wel vragen om dat niet in mijn huis te doen of een eigen stekkie te vinden. Waaraan ik dan ook nog wel zou willen bijdragen.
Het blijft altijd je kind en is ze in nood dan help ik haar. Maar in dat geval heeft ze heel duidelijk een weg gekozen, waarbij ik mij niet prettig voel. Dan is het alsnog haar keuze, maar ik mag dan ook de keuze maken geen intieme omgang met haar te willen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:53

Babootje, je legt het mooi uit.

Waar ik qua geloof vooral veel moeite mee heb, is het prediken van naastenliefde en dat dan gewoon niet uitdragen. Dat gapende gat, daar heb ik last van, ongeacht welke religie dat gapende gat heeft opgeleverd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:00

germie schreef:
En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.

Waarom gaat dat niet? Denk je dat er bij jehova's getuigen nooit mensen scheiden? Of mensen zoals ik zelf die besluiten er mee te stoppen? Denk je dat iedereen verstoten word?

Als daar vanuit problemen komen dan ligt dat aan die mensen zelf dat komt niet door het geloof. Als dat laatste het geval zou zijn zou het bij iedereen zo gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:20

__Nathalie__ schreef:
germie schreef:
En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.

Waarom gaat dat niet? Denk je dat er bij jehova's getuigen nooit mensen scheiden? Of mensen zoals ik zelf die besluiten er mee te stoppen? Denk je dat iedereen verstoten word?

Als daar vanuit problemen komen dan ligt dat aan die mensen zelf dat komt niet door het geloof. Als dat laatste het geval zou zijn zou het bij iedereen zo gaan.

Indirect staat dat vast aan het geloof. En ja komt het ook door dat geloof.
Dat geloof gaat namelijk voor de persoon die uit het geloof stapt.
Je kan niet zeggen dat dat los staat van elkaar.

Als er geen geloof was geweest was het geen issue.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:25

daantjuhhh schreef:
Indirect staat dat vast aan het geloof. En ja komt het ook door dat geloof.
Dat geloof gaat namelijk voor de persoon die uit het geloof stapt.
Je kan niet zeggen dat dat los staat van elkaar.
Als er geen geloof was geweest was het geen issue.

Dat is niet (helemaal) waar denk ik. Om maar even bij mijn voorbeeld te blijven. Als ik geen JG was maar atheist en mijn dochter ging bij de Satanskerk en wilde een altaartje in mijn huis om af en toe een muis of rat te offeren dan had ik daar even goed een probleem mee gehad. (Moet er niet aan denken).
Dat heeft te maken met mijn normen en waarden. Die natuurlijk mede zijn gevormd door mijn geloof, maar ook heel goed gevormd zouden kunnen zijn door een opvoeding zonder geloof.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:28

Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun familie boven het geloof hebben zitten.
Maar je kunt niet ontkennen dat het wel veel gebeurd in die gemeenschap.
Er zijn zoveel mensen die moeten kiezen tussen hun eigen geluk. Of hun familie en het geloof.