De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:50

Emmaa_ schreef:
Absoluut, en ik heb ook wel eens achter een vrachtwagen gezeten terwijl het druk was links. Maar dan kan je altijd nog wat meer ruimte creëren, snelheid erin gooien en dan pas invoegen op links. Het is gewoon echt gevaarlijk om bij drukte ineens met 80 op de linkerbaan te gaan rijden, want je weet niet hoe snel degene links komt aanrijden en hoe goed die persoon aan het opletten is. Natuurlijk vind ik het niet erg om even wat gas eruit te halen, maar soms voegen mensen zo kort in dat ik echt hard moet remmen om er niet bovenop te belanden.

Bij druk verkeer weet je toch dat er iemand naar het linkse rijvak kan komen en dat je daar moet op anticiperen? Op een druk moment is ruimte creëren echt wel een illusie, zogauw er een gaatje is duikt daar wel iemand in. Af en toe gaat het niet allemaal volgens het boekje, maar als iedereen wat rekening houdt met elkaar lukt dat eigenlijk verwonderlijk goed. Het is ook logisch dat je je rijstijl aanpast aan de plaats en de drukte.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 06-11-17 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:52

Bij Sassenheim heb je ook als je richting Amsterdm gaat op de A44 een hele korte invoegstrook.
Je komt uit een bocht, korte invoegstrook en aan eind invoegstrook een brug en geen extra baan.

Als ik daar langs rijd probeer ik alvast een baan naar links te gaan.
Kunnen mensen invoegen.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:54

Die invoegstroken vanuit een scherpe bocht, heuvel op ken ik ook. Rijd er meerdere keren per week richting werk. Ik heb een 70pk twingo (best zware auto nog) en je mag daar 120 en ik voeg halverwege de invoegstrook (iets voor de helft) gewoon met 100 in. Met 50 de bocht door in zn drie, laatste kwart van de bocht planken naar de 90 in zn 3 en dan schakelen naar zn 4 en dan invoegen met 100. Kan prima.

Overigens is het geen probleem als mensen invoegen met 80 (70 wel, vrachtwagens gaan gewoon 80-90 km/u hoor ;) ) maar wat WEL een probleem is, is dat mensen met die 80 kilometer per uur hem vervolgens helemaal naar de linker rijstrook gooien waar mensen 130 rijden. Kijk, en DAT doen vrachtwagens nou net niet :Y)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:55

Ergernis nummer 1:

Als ik rechtsaf onze oprit op moet, moet ik een klein stukje naar de linkerhelft omdat de bocht anders te krap is. En echt ELKE fietser/scooter vind het doodnormaal om dan aan de rechterkant in te halen, terwijl ik keurig mijn richting naar rechts uit heb en keurig vaart minder.

Ik heb dan ook 1x een scooter vol op de zijkant van de motorkap gehad. Ik zag hem niet, en dacht dat hij de straat voor ons huis afgeslagen was, bleek hij net in de dode hoek te zitten.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:56

In Duitsland (en andere landen) moet je stoppen op het begin de invoegstrook als er geen ruimte / veilig moment is om in te voegen. Dan moet je dus vanuit stilstand snelheid maken en invoegen. Dan vind ik iemand die met 60 invoegt toch zo erg nog niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:02

Wij hebben hier dus deze situatie:

Afbeelding

Na de eerste bocht zit er nog precies zo'n bocht, die is zelfs nog krapper. En dan gelijk de autoweg op met een hele korte invoegstrook. Ja dan redt je 100 niet hoor. Zat net wat te googelen en las een rapport van de ANWB dat 'ie te kort is :')

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:00

Vind het wel opmerkelijk dat er allerlei situaties bij worden gehaald die dus hoogstwaarschijnlijk met een privésituatie te maken hebben. Ja, er zal vast een reden zijn dat je langzamer rijdt en niet overal kan het, maar dat betekent niet dat ze rekening met jouw situatie gaan houden. :+

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:18

No offence, maar ik rij zo'n oude Toyota Aygo en de keren dat ik met minder dan 90 km/u moet invoegen, zijn in 2 jaar op één hand te tellen. :')

Gewoon flink gas geven in zn 3, laat doorschakelen naar zn 4. Toeren maken!! Maar sommige mensen lijken dit echt niet te begrijpen..

Mijn grootste frustratie is dan ook de angstige of onzekere automobilist. Die kunnen soms (uit stress?) echt de gekste dingen uithalen. 80 rijden waar je 120 mag en dan vlák voor jouw auto achter die vrachtwagen vandaan komen.. Terwijl er vóór én achter jou kilometers ruimte was. :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:45

Maar... je hebt een autootje die niet snel optrekt. Wat is dan veiliger, koste wat het kost invoegen met 70/80 terwihl iedereen 100 rijd en je weet dat er mensen op de rem moeten, of gewoon wat langer doorrijden, desnoods op de vluchtstrook en invoegen wanneer je qua snelheid er netjes bij zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:48

Op de vluchtstrook rijden wordt beboet. Dat mag simpelweg gewoon niet omdat er altijd een voertuig kan staan met pech, of politie oid. Kost je 370 euro. :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:50

Jans schreef:
Op de vluchtstrook rijden wordt beboet. Dat mag simpelweg gewoon niet omdat er altijd een voertuig kan staan met pech, of politie oid. Kost je 370 euro. :=

Volgens mij mag het wel als je niet kon invoegen. Altijd veiliger dan op de invoegstrook stilstaan of met 60 invoegen.

Ik heb al eens stilgestaan op de invoegstrook... net op t moment dat ik wil invoegen een enorme vrachtwagen met daar kort achter een vrachtwagen met oplegger. Korte invoegstrook en geen vluchtstrook. Doodeng.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:03

bruintje123 schreef:
Nee geen andere auto als alternatief. Ik bedoelde een andere weg :D
Ik kan mijn navigatie instellen met vermijd snelwegen.
Zou ik weten dat mijn auto moeite heeft als er 4 mensen inzitten zou ik dat dus wel gebruiken.

Dat is ook niet altijd een reële optie. Ik heb een vriendin aan de overkant van de rivier hier wonen, minuutje of tien rijden over de A27. De dichtstbijzijnde route zonder via de snelweg te gaan is via een veerpont, en dan ben je een dik uur onderweg. Wil je dat niet, dan moet je over de brug bij Echteld, kost je ruim anderhalf uur. Het is heel lastig om hier met je auto over de rivieren te komen zonder de snelweg te pakken.

Als ik trouwens denk aan levensgevaarlijke invoegstroken, schiet Oosterhoud-Zuid me te binnen. Daar gebeuren echt levensgevaarlijke dingen. Invoegvlak zelf is net 50 meter (ter vergelijking: bij een klaverblad heb je 150-200 meter) en je moet ook nog een stuk omhoog. Auto's zien je dus pas heel laat en je kan zelf ook pas heel laat zien wat er op de snelweg rijdt.

https://www.google.nl/maps/@51.6268219, ... 312!8i6656

Marjoow schreef:
Jans schreef:

Volgens mij mag het wel als je niet kon invoegen. Altijd veiliger dan op de invoegstrook stilstaan of met 60 invoegen.

Nee hoor, als de politie het ziet loop je het risico op de bon geslingerd te worden. Je mag alleen in noodsituaties gebruik maken van de vluchtstrook, en daar worden zaken als ' extra snelheid maken voor invoegen' en ook files (denk aan file vlak voor een afslag waarbij het uitvoegende verkeer op de vluchtstrook gaat staan om de hoofdbanen niet te blokkeren) niet bij. Ik doe het heel soms ook wel eens als er geen plek is om fatsoenlijk in te voegen (lees: vrachtwagens die vol op de rem zouden moeten e.d.), maar het mag in principe niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:34

Jans schreef:
In Duitsland (en andere landen) moet je stoppen op het begin de invoegstrook als er geen ruimte / veilig moment is om in te voegen. Dan moet je dus vanuit stilstand snelheid maken en invoegen. Dan vind ik iemand die met 60 invoegt toch zo erg nog niet.

Dit heb ik ook zo geleerd in NL hoor (20 jaar geleden), is dat nu niet meer?
Ik heb het eigenlijk nog nooit hoeven doen.

Ik ben enorm verbaast hoeveel mensen zich ergeren over een paar seconden of minuten vertraging op een dag.
Zing gewoon een liedje en denk aan iets leuks, scheelt je een hoop rimpels.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:41

Liesje1611 schreef:
No offence, maar ik rij zo'n oude Toyota Aygo en de keren dat ik met minder dan 90 km/u moet invoegen, zijn in 2 jaar op één hand te tellen. :')

Gewoon flink gas geven in zn 3, laat doorschakelen naar zn 4. Toeren maken!! Maar sommige mensen lijken dit echt niet te begrijpen..

Mijn grootste frustratie is dan ook de angstige of onzekere automobilist. Die kunnen soms (uit stress?) echt de gekste dingen uithalen. 80 rijden waar je 120 mag en dan vlák voor jouw auto achter die vrachtwagen vandaan komen.. Terwijl er vóór én achter jou kilometers ruimte was. :n

Volledig mee eens! Ik reed een Micra die zo snel kon optrekken dat ik vaak de chicque dure bakken het nakijken gaf. Nu ook een Aygootje. Heel erg wennen in het begin, ik had het gevoel dat ik achteraan moest gaan meeduwen :'). Maar nu ik hem doorheb voeg ik met gemak met 100 of meer in.
Wat ik met deze auto niet zou riskeren is bvb oprit naar Brussel bij de R6 Mechelen. Daar voeg je op de linkerbaan in en moet je écht minimum 120 halen of je geraakt er niet op.

Die angsthazen horen niet op de baan wat mij betreft. 4/5 bft wind of een druppel regen en sommigen rijden haast stapvoets... Als je zo bang bent voor een zuchtje wind of een drupje water, wacht dan tot het beter weer is. Levensgevaarlijk soms.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:41

Sizzle schreef:
Jans schreef:

Dit heb ik ook zo geleerd in NL hoor (20 jaar geleden), is dat nu niet meer?
Ik heb het eigenlijk nog nooit hoeven doen.

