Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:14

Keet schreef:
Welke heb je gekocht?
En dan snap ik dat het budget wat oppig is.

Ik vind de lakens van Witlof for kids geweldig. Alleen die prijs.
Gaan we dus zelf maken :D

zo heb ik dus voor ons logeer kind hoeslakens gemaakt van stof met bakstenen ,gras hooi en stijgerhout.
en de dekbed hoezen met trekkerstof ,robot stof,paardenstof en auto stof.
het is echt kei leuk geworden, dat is het gave het is apart en kost in verhouding veel minder.
Ik heb er zelfs al setjes op bestelling verkocht.

maar die vraag over kwalijk nemen dat je gevacineerd bent, ik heb daar geen last van. Als je om je heen ziet dat ik dus dezelfde ziektes ook had en geen gevolgen en klasgenootjes er dus serieus wat aan overgehouden hebben. ben ik ze dankbaar....het is niet tof dat je ene been 20 cm korter is dan het andere van polio.( en het niet had gebeurd met slechts 1 prik)!
Mijn tegenvraag hoe zou jij het vinden als dat jou kind overkwam? Zou je het kunnen verdragen als dat door jouw schuld jou door kind verweten wordt? Welk antwoord ga jij ze dan geven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:33

Je weet sowieso niet of een prik het had voorkomen. Wie weet had kind dan vaccinatieschade èn een korter been gehad...prik geeft geen enkele garantie op milder verloop van ziektes helaas.

Net zoals prikgrage mensen twijfelen over vaccinatieschade of dat niet door iets anders komt, kan je ook twijfelen of "dingen die door een prik voorkomen hadden kunnen worden" inderdaad niet zouden zijn gebeurd :(:)

En sowieso bvb. een 17-jarige die overlijd door mazelen, als dezelfde jongen geleefd had in de tijd vòòr er een vaccinatie tegen de mazelen was, dan had hij wellicht ook nog geleefd. Omdat hij de mazelen dan al jaren eerder had gekregen of omdat mensen toen nog goed bekend waren met de ziekte en het beter behandelden. Je weet het gewoon niet hoe het anders zou zijn gegaan.....

En ik denk dat elk kind op volwassen leeftijd wel dingen kan noemen waarvan hij liever had gewild dat ouders het anders hadden gedaan.

Kind met vaccinatieschade (dat het na kan vertellen) zal balen dat zijn ouders niet beter wisten, maar met een beetje geluk ook denken ze deden dit omdat ze dachten dat dit het beste voor me was.

Kind dat schade overhoudt aan een ziekte (en het na kan vertellen) waar vaccinaties tegen bestaan zal waarschijnlijk hetzelfde denken :)

Een kind met brandwonden door een pot hete thee / schade door van de trap gevallen te zijn of een verkeerd afgelopen fietstochtje of wat dan ook zal ook balen dat zijn ouders niet beter opgelet hebben.

Maar dat is het leven, een ieder maakt keuzes met de beste bedoelingen en de tijd zal het leren hoe men over pak hem beet 30 jaar tegen de huidige vorm van vaccineren aan kijkt en of de bezwaren en ervaringsverhalen dan serieuzer genomen worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:02

pmarena schreef:
Je weet sowieso niet of een prik het had voorkomen. Wie weet had kind dan vaccinatieschade èn een korter been gehad...prik geeft geen enkele garantie op milder verloop van ziektes helaas.

En ik denk dat elk kind op volwassen leeftijd wel dingen kan noemen waarvan hij liever had gewild dat ouders het anders hadden gedaan.

Kind met vaccinatieschade (dat het na kan vertellen) zal balen dat zijn ouders niet beter wisten, maar met een beetje geluk ook denken ze deden dit omdat ze dachten dat dit het beste voor me was.

