Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:17

Ik doe de worldbuilding altijd als ik de eerste paar hoofdstukken af heb, dan weet ik waar ik naar toe wil en kan ik daar makkelijker een wereld omheen bouwen.

Historische correctheid is ook niet mijn ding, maar dan is Fantasy weer handig, het hoeft gewoon niet.

Leuk dat jullie ook Fantasy schrijven! Voor mij toch het leukste genre, maakt me niet uit of het low/high fantasy is. Plotten jullie eerst alles of beginnen jullie gewoon met schrijven en zie je wel waar je uitkomt?

Merileth

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:27

Een beetje er tussen in. Ik moet al een idee hebben van de hoofdlijnen en belangrijkste gebeurtenissen en dan komt de rest vanzelf. Ik ben soms dan ook oprecht verrast door wat er gebeurt, en dat vind ik wel heel leuk ook.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:30

Goede tip Frost!

Mijn huidige verhaal ben ik gewoon mee begonnen en daarna heb ik bekeken van goh, wat wil ik allemaal vertellen en hoe lijm ik dat aan elkaar.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:35

Ik loop volledig vast in m'n eigen hoofd als ik met alleen een hoofdplot aan het schrijven sla, dus ik ga wanneer ik weer rust en tijd heb eens met de Novel Factory die iemand hier postte aan de slag. Zien of het beter wil wanneer ik wat meer structuur heb.
Ik heb de oudste plots/werelden ondertussen al minstens tien jaar in m'n hoofd hangen, het is een keer tijd dat ze er uit komen. XD

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:25

Foaly schreef:
Ik zal nog eens wat plaatsen zeg :') Ik weet dat het goedbedoeld is, maar je kunt feedback ook minder bot brengen (sandwich-methode, anyone?)

Dit is een eerste versie en mijn eerste versies bevatten inderdaad vaak lange zinnen maar aan de andere kant: een tekst met alleen maar korte zinnen leest voor mij ook voor geen meter. Afwisseling is key, zeg maar. Ik heb gelukkig een goede beta-reader die me op dit soort dingen wijst, dus komt goed :+

Prulletje, nogmaals bedankt voor de verbeteringen voor het Duits :)

I am sorry, ik zie nu dat mijn manier van reageren wat bot over komt inderdaad! Was niet zo bedoeld, want ik vind de rest van de opbouw van je zinnen juist wel heel prettig. Ik hou zelf ook altijd van lange zitten met veel bijzinnen, maar dit is zelfs voor mij wel erg veel hihi!

Plus, respect dat je in het Engels schrijft en daarbij ook nog stukjes Duits. Dat doe ik je echt niet na!

Ik schreef vroeger nogal veel verhalen enzo, maar ik merk gewoon dat ik niet echt meer durf te schrijven. Misschien ben ik gewoon niet gemaakt voor de lange uitgebreide verhalen ofzo. Want ik loop al wel tijden met een kinderboek in mijn hoofd rond, met veel korte verhaaltjes. :)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:28

Gewoon doen waar je je goed bij voelt! Ik heb ook keer op keer geprobeerd romans te schrijven en telkens liep ik vast of had ik er geen plezier meer in. Ik dacht altijd dat ik gewoon moest leren doorzetten, tot ik me realiseerde dat ik veel meer van kort werk houd dan van romans. Nu richt ik me alweer een tijdje op het schrijven van korte verhalen en daar haal ik tig keer meer plezier en voldoening uit :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:52

Bij mij loopt het het beste met een vleugje of veel fantasy of scifi :j en dan ram ik zo enkele tienduizenden woorden eruit :D

Niet allemaal manuscript waardig natuurlijk, maar wel lekker voor de creativiteit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:32

julius_juut schreef:
Ik merk alleen dat de verhalen (zelfs als ik ze nog niet uitgeschreven heb) hetzelfde thema/dezelfde lijn volgen. Dump door omstandigheden iemand van kamp A bij kamp B en zie hoe die er mee omgaat. Dat moet ik echt bewust NIET doen, anders wordt het net een soort Avatar/Pocahontas geval waar je alleen de namen hoeft veranderen in een samenvatting. XD

