Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
anjali schreef:Eigenlijk vind ik dat iemand die zijn geloof verlaat,niet zozeer uitgesloten wordt,maar zelf vertrokken is en dus zichzelf uitsluit.
Avalanche81 schreef:anjali schreef:Eigenlijk vind ik dat iemand die zijn geloof verlaat,niet zozeer uitgesloten wordt,maar zelf vertrokken is en dus zichzelf uitsluit.
Ja, dat zegt Geoffrey Jackson van de Governing Body van de Jehovah's getuigen ook.
Maar vind jij het eerlijk om iemand, die ergens niet meer in gelooft, te laten kiezen tussen overtuiging en familie en kennissen? Vind je het eerlijk om iemand onder zoveel emotionele druk te zetten?
anjali schreef:Avalanche81 schreef:
Ja, dat zegt Geoffrey Jackson van de Governing Body van de Jehovah's getuigen ook.
Maar vind jij het eerlijk om iemand, die ergens niet meer in gelooft, te laten kiezen tussen overtuiging en familie en kennissen? Vind je het eerlijk om iemand onder zoveel emotionele druk te zetten?
Iemand die eruit wil,wil ook op een heel andere manier gaan leven.En dan klikt het toch ook niet meer om het simpel te zeggen.Ook moet je dan over van alles en nog wat vervelende discussies gaan voeren.Het is dan meer dat het echt niet meer samen gaat.Iedereen is gelukkig vrij om zijn\haar levensweg te kiezen.Maar iedere keuze heeft vanzelfsprekend gevolgen.
Amber_anne schreef:Hoe kan het niet klikken met je ouders nadat je besluit eruit te gaan. Is de liefde tussen ouder en kind gebaseerd op het geloof?
anjali schreef:Iemand die eruit wil,wil ook op een heel andere manier gaan leven.En dan klikt het toch ook niet meer om het simpel te zeggen.Ook moet je dan over van alles en nog wat vervelende discussies gaan voeren.Het is dan meer dat het echt niet meer samen gaat.Iedereen is gelukkig vrij om zijn\haar levensweg te kiezen.Maar iedere keuze heeft vanzelfsprekend gevolgen.
Avalanche81 schreef:[
Nou nee. Want als ik kinderen zou hebben, en mijn kind zou besluiten dat ze niet meer naar de kerk willen gaan, dan nog blijft het mijn kind. Dan nog hou ik van ze, en die liefde is niet onder voorwaarde dat ze gelovig zijn.
Babootje schreef:Avalanche81 schreef:[
Nou nee. Want als ik kinderen zou hebben, en mijn kind zou besluiten dat ze niet meer naar de kerk willen gaan, dan nog blijft het mijn kind. Dan nog hou ik van ze, en die liefde is niet onder voorwaarde dat ze gelovig zijn.
Zo denk ik er ook over. Tot op zekere hoogte. Want zou mijn dochter verslaafd zijn, dan ben ik er nog steeds voor haar, maar MOET je ook afstand nemen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
lieveli schreef:Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.
anjali schreef:lieveli schreef:Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.
Ja,dat krijg je dan,dat er bij uitvaarten grote problemen ontstaan.Omdat familieleden dan gedwongen samen moeten komen. Ik ben RK en ruzies over en tijdens kerkelijke uitvaarten hebben bij ons soms zelfs de krant gehaald.
lieveli schreef:Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.
Babootje schreef:lieveli schreef:Zouden gemeentes verschillen in strengheid Babootje? Ik ben op de begrafenis geweest van een JG, de moeder van een vriendin. Ik weet niet precies waarom maar ze is ook een tijdje uitgesloten geweest en haar zoon heeft de aanwezige JG echt een enorme veeg uit de pan gegeven, dat het haar veel verdriet heeft gedaan. Zo ongemakkelijk om bij te zijn.
Kan ik me voorstellen. Nee, ik denk niet een verschil in strengheid. Gods wetten zijn gods wetten. Ieder geval staat op zich natuurlijk in hoeverre er geoordeeld zal zijn of er wel of geen sprake was van berouw.
Het is altijd een verdrietige situatie voor alle betrokkenen.
Babootje schreef:Avalanche81 schreef:[
Zo denk ik er ook over. Tot op zekere hoogte. Want zou mijn dochter verslaafd zijn, dan ben ik er nog steeds voor haar, maar MOET je ook afstand nemen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
speedfiets_2 schreef:Vind het een beetje vreemde vergelijking geloof en verslaving.
germie schreef:En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.
__Nathalie__ schreef:germie schreef:En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.
Waarom gaat dat niet? Denk je dat er bij jehova's getuigen nooit mensen scheiden? Of mensen zoals ik zelf die besluiten er mee te stoppen? Denk je dat iedereen verstoten word?
Als daar vanuit problemen komen dan ligt dat aan die mensen zelf dat komt niet door het geloof. Als dat laatste het geval zou zijn zou het bij iedereen zo gaan.
daantjuhhh schreef:Indirect staat dat vast aan het geloof. En ja komt het ook door dat geloof.
Dat geloof gaat namelijk voor de persoon die uit het geloof stapt.
Je kan niet zeggen dat dat los staat van elkaar.
Als er geen geloof was geweest was het geen issue.