Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:06

Inderdaad, en liever wit dan bruin maar 20 jaar later huidkanker...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:10

Sowieso niet lekker toch, daarbij heb ik de indruk dat zonnebrand niet echt een blijvend kleurtje oplevert. Itt beschermd zonnen... Maar ik vraag me af of dat een juiste conclusie is. :+

Wat ik me ook afvraag, nu het toch over bruin worden hebben. Men zegt dat je tussen 11 en 15 uit de zon moet blijven, ik heb zelf echter het idee dat de zon tussen 16 en 17 veel sterker is?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:15

Janine1990 schreef:
Sowieso niet lekker toch, daarbij heb ik de indruk dat zonnebrand niet echt een blijvend kleurtje oplevert. Itt beschermd zonnen... Maar ik vraag me af of dat een juiste conclusie is. :+

Wat ik me ook afvraag, nu het toch over bruin worden hebben. Men zegt dat je tussen 11 en 15 uit de zon moet blijven, ik heb zelf echter het idee dat de zon tussen 16 en 17 veel sterker is?

Dat heeft volgens mij te maken met de stand van de zon.
Door bepaalde inval van het licht is er meer of minder UV in het licht dat tot bij je huid kan.
Daarom dat de hemel mooi kleurt in de avond, omdat de hoek van de zon zo is dat het een chemische reactie geeft met onze atmosfeer, terwijl die chemische reactie doorheen de dag blauw geeft.

Snap je me nog? :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:20

Citaat:
Hoogte van de zon: hoe hoger de zon staat, hoe sterker de zonkracht. Als de zon recht boven je staat, zijn de UV-stralen het kortst en de zonkracht dus het sterkst. In Nederland is tussen 12.00 en 15.00 de zon het krachtigst.

Overigens lig ik ook pas na 15.00 in de zon en ik ben me toch een potje bruin geworden in 3 dagen! Factor 30 op mijn lichaam en 50 op mijn smoeltje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:24

Eske_B schreef:
_Marell schreef:
In welke taal denken mensen die doof geboren worden?

Waarschijnlijk in beelden. Zo denk je sws voordat je leert praten. De meeste mensen switchen daarna naar woorddenken.

Ik ben nooit geswitchd.
Ik denk in abstracte beelden en zoek er daarna woorden bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:36

eilleen333 schreef:
Emmaa_ schreef:
Factor 6 is voor mij écht te weinig, dan kan ik net zo goed olijfolie op m'n huid smeren en in de zon gaan liggen :)) Ik verbrand snel maar heb vooral op m'n armen en benen een super droge huid, daar is de zonnebrand die ik net noemde perfect voor. Als ik al wat bruiner ben gebruik ik deze, dat is een super makkelijke spray met bronzer maar wel gewoon factor 30.
https://www.ocado.com/webshop/product/H ... gIuw&dnr=y

Met van dat soort olieen ben ik na een half uurtje krokant gebakken :')

Ik normaal ook, maar zo lang het factor 30 is en ik het regelmatig bijhoud (daardoor wel handig dat het een soort airbrush is) gaat het met deze prima.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:24

Hoe kan het dat mensen in dit weer aan de ramadan doen, en dus de hele dag niet mogen drinken? In zulk weer als vandaag is dat toch gewoon hartstikke gevaarlijk?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:30

Ik had het hier met mijn vriend over, hij komt uit Pakistan - een erg streng moslimland. Hij is zelf geen moslim dus hier kunnen we vrij luchtig over praten. Hij snapt het ook niet, in Pakistan is het 's zomers nl rustig een aantal maanden lang 40+ dus dit NLs weer is er haast in het niet bij. Wij kwamen zelf niet verder dan "mensen doen gekke dingen voor hun geloof en zijn in staat hun eigen veiligheid/gezondheid op een lagere plaats te zetten hiervoor."

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:30

Free2 schreef:
Hoe kan het dat mensen in dit weer aan de ramadan doen, en dus de hele dag niet mogen drinken? In zulk weer als vandaag is dat toch gewoon hartstikke gevaarlijk?

die doen met dit weer ook helemaal niks je ziet ze ook vrijwel niet buiten. En als het echt gevaarlijk word voor ze mogen ze wel gewoon eten en drinken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:09

Free2 schreef:

Ik werk in Dubai als duikinstructeur dus je kan je voorstellen hoe mijn Islamitische collega's het hebben. Zelf zeggen ze dat niet roken het allerzwaarst is en het is voor hun echt een eer om mee te doen. Dat maakt het makkelijker dan wanneer je er geen zin in hebt en er tegenaan hikt lijkt me

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:52

Waarom wordt de Oude IJsselbrug in Zutphen nat gemaakt met warm weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:53

_Karlijn schreef:
Waarom wordt de Oude IJsselbrug in Zutphen nat gemaakt met warm weer?

Anders kan hij niet meer dicht door de warmte

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:57

Piekosjj schreef:
Ik had het hier met mijn vriend over, hij komt uit Pakistan - een erg streng moslimland. Hij is zelf geen moslim dus hier kunnen we vrij luchtig over praten. Hij snapt het ook niet, in Pakistan is het 's zomers nl rustig een aantal maanden lang 40+ dus dit NLs weer is er haast in het niet bij. Wij kwamen zelf niet verder dan "mensen doen gekke dingen voor hun geloof en zijn in staat hun eigen veiligheid/gezondheid op een lagere plaats te zetten hiervoor."

