Briketten van paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:37

Letsdunit schreef:
Heb het ook gedaan maar vind het geen succes. Ze branden slecht, roken ook behoorlijk. Heb briketten van 2 jaar oud liggen maar doen het ook slecht.

Wij hebben vrijwel dezelfde ervaring; branden deden ze wel aardig maar waren zo weg, veel as, veel rook. Wat wij nog over hadden is retour mesthoop gegaan.
Jammer. Als "nood" oplossing kan het best werken ( het geeft even warmte) maar als vervanging van hout, nee.
Misschien dat onder hele droge druk geperste pellets/ briketten zouden werken maar dan heb je een peperdure machine nodig en dan loont het, voorlopig, niet.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:26

Ik begreep ook van de verkopers van de pelletpers dat je de mest er beetje voor beetje in moet doen. Je kunt dus niet weglopen erbij en als zo'n machine 100 kilo mest verwerkt per uur en je uitgaat van 1 m3 mest per week voor 2 paarden dan zit je zo rond de 800 kilo mest gok ik? Dus 8 uur ernaast staan om pellets ervan te maken? Wat ik er super aan vind is dat je 25% van de hoeveelheid ongeveer overhoudt en je dus geen mest hoeft af te voeren maar ik heb geen tijd om 8 uur per week naast zo'n apparaat te staan.

Dus moet je een constructie bedenken die het er langzaam in giet.

Ik vroeg me ook af of je de pellets, gemaakt van verse, 3 dagen gedroogde, paardenmest, kunt gebruiken om je land te bemesten? Ze zijn niet gecomposteerd, niet gebokashied maar het is eigenlijk verse mest die je gebruikt. Moet dat dan eerst nog staan? Of is het verhittingsproces voldoende?

K_nolan

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:03

Ik heb nu wat verschillende mixen briketten staan, we gaan het samen met hout gebruiken. Briketten vooral als het hout voor de avond bijna op is om het nog even wat bij te warmen voor alles uit gaat.

Heb ze er vooralsnog niet gebruikt, temperatuur is nog te hoog in huis nu.

Heb mixen staan van 24 uur weken verse Meat, maar ook van mest wat al een aantal maandag lag langer en korter geweekt. De structuur van de Briketten is bij elk anders dus ben benieuwd wat het doet qua verbranding...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:04

K_nolan schreef:
Ik heb nu wat verschillende mixen briketten staan, we gaan het samen met hout gebruiken. Briketten vooral als het hout voor de avond bijna op is om het nog even wat bij te warmen voor alles uit gaat.

Heb ze er vooralsnog niet gebruikt, temperatuur is nog te hoog in huis nu.

Heb mixen staan van 24 uur weken verse Meat, maar ook van mest wat al een aantal maandag lag langer en korter geweekt. De structuur van de Briketten is bij elk anders dus ben benieuwd wat het doet qua verbranding...

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik begreep wel dat briketten van pure mest dus zonder toevoegingen hebt minder zouden kunnen doen. Wij willen er papier doorheen mengen zodat ze een hogere verbranding hebben.