Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:38

superpony schreef:
Wat een oordeel over niet rokers zeg. Hypocriet omdat je gestopt bent? Dat slaat werkelijk nergens op.

Door aan te geven dat je ex roker bent, zeg je alleen dat je niet wist dat het stonk en vervelend was, maar zelf dus ook deed. Als je daar dus verandering in hebt gebracht, ben je absoluut niet hypocriet.

Rokers mogen van mij roken, maar je kan er gewoon netjes mee omgaan. Een hele groep doet dat.

Je hebt mensen met wie je staat te praten en het gewoon in je gezicht uitblazen, dat vind ik aso. Mensen die gewoon zeggen; ik sta buiten, dus ik heb schijt aan iedereen. Je loopt ziekenhuis uit en stapt in een walm, terwijl de rookplek met bankjes 5 meter verderop is. Met nette asbakken etc. Hoezo wordt er dan geen rekening met rokers gehouden?

Maar dat is het juist, ik vind dat mijn vriend er netjes mee omgaat, die rookt waar het mag. Maar blijkbaar ga je er alleen netjes mee om als je niet rookt.

Op een terras zal mijn vriend roken, maar hij zal altijd rond hem zien en zien naar waar de wind staat en daar naar handelen.
Repelsteel zal dat niet genoeg vinden, zij beziet "netjes ermee omgaan" als niet roken op een terras.

Mijn vriend is niet de beroerdste en wil veel doen om de vrede te bewaren maar bijvoorbeeld:

Als zij met haar zoontje ook op dat terras zit, waar wij ook zitten, en ze begint te roepen en te tieren tegen mijn vriend, op niet respectvolle manier eisen dat hij niet eer rookt, zal hij niet geneigd zijn om dat te doen. Gewoon al uit principe.
Als men dat op een gewone, nette manier vraagt, is dat iets anders.

Nogmaals men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Efteling van hetzelfde, daar zijn we een hele dag, en aangezien roken een verslaving is, kan hij niet een hele dag niet roken maar zal dat ook niet in de wachtrij doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:59

chanel1985 schreef:
Maar dat is het juist, ik vind dat mijn vriend er netjes mee omgaat, die rookt waar het mag. Maar blijkbaar ga je er alleen netjes mee om als je niet rookt.

Op een terras zal mijn vriend roken, maar hij zal altijd rond hem zien en zien naar waar de wind staat en daar naar handelen.
[naam] zal dat niet genoeg vinden, zij beziet "netjes ermee omgaan" als niet roken op een terras.

Mijn vriend is niet de beroerdste en wil veel doen om de vrede te bewaren maar bijvoorbeeld:

Als zij met haar zoontje ook op dat terras zit, waar wij ook zitten, en ze begint te roepen en te tieren tegen mijn vriend, op niet respectvolle manier eisen dat hij niet eer rookt, zal hij niet geneigd zijn om dat te doen. Gewoon al uit principe.

Efteling van hetzelfde, daar zijn we een hele dag, en aangezien roken een verslaving is, kan hij niet een hele dag niet roken maar zal dat ook niet in de wachtrij doen.

Pardon? Ik roepen en tieren?
Wij staan op en lopen weg zonder iets te zeggen wanneer ik last heb van een sigaret want ik ga geen discussies aan met rokers in het openbaar en al helemaal niet in bijzijn van mijn kind. Ik ga een klein kind niet in zo'n situatie brengen en daarbij vind ik het aller belangrijkste dat mijn kind onmiddellijk uit de ongezonde rook weg wordt gehaald.
Ik zal hooguit tegen mijn kind iets iets zeggen in de trant van.. Kom maar schat, dan gaan wij even wat anders leuks doen.
Omdat ik hier scherp zeg waar het op staat wil niet zeggen dat ik me in real life als een ordinair viswijf gedraag.
Beetje raar hoor, hoe je me nu als een asociaal type neer probeert te zetten.

Ik had je twee keer eerder een vraag gesteld maar je hebt me er nog steeds geen antwoord op gegeven dus nogmaals.....