Valt Pakistan onder de landen waar je tijdens de Ramadan op straat niet mag eten...?
Zo ja, dan woon je in een land dat ""Roomser dan de paus is"".

En natuurlijk doen mensen overal ter wereld gekke dingen. Van bungeejumpen tot de Badminton cross tot noem maar op - maar met geloof heeft dat niets te maken.

Zodra je welzijn in gevaar komt, moet je verplicht stoppen met vasten met Ramadan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:07

Hoe en wat de mensen daar doen tijdens de ramadan weet ik niet Janneke. Wat je met dat onderste bedoelt snap ik ook niet zo goed. Overigens woon ik er zelf ook niet. Vriend woont al een aantal jaar in Zweden en ik nog in NL dus ik heb dit zelf niet van dichtbij meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:28

Als er gevast wordt, wordt er gewoon niet veel gedaan. Het grootste deel van m'n familie woont in Tunesië en daar is het echt heel warm. Ook wordt er siësta gehouden dus op het heetst van de dag slaapt iedereen. Na de siësta wordt er eigenlijk gekookt voor het avondeten en dan is het nog enkele uurtjes wachten totdat er gegeten mag worden. Dat kunnen ze goed uithouden. Mocht het écht nodig zijn dan kan er gedronken worden maar dan is de dag wel verloren. Je hoeft niet meer te vasten want de hele dag telt niet als een dag die je gevast hebt omdat je dus gedronken hebt. Maar als het echt niet bevorderlijk is voor de gezondheid hoef je niet te vasten. Met weer als dit is het wel te doen (ik spreek uit ervaring).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:36

Ik heb een flink aantal moslim leerlingen bij mij op school die meedoen met de Ramadan. Dit is op hun leeftijd nog niet verplicht maar zij kiezen er zelf voor om mee te vasten. Ik weet nog wel dat er vorig jaar ook flink hete dagen in de vastenperiode zaten en mijn leerlingen mochten toen wel hun mond spoelen met water, zolang ze het niet doorslikten.
Ook zijn we tijdens de Ramadan op schoolreis geweest, veel leerlingen hebben toen als 't ware voor die dag een vrijbrief van hun ouders gekregen om het vasten te staken. Deze dag moesten zijn later echter wel weer inhalen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:58

Wat dacht je van diabetici of andere medicatiegebruikers die ook daarmee vasten... super gevaarlijk. Heb in de apotheek gewerkt en je kreeg sommigen echt niet overtuigd dat hun medicatiegebruik van levensbelang is, ook tijdens het vasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:48

Tja ook dan is de keuze aan hen toch? Ondanks het feit dat ze niet mógen meedoen officieel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 03:46

Macs schreef:
Wat dacht je van diabetici of andere medicatiegebruikers die ook daarmee vasten... super gevaarlijk. Heb in de apotheek gewerkt en je kreeg sommigen echt niet overtuigd dat hun medicatiegebruik van levensbelang is, ook tijdens het vasten.

Heb niet het idee dat, dat vaak voorkomt En ze dus vaak ook niet meedoen. Heb een meisje in de klas die daar zelfs erg van baalt maar mee doen is dan echt geen optie. Heb redelijk wat islamitisch kinderen in de klas. En altijd zijn ze hier duidelijk in,ziek en je mag niet mee doen. Soms wel dat ze dingen inhalen, later in het jaar als ze het iets kleins is etc.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:13

Voor zover ik weet ligt in de Koran vast dat je niet mee hoeft te doen met vasten als je gezondheidsproblemen hebt.
Ook kinderen en ouderen hoeven bijvoorbeeld niet mee te doen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:37

Klopt, staat idd in de Koran. Maar sommige willen 100% meedoen en zetten hun gezondheid toch aan de kant. Het komt zeker vaak voor, heb er toen tijdens mijn opleiding een heel project over gehad. Op nu.nl stond ook een artikel over veel ziekenhuisopnames tijdens ramadan omdat er slecht met medicatie wordt omgegaan. Het gaat dan vooral om oudere mensen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:15

Gister tussen 5-7 is ons hooiland gemaaid en vannacht is er een flinke plens regen op gekomen. Nu lees ik online dat je voedingswaarde dan enorm achteruit gaat en de kans op stoffig/schimmelig hooi veel groter is. Iemand die hier meer van weet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:26

Nu het hooi nog zo vers is zal het wel mee vallen dat de voedingswaarde achteruit gaat. Is het al echt aan het drogen dan is dat wel zo, dan is het hooi al knapperig. Dan wil je er geen water op.

Stoffig schimmelig is zorg dat het nu goed droogt de komende week. Maar dat is altijd belangrijk natuurlijk.

Ik vraag me alleen echt af waarom je gisteren hebt gemaaid, na een week prachtig weer.
En omdat ze voor vandaag, morgen en dinsdag toch regen hebben voorspeld.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:33

Wat is voor een paard vervelender, in de krul lopen of sterrenkijken?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:35

Yentaah schreef:
Wat is voor een paard vervelender, in de krul lopen of sterrenkijken?

Ik denk dat dit eenzelfde vraag is als: 'Wat breek je liever, je arm of je been?'
Kortom, het één is niet minder vervelend dan het ander. Alleen de plek van het ongemak zit ergens anders.