Kind dat schade overhoudt aan een ziekte (en het na kan vertellen) waar vaccinaties tegen bestaan zal waarschijnlijk hetzelfde denken :)
.

net wat ik dacht.... alleen maar verhalen en niet daar overnagedacht, dat is toch wel een groot punt.
de voorbeelden die ik dus zag namen het hun ouders erg kwalijk en de ouders daar knaagde dat ook aan....ze namen het zichzelf kwalijk.
Het gekke is dat de ongente kinderen zelf naar de artsen zijn gegaan met hun verzoek tot enten....dat zegt toch genoeg.

pmarena

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:52

Maar dat is toch ook prima dat een "kind" dat zelf beslist :j

Nogmaals, het is net zo klöte voor de kinderen die ziek worden en die denken dat dat met een prik voorkomen had kunnen worden, als dat het is voor de kinderen die na het prikken ziek worden.

Je zal je altijd afvragen: wat als. Maar dat heb je ongeacht je keuze :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:02

Dat klop , ik heb juist daar door er wel voor gekozen.Ik zou niet weten hoe ik het zou doen als het hun wel trof en het niet nodig was geweest. Tot dusver hebben onze kinderen en niemand die ik ken ook maar iets over gehouden aan het enten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:39

Ik om dezelfde reden juist niet :)

Ik zou me nog veel meer schuldig voelen als die kleine beschadigd raakt doordat ik zo'n spuit met die inhoud er in laat zetten terwijl ik wéét hoeveel ouders er alles voor over hebben om de tijd terug te draaien.

Nu direct een klein ventje in gevaar brengen doordat ik zo graag wil prikken, versus dat hij misschien ooit ziek wordt van iets waar hij mee in aanraking komt... dat laatste spreekt me veel meer aan want "zo is het leven" zoals er eerder al in andere context gezegd wordt. Ik laat liever "het leven" bepalen dat hij wellicht nooit gevaar loopt dan dat ik hem zelf direct in gevaar ga brengen :(:)

Dan is het een gevalletje pech en niet een gevalletje je eigen ouders waren erbij en hebben je gedwongen een mix van ziekteverwekkers en andere rommel gegeven.

En ik zou dus minder snel het gevoel hebben van had ik maar geprikt als hij wel ziek wordt, omdat het vaak zat voor komt dat geprikte mensen ook nog de ziektes krijgen. Dus dan heb je er niks mee gewonnen maar wellicht wel een stuk lange termijn gezondheid verloren -O-

Dat experiment vind ik het gewoon niet waard. Er zijn gewoonweg geen bewijzen dat mensen die al die cocktails krijgen gezond heel oud kunnen worden. Want zo lang zijn die prikken er nog lang niet.

Wèl zijn er genoeg krasse ouwe knarren die zonder al die prikken en in veel "gevaarlijker" tijden gezond oud geworden zijn +:)+ Daarvan weet ik dus zeker dat het zonder prikken allemaal goed moet kunnen komen +:)+

Maar garanties heb je nooit. Die ziektes waar tegen je kan prikken zijn maar een enormtaartpuntje van alle ellende die je kind kan overkomen. Ik denk dat zorgen dat je lijf sterk is, een betere strategie is dan op zo'n heel beperkt stukje inzetten met het risico dat de algehele weerstand minder wordt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:44

Zullen we de vaccinatie discussie in een ander topic bespreken? De argumenten herhalen zich en lijkt mij zonde van dit topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:47

Ik vind laten rusten heel erg prima, maar als er een vraag over gesteld wordt dan kan ik er ook wel voor kiezen om hem te beantwoorden :)

Maar heb jij een ander onderwerp dan waarmee je het topic meteen wat van dit onderwerp weg kan sturen? ;)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:11

Nou dat niet zozeer haha maar misschien wel wat leuks om te vertellen en waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik heb gisteren met mn man een consult gedaan voor dragen. We droegen hem al voorop maar begon nu toch wat groot te worden. Nu geleerd om hem achterop te knopen bij mn man en zelf wat tips voor de aankomende newborn. Ook de ringsling geprobeerd en leek me erg fijn! Hebben jullie daar ervaring mee? Het leek me vooral in huis erg prettig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:34

Niet met een sling, wel overwogen maar leek me erg zwaar worden zo het hele gewicht op 1 schouder. Maar ziet er wel super lief uit vaak :+: Met een ukje zal het vast nog wel meevallen maar die eenzijdige belasting trok mij echt niet.

