Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:03

Sjolvir schreef:
Ik schreef al eerder dit stukje, denk dat dat ook echt een probleem is, hij kan wel denken dat hij alles kan met 150 of 160, maar hij is niet alleen op de wereld en andere automobilisten verwachten niet dat iemand met zo'n idiote snelheid aan komt knallen.

Zie het al voor me ik rij rechts lekker 90 met mijn trailertje achter mijn auto achter en vrachtwagen. Achter mij vind een automobilist dat hij me in moet halen (Groot gelijk heeft die, want ik rij maar 90), deze auto rijdt de toegestane 100, schat echter de snelheid van de naderende auto verkeerd in (niet raar, want je mag daar maar 100 niet dik over de 150) en die 2 klappen op elkaar, vervolgens rammen ze mij en mijn paardentrailer en ik raak in de slip en rij nog een fiat panda van de weg.

Wie is er dan schuldig????? Al kan je vriend naar zijn idee (want zijn idee hoeft totaal niet te grenzen aan de werkelijkheid) nog zo goed, hij is zoals al eerder gezegd niet alleen op de weg.

Heb het dan niet over iemand die een keer 10 km of zo te hard rijdt, dat is nog wel in te schatten.

Dit heeft mijn vriend meegemaakt, reed op een 60-weg en wilde een tractor inhalen. Achterligger reed nog ver achter hem dus mijn vriend haalt in. Komt er een mongool met 100 km/u of harder op mijn vriend afgereden (wilde dus mijn vriend + tractor tegelijk inhalen), raakt mijn vriend zijn auto vol in de zijkant omdat hij nog terug kon sturen en vloog met z'n auto tussen 2 bomen door. 2cm verschil en hij kon het niet navertellen.
3 maal raden wie de schuld kreeg ...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:10

Afgelopen weekend nog naar Duitsland geweest en hele stukken gereden met gas open waar dit toegestaan is. Is erg afhankelijk waar je de grens overgaat. Ik kan nergens vinden waarom je geen 200 mag rijden bij onbegrensd. Politie is erg streng en terecht op begrensde zones maar afgelopen weekend werden wij ook regelmatig ingehaald door politie. Als jij je gewoon netjes aan de duitse regels houd en zorgt dat je een auto hebt die dat aankan is er niks aan de hand hoor.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:12

Urona447 schreef:
Afgelopen weekend nog naar Duitsland geweest en hele stukken gereden met gas open waar dit toegestaan is. Is erg afhankelijk waar je de grens overgaat. Ik kan nergens vinden waarom je geen 200 mag rijden bij onbegrensd. Politie is erg streng en terecht op begrensde zones maar afgelopen weekend werden wij ook regelmatig ingehaald door politie. Als jij je gewoon netjes aan de duitse regels houd en zorgt dat je een auto hebt die dat aankan is er niks aan de hand hoor.

Klopt. Maar de Nederlandse snelwegen zijn niet op die snelheden berekend. Daar is de maximumsnelheid 130. Niet 165 of 200.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:13

Flowery schreef:
Sjolvir schreef:
Ik schreef al eerder dit stukje, denk dat dat ook echt een probleem is, hij kan wel denken dat hij alles kan met 150 of 160, maar hij is niet alleen op de wereld en andere automobilisten verwachten niet dat iemand met zo'n idiote snelheid aan komt knallen.

Zie het al voor me ik rij rechts lekker 90 met mijn trailertje achter mijn auto achter en vrachtwagen. Achter mij vind een automobilist dat hij me in moet halen (Groot gelijk heeft die, want ik rij maar 90), deze auto rijdt de toegestane 100, schat echter de snelheid van de naderende auto verkeerd in (niet raar, want je mag daar maar 100 niet dik over de 150) en die 2 klappen op elkaar, vervolgens rammen ze mij en mijn paardentrailer en ik raak in de slip en rij nog een fiat panda van de weg.

Wie is er dan schuldig????? Al kan je vriend naar zijn idee (want zijn idee hoeft totaal niet te grenzen aan de werkelijkheid) nog zo goed, hij is zoals al eerder gezegd niet alleen op de weg.

Heb het dan niet over iemand die een keer 10 km of zo te hard rijdt, dat is nog wel in te schatten.

Dit heeft mijn vriend meegemaakt, reed op een 60-weg en wilde een tractor inhalen. Achterligger reed nog ver achter hem dus mijn vriend haalt in. Komt er een mongool met 100 km/u of harder op mijn vriend afgereden (wilde dus mijn vriend + tractor tegelijk inhalen), raakt mijn vriend zijn auto vol in de zijkant omdat hij nog terug kon sturen en vloog met z'n auto tussen 2 bomen door. 2cm verschil en hij kon het niet navertellen.
3 maal raden wie de schuld kreeg ...