:D Mooi gevonden, Pocahontas meets Avatar in fantasyland! :D
Maar zo zijn de meeste fantasyboeken eigenlijk ook geschreven, tot enorm bekende en succesvolle series aan toe, dus op zich hoeft een al wat vaker gebruikt plot je schrijven niet in de weg te staan. Als je het origineel invult, kan het alsnog een origineel verhaal worden. Maar vaak wordt het erg formulaisch gedaan inderdaad. Ik verslind fantasy, vooral series, echt heerlijk, en ik werd op een gegeven moment wel een beetje gaar van het 'afvalrace'-plot, waarbij het altijd draait dat X personen in een soort Fantasylands Next Top Model-afvalrace moeten vechten om de hand van de prins/een baan hoog aan het hof/magische krachten/you name it. Of de hoofdpersoon nou bewust meedoet voor zichzelf, om haar familie te redden, er per ongeluk in verzeild raakt of juist tegen haar zin meedoet, als de schrijver in hoofdstuk 1 schrijft 'trouwens, er is een verkiezing met 12 rondes...' dan weet je al bijna zeker dat de hoofdpersoon die race in elk geval tot ronde 11 mee gaat maken. 8-)
Of het school-plot: als je begint aan boek 1 van een serie waarbij de hoofdpersoon met tig anderen begint aan het eerste jaar van een superspannende school en aan het eind zal er een heel streng examen zijn waar elk jaar maar 5 doorgaan... Dan weet ik vrij zeker dat de hoofdpersoon en beste vriend(in) bij die 5 horen, en dat de overige 4 boeken uit de serie over de volgende 4 schooljaren gaan. Dus dat ze die waarschijnlijk ook allemaal wel zal halen. 8-)

Maarrrrr.... Dat betekent niet dat je er geen lol mee kunt hebben als lezer of schrijver! :)) Ik vind de meest afgezaagde plots soms helemaal niet erg als de wereld leuk aangekleed is, als er op een originele manier omgegaan wordt met magie of als de personages leuk geschreven zijn. :j

Dat je met een cliche begint (bijvoorbeeld: hoofdpersoon begint met een 5jarige opleiding aan een magieschool) betekent ook niet dat je dat blind hoeft te volgen. Misschien wordt ze aan het einde van jaar 1 van school gestuurd (weg 5 boekenlange schoolcarriere ;) ), dus gaat ze op zoek naar een andere eeuwenoude alternatieve bron van wijsheid (maar die blijkt er niet te zijn :7 ), waarna ze erachter komt dat de school in feite evil is en bestreden moet worden... Kan best leuk zijn, ik zou het lezen. :))

Maar als je eens helemaal los wilt komen van de standaard fantasy plots, dan zou je stomweg een ander genre in fantasywereld kunnen transporteren; in plaats van dat je hoofdpersoon prins/veelbelovende warrior/wees die nog niet weet dat hij magische krachten heeft is, kan je hoofdpersoon ook fantasy-Baantjer zijn die een Baantjer-moord oplost in fantasyland. :D De mooiste boeken van Terry Pratchett gaan over hoe de niet-magische stadswacht 'dagelijkse' stadsproblemen op probeert te lossen in een van magie vergeven wereld. <3

Voor wie het liefst met schema's werkt vond ik trouwens een super site: http://www.eadeverell.com
Als je naar 'the coterie' gaat en je aanmeldt, krijg je gratis toegang tot haar site en al haar worksheets.