[naam] schreef:
Hoe vind je het om je vriend te zoenen direct nadat hij een sigaret heeft gerookt. Niet vies?
Helemaal geen last van? Of houd je dan je adem in?
( Is geen rel vraag, vraag ik me oprecht af namelijk)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:23

chanel1985 schreef:
Ik ben ook het stadium voorbij dat ik mijn tong in het keelgat van mijn vriend stop, dus nee ik heb totaal geen last van zijn roken.
Zou ik liever hebben dat hij zou stoppen? Natuurlijk, maar het moet zijn keus zijn en door zo intolerant als jij te zijn, zal ik het stoppen zeker niet stimuleren bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:49

Ikeje schreef:
chanel1985 schreef:
Ik ben ook het stadium voorbij dat ik mijn tong in het keelgat van mijn vriend stop, dus nee ik heb totaal geen last van zijn roken.
Zou ik liever hebben dat hij zou stoppen? Natuurlijk, maar het moet zijn keus zijn en door zo intolerant als jij te zijn, zal ik het stoppen zeker niet stimuleren bij hem.

Dankje Ikeje, daar had ik blijkbaar even overheen gelezen.

Damn, ik leef liever hartstochtelijk thuis met mijn man en intolerant naar rokers dan andersom, maar dat is weer een heel ander verhaal :D
Op jouw leeftijd al zo...wat zonde.

Heel stiekem wil iedere roker wel stoppen met roken en iedere niet rokende partner dat het roken stopt. Van tolerant zijn gaat hij ook niet stoppen hoor. Dat zie je nu wel toch. Hij rookt nog steeds. Bij mij zou hij het toch echt hebben moeten opgeven voordat er een kind bij kwam, net zoals ik. Maar mijne was al 10 jaar eerder gestopt voor ik hem leerde kennen, dat scheelde weer :D

Anoniem

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:55

En alweer gaat het offtopic, Repelsteel ik vind je nu vervelend worden. Laat mensen leven hoe ze dat willen en hou eens op met uitlokken, fijn dat jij je levenswijze zo geweldig vind maar anderen mogen daar een andere mening over hebben.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:02

Anoniem schreef:
Heel stiekem wil iedere roker wel stoppen met roken en iedere niet rokende partner dat het roken stopt. Van tolerant zijn gaat hij ook niet stoppen hoor. Dat zie je nu wel toch. Hij rookt nog steeds. Bij mij zou hij het toch echt hebben moeten opgeven voordat er een kind bij kwam, net zoals ik. Maar mijne was al 10 jaar eerder gestopt voor ik hem leerde kennen, dat scheelde weer :D

Dan heb ik iets gemist, want ik vind het prima dat ik rook, of mijn vriend rookt. Zoek het allemaal lekker zelf uit. Ik rook ook op het terras en als iemand daar last van heeft dan kunnen ze dit vriendelijk aangeven en dan schuif ik op naar waar niemand er last van heeft, of ik rook even niet. Lekker boeiend. Maar waar jij al die wijsheid vandaan haalt?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:11

Fijn dat je ook even dit zegje hebt kunnen doen Repelsteel.

Ik rook, maar kan niet echt van een sigaretje genieten als ik het gevoel heb anderen ermee tot last te zijn. Dus kies ik een strategische plek uit op het terras zodat mijn walmen niet boven iemands anders tafel uitkomen.
Maar iemand die drie tafeltjes verder mijn rook 'ruikt' heeft dat maar te accepteren, net als de luchtjes die van een schaal bitterballen, een langsrijdende vuilniswagen of een fanatieke parfum spuiter afkomen.