Ik ben enorm verbaast hoeveel mensen zich ergeren over een paar seconden of minuten vertraging op een dag.
Zing gewoon een liedje en denk aan iets leuks, scheelt je een hoop rimpels.

Ja zo staat het ook in het theorieboek geloof ik!

purny

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:51

Ik heb geleerd om snelheid te maken op de invoegstrook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:25

Het gaat mij niet om seconden of minuten vertraging, het gaat mij om mensen die hun auto ergens voor gooien terwijl dat gevaarlijke situaties oplevert. Ik vind het geen probleem om even af te remmen of iemand ruimte te geven om in te voegen of in te halen, maar op een stuk waar ik 130 rij ineens je auto ervoor gooien met 80 is gewoon gevaarlijk.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:29

Gisteren: mensen op de snelweg (120) die remmen voor regen. En dan niet een beetje, nee echt 10 seconden flink doorremmen tot ze 90 reden. Het asfalt was prima, geen aquaplaning, geen bochten, en zo hard regende het niet eens.. :n

Bloedirritant en ook nog eens gevaarlijk. Als je niet durft te rijden in de regen, check dan voor je weggaat het weerbericht..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:58

Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:35

xLes schreef:
Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?

Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto. :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:07

Liesje1611 schreef:
xLes schreef:

Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto. :n

Herkenbaar. Zo ontstaan files...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:02

Janneke2 schreef:
Belachelijk....

"Je mag er 50" moge waar zijn - er kunnen 100 redenen zijn om langzamer te rijden. Inclusief rommel op de weg of... spelende kinderen.

Als het mist of glad is hoor je bij 50 gewoon op de bon te gaan als het niet verantwoord is.

Als dat allemaal niet van toepassing is dan is 30 of 20 rijden of zonder reden remmen gewoon gevaarlijk rijgedrag. Even gevaarlijk als te hard rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:22

Ayasha schreef:
Janneke2 schreef:
Belachelijk....

"Je mag er 50" moge waar zijn - er kunnen 100 redenen zijn om langzamer te rijden. Inclusief rommel op de weg of... spelende kinderen.

Als het mist of glad is hoor je bij 50 gewoon op de bon te gaan als het niet verantwoord is.

Als dat allemaal niet van toepassing is dan is 30 of 20 rijden of zonder reden remmen gewoon gevaarlijk rijgedrag. Even gevaarlijk als te hard rijden.

Ik vind mist of gladheid ook gevaarlijk als je dan veel te langzaam rijd... Hier is het eigenlijk nooit zo slecht op de wegen namelijk, en als je dan van die angsthazen hebt die met een beetje mist niet meer durven te rijden, en jij komt daar wel met 40/50 aan dan moet je op de rem... Dat is nog gevaarlijker ;)

En kinderen horen niet langs een 50-weg te spelen vind ik.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:21

Marjoow schreef:
Ayasha schreef:

Ik vind mist of gladheid ook gevaarlijk als je dan veel te langzaam rijd... Hier is het eigenlijk nooit zo slecht op de wegen namelijk, en als je dan van die angsthazen hebt die met een beetje mist niet meer durven te rijden, en jij komt daar wel met 40/50 aan dan moet je op de rem... Dat is nog gevaarlijker ;)

En kinderen horen niet langs een 50-weg te spelen vind ik.

Nou er zijn echt wel weersomstandigheden waar het bloedje link is om gewoon 120 te rijden, of zelfs 50 binnen de bebouwde kom. Zo slecht op de wegen kan het wel degelijk zijn. Zo heb ik wel eens mist gehad die zo dicht was dat je nog geen 20 meter voor je zag. Dan is het gewoon snelheid terug naar 60, je richten op de achterlichten van je voorganger en op hoop van zegen langzaam door akkeren.

Zelfde trouwens met extreem heftige regen. Regen die je ruitenwissers gewoon écht niet aankonden. Je ziet gewoon geen steek, plus de kans op aquaplaning is dan zeer reeel. Dan is het hetzelfde verhaal. Terug naar 60-70, richten op de lampen van je voorganger en voorzichtig verder. Ik kan dan mensen die met 120 langs sjezen in hun dikke SUV of BMW echt helemaal verrot schelden. Bloed link is het. Als het zo extreem is heb je je snelheid aan te passen.

Mag duidelijk zijn dat ik het niet heb over een gewone regenbui of mistbankje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:28

xLes schreef:

Er rijden steeds meer automaten rond en die kun je nauwelijks op de motor laten afremmen.
Dus dan zul je het rempedaal wel móeten indrukken als je toch wat minder hard wil/moet rijden omdat het voor je langzamer gaat.
En op de motor is het mij juist afgeleerd om niet de rem in te knijpen, omdat verkeer achter je d en snelheid van een motorfiets niet goed in kan schatten en dus ook niet goed ziet of je afremt op de motor.

Er zijn dus meerdere redenen om toch de remlichten aan te laten gaan, daar waar je ook op de motor zou kunnen remmen.