Een van de links is een verzameling van haar 90 pagina's aan worksheets met vragen over alle mogelijke onderwerpen (je wereld, de emoties van je hoofdpersoon, je conflicten in het verhaal, wat jou blokkeert in het schrijven enz). Ik denk niet dat deze link werkt als je niet aangemeld bent, maar ik probeer het toch, die zijn de 90 worksheets verzameld: https://www.eadeverell.com/wp-content/u ... verell.pdf
Hier zie je alvast hoe de worksheets eruit zien: https://www.ecosia.org/images?q=eadeverell+worksheet

Ik heb helemaal niets met worksheets, maar op de een of andere manier bevatten deze precies de juiste vragen waardoor ik ineens verbanden leg die ik eerder niet gezien had. Ik gebruik ze dus niet in de zin van dat ik ze invul, ik lees ze gewoon met een scene/personage/enz in mijn hoofd en kijk wat vanuit dei invalshoek het antwoord op de vragen zou zijn. Dus zelfs voor iemand die zonder structuur werkt zijn ze erg behulpzaam. :)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:48

Ik kon ze zonder me aan te melden downloaden. Ziet er best handig uit ja. Zeker als je fantasy schrijft, maar er zitten ook onderdelen in die ik zou kunnen gebruiken.

Misschien heb ik het trouwens gemist, maar wat schrijf je zelf eigenlijk? :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:59

Oh die worksheets zien er ook goed uit! :D

Een leuke twist in een standaard verhaal is inderdaad wel erg leuk, maar persoonlijk denk ik vaak toch 'Meh' als ik weeeeer een zelfde plot lees. Het kan fantastisch geschreven zijn maar zou nog leuker zijn als het een originele verhaallijn had. :P Dat is ook gewoon moeilijk, er zijn nu eenmaal niet oneindig veel werkelijk originele verhaallijnen...

Pratchett is wel een beetje de koning van WTF natuurlijk, heerlijke schrijver. :D Er zijn er meer die 'anders dan anders' verhaallijnen hebben, en daar geniet ik dan dubbel van. :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:28

Inmiddels is een echt orginele verhaallijn nauwelijks meer te vinden hoor :D Ik kijk zelf liever naar een verhaal dat lekker leest en nog belangrijker: dat interessante karakters heeft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:35

Ik denk dat mijn verhaal ook wel een beetje standaard is. Maar ik hoop dat mijn einde verrassend is en dat het daarom wel weer een beetje meer origineel wordt!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:36

Eadeverell kende ik al, als je je daar lid maakt kan je alle formulieren in 3 downloads binnen halen, dat scheelt een boel clickwerk! Anders zijn de sheets ook individueel te zien en te downloaden maar dan ben je lang bezig. Ik vind hem ook fijn! Ik gebruik niet alles maar sommige dingen wel (toevallig van de week nog bezig geweest met haar city building sheets, leuk die dingen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:46

Telpeva schreef:
Eadeverell kende ik al, als je je daar lid maakt kan je alle formulieren in 3 downloads binnen halen, dat scheelt een boel clickwerk! Anders zijn de sheets ook individueel te zien en te downloaden maar dan ben je lang bezig. Ik vind hem ook fijn! Ik gebruik niet alles maar sommige dingen wel (toevallig van de week nog bezig geweest met haar city building sheets, leuk die dingen!)

Oeh, welke downloads heb jij nog meer gebruikt? Ik heb als lid alles uitgeprint van de 90 pagina's worksheets-link hierboven, maar heeft ze nog meer verzamelingen? Ik vind ze zo erg erg handig als lees/denk/brainstormboek, ook voor niet-magische onderwerpen. Op de een of andere manier zijn de vragen zo gesteld dat ze me toch steeds vanuit een andere hoek over bijvoorbeeld een personage na laten denken, erg nuttig. :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:55

Ja leuk he! Heel eerlijk gezegd heb ik nog geen tijd gehad om ze allemaal echt door te lezen en te gebruiken, wat ik wel heb gemaakt is een lijstje met de pagina's (paginanummers) die mij aanspreken en welke ik eventueel wil gebruiken. Ze heeft 3 van zulke pdf boeken, en ze heeft ook een soort gratis training/cursus die ze aanbiedt die vooral gericht is op de voorbereiding en plannen van een verhaal, inclusief voorbeeldverhaal van haarzelf. Ik kan er nu even niet bij, als ik straks achter de computer zit zal ik eens kijken of ik het terug kan vinden dan zal ik hier wat links neerzetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:39

Gevonden! De andere twee links met de overige documenten stonden gewoon direct onder de mijne. 8-)
De ene gaat over het schrijver zijn, de andere lijkt een beetje van alles wat te zijn , en dat is allemaal niet echt mijn ding, maar met die 90 pagina's Writing Worksheets ben ik al erg blij.
Iets anders wat ik erg interessant vind zijn The Productivity Pages, maar die zijn betaald: https://www.eadeverell.com/productivity-pages/

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:55

Ja klopt die stonden er gewoon onder :D maar daar zitten hier en daar ook waardevolle pagina's tussen vind ik, vandaar dat ik ze toch noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:19

Ik heb de Writing Journal Worksheets toch maar gekocht. *\o/*
Ik heb alleen geen idee of die zich ook goed laten printen in zwart/wit, want de diagrammen en tijdslijnen zijn in lichtroze. Nu ik ze doorkijk vind ik ze ook vrij ingewikkeld dus of ik ze echt ga gebruiken weet ik niet, maar wie weet. Alles wat helpt, helpt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:53

Oh wat handig zeg! Die ga ik downloaden en printen, kan ik mooi op m'n prikborden hangen! :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:05

Sannens schreef:
I am sorry, ik zie nu dat mijn manier van reageren wat bot over komt inderdaad! Was niet zo bedoeld, want ik vind de rest van de opbouw van je zinnen juist wel heel prettig. Ik hou zelf ook altijd van lange zitten met veel bijzinnen, maar dit is zelfs voor mij wel erg veel hihi!

Plus, respect dat je in het Engels schrijft en daarbij ook nog stukjes Duits. Dat doe ik je echt niet na!

Ik schreef vroeger nogal veel verhalen enzo, maar ik merk gewoon dat ik niet echt meer durf te schrijven. Misschien ben ik gewoon niet gemaakt voor de lange uitgebreide verhalen ofzo. Want ik loop al wel tijden met een kinderboek in mijn hoofd rond, met veel korte verhaaltjes. :)

:) Ik heb de eerste zin inmiddels aangepast hoor, ik brei nou eenmaal lange zinnen als ik in een flow zit en als ik later teruglees denk ik soms ook van 'wtf was dat'. Ik schrijf al vrij lang in het Engels, daar ontkom je eigenlijk niet aan in de fanfiction wereld :') Het helpt gelukkig dat ik een jaar in Ierland heb gewoond en professioneel vertaler Engels - Nederlands ben, want anders was het me niet gelukt :+

Mijn 'record' voor langste verhaal staat op iets minder dan 80k. En daar heb ik bijna een halfjaar erover gedaan, dus wat iemand zei over 'tienduizenden woorden eruit rammen': Hoe dan? :'). Ik houd het dus ook liever bij kortere verhalen, dan houd ik tenminste overzicht :')

En Pratchett <3 Ik houd van die man <3 Supersimpele plots af en toe, maar dan zo omgedraaid dat je de twist nooit aan ziet komen, doe mij er nog zo maar twintig :Y)

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er iets mis is met simpele plots. Mits je dat aankleedt met goed doordachte worldbuilding en personages, want je kunt nog zo'n briljant plot hebben: als je hoofdpersoon als een soort almachtige Gary Stu/Mary Sue door het boek heen wandelt, trek je nog steeds geen lezers.

Ik ga die pagina's en links hierboven ook eens bekijken, ziet er interessant uit!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:42

Foaly schreef:
Mijn 'record' voor langste verhaal staat op iets minder dan 80k. En daar heb ik bijna een halfjaar erover gedaan, dus wat iemand zei over 'tienduizenden woorden eruit rammen': Hoe dan? :'). Ik houd het dus ook liever bij kortere verhalen, dan houd ik tenminste overzicht :')

