Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lor1_1984 schreef:Ik ben bewust op christelijke scholen gezet zodat ik wat van het geloof zou meekrijgen.
De opgedane kennis gebruik ik om vervelende gelovige mensen mee om de oren te meppen.
Zo heb ik de tweede vrouw van mijn opa 'oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt' onder de neus geschoven toen ze zich meende te moeten bemoeien met mijn seksuele voorkeur.
anjali schreef:De mens erachter vind ik interessant dus zeker ook wat Babootje verteld. In die zin is het zeker leuk om bij een bakkie van gedachten te wisselen. Maar met dat geloof kan ik helemaal niks en daar draait t in zo’n gesprek toch helaas op uit
ElizeVdS schreef:https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... sualiteit/
Over homoseksualiteit. Het wordt niet goedgekeurd maar homohaat ook niet. De gevoelens worden erkend maar je mag er niet naar handelen (evenmin als seks voor het huwelijk)
Shenavallie schreef:ElizeVdS schreef:https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... sualiteit/
Over homoseksualiteit. Het wordt niet goedgekeurd maar homohaat ook niet. De gevoelens worden erkend maar je mag er niet naar handelen (evenmin als seks voor het huwelijk)
Ik snap niet waarom er voor een ander beslist wordt of hij/zij wel of geen seks voor het huwelijk mag hebben. Dat is toch aan de persoon zelf? Ik had een gelovige collega die júist omdat het niet mocht al aan het fozen was. Hier zeggen we steevast: je gaat toch ook niet een auto kopen zonder dat je er een proefrit in hebt gemaakt?
@ Chevax: Vroeger moesten de ongelovigen hun mond houden als het ging om zaken rondom religies. Hele volksstammen zijn monddood en zelfs letter de dood in geholpen, omdat ze 'heidenen' waren. Vrouwen die op een natuurlijke manier anderen wilden helpen, werden gezien als heks. Hoeveel van die heksen er niet onnodig verbrand zijn, puur vanuit het 'geloof'... En zelfs heden ten dage worden er nog mensen vermoord of doodgezwegen omdat ze zich niet kunnen vinden in het geloof. Ik sprak ooit op mijn werk een man die als de dood was als zijn dorp erachter zou komen dat hij niets met het geloof op heeft. Hij veinsde daarom alles. Dat is toch niet de bedoeling? En tegenwoordig zie je alleen maar ellende op tv als gevolg van het geloof (en geld). Sinds de komst van Internet en vooral 'social media' gaan steeds meer mensen hun mening geven. En dus ook rondom religies waar mensen in onderdrukt worden. Geloven doe je voor jezelf, hoe en wat bepaalt een ander niet voor je. Zo wel, dan is het - zoals ik al eerder noemde - mijns inziens niets meer en niets minder dan een sektarisch gebeuren.
Ibbel schreef:Ik vind het fascinerend om te lezen, maar bij alles kan ik alleen maar denken: dat je dat gelóóft!
Verder niet banketstaaf of persoonlijk bedoeld, maar ik kan hier echt he-le-maal niets mee. Dat je echt vindt, nee 100% zeker wéét, dat wat jij vertelt de wil van God is. Hóe weet je dat? Uit een boek dat pak 'm beet 200 jaar na Jezus is geschreven?
Ik kan daar met mijn verstand echt niet bij.
En ook de willekeur waarmee dingen uit die bijbel worden gebruikt/uitgelegd of niet worden gebruikt. Niet te volgen.
Resistance schreef:Ibbel schreef:Ik vind het fascinerend om te lezen, maar bij alles kan ik alleen maar denken: dat je dat gelóóft!
Verder niet banketstaaf of persoonlijk bedoeld, maar ik kan hier echt he-le-maal niets mee. Dat je echt vindt, nee 100% zeker wéét, dat wat jij vertelt de wil van God is. Hóe weet je dat? Uit een boek dat pak 'm beet 200 jaar na Jezus is geschreven?
Ik kan daar met mijn verstand echt niet bij.
En ook de willekeur waarmee dingen uit die bijbel worden gebruikt/uitgelegd of niet worden gebruikt. Niet te volgen.
Dit dus. Ik snap oprecht niet hoe je nog steeds de wetenschap en de evolutietheorie (die inmiddels bewezen is dmv bacteriëel onderzoek) kan ontkennen. Ik ben ervan overtuigd dat er een heleboel is wat wij (nog) niet weten, maar ik vind de wetenschappelijke theorie van hoe de aarde is gemaakt toch een stuk reëler dan de theorie over een man in de lucht die in z'n vingers knipte en toen poef! Aarde.
Maar dat ben ik met m'n exacte hoofd.
Ibbel schreef:Maar wel in 7 dagen toch? Of 6 eigenlijk.
Resistance schreef:Ibbel schreef:Maar wel in 7 dagen toch? Of 6 eigenlijk.
Dit dus
Blue_Eyes schreef:Ibbel schreef:Maar wel in 7 dagen toch? Of 6 eigenlijk.
Dat hoeft niet eens per se zo gelezen te worden. In de Bijbel staat ook dat tijd voor God niet belangrijk is, dat tijd iets is dat voor God feitelijk niet bestaat, maar wat voor mij persoonlijk belangrijker is: de Bijbel is niet bedoeld als een wetenschappelijke uitleg van hoe en wat. Dat kun je aan bepaalde literaire kenmerken ook wel zien. De Bijbel is vooral bedoeld om zin te geven en uitleg van waarom.
Ibbel schreef:Dat schreef ik al eerder: de bijbel is een CAO cum etiquetteboek. Hoe behandel je je slaven en je betaalde werknemers, hoe bereid je je eten zo dat je niet dood gaat aan voedselvergiftiging.
Resistance schreef:Maar dat is dus een beetje waar ik moeite mee heb: de bijbel is bedoeld om zin te geven en uitleg. Men kon er niet tegen dat we bepaalde dingen niet kunnen verklaren en verzint daarom maar wat, wat vervolgens een geloof wordt.
Soms moet je gewoon accepteren dat je dingen niet weet, en niet steevast blijven volhouden dat iets de waarheid is, terwijl je geen idee hebt of het ook wel echt zo is. Ik snap dat niet.
senna21 schreef:Er staan twee scheppingsverhalen in de bijbel die niet eens hetzelfde vertellen.