Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:04

Doubtless schreef:
En dàt vind ik wel een probleem, omdat die speling er gewoon niet is!

Als iets regelmatig een probleem is, dan is het toch een fout van het management om daar geen rekening mee te houden?
Als er zoveel groepen zijn, is de bezetting ook redelijk optimaal, en zou de afrekentijd daar gewoon bijgerekend kunnen worden. In combinatie dus met een iets handigere opzet. (Al eens geprobeerd om vooraf te vragen hoe ze de rekening willen verdelen en daar bij het opschrijven rekening mee houden?)

Verder heb je het over dat in de supermarkt mensen kunnen bijspringen, maar waarom zou je bv niet iemand uit de keuken kunnen leren om pintransacties te doen? Lijkt me niet ontzettend ingewikkeld, en rond die tijd zijn veel mensen (inclusief die hele grote groep :) ) al uitgegeten wat maakt dat de druk op de keuken op dat moment iets minder is.

(Over supermarkten gesproken - ook daar zie je hoeveel verschil het management maakt. Een supermarkt is er ontzettend op gebrand om echt goed te zijn, snel kassa's open en goede service, en de manager/hoofdcassiere of wat ze ook is die ziet ook altijd alles en doet daar meteen wat aan. Bij een andere supermarkt wil het allemaal niet, en is de kassabezetting erg onevenwichtig. Niet omdat het niet anders kan, maar omdat het iets is dat pas beter wordt als je het ook echt wilt verbeteren.)

Misschien moet de conclusie bv zijn dat het systeem met 'wijken' gewoon niet werkt in bepaalde omstandigheden. En dat je dus moet zoeken naar een iets flexibelere manier van werken waardoor je beter kunt accomoderen. Of misschien is er gewoon te weinig personeel voor een hoge bezetting, en werkt het normaal doordat er veel tweetjes zijn die een vierpersoonstafel bezetten. Minder omzet dus, maar ook gewoon minder handelingen. En heb je bij hogere bezetting door een groep gewoon net iets meer mankracht nodig, maar kan dat ook omdat de omzet verhoogt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:39

xJitskee schreef:
Maar dan leg je het probleem weer bij de klant doubtless, dan zou er iemand op de kassa gezet moeten worden om ervoor te zorgen dat mensen kunnen betalen zoals zij wensen. En geloof me, begrip om in de rij staan is ook ver te zoeken.

Maar hoe vaak komt het nou voor dat er een tafel van 10 man is? Bij ons in ieder geval weinig. Zouden wij daarom een heel extra personeelslid erbij moeten zetten omdat er weleens een tafel van 10 man langs zou kunnen komen en die misschien wel allemaal willen splitten? Ik vind het heus niet erg om voor 5 man te splitten wanneer ze zelf hebben uitgerekend wie wat moet betalen. Maar als je voor 10 man moet splitten (wat bij ons gelukkig niet vaak voorkomt) ben je zo een kwartier bezig. Dat geeft best wat oponthoud.

Klant is koning, maar wij zijn keizer.

Anoniem

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:42

Ik snap het wel hoor, dat het voor het personeel veel gedoe is om alles apart te splitten. Ik vind het anders wanneer de groep los van elkaar weggaat (zoals met mijn vrienden vaak zo is, vaak blijven er een paar mensen wat langer zitten dan anderen en gaat ieder op z'n eigen moment weg), dan rekenen we allemaal ons eigen deel af bij de kassa en blijft de rest van de bon open staan. We proberen echt wel andere manieren te vinden, maar soms komt het inderdaad zo uit dat ieder voor zich afrekent. Geef dan wel altijd wat extra fooi en bied m'n verontschuldigingen aan, voor zover dat iets betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:46

Emmaa_ schreef:
Ik snap het wel hoor, dat het voor het personeel veel gedoe is om alles apart te splitten. Ik vind het anders wanneer de groep los van elkaar weggaat (zoals met mijn vrienden vaak zo is, vaak blijven er een paar mensen wat langer zitten dan anderen en gaat ieder op z'n eigen moment weg), dan rekenen we allemaal ons eigen deel af bij de kassa en blijft de rest van de bon open staan. We proberen echt wel andere manieren te vinden, maar soms komt het inderdaad zo uit dat ieder voor zich afrekent. Geef dan wel altijd wat extra fooi en bied m'n verontschuldigingen aan, voor zover dat iets betekent.

