Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:16

Babypijltjes worden niet meer verkocht, die zijn verboden omdat ze te onvoorspelbaar zijn.

Wij zijn gisteren naar Duitsland gereden om naar Kleve te gaan en wat vuurwerk te halen. Er stond de hele dag bijna file naar Duitsland. Wij zijn binnendoor gereden. We wonen 15 min rijden van de grens. Bij een lidl waar we langs reden, stond gewoon een enorme rij van mensen met winkelwagens op de parkeerplaats. Daar ga ik niet aan beginnen.

We hebben bij een rustige netto een paar grote dingen gehaald en wat vuurpijlen (ongeveer 50 euro bij elkaar). Dat vuurwerk steken we dan netjes om 12 uur af. Het is inderdaad goedkoper in Duitsland, omdat winkels aan minder strenge veiligheidseisen hoeven te voldoen dan hier. En of het zonde is van het geld..ieder zijn hobby toch?

Tot nu toe valt het knallen hier in de buurt erg mee, ik vind eigenlijk dat er elk jaar minder vroeg geknald wordt hier in de buurt.

We hebben zelf twee katten die om 12 uur een minuut of vijf onder de bank kruipen en er daarna weer gezellig bijkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:05

Pluizebolpum schreef:
verootjoo schreef:
Vorige maand al?
Het mag toch pas sinds gister? Normaal gesproken vanaf 29-12 maar nu gister al omdat zondag er tussen zit.

Geen flauw idee of het voor babypijltjes en die andere minirommel anders is, maar zag 't serieus al veel eerder bij de Aldi liggen. En echt voor praktisch niks, een paar euro per pakket.

Poeh, geen flauw idee hoe je het met paarden moet aanpakken. VZpaard stond altijd rustig naar het vuurwerk te kijken. Pluk hooi uit de muil, kauwkauw, 'O kijk dan, hoe leuk!'. Als er eentje het net iets te eng vond ging het luik gewoon op een kier. En verder net doen alsof het beregezellig en vooral erg normaal is om midden in de nacht over het erf te spoken. En wortelen. Dat vond men meestal interessanter dan dat geknal. Maar goed, dat waren superkoele kikkers die alleen schrokken als het voer op was. Dan redt je het met een mandje winterwortels wel...

Gossie, arme hond. :(:)

Oh, die knalerwten etc van 2 DB per stuk. Die mogen geloof ik het hele jaar. Maar als je die buiten afsteekt hoor je er binnen niks van, hoogstens een muggenscheetje. Dat is ook speciaal voor kinderen vanaf 12 jaar. (Niet dat die dat nog cool vinden tegenwoordig, maar staat op de verpakking)
Ik denk niet dat dat het vuurwerk is waar je last van hebt :n Dat is echt het grovere geschut.

Anoniem

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:50

Hier is het heerlijk stil momenteel :oo maar dat komt omdat t regent. :')
Gisteren begon t ineens heel hard te waaien en toen ging er nog even een pijl bijna horizontaal door de buurt. Ik dacht echt wat een klootviolen :n als t zo waait moet je kappen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:56

Hier wordt het ook elke dag gezelliger en zal morgen wel helemaal los gaan. Mijn katten zijn ook de hele dag bang maar zelf vind ik het wel wat hebben dat vuurwerk. Ik koop zelf niks. Hier in de buurt wordt genoeg moois afgestoken :D
Enige waar ik mij aan stoor is de onverantwoordelijkheid van sommige. Vorig jaar tijdens een wandeling bijna een nitraat in m'n nek gekregen omdat iemand vanuit huis achteloos die dingen naar buiten gooide. 8)7

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:39

Mijn moeder heeft tinnitus overgehouden van het vuurwerk (nee dat had ze niet zelf afgestoken). Ze heeft hier de rest van haar leven last van.
Ik las net in de krant dat er een camping is waar mensen met hun bange huisdieren terecht kunnen. Mooi initiatief, maar te gek voor woorden dat dit nodig is. Het zou zoveel schelen als het echt maar 1 dag per jaar afgestoken zou worden.
Mensen die naar dieren gooien heb ik helemaal geen begrip voor dan ben je gewoon verstoken van elk fatsoen en heb je geen opvoeding gehad. Tokkies.

Mijn kat heeft er gelukkig geen last van. Alleen op oudejaarsavond gaat ie rond middernacht een poosje onder het bed liggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:48

Zojuist de buurman even gesproken wat hun plannen zijn...hij over zijn zoon: ”joah, hij hed allemoal illegoal spul, da benne un knalluh joh!” -O-

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:55

Nou leuk voor em. :( Todat ie z'n tengels eraf blaast. Dan is het de schuld van de regering en de politie, want die hadden beter moeten controleren.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:23

Was net in Sneek te vissen. Paar jochies onder een brug met allerlei illegaal spul
Niks aan. Expres afsteken toen wij ook onder de brug doorgingen en ook dichtbij huizen enzo
Dan heb ik zoiets van steek dr maar 1 in je hol
Ben zeker niet tegen vuurwerk maar dit gedrag wel...