Ik vond de Amazonas Carry Me wel fijn, dat zijn zeg maar 2 ringen die je om je schouders doet en dan kan je kleine daar heel makkelijk in en uit halen. Maar dat moet maar net lekker zitten bij je eigen bouw en het formaat van je kindje :)

Lukt het op de rug knopen jou? Ik kreeg het maar niet goed voor elkaar met een doek of MeiTai :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:40

Vond een ringsling maar een onding :)
Doeken en drager zonveel gebruikt :)
Gup vond het naar mijn rug draaien niet leuk en ging zich strekken dus rugdragen was geen succes :)

Ben nu aan het rondkijken voor een mooie meisjes doek :+:

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:48

Ik draag mijn kleintje nu in een mai tai maar hij is te klein om lekker rond te kijken en dat vind hij stom.

Ik vouw de doek wel al dubbel maar alsnog is hij te klein.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:42

Meelezer meld zich.

Ringsling hebben wij na de geboorte vaak gebruikt om ons zoontje rustig te krijgen. De ringsling lag hier ik huis klaar en was heel snel aan en zoontje zat er snel in. Onze zoon was na te geboorte soms moeilijk te troosten. En werd heel rustig als we rondwandelden met de draagdoek. Een gewone draagdoek was voor mijn man wat ingewikkeld en duurde ook iets langer om hem aan te doen. Een drager hadden we niet. Na de eerste paar maanden hebben we de ringsling niet echt meer gebruikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:43

Ik heb deze week ook een rugconsult gehad en ook thuis nu twee keer de ruck geprobeerd. Het is nog even een uitdaging om hem hoog genoeg te krijgen, maar ukkie vind het gelukkig leuk. Zo kan hij een stuk beter meekijken met alles, onze nieuwsgierige aag. Op de buik wurmde hij steeds een arm er uit om dan half om te draaien, zodat hij toch mee kon kijken :=

Ik heb een RS om bijvoorbeeld boodschappen te doen. En idd, zodat je hem ook even snel kunt knopen in huis en dan toch nog één arm een beetje vrij hebt. Ik vind het best handig, maar ik heb niet helemaal de juiste gekozen om mee te beginnen denk ik. Ik ben voor een nieuwe yaro met wol en bourette zijde gegaan, omdat ik een ukkie van 8 kg heb en er nog wel even mee wilde kunnen dragen. Het is echter wel heel veel stof om lekker door de ringen te halen en ik krijg m dus niet goed afgesteld. Dus ik zou de volgende keer eerder voor een katoenen of evt linnenblend gaan, om mee te beginnen!

Er zijn zoveel mooie meisjesdoeken Keet <3 Heb je een voorkeur voor een bepaald merk of bepaalde blend?

Ik heb voor deze vakantie een tula FTG gehuurd, omdat hij nog net te klein is voor de tuka standaard. Zo leuk dat mijn man het nu toch ook wel handig vind! Ik vind hem zelf niet zo lekker zitten, ik draag echt liever met doeken, maar voor hem is het ideaal! Ukkie vind het bij mij ook een stuk minder fijn in de tula, bij papa is het fijner. Mama is voor de doeken, grappig hoe dat zo al werkt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:52

PinkNova of Woven Wings ben ik naar aan het kijken. Heb nog even :D

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:58

Vond het wel leuk om hier te lezen over natuurlijk ouderschap, maar vind het nu een topic worden over wel of niet vaccineren. Kan daar dan niet een eigen topic voor worden aangemaakt om daarover te discussiëren?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:01