Gokje je vriend, want die veranderde van rijstrook.... en zat op de andere kant van de weg.... Dat is dus het naast dat je dood en invalide kan zijn nog zuurder.

Urona447

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:16

Klopt _San87_ , denk dat het in NL ook niet goedkomt als het onbeperkt zou zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:16

Volgens mij gaat het om een achterligger (geen tegenligger), dus dan is het de achterste.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:19

Verbazingwekkend dat er mensen zijn die het goedpraten of mensen die zich gedragen in het verkeer moraalridders noemen...

Vind het absoluut not done wat de vriend van TS heeft gedaan en kan het helemaal begrijpen dat ze boos is. Mijn man had op die leftijd ook een keer het rijbewijs kwijt. Met 70 door net rood gereden. Rijbewijs een maand kwijt, 350 euro boete en 3 punten. Vind het een goede leer en er is daarna ook nooit meer een bekeuring binnen gekomen. :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:20

Urona447 schreef:

Advies snelheid is anders ook 130 km per uur in Duitsland. Als je een ongeluk bouwt ben je wel aan de beurt en ook als de politie vind dat het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:39

Urona447 schreef:

Mijn vriend heeft een ford mustang, ding kan zeer snel. Maar de dag dat hij buiten een racecircuit 200 rijdt, zet ik zijn auto te koop, zeker weten. Gelukkig is hij zo gek niet en beseft hij maar al te goed dat een wagen die een bepaalde snelheid wel aan kan, daarom nog niet met die snelheid gereden moet worden. Er is niet alleen bijna continu ander volk samen met jou op de weg, er is ook nog zoiets als overstekend wild op snelwegen en overstekende zwakke weggebruikers op secundaire wegen. Echt Urina, weggebruikers zoals jij zijn gewoon ascociaal en een gevaar op de weg. Blijkbaar laten al de verhalen van de mensen hier, die geliefden verloren door mensen zoals jij, je koude kleren niet. Denk jij nu echt dat jij angenaakbaar bent en dat je nooit een ongeval gaat krijgen? Bah, terwijl ik dit typ, scheurt er eeen idioot met gierende banden door onze woonwijk, terwijl er hier geen voetpad en fietspad is. Maar hé, ik ben een moraalridder omdat ik zo'n gedrag veroordeel, nietwaar?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:05

Sunrise_ schreef:
Erg onaantrekkelijk, dergelijk rijgedrag waarbij je moedwillig andere mensen gevaar laat lopen. Net zoiets als met alcohol op rijden. Zou voor mij zeker een dealbreaker zijn.

:j Bij mij zou ie geen leven hebben... ik heb mijn rijbewijs sinds 1984, de enige bekeuring die op mijn naam staat, is door mijn man gebeurd, toen hij om 2 uur 's nachts 7 kilometer te hard reed toen ie weer bij de bebouwde kom was. Dankzij de wet "Mulder" staat de boete op mijn naam, omdat de auto op mijn naam stond, terwijl ik om 2 uur 's nachts gewoon in mijn bed lag. >;)

Nu gaat het nog ten koste van de hobby van TS, straks gaat zulk gedrag, als hij zijn gaspedaal gefixeerdheid niet afleert, ten koste van levensonderhoud, in deze tijd zijn weinig banen blijvend...
Om over eventuele risico's voor medeweggebruikers maar niet te spreken. Tegenwoordig beland je trouwens in de cel voor doodrijden, ook in Nederland.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:16

Slim is het niet, maar waar ik het meeste van schrik is jouw bewering dat hij zijn auto zo goed kent dat hij precies weet hoe te handelen en zijn auto perfect onder controle heeft.

Geloof me, dat zijn mooie praatjes en die uitlatingen worden meestal door mensen van jullie leeftijd gedaan, voordat je erachter komt dat het gewoon niet waar is. (met de jaren komt ook de ervaring :o )
Daarnaast jij kan je auto beheersen als Max Verstappen, maar op het andere verkeer heb je geen invloed, geen controle, daar gaat het dus vaak fout, met alle gevolgen vandien.

Ik hoop dat je vriend dit snel gaat beseffen. Hij komt er nu redelijk goed vanaf met boete. Hopelijk leert hij ervan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:17

Zoolgangster schreef:
Sunrise_ schreef:
Erg onaantrekkelijk, dergelijk rijgedrag waarbij je moedwillig andere mensen gevaar laat lopen. Net zoiets als met alcohol op rijden. Zou voor mij zeker een dealbreaker zijn.