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:10

Hier is het echt drama. :( Verkoop begonnen en is het mis. Heb zelf 2 honden en een kat waarvan "gelukkig" maar 1 hond heel erg bang is. Maar wat zou het schelen als het echt maar 1 dag in het jaar is. Heb van alles vooraf als pup zijnde getraind met knallen enzo. Was nergens bang voor eerste jaar was er niet veel aan de hand. 2de jaar weer op tijd geoefend en was nog steeds nergens bang voor. Tot dat er bij ons op oudjaarsavond illegale bommen tussen de huizen afgestoken werden en de ruiten in de kozijnen stonden te trillen. Vanaf toen was het mis. Nu is hij overal bang voor. Vuurwerk, onweer, een radio die te hard staat, vliegtuigen die over vliegen, auto deuren die dichtslaan, enz... Dan kruipt hij weer zo dicht mogelijk naar mij en ligt hij weer te trillen en te hijgen :(

Afgelopen nacht zelf niet eens kunnen slapen. Waarschijnlijk 1 idioot die regelmatig een knaller afstak. Vanaf ongeveer 01.15 tot ongeveer 02.30. Elke keer denk je eindelijk is het klaar. Probeer je te slapen en word je weer gewekt door een knal. Werd echt gek van. Voel me al een paar dagen niet zo lekker (verkouden). Mijn rust hard nodig voor mijn werk en dan krijg je dit.

Als we mensen zien die afsteken spreken we ze er zelf op aan. Ook melden we de overlast online bij de politie. Of er wat mee gedaan word wij denken zelf van niet.

Van mij hoeft er echt geen verbod te komen maar het ontbreekt blijkbaar wel aan handhaving. Dacht dat afsteken alleen op oudejaarsavond mag vanaf 18.00 tot 2.00 uur. Waarom word er afgestoken???Iedereen die afsteekt mag van mij alle vuurwerk afgepakt worden en een dikke boete dat men het wel gaat laten. {:)-:(

Het ontbreekt gewoon aan respect voor mens en dier.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:01

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:47

Brrr vind het echt helemaal niks. Vandaag is het aardig rustig geweest maar nu gaan ze weer los.

12 uur vanacht nog letterlijk voor het huis schrok me dood en meteen een uur duurde het voor ik weer kon slapen |o

Zelf nog nooit afgestoken doodeng vind ik het. En van vriend mag ik niet schrikken als het naast het huis is :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:45

Wat voor opvoeding hebben zulke figuren gehad vraag je je af. Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Waarom zou je hulpverleners bestoken met vuurwerk??

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:52

Ik vind het echt waardeloos.

Gelukkig kan ik een week bij mijn ouders terecht. Daar is de boel vrij goed geïsoleerd kwa geluid en is het te overzien met mijn hond. Maar ik ben blij als die ellende weer over is.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:05

Verschrikkelijk. Bij mij thuis hebben we er niet veel last van, we wonen een beetje buitenaf. Maar ik ben in het huis van mijn moeder en die woont een beetje in een aso buurt. Hier vliegen de megaknallen je om de oren. Ze gooien de boel ook over de schutting hier in de tuin.

Vuurwerk, leuk. Maar al die knal rotzooi mogen ze van mij verbieden. Ik snap sowieso niet wat mensen daar aan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:13

Net was er dan wel weer iemand die schitterend (illegaal) vuurwerk af stak. Dat zag er supermooi uit, maar daar heb ik ook minder problemen mee als dat knalspul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:15

Wat de burgemeester van Utrecht betreft, volledig met hem eens. Eenieder die moedwillig vuurwerk op anderen (omstanders, voorbijgangers, dieren en zeker hulpverleners) afschiet oppakken en veroordelen voor poging tot moord/zware mishandeling. Ongeacht leeftijd.

De politie / brandweer / ambulance hebben nu sterke filmpjes gemaakt. Achter elk uniform zit een mens.

De brandweer moet nog online komen, zal morgen zijn gok ik. Politieman is een goede bekende, die komt best binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:07

Pfff slecht geslapen. Niet vanwege t vuurwerk hoor. Maae nu kon ik wel goed horen dat ze strak om 6 uur vanmorgen met carbid begonnen. Echt waarom? :') t waren klappen ver weg, maar ik blijf t bijzonder vinden, die lage dreunen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:08

Wie gaat er dan ook in Twente wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:21

lieveli schreef:
Wie gaat er dan ook in Twente wonen?

Ja uh nou ik... Dat jij er nou grapjes over maakte in je boktprofiel wil nog niet zeggen dat her grappig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:44

Mis ik iets? :')

Hier vallen de knallen tot nu toe nog redelijk mee. Volgens mij is er hier in de wijk maar één persoon die 's avonds wat afsteekt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:45

Carbid vind ik dan nog weer anders dan vuurwerk. Zeker als ze het alleen op oudjaarsdag doen. Hoort er inderdaad wel een beetje bij, en het richt over het algemeen wat minder schade aan :=

Hier in Groningen was er de afgelopen dagen een soort veldslag gaande. Ubertokkies die vuurwerk naar politie gooiden, 'vreugdevuren' midden op straat en weet ik niet wat. Gelukkig aan de andere kant van de stad, maar je zult er maar wonen. Of dan net met je huisdier buiten wandelen -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:46

Carbid vind ik ook wat anders. Dat is nou eenmaal traditie.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:52

Ik dacht gisteren dat ik me in de dag vergist haden dat oud en nieuw gisteren al begonnen was. Ze bleven maar knallen. Ik slaap met oordopjes, maar dat helpt echt niet tegen deze knallen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:55

Ik heb 2 honden te logeren die bang zijn. Gelukkig is mijn eigen hond zeer relaxed, maar ik kreeg elke keer een ruk naar voren als ze een knal hoorden, en een van mijn bezoek hondjes is een Berner Sennenhond..... maar lief zijn ze wel.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:01

Hier valt het nog mee, hond vind het nog oké. Ik ga gewoon eerder uur met der naar buiten en zie dan wel tot hoelaat ze meedurft. Dwingen doe ik der niet.