Voor mij betekent dat heel veel. :j Ik blijf altijd vriendelijk, maar als er een groep is met veel mensen die willen splitten en ook nog eens onbeleefd zijn heb ik iets van: "tja.... oh well." Maar als iemand zijn verontschuldigingen aanbied kan je voor mij echt niet meer stuk. Dan reken ik bij wijze van graag voor iedereen apart af. :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:50

Over het algemeen splitten we eerlijk. Tenzij er een hele club heel de avond heeft zitten bieren en ik als bob twee fanta's op heb. Dan is de drank rekening voor de zuipschuiten.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:55

Ik betaal voor mijzelf. Voorheen deden we het altijd door het aantal personen. Maar ik heb een gastric bypass en drink en eet velen malen minder. Dus sinds die tijd betaal ik wat ik eet ( meestal een voorgerecht en 1 drankje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:30

Resistance schreef:
xJitskee schreef:
Maar dan leg je het probleem weer bij de klant doubtless, dan zou er iemand op de kassa gezet moeten worden om ervoor te zorgen dat mensen kunnen betalen zoals zij wensen. En geloof me, begrip om in de rij staan is ook ver te zoeken.

Maar hoe vaak komt het nou voor dat er een tafel van 10 man is? Bij ons in ieder geval weinig. Zouden wij daarom een heel extra personeelslid erbij moeten zetten omdat er weleens een tafel van 10 man langs zou kunnen komen en die misschien wel allemaal willen splitten? Ik vind het heus niet erg om voor 5 man te splitten wanneer ze zelf hebben uitgerekend wie wat moet betalen. Maar als je voor 10 man moet splitten (wat bij ons gelukkig niet vaak voorkomt) ben je zo een kwartier bezig. Dat geeft best wat oponthoud.

Zoals shadow opperde iemand van de keuken leren hoe de kassa werkt zodat doe af kan rekenen. Winkels hebben hetzelfde probleem, er zijn niet altijd veel caissières nodig, dus dan heb je medewerkers die kassa doen, vakken vullen en verschillende werkzaamheden uit kunnen voeren. Nog steeds niet het probleem van de klant dat jullie niet willen splitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:09

Resistance schreef:
Maar hoe vaak komt het nou voor dat er een tafel van 10 man is? Bij ons in ieder geval weinig.

Bij Doubtless komt het blijkbaar regelmatig voor. Als iets regelmatig voorkomt verdient het een oplossing.

Citaat:
Zouden wij daarom een heel extra personeelslid erbij moeten zetten omdat er weleens een tafel van 10 man langs zou kunnen komen en die misschien wel allemaal willen splitten?

Ik kan niets verplichten - maar ik ga geen begrip opbrengen voor een bedrijf dat wel de extra omzet fijn vindt, maar geen zin heeft om daar voldoende service tegenover te zetten.

Citaat:

Die houding dus maakt dat avondjes uit stukken minder leuk zijn dan zou kunnen. Dit soort reacties leiden bij mij in elk geval alleen maar tot minder begrip voor de horeca, niet meer. Horeca draait om gastvrijheid, dat is het hele punt. Bij een supermarkt moet ik komen, daar kom ik niet voor mijn lol maar omdat ik boodschappen nodig heb. Een avondje uit doe ik omdat ik het graag leuk wil hebben. Omdat ik een euro of 30 meer uitgeef dan voor een vergelijkbare maaltijd thuis, niet alleen omdat ik dan zelf niet hoef te koken maar ook voor een beetje extra fleur.