Nou, in mijn geval gewoon schrijven! Ik moet er wel bij zeggen dat ik op een bso werk, dus mijn ochtenden, woensdagen en vrijdagen in principe vrij heb (oke, nu ik in de OR zit de donderdagochtend niet meer). Dat betekent dat ik op een goede ochtend er wel zo'n 1.500 uit kan gooien, op een goede volle dag kan ik de 2.000 à 3.000 halen. Hangt van veel omstandigheden af, maar ik heb denk ik in 2,5 maand mijn eerste boek geschreven. Degene waar ik nu mee bezig ben gaat moeizamer. Het eerste boek had ik gewoon veel uitgebreidere ideeën over, en dat kwam er dus vrij gemakkelijk uit. Het begin worstelde ik wel mee, wellicht dat met die van nu het makkelijker gaat hoewel het eerste hoofdstuk van 3.000 woorden wel al af is. Alleen nu in de vakantie werk ik vaak hele dagen, of juist de ochtenden, en dan kom ik niet meer aan schrijven toe. Gisteren bijvoorbeeld de helft geschreven van dat hoofdstuk. Vandaag van 8.00 tot 17.15 gewerkt, dus dan ben ik bekaf en komt er niks meer uit. Morgen extra werken de hele dag dus dan ook niet. Maandag weer verder, want weekend is voor ontspanning en leuke dingen met vriendlief, tenzij hij moet werken. Dan schrijf ik wel in het weekend. Oh, en mijn eerste boek was tegen de 88.000 (moet er wat van af trekken van wat word zegt omdat hij dingen als de titel en 'hoofdstuk huppeldepup' ook mee rekent.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:58

Waar kon je die site of app ook alweer vinden waarmee je een soort van kaart van je eigen wereld kon maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:15

Foaly schreef:

80.000 woorden is een roman van 320 pagina's, dus een prima score. :j

Ik kan enorm genieten van goed geschreven fantasyboeken die alle plot-cliche's volgen die maar te vinden zijn. Laatst las ik een boek waarvan de auteur blijkbaar had besloten dat ze eens wat cliche's wilde vermijden... Het verhaal was simpel, 12 kandidates moeten 10 proeven doen en de winnaar krijgt de prins. Bij proef 1 was al duidelijk dat de hoofdpersoon de enige was die de skills had om de proeven tot een goed einde te brengen, rond proef 3 kreeg ze al een relatie met de prins en rond proef 4 lag ze al bij hem in bed. Ik dacht mooi, dan zijn we nu ook van die eindeloze proeven af en gaan we iets nieuws doen met het plot. Maar nee, de prins en de hoofdpersoon besloten dat het beter was als ze toch alle proeven door zouden laten gaan want dat was nou eenmaal afgesproken. En die bleef ze natuurlijk zo ongeveer allemaal winnen, want zij was nou eenmaal de enige met hersens en skills, en als een ander won dan was dat omdat zij die ander had geholpen...
Natúúrlijk weet ik dat de hoofdpersoon altijd de prins krijgt, maar om ze nou al meteen op een derde van het boek bij elkaar in bed te gooien en vervolgens een compleet harmonieuze relatie te geven met 0,0 spanning of conflict... Ik ben heel erg goed in heel erg slechte fantasy lezen, maar hiermee ben ik gewoon halverwege gestopt. Geen enkele reden meer om door te lezen als je de hoofdpersoon op pagina 100 al alles geeft wat ze wil, en het op pagina 180 nog steeds niet van haar weggenomen hebt om conflict te creeeren. Nog nooit zoiets gelezen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:34

Ik ben gemeen. Ik laat mijn hoofdpersonen waar énorme chemistry tussen is helemaal nóóit bij elkaar komen. :') Geeneens een kusje.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:37

Klinkt nogal apart inderdaad! := Je omschrijft het ook mooi. Het kan vast werken maar dan moet je echt van heel goeden huize komen.

Ik heb vanmiddag na werk in mijn bikini in het park liggen schrijven. Zo mag elke dag wel zijn :)) . Heb een flink begin gemaakt aan een verhaal voor een schrijfwedstrijd. Als basis gebruik ik een verhaal dat ik een paar jaar geleden geschreven heb. Het idee vind ik nog steeds goed, de uitwerking kan hopelijk met de kennis van nu een stuk beter :') .