Als roker wordt er wel degelijk van je verwacht dat je je aanpast aan je omgeving en geregeld ter verantwoording geroepen waarom je het jezelf aandoet.
Van principieel niet-rokers kan ik dat begrijpen.
Van ex-rokers die na het stoppen zichzelf zo'n beter mens zijn gaan voelen dat ze het nodig vinden om overdreven hoestgeluiden te gaan maken als ze een sigaret ruiken en vinden dat ze iedereen die nog wel rookt mogen afkeuren en veroordelen snap ik geen snars van en verdenk ik stiekem gewoon van afgunst

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:38

woofie schreef:
Het is niet hypocriet dat je gestopt bent, dat is juist klasse! Maar nu die groep mensen veroordelen waar je ooit zelf toe behoorde..dat is hypocriet!

Natuurlijk niet. Wat een onzin. Ik rookte en hield veel rekening met anderen, want dat soort rokers heb je ook.
Ik ben niet voor niks gestopt. En ik mag het gewoon vies vinden.

Ik zelf was pas 13 toen ik begon, dus dan weet je niks, zeker toen niet. Als je bewust bent waar je aan begint, stopt en dan de mensen veroordeelt is dat echt iets anders.

Je weet gewoon zelf niet dat je zo stinkt als je rookt. En veel mensen snappen niet dat het buiten ook vreselijk is als je met ze staat te praten en de walmen je kant op komen.

OOk toen ik rookte, vond ik het bijv tijdens het eten al smerig. Daarna moest er natuurlijk wel gerookt. Maar je houdt je in als anderen nog eten.

Ik zelf rookte veel, maar het zou te gek zijn dat ik niks mag zeggen, als je gestopt bent, omdat je weet hoe smerig en ongezond het is. Ik ben gestopt toen ik zwanger was en dat is de beste reden.

Als ik niet had toegegeven dat ik een ex roker ben, had ik wel mogen veroordelen?
Nee, als ex roker geef je aan dat je ook stonk.

Maar goed, je hebt verschillende soorten mensen. Ik denk haast dat overlast in betere wijken minder voorkomt. Zeker als je meer privacy kan kopen bijv.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:47

Ikeje schreef:
Fijn dat je ook even dit zegje hebt kunnen doen Repelsteel.

Ik rook, maar kan niet echt van een sigaretje genieten als ik het gevoel heb anderen ermee tot last te zijn. Dus kies ik een strategische plek uit op het terras zodat mijn walmen niet boven iemands anders tafel uitkomen.
Maar iemand die drie tafeltjes verder mijn rook 'ruikt' heeft dat maar te accepteren, net als de luchtjes die van een schaal bitterballen, een langsrijdende vuilniswagen of een fanatieke parfum spuiter afkomen.

Als roker wordt er wel degelijk van je verwacht dat je je aanpast aan je omgeving en geregeld ter verantwoording geroepen waarom je het jezelf aandoet.
Van principieel niet-rokers kan ik dat begrijpen.
Van ex-rokers die na het stoppen zichzelf zo'n beter mens zijn gaan voelen dat ze het nodig vinden om overdreven hoestgeluiden te gaan maken als ze een sigaret ruiken en vinden dat ze iedereen die nog wel rookt mogen afkeuren en veroordelen snap ik geen snars van en verdenk ik stiekem gewoon van afgunst

Dat is netjes op een terras. Ik vraag me af of mensen daadwerkelijk netjes iets durven te zeggen of inderdaad overdreven gaan zitten hoesten, gezichten trekken etc.

Zelf heb ik wel echt last van teveel rook door gezondheid. Ik kom zodoende al even niet bij schoonfamilie die binnen rookt en geen rekening wil houden. Maar haar huis, dus prima, dan ga ik gewoon niet.

Op een feestje sta ik gewoon met mensen te praten die roken en accepteer je wat rook. Soms ga ik aan de andere kant staan en zeg ik het gewoon even datd e rook precies mijn kant op komt. Dat is nooit een probleem.

Maar laatst zat mijn zwaar gehandicapte broer buiten en rondom hem werd volop gerookt en niemand die er rekening mee hield. Hij stonk daarna behoorlijk. Als zijn haar ruikt, heeft hij ook echt wel wat binnen gekregen.