:j Bij mij zou ie geen leven hebben... ik heb mijn rijbewijs sinds 1984, de enige bekeuring die op mijn naam staat, is door mijn man gebeurd, toen hij om 2 uur 's nachts 7 kilometer te hard reed toen ie weer bij de bebouwde kom was. Dankzij de wet "Mulder" staat de boete op mijn naam, omdat de auto op mijn naam stond, terwijl ik om 2 uur 's nachts gewoon in mijn bed lag. >;)

Nu gaat het nog ten koste van de hobby van TS, straks gaat zulk gedrag, als hij zijn gaspedaal gefixeerdheid niet afleert, ten koste van levensonderhoud, in deze tijd zijn weinig banen blijvend...
Om over eventuele risico's voor medeweggebruikers maar niet te spreken. Tegenwoordig beland je trouwens in de cel voor doodrijden, ook in Nederland.

Volgensmij had je die boete gewoon op zijn naam over kunnen zetten, als hij om dat moment de bestuurder was.. :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:20

Ik ben bij mijn vriend altijd heel consequent geweest, ook toen we nog geen relatie hadden. Hij kon zich nogal macho gedragen op de weg. Ik heb gewoon keer op keer gezegd, als je nu niet rustig gaat rijden stap ik uit en zoek je het maar uit. Dat gedrag was snel genoeg over gelukkig. Nu rijdt ie beter dan menig bestuurder die ik ken.

Ik zou persoonlijk allang niet meer bij mijn vriend in de auto zijn gestapt als hij zo zou zijn blijven rijden. Dan kijkt hij maar hoe hij mij mee krijgt naar dingen. Stel dat hij je dan ook nooit meer meeneemt dan weet je eigenlijk ook al genoeg. :D

Zo kijk ik ernaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:35

Winged schreef:
Es_ther schreef:
Maar alsnog praat je veel goed van je vriend.
Het is geen bekeuring van 10 km te hard, maar echt 50.

Hij brengt zichzelf, maar ook andere mensen hiermee in gevaar.

Er zijn ook mensen die 80 rijden op de snelweg waar je 130 mag. Die brengen anderen net zo wel in gevaar.

Pertinent onjuist.
De maximum snelheid is exact DAT.
Je mag gerust minder snel en 80 is niet extreem.

Verder neemt het risico toe met het kwadraat van de snelheid. Idem de remweg.
Hoe langzamer je rijdt moe minder energie, - schadelijk potentieel jij bent.

Argumenten mbt risico van snelheidsverschillen snijden geen hout want iederen moet gewoon voldoende afstand houden.
Wat betreft verkeersdrukte is er een verkeerde redenering want hoe sneller er gereden wordt hoe MINDER autos er per kilometer op de weg passen: De te houden onderlinge afstand neemt namelijk meer toe dan de rijtijd af. Zie het kwadraat in de formule.

Het technische criterium voor gebruik van de snelweg is dat het voertuig 60 km. per uur moet kunnen.

Dat uit de weg, terug naar VEEL te hard rijden:
Reken maar eens uit hoeveel de kinitische energie toeneemt van 100 naar 150.
Ik vind dat de gebruikers van de openbare ruimte afdoende beschermd moeten worden tegen dergelijk risico.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:57

Als ik zo'n idioot zie langs scheuren schud ik mijn hoofd en denk 'die moet levensmoe zijn'. Prima hoor, maar doe dat lekker in Duitsland of op het circuit. Breng anderen, die graag hun kinderen nog zien opgroeien bijvoorbeeld, niet nog meer in gevaar. Autorijden is al zo gevaarlijk, daar hoef je niet te hard voor te rijden.

Ik hoop voor jouw vriend dat dit de laatste keer was en dat hij nooit iemand pijn zal doen door dit soort gedrag :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:23

Urona447 schreef:

Klopt, maar boven de 130 is het jouw verantwoording als je bij een ongeluk betrokken raakt, of je nou de schuldige bent of niet. Als ze gaan meten en kijken en erachter komen dat je boven de 130 hebt gereden ben je mooi de sjaak, want dan mag je dokken en ben je niet verzekerd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:47

bigone schreef:
In Duitsland is het al jaren niet meer toegestaan om het gaspedaal tot de max in te drukken. Jaar of vijf geleden vanuit Oostenrijk naar huis gereden en welgeteld één zo'n laagvlieger gezien en raad eens, politie zat er achter.

Jawel hoor. Ik woon in Duitsland en grote stukken is het gewoon onbeperkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:56

Diablo schreef:
bigone schreef:
In Duitsland is het al jaren niet meer toegestaan om het gaspedaal tot de max in te drukken. Jaar of vijf geleden vanuit Oostenrijk naar huis gereden en welgeteld één zo'n laagvlieger gezien en raad eens, politie zat er achter.

Jawel hoor. Ik woon in Duitsland en grote stukken is het gewoon onbeperkt.

Sorry, je hebt helemaal gelijk, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat de Duitse scheurijzers veel geleerd hebben de laatste jaren. Vroeger was het zoef en weg maar nu valt het heel erg mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:57

Achterlijk gedrag.... echt waar...
Dit zijn dus de personen die dode op hun geweten krijgen... Dit gaat een keer fout...
Echt waar... t ontbreekt zulke mensen aan hersencellen...
150 gaan rijden waar je 100 mag, doe toch normaal...

En ik bedoel hier niet alleen jouw vriend mee...
Ik heb hier echt geen goed woord over..
Echt niet...

Ik hoop dat hij zn rijbewijs nog een tijdje kwijt is, laat maar op de blaren zitten!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:02

bigone schreef:
Sorry, je hebt helemaal gelijk, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat de Duitse scheurijzers veel geleerd hebben de laatste jaren. Vroeger was het zoef en weg maar nu valt het heel erg mee.

Daar heb jij gelijk in. Ik denk dat het ook is, dat het harde rijden lang zo aantrekkelijk niet meer is, als het niet verboden is. Toen wij hier net woonden (elf jaar geleden) reden we ook regelmatig behoorlijk hard, maar nu eigenlijk nooit meer. Je tank is dan errug snel leeg.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:05

Huertecilla schreef:
Winged schreef:
Er zijn ook mensen die 80 rijden op de snelweg waar je 130 mag. Die brengen anderen net zo wel in gevaar.

Pertinent onjuist.
De maximum snelheid is exact DAT.
Je mag gerust minder snel en 80 is niet extreem.

Verder neemt het risico toe met het kwadraat van de snelheid. Idem de remweg.
Hoe langzamer je rijdt moe minder energie, - schadelijk potentieel jij bent.

Argumenten mbt risico van snelheidsverschillen snijden geen hout want iederen moet gewoon voldoende afstand houden.
Wat betreft verkeersdrukte is er een verkeerde redenering want hoe sneller er gereden wordt hoe MINDER autos er per kilometer op de weg passen: De te houden onderlinge afstand neemt namelijk meer toe dan de rijtijd af. Zie het kwadraat in de formule.

Het technische criterium voor gebruik van de snelweg is dat het voertuig 60 km. per uur moet kunnen.

Dat uit de weg, terug naar VEEL te hard rijden:
Reken maar eens uit hoeveel de kinitische energie toeneemt van 100 naar 150.
Ik vind dat de gebruikers van de openbare ruimte afdoende beschermd moeten worden tegen dergelijk risico.

Pertinent onjuist... als 130 de maximum snelheid is verwacht ik niet dat iemand met 50 kilometer per uur langzamer rijdt. Die persoon komt een stuk sneller dichterbij dan je verwacht en dan mijn achterganger verwacht. Een groot risico dat iemand net even zijn radio aan het bedienen is en dus bij je achterop zit. Daarbij veroorzaken dat soort mensen gewoon files wat ook risico's met zich meebrengt.
Mensen die 150 rijden zijn levensgevaarlijk maar personenauto's die 80 rijden evengoed. Als mede weggebruiker verwacht je dat niet waardoor de kans op een verkeerde inschatting een stuk groter wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:09

Sorry dat ik het zeg, maar persoon die 80 rijdt is dan niet gevaar. Gene die wel gevaar op weg is gene die 130 rijdt en geen rekening mee houdt dat 80 de minimale snelheid is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:19

Tobbes schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar persoon die 80 rijdt is dan niet gevaar. Gene die wel gevaar op weg is gene die 130 rijdt en geen rekening mee houdt dat 80 de minimale snelheid is.

Ik vind mensen die 80 rijden op een 130 km weg niet direct een probleem, moeten ze wel tussen de vrachtwagens blijven. Maar die mogen 90 dus krijg je dat gedoe weer dat ze in gaan halen waardoor de doorstroming stopt. En iemand die gewoon 130 rijd die zit meestal niet op de meest rechter rijbaan maar in het midden of links.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:22

spoekie schreef:
Pertinent onjuist... als 130 de maximum snelheid is verwacht ik niet dat iemand met 50 kilometer per uur langzamer rijdt.

80 echter is heel acceptabel. Wat jij daar ook van VIND! Let gewoon beter op.
Als je dat niet kan hoor JIJ niet op de weg.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:40

Huertecilla schreef:
spoekie schreef:
Pertinent onjuist... als 130 de maximum snelheid is verwacht ik niet dat iemand met 50 kilometer per uur langzamer rijdt.

80 echter is heel acceptabel. Wat jij daar ook van VIND! Let gewoon beter op.
Als je dat niet kan hoor JIJ niet op de weg.

Volgens mij is de regel nog altijd dat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken. dat is iets dat je mogelijk wel doet als je veel langzamer dan de maximumsnelheid gaat rijden.
Hele vraag is dan wat het overige verkeer doet....