Dat is al meerdere keren gevraagd ;)
Als iedereen er niet meer op in gaat, gaat het vanzelf over ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:25

Ik heb alle kinderen gedragen in draagdoeken. Op mijn buik, heup en rug. Mijn man gebruikt de dragers zodra de kindjes op de rug mogen, maar ik vind een doek makkelijker.
Als een kindje blijft strekken met het knopen op de rug staan ouders vaak te ver gebogen of de rug niet recht genoeg.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:31

Heb 4 consulten gehad van zeer ervaren consulenten en hij bleef het doen, ook bij hun. Hij vond het gewoon doodeng om naar de rug gedraaid te worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:34

Is er ern verschil in op welk gedeelte het meeste druk komt bij een doek en draagzak?

Ik kon door mijn bekkeninstabiliteit niet dragen, had een draagzak van ergobaby. Geeft een doek op andere punten druk of is dat hetzelfde? Want dat was het probleem dat die band op mijn heup te veel druk gaf.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:38

Een doek kun je eenvoudiger hoger of lager knopen en er zijn zoveel mogelijkheden qua knopen waardoor er veel meer mogelijk is dan met een ergo. Ook qua druk verdelen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:41

Ik heb bij de middelste en bij de jongste een paar keer geprobeerd te dragen. Maar ik vond het niets. Sowieso had ik nog erg veel last van bekken instabiliteit, vlak na de bevalling. En ik vond het veel te warm. Dus ik heb het niet doorgezet.
Ik had trouwens een ergonomische drager, een bondolino (dacht ik).
De jongens zaten er wel heerlijk in.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:44

Er zou eigenlijk een combi moeten bestaan van de 2, want ben niet van de handigste en geduldigste voor die knopen. Maar langs de andere kant us het wel handig, zeker als er nog een peuter rondloopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:51

Als je het vaker hebt gedaan wordt het steeds makkelijker en heb je het zo geknoopt :j

Ik heb alleen in het begin de draagdoek veel gebruikt. Hij was zo klein en wilde niet in de wagen. Überhaupt nergens neergelegd worden in z'n eentje, alleen bij mij liggen. Dus toen in de draagdoek bijna hele dagen :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:58

Met rugklachten zou ik, denk ik, liever knopen dan 'klikken'. Maar als je een heup-/buikband niet prettig vind, kun je eens kijken naar een onbuhimo, die heeft geen buikband. Wel kun je die volgens mij enkel op de rug gebruiken, dus dan moet je kindje wel al zelf tot zit kunnen komen. Met een newborn heb je daar dus niet zo gek veel aan.

Maar, heb je dan je draagzak ook niet te laag gehad? Want zeker bij jonge baby's moet je de band eigenlijk meer zien als tailleband en wordt hij vaak net onder je borsten gedragen, dan heb je dus geen druk op je heupen.
Ik weet niet waar je woont, maar draagwinkels en -consulenten hebben vaak de mogelijkheid om je een hele hoop verschillende dragers te laten passen, zodat je bijna altijd wel bij iets uit moet kunnen komen wat bij je past!

Je zou evt ook nog kunnen kijken naar een rekbare draagdoek, die kun je voorknopen, dus hoef je niet zoveel geduld voor te hebben (al heb ik mijn uk omgeknoopt in een paar minuutjes). Maar die zijn wat minder prettig als ze zwaarder worden.

Zonde Keet! B vind het gelukkig wel grappig om naar de rug te gaan, als ik daarna maar opschiet anders gaat hij ook strekken.
Ik ben ook superblij met mijn PinkNova <3 Ik vind die nieuwe, Rockabye July zo gaaf van kleur! Al heb je volgens mij ook giga veel tinten roze in de polaris.
Woven Wings wil ik ook nog graag een keertje (vooral de Banquo vind ik heel gaaf), maar daar heb ik nu nog heel even geen budget voor (over). In de 5 maanden dat ik moeder ben heb ik al 5 doeken en een drager aangeschaft O:)