Natuurlijk zijn andere luchten ook ongezond. Alleen al elke dag in je auto in de file is echt heel ongezond. Je wil niet eens weten wat je binnen krijgt.

Maar ik denk dat niet rokers de keus willen hebben. Je krijgt ongevraagd al veel troep binnen en rook is een keus. En veel luchtjes ruik je niet direct of zijn we gewend.

Ik heb al gezegd; vroeger werd overal gerookt en waren we de lucht veel meer gewend. Nu loop je op plekken waar wel gerookt mag worden de walm in.
+ dat mensen die roken nu moeten wachten tot ze bijv buiten zijn en dan direct een sigaret opsteken. Het is dan misschien minder verdeelt. Maar zoals net in het zkh zitten mensen soms langere tijd, hebben spanning etc. Bij buitenkomst gaan ze dan direct op en loop je de walm in. Niemand wacht 5 meter tot de rookplek.
Dat is wat mensen gaat ergeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:59

ik denk niet dat het erom gaat dat je als exroker zegt dat het stinkt of ongezond is..
Maar het gaat om de toon waarop..

sommige exrokers, ook in dit topic zijn veel feller dan nodig, ook feller dan mensen die nooit gerookt hebben. En zijn geneigd om rokers als een ras te zien en hen over 1 kam te scheren. zelfs als je zegt rokers in het algemeen.. zoals je hier in twee pagina's al telt hebben we tenminste al 4 sociale rokers, niet in de hoeveelheid sigaretten maar in hoe ze er mee omgaan.

net zo als niet rokers, hebben rokers net zo hard een takkehekel aan de asociale rokers die met hun peuk staan te wapperen, waarbij ze je jack bijna in de fik steken of niet opletten waar hun rookwalm heen trekt. Dit is echter wel de minderheid, ik noem dat rustig de tokkies onder de rokers.

op een terras zul je zien dat een sociale roker express de rand van een terras opzoekt en wel die rand waar de wind vanaf staat. De 'gewone' roker gaat rustig ergens zitten, terras is buitenlucht. net zo als je een hond mee mag nemen op een teras en geen rekening hoeft te houden met andersmans allergie, hoef je in principe niet persee rekening te houden met een ander op een teras (al is het wel zo gezellig als je dat wel doet).

de asociale roker ploft op het eerste de beste plekje neer, of dat naast een kinderwagen, hoogzwangere dame of naast een zwaar hoestend persoon is, dat maakt niet uit.

Je hebt verschillende soorten mensen.. ook binnen mensen met een bepaalde eigenschap die een ander niet aanstaat. Ik kan niet (wordt er letterlijk fysiek ziek van) tegen mensen die naar overmatig alcoholgebruik ruiken of gedragen.. Maar daardoor veroordeel ik niet iedereen die een biertje hapt, zelfs niet als het in mijn ogen alleen maar om alcohol tanken gaat (carnaval).

Het is een forum, laten we niet vergeten dat er mensen achter een toetsenbord zitten. Al is het nog zo makkelijk om even over een groep te praten, er zitten mensen uit zo'n groep in de discussie, anders is er sowieso geen discussie. als je dan 'in z'n algemeen' over de groep als geheel spreekt, kun je daarmee onbedoeld een hoop mensen kwetsen.

overigens een gemiddelde roker weet prima dat het stinkt.. zeer zeker de mensen die zich sociaal opstellen.. denk dat velen met mij, als ze op bezoek zijn waar niet gerookt wordt, buiten roken en even de handen wassen als ze weer binnenkomen. Haren wassen en mijn tanden poetsen als ik op bezoek ben, daar begin ik nog maar niet aan ;)... Als ik op bezoek ga waar een baby aanwezig is, rook ik uberhaupt niet meer nadat ik thuis gedoucht heb en mijn feestplunje heb aangetrokken..