Als de boodschap is 'hee, wij zijn keizer, we hoeven je niet per se als klant, we hebben geen zin om voldoende personeel aan te nemen om goede service te leveren, of oplossingen te zoeken om een beetje flexibel te zijn, of wat dan ook' - waar zou ik dan begrip voor moeten hebben?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:12

xJitskee schreef:
Punt is dat onderbezetting in de horeca wel geaccepteerd wordt en we daardoor maar moeten slikken dat we niet kunnen betalen zoals we zouden willen. Moesten ze in andere branches eens doen, dan ben je je klanten ook gewoon kwijt.

Je hoeft helemaal niets te slikken. Je bent welkom als gast in een gelegenheid, maar je wordt niet verplicht om te komen... Als je zodanig moeite hebt met afrekenen binnen de mogelijkheden, mag je gerust ergens anders gaan eten. Dat is echter niet de ontwikkeling die ik zag. Mensen bleven bij het restaurant waar ik werkte gelukkig niet weg, omdat afrekenen niet de hoofdzaak is voor hen ;) Zij willen vooral leuke bediening, lekker eten in een prachtig restaurant en genieten van een leuke avond.

Als je toch weet dat het lastig is om per persoon af te rekenen met de pin, wat is dan de moeite om vooraf even te pinnen :+

Bij ons stond het overigens niet op de kaart, had gewild dat ze dat er wel op hadden gezet :')

Shadow: Ik vind het wel erg naïef dat je denkt dat bedrijven 'geen zin' hebben om te verbeteren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:16

Ik vind "klant is koning maar wij zijn keizer" altijd een beetje grappig, op traditie na zit er in de positie van koning en keizer feitelijk geen verschil. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:27

Doubtless schreef:
Shadow: Ik vind het wel erg naïef dat je denkt dat bedrijven 'geen zin' hebben om te verbeteren...

Dat is niet naief, dat is juist eerder cynisch :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:45

Het probleem met veel.man en de rekening splitten is toch makkelijk opgelost.

Hang je een briefje op. Groepen van 6/8/10 kunnen niet de rekening splitten.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:16

Ligt aan de persoon en de band die ik er mee heb. Zie je elkaar maar af en toe dan idd wel eigen deel betalen maar vrienden en familie gewoon splitten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 03:36

Tancreda4 schreef:
Ik was er ook niet zo moeilijk mee. Gewoon het bedrag door het aantal mensen delen. van te voren toch vaak overleg of we voor 3 gangen gaan, of 2 bijvoorbeeld. Niet dat er eentje 3 gangen neemt, en de rest niets of iets. Iemand die niet alle gerechten neemt, betaald wat minder, nooit problemen mee gehad.

Maar sinds kort ben ik dus zo'n 'zeikerd' die alles tot 'laatste cent' wil uitrekenen. Dit omdat ik niet ruim zit. Ik wil best mee uit eten, voor de gezelligheid.

Laatst uit eten geweest en dat was idd zo'n 'mooi' voorbeeld. Ik heb geen voorgerecht of toetje genomen, enkel en hoofdgerecht (goedkoopste) en 1 drankje. Omdat ik gewoon even geen cent te makken had, maar niet wilde afzeggen omdat het zo gezellig is. Tja, dan ga ik niet mee doen met het gehele bedrag door zn allen delen. Ik had voor veel klein losgeld gezorgd, zodat ik mijn (ongeveer) deel kon betalen met wat fooi er bij.

Helaas viel dit inderdaad niet bij iedereen in goede aarde. Enorm jammer, omdat ze allemaal dondersgoed weten dat ik in die periode elk dubbeltje moest omdraaien. Een volgende keer zal ik dan ook geen ja meer zeggen op het idee 'zullen we gezellig uit eten gaan'. Super jammer, maar ik heb geen zin in geld gezeik.