Het is niet zo dat de kennis over waar rook allemaal in blijft hangen alleen toebehoort aan de niet roker natuurlijk ;).

het verschil zit m in dat de een er wat meer moeite voor zal doen om iemand geen overlast te bezorgen dan de ander.. En als mens zijn we geneigd om alleen de negatieven te zien en die als 'standaard' uit te roepen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:05

Ja precies wat Elena schrijft.
En misschien vind je jezelf dan niet hypocriet, Superpony. Maar onderstaand is toch zeker wel overtrokken generaliserend.

superpony schreef:
Niemand wacht 5 meter tot de rookplek.

Rokers zijn niet perse asociaal.. net zoals dat niet-rokers niet perse zeikerds zijn :o

En om ook nog even ontopic te gaan.. Als mijn buren zouden aangeven dat ze er last van hebben dat ik in de tuin rook ben ik echt bereid daar rekening mee te houden en op de plek te gaan zitten waar zij er de minste 'last' van hebben. Mocht blijken dat ze verwachten dat ik helemaal niet meer in mijn tuin rook (wat sowieso niet zo vaak gebeurd want ik ben nou eenmaal niet zo vaak thuis) dan wordt het een ingewikkelder verhaal en zou ik ze misschien wel aangeven welke dingen ik van hen tolereer waar zij zich misschien niet van bewust zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:16

Ik geef toch als vb bij het ziekenhuis. Dat is niet generaliserend, maar daar kom ik elke week of helaas vaker en het gebeurt echt continu. Er zijn mooie rokers plekken gemaakt met bankjes, asbak etc. Dat is ongeveer 5 meter vanaf de draaideur. Maar ze staan altijd pal voor de deur of steken hem al in de draaideur op.
Ik zeg ook dat ik het snap ( goed lezen! ) Vaak zitten mensen langere tijd in het ziekenhuis en hebben spanningen. Dus ik snap dat ze naar die sigaret snakken als ze buiten komen.

En nee, ik vind niet dat ex rokers hypocriet zijn, omdat ze zijn gestopt en het vies vinden. Ik weet zat rokers die het zelf ook vies vinden en zich zelfs een beetje schamen.
Toen ik 13 was wist ik destijds helemaal niet waar ik aan begon en echt niemand had het toen over ongezond etc. Als dat besef komt en je wil stoppen voor jezelf en je kind bijvoorbeeld, mag je gewoon het daarna best vies vinden.
Pas als je stopt ruik je het. Dat ruik je bijna niet van jezelf als je rookt. Waarom zou ik dat niet mogen zeggen?

vd weet liep ik te zweten. Geen oud zweet, maar ik was wel zeiknat en klef. Tja, dan zeg ik het zelf. Maar iedereen op stal dreef weg, dus we hadden het allemaal. Niemand stonk, maar je kan het wel gewoon zeggen.

Mijn man drinkt koffie. Nou, dat vind ik ook vies en krijgt ie soms te horen ook. Het gemalen apparaat vond ik nog wel lekker, maar nu in nood een senseo en dat stinkt veel meer. Dan zoent hij me maar niet.
Ik vind bier ook vies bijv als hij na een slok me zoent.

Als je allebei bijv knoflook eet, heb je er echt minder last van als je elkaar zoent, dan dat 1 van de 2 dat doet. Dat is nou net zo met rokers en niet rokers. 1 van de 2 doet iets en de ander niet. Diegene valt het meer op en vindt het wel of niet vies.

Ik heb echte rookwalmen nooit lekker gevonden. En de smaak van binnen roken is anders dan dat je in de wind staat te roken. Maar dat was vast persoonlijke smaak. Ik vond een sigaret in de regen echt vies. En ik had echt voorkeuren voor merken.
Mijn buurvrouw rookt en ik denk dat het geen Marlboro of Camel is. Het is echt een beetje vieze rook, maar ook geen shag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:18

ik wacht niet tot een rookplek om sommige stations..

Die zitten voor de deur, dan moet iedere niet roker door mijn walm heen om te komen waar hij of zij heen wil..

dan ben ik toch een stuk socialer door 5 meter benedenwinds te gaan staan roken, dan op de aangewezen plek.. want die worden soms wel erg apart gekozen.

Euro Disney, daar zal ik ook niet op een rookplek gaan staan.. Te weinig rookplekken en veel te ver van elkaar af + ze veroorzaken een enorme rookwalm in een grote straal om de rookplek heen omdat er veel te veel mensen in een veel te kleine circel staan.. Dan zoek ik een rustig plekje, uit de massa waar vooral geen kinderen rondstuiteren.

Praat mij niet van de rookplek bij ziekenhuizen.. Stampensvol 5 meter bij een ingang waar zieken doorheen moeten.. Zelfs in de hal ruik je af en toe de rook van buitenaf..

die rookplek moet een stuk verder.. daar vind je mij dus ook niet op de rookplek, maar zeker 5 meter verderop.. Ik ga niet meebouwen aan een muur van rook waar iedereen langs moet.. De ingang ligt ook vaak in een hoek waar de wind rondwentelt, dus de rookhoek staat ook nooit benedenwinds van de ingang want de wind circuleert

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:21

Ja, snap ik. Soms wordt er niet nagedacht. Laatst in een restaurant was er echt super afzuiging en ging de rook recht naar boven bijv.

Bij het ziekenhuis is er wel over nagedacht gelukkig. Zijn echt nette plekken, incl een soort bushokje voor als het straks gaat regenen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:24

superpony schreef:
Ik geef toch als vb bij het ziekenhuis. Dat is niet generaliserend, maar daar kom ik elke week of helaas vaker en het gebeurt echt continu. Er zijn mooie rokers plekken gemaakt met bankjes, asbak etc. Dat is ongeveer 5 meter vanaf de draaideur. Maar ze staan altijd pal voor de deur of steken hem al in de draaideur op.
Ik zeg ook dat ik het snap ( goed lezen! ) Vaak zitten mensen langere tijd in het ziekenhuis en hebben spanningen. Dus ik snap dat ze naar die sigaret snakken als ze buiten komen.

Het is generaliserend als je zegt dat NIEMAND 5 meter verder loopt.
Ik loop namelijk wel verder. Niet 5 meter, maar gewoon tot ik een plekje tegenkom waar ik wel van mijn sigaret kan genieten. En niet alleen omdat ik een ander daar een plezier mee doe.. vooral omdat ik dat zelf fijner vind.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:29

Anoniem schreef:
chanel1985 schreef:

Repelsteel zal dat niet genoeg vinden, zij beziet "netjes ermee omgaan" als niet roken op een terras.

Pardon? Ik roepen en tieren?
Wij staan op en lopen weg zonder iets te zeggen wanneer ik last heb van een sigaret want ik ga geen discussies aan met rokers in het openbaar en al helemaal niet in bijzijn van mijn kind. Ik ga een klein kind niet in zo'n situatie brengen en daarbij vind ik het aller belangrijkste dat mijn kind onmiddellijk uit de ongezonde rook weg wordt gehaald.
Ik zal hooguit tegen mijn kind iets iets zeggen in de trant van.. Kom maar schat, dan gaan wij even wat anders leuks doen.
Omdat ik hier scherp zeg waar het op staat wil niet zeggen dat ik me in real life als een ordinair viswijf gedraag.
Beetje raar hoor, hoe je me nu als een asociaal type neer probeert te zetten.

Ik had je twee keer eerder een vraag gesteld maar je hebt me er nog steeds geen antwoord op gegeven dus nogmaals.....

Anoniem schreef:
Hoe vind je het om je vriend te zoenen direct nadat hij een sigaret heeft gerookt. Niet vies?
Helemaal geen last van? Of houd je dan je adem in?
( Is geen rel vraag, vraag ik me oprecht af namelijk)
[/quote

Als je goed zou lezen heb ik er bijvoorbeeld er voor gezet.
Dat betekent dat ik niet zeg dat jij dat zou doen, ik heb jou alleen als voorbeeld genomen.

Op de vraag waar ik volgens jou nog niet heb geantwoord, heb ik wel al geantwoord
Ga het niet nogmaals schrijven, ben op mijn gsm bezig, wat niet handig typpen is

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:42

Rivjenn schreef:
Je blijt het ook niet de hele tijd ruiken maar ik baal er gewoon van dat ik niet eens het raam open kan zetten omdat hun buiten moeten roken. Ze kunnen ook binnen roken. Dan hebben ze alleen zelf last van hun eigen stank. En echt zodra hun gaan zitten roken ruik je het direct. Wat mij betreft mogen ze ook bij de voordeur roken. Je kunt het misschien niet verbieden maar ik vind ook niet dat ze ons kunnen verplichten om in hun ongezonde rooklucht te zitten... De andere buren roken ook maar daar hebben we echt nooit last van

Ik rook zelf achter in de tuin omdat ik rekening met mijn buren wil houden. Als zij het bovenraam open zetten is altijd mijn eerste opmerking zal ik ergens anders staan? (Klein kind haar slaapkamerraam) nooit hebben ze last. Toch loop ik dan even de poort in, gewoon omdat het de slaapkamer van een klein kindje is.

Zelf rook ik niet in huis. Ik ben de enige die rookt uit het gezin. Ik heb ook nooit in bijzijn van mijn kinderen gerookt.
Eerste 16 jaar van hun leven zelfs nooit thuis in de tuin en daarvan 10 helemaal niet

Op teras kijk ik ook altijd hoe de wind staat. Staat die verkeerd loop ik ern stukje verder om die peuk op te rokrn.
Maar dat ben ik. Ik realiseer me gewoon dat het stinkt en ongezond is.
Zelf vind ik het een kleine moeite maar het is iets wat ik zelf wil, niet wat op te leggen is.
Ik rook ook niet ieder kwartier scheelt ook. En ik ben vaak de enige die rookt dat geeft ook een groter besef.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:06

Wat een discussie hier :=

Mijn vriend en ik roken ook allebei. Wij wonen in een flat, dus hebben niet eens een tuin. Wij roken niet binnen maar buiten op het balkon. Als wij daarna binnen komen ruikt het ook naar rook. Zelfs ik ruik dat, als roker zijnde. Ik erger mij meer aan de spullen die in het portiek worden gedumpt. Fietsen, buggy's, stepjes.. En dat terwijl iedere woning bij ons een hele ruime kelderbox heeft. Van een kinder fietsje kan ik nog begrijpen. Die kids spelen buiten, maar volwassen fietsen onderaan de trap, dat je er niet niet door kan met je boodschappen zonder de fiets om te stoten of te moeten verplaatsen vind ik erger dan even 5 of 10 min een rooklucht in huis. Daarnaast gaan onze peukjes ook netjes in ons eigen asbakje.

Als ik bij een bus of tramhalte sta steek ik standaard een sigaretje op. Als het slecht weer is, en iedereen staat in het hokje, sta ik buiten. Als ik wil zitten maar er staan niet rokende mensen in het hokje, blijf ik daar buiten staan. Staan er mensen met een kinder wagen, ga ik verderop staan. Ik probeer er zo veel mogelijk rekening mee te houden. Maar waar ik wel link van wordt is dat wanneer er nog niemand zit, en ik steek mijn sigaretje op, en er komt vervolgens iemand aan die dat niet gezien heeft.. Dat die dan gaat zitten zuchten en kreunen, en boos wegloopt omdat ik zit te roken, want dan hou je maar rekening met mij als je het er niet mee eens bent.

Tegenwoordig mogen we alleen nog maar op het terras roken als je ergens gaat zitten. Ik snap dat mensen met mooi weer buiten willen gaan zitten maar dan heb je dus kans op rokers. Mijn vriend en ik gaan dan ook altijd aan een tafeltje zitten, wat afgelegen, met asbak op tafel. De sigaretten komen op tafel en iedereen kan zien dat wij roken. Aan jou de keus of je in de buurt komt zitten of niet.