Dit zijn dan absoluut geen echte vrienden geweest???
Hier had je gewoon niet eens betaald om het simpele feit dat we het gezellig zouden vinden als je er gewoon bij was!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 03:38

Ayasha schreef:
Ik vind "klant is koning maar wij zijn keizer" altijd een beetje grappig, op traditie na zit er in de positie van koning en keizer feitelijk geen verschil. :+

Maar dat is toch juist het hele idee erachter? Dat ze in feite gelijk zijn? Allebei rechten, plichten en gedragsregels? Of heb ik gewoon iets verzonnen? :+

NoGo schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik was er ook niet zo moeilijk mee. Gewoon het bedrag door het aantal mensen delen. van te voren toch vaak overleg of we voor 3 gangen gaan, of 2 bijvoorbeeld. Niet dat er eentje 3 gangen neemt, en de rest niets of iets. Iemand die niet alle gerechten neemt, betaald wat minder, nooit problemen mee gehad.

Maar sinds kort ben ik dus zo'n 'zeikerd' die alles tot 'laatste cent' wil uitrekenen. Dit omdat ik niet ruim zit. Ik wil best mee uit eten, voor de gezelligheid.

Laatst uit eten geweest en dat was idd zo'n 'mooi' voorbeeld. Ik heb geen voorgerecht of toetje genomen, enkel en hoofdgerecht (goedkoopste) en 1 drankje. Omdat ik gewoon even geen cent te makken had, maar niet wilde afzeggen omdat het zo gezellig is. Tja, dan ga ik niet mee doen met het gehele bedrag door zn allen delen. Ik had voor veel klein losgeld gezorgd, zodat ik mijn (ongeveer) deel kon betalen met wat fooi er bij.

Helaas viel dit inderdaad niet bij iedereen in goede aarde. Enorm jammer, omdat ze allemaal dondersgoed weten dat ik in die periode elk dubbeltje moest omdraaien. Een volgende keer zal ik dan ook geen ja meer zeggen op het idee 'zullen we gezellig uit eten gaan'. Super jammer, maar ik heb geen zin in geld gezeik.

Dit zijn dan absoluut geen echte vrienden geweest???
Hier had je gewoon niet eens betaald om het simpele feit dat we het gezellig zouden vinden als je er gewoon bij was!

Echt hé? Als ik met een vriendin sushi wil eten en ze kan eigenlijk niet omdat ze krap zit, dan trakteer ik gewoon, geen probleem. Het is ook vaak zat andersom.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:16

In onze groep betaalt altijd 1 persoon, die daarna z'n rekeningnummer samen met het bonnetje deelt. Maar nooit doet iemand moeilijk over de prijs. Ik heb ook regelmatig voor anderen betaald (zonder bon meenemen) en als ze dan willen uitrekenen wat ze moeten betalen ben ik het al zat :') dan mogen ze het altijd laten zitten. Al krijg ik dan meestal onverwacht toch een hoop overgemaakt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:31

Lieveli; in het bericht waarop ik reageerde kreeg ik meer het ide dat de persoon wilde zeggen dat zij uiteindelijk "bepalen" en dus een trapje hoger staan maar ik kan het ook verkeerd geïnterpreteerd hebben. :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:16

Hoe zien jullie het als je als groep bij binnenkomst al aangeeft dat je wilt splitten. Kan het dan wel? Dan zou je per plek een apparte bon aan kunnen maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:51

Ja, dan bestel ik óf lekker ook alles wat ik wil (ik eet heel weinig dus het blojft altijd in verhouding) of ik maak een aparte bon. Maar dan laat ik die tweede cola niet staan en ga ik ook niet voor het gerecht dat iets minder lekker is maar wel 5 euro goedkoper.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:54

In het restaurant waar ik werkte werd het overigens 90% van de tijd wel gewoon gedaan hoor. Maar bij groepen die vaak kwamen gaven we wel aan dat wij het ontzettend fijn vonden als ze zelf splitten, ipv dat per persoon bij ons deden elke keer.

Kosseh: dat was met ons systeem niet mogelijk. Er werd namelijk per bon uitgeserveerd. Als je alle voorgerechten op 1 bon zet, zit iedereen dus tegelijk te eten. Als je alles op aparte bonnen zet krijg je het gewoon zodra het klaar is. En dat is ook niet gezellig :Y)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:05

Hier in Zweden is het heel gewoon om per persoon te betalen. Als het druk is of we haast hebben betaalt 1 persoon en betaalt de rest direct aan die persoon. Hebben daarvoor een heel handig systeem (Swish), het enige wat je nodig hebt is iemands telefoonnummer.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:45

Ik denk dat menig horeca medewerker hier in dit topic eerlijk zijn mening geeft over wat hij/zij denkt over splitten. Maar eenmaal in de situatie zijn "werk-glimlach" opzet met: "natuurlijk is dat geen probleem, ik pak even het pin apparaat erbij". Om vervolgens alsnog diep van binnen te schelden :+
Tenminste, zo doen wij dat altijd wel. Want op het werk kan je nu eenmaal niet heel lelijk doen, dat is gewoon baantechnisch onmogelijk :o Tenminste als je wilt dat mensen terug komen. Dat wil dus niet zeggen dat als iemand aardig doet in de bediening zij er ook echt blij mee zijn.

Hier hebben wij regelmatig groepen <8 personen en meestal gaat het makkelijk en wordt er een pot gemaakt of wordt het verdeeld tot 2 hoofdbetalers. Prima oplossing! Maar wij kunnen niet uit ons kleine restaurantje 1 van de 2 koks missen om even in te vallen. De afwasser heeft het super druk. En daarnaast zouden zij problemen of fouten moeilijk kunnen oplossen, immers hebben zij het verloop van de avond ook niet mee gekregen. Die optie zou bij ons afvallen. Een extra medewerker bediening kost bakken met geld voor een misschien wil die grote groep splitsen en misschien is het dan net te druk.. Dus zetten we stug die "werk-glimlach" op en hopen we dat het voorlopig weer de laatste keer is. :Y)

Over het klant-koning-keizer gedeelte :D
Als gast mag je bij ons heel veel, waarbij er veel valt te overleggen. Dat is echt geen probleem! Maar dat houdt wel in dat hij/zij zich wel normaal en vriendelijk dient te gedragen. Anders kom ik, mevrouw keizer, daar wel iets van zeggen. Er zijn ook grenzen en die worden aangehouden. Dan "sta" ik toch een stapje boven de gast die alles denkt te kunnen maken. Nee = nee, ja = ja. Want nee jouw kind mag niet met blote voeten op de bank lopen, of rond rennen. En nee meneer of mevrouw mag mij niet commanderen, uitschelden etc. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:51

_Yasmine_ schreef:
Ik denk dat menig horeca medewerker hier in dit topic eerlijk zijn mening geeft over wat hij/zij denkt over splitten. Maar eenmaal in de situatie zijn "werk-glimlach" opzet met: "natuurlijk is dat geen probleem, ik pak even het pin apparaat erbij". Om vervolgens alsnog diep van binnen te schelden :+
Tenminste, zo doen wij dat altijd wel. Want op het werk kan je nu eenmaal niet heel lelijk doen, dat is gewoon baantechnisch onmogelijk :o Tenminste als je wilt dat mensen terug komen. Dat wil dus niet zeggen dat als iemand aardig doet in de bediening zij er ook echt blij mee zijn.

Hier hebben wij regelmatig groepen <8 personen en meestal gaat het makkelijk en wordt er een pot gemaakt of wordt het verdeeld tot 2 hoofdbetalers. Prima oplossing! Maar wij kunnen niet uit ons kleine restaurantje 1 van de 2 koks missen om even in te vallen. De afwasser heeft het super druk. En daarnaast zouden zij problemen of fouten moeilijk kunnen oplossen, immers hebben zij het verloop van de avond ook niet mee gekregen. Die optie zou bij ons afvallen. Een extra medewerker bediening kost bakken met geld voor een misschien wil die grote groep splitsen en misschien is het dan net te druk.. Dus zetten we stug die "werk-glimlach" op en hopen we dat het voorlopig weer de laatste keer is. :Y)

Over het klant-koning-keizer gedeelte :D
Als gast mag je bij ons heel veel, waarbij er veel valt te overleggen. Dat is echt geen probleem! Maar dat houdt wel in dat hij/zij zich wel normaal en vriendelijk dient te gedragen. Anders kom ik, mevrouw keizer, daar wel iets van zeggen. Er zijn ook grenzen en die worden aangehouden. Dan "sta" ik toch een stapje boven de gast die alles denkt te kunnen maken. Nee = nee, ja = ja. Want nee jouw kind mag niet met blote voeten op de bank lopen, of rond rennen. En nee meneer of mevrouw mag mij niet commanderen, uitschelden etc. ;)

Amen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:03

Dan is de klant dus geen koning maar hoogstens diens rechterhand. Dat bedoelde ik dus. := Koning en keizer zijn dezelfde "rang". Ze verschillen enkel in aanzien/traditie. Meer zoals koning en president zegma. :+
Maar goed.
Ik vind het verder niet meer dan normaal dat je het onderling regelt en dan gewoon 1 iemand betaald. Als je split kan dat ook prima. Zie niet in waarom iedereen apart moet kunnen pinnen. Ga je uit eten maak afspraken: één iemand betaald de rest pakt voor die ene keer cash geld mee. Ik heb ook zelden meer dan 10 euro op zak. Ga ik met een groepj wat drinken/eten zorg ik dat ik 50 euro op zak heb naast hetgeen dat al in mijn portefeuille zit. (Heb nog nooit de volledige 50 euro uit gegeven dus da's ruim voldoende.).
Is een kleine moeite als je afgesproken hebt om te gaan eten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:20

_Yasmine_ schreef:
Maar eenmaal in de situatie zijn "werk-glimlach" opzet met: "natuurlijk is dat geen probleem, ik pak even het pin apparaat erbij". Om vervolgens alsnog diep van binnen te schelden :+

Meestal voel je dat overigens toch aan, die onechtheid / oppervlakkigheid. Niet altijd bewust, maar het straalt nog steeds af op de sfeer. En het verschil met een omgeving waar men het leuk vindt om klanten ter wille te zijn is echt te merken.

Citaat:
Maar wij kunnen niet uit ons kleine restaurantje 1 van de 2 koks missen om even in te vallen. De afwasser heeft het super druk.

Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.

Dat is dus het soort situaties waarin je flexibel kunt zijn door je systeem zo te maken dat je verschillen in belasting kunt opvangen.

Citaat:
En daarnaast zouden zij problemen of fouten moeilijk kunnen oplossen, immers hebben zij het verloop van de avond ook niet mee gekregen.

Maar ze hoeven toch ook geen problemen op te lossen? Ze moeten een bedrag intoetsen op de pinautomaat / ofwel op een touchscreen uit een lijst van bestellingen de bestellingen aanklikken die worden opgenoemd, pinautomaat overhandigen aan de klant, wachten tot de pinautomaat ok zegt, en dat dan dus meerdere keren, en even kijken of de opgetelde bedragen samen voldoende zijn voor de rekening. That's it.
Dat hoeft echt niet ingewikkelder te zijn dan dat.

Als er wel problemen zijn, dan zegt de keukenpersoon: "ik zal even X erbij halen die jullie vanavond heeft bediend, een momentje." Et voila, probleem opgelost.

Het verschil zit echt in de benadering. Als je bedenkt dat betalen hoe dan ook gewoon een normaal en essentieel onderdeel is van wat een gast op een avond nodig heeft, en dat je dus ook per gast (en niet per groep) moet uitgaan van een bepaalde tijd die je daarvoor kwijt bent, dan kun je dat gewoon meenemen in hoe je ermee omgaat.