Mijn vriend is er niet heel bewust mee bezig, maar ik vind het bijvoorbeeld zelf ook niet prettig als ik zit te eten en de ander steekt een peuk op. Vind ik asociaal. Dus ik hou daar zo veel mogelijk rekening mee. Laatst gingen we op een bankje zitten, naast ons zat iemand met een broodje en mijn vriend wil een peuk opsteken. Ik heb hem toen gezegd dat hij dat kon vergeten want dat is niet netjes.

Noem me maar een asociale roker, maar ik vind dat ik op deze manier goed rekening houd met de niet rokers om mij heen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:13

dees_daan schreef:
En alweer gaat het offtopic, [naam] ik vind je nu vervelend worden. Laat mensen leven hoe ze dat willen en hou eens op met uitlokken, fijn dat jij je levenswijze zo geweldig vind maar anderen mogen daar een andere mening over hebben.

Nou ik kan wel nagaan waarom ze haar tong niet meer achterin de keel van haar vriend wil steken :P

Meer dan de helft van het topic is offtopic. Als je zo graag ontopic wilt blijven mag je TS wel wat oplossingen aandragen in plaats van een totaal onzinnige post over mij te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:19

Als je mee had gelezen had je gezien dat ik al lang ontopic gereageerd heb.
Fijn voor je dat jij dat na kan gaan,en jou probleem daarbij is? Wat voor last heb jij er van en waarom moeten alle rokers het ontgelden?
Ik vind het gewoon een beetje triest dat je zo hoog van de toren moet blazen en mensen blijft uitlokken met vooroordelen over hun privéleven omdat je vind dat jij het zo geweldig voor elkaar hebt, laat mensen in hun waarde, ook als zij andere ideeën hebben, dat maakt ze niet minder en jou niet beter.
Je scheert iedereen over 1 kam omdat jij vroeger zo was, en blijft maar doorgaan dat siert je niet en is behoorlijk irritant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:23

dees_daan schreef:
Als je mee had gelezen had je gezien dat ik al lang ontopic gereageerd heb.
Fijn voor je dat jij dat na kan gaan,en jou probleem daarbij is? Wat voor last heb jij er van en waarom moeten alle rokers het ontgelden?
Ik vind het gewoon een beetje triest dat je zo hoog van de toren moet blazen en mensen blijft uitlokken met vooroordelen over hun privéleven omdat je vind dat jij het zo geweldig voor elkaar hebt, laat mensen in hun waarde, ook als zij andere ideeën hebben, dat maakt ze niet minder en jou niet beter.
Je scheert iedereen over 1 kam omdat jij vroeger zo was, en blijft maar doorgaan dat siert je niet en is behoorlijk irritant :)

Dat is wat jij er van maakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:25

On topic zou ik ts aanraden een goede luchtreiniger te kopen. Kost misschien wat, maar gaat je veel rust teruggeven als je hier wil blijven wonen.
Geurkaarsjes etc hebben wij ook wel, maar sporadisch aan, want dat is nou ook niet zo geweldig.
Als jij dan op normale tijden gaat stofzuigen en dan bijv even de ramen dichthoudt kunnen jullie voorlopig nog wel naast elkaar leven lijkt me

Loveuggs, dan hou je er toch rekening mee?
Wij hebben op een app met trapportaal gewoond en wat jij opnoemt mocht bij ons ook echt niet.

Rook is ongezond, maar stress door irritaties ook. Al is het maar de buurman die boertjes laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:25

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:48

geef ze een mooie grote tuinfakkel voor hun verjaardag en vraag of ze die zouden willen aansteken als ze roken buiten..

vuur ioniseert rook namelijk, dit betekent dat het rechter opstijgt vanaf de warmte bron (warme lucht stijgt immers), waardoor de kans groot is dat het over het huis heen wappert in plaats van de kamer in..

probeer het maar eens als rokers (is een tip aan de rokers die zich snel 'bezorgd' voelen als hun rook alle kanten op wappert).. leg je peuk maar eens op de asbak en kijk naar de rook... houd m nu dicht bij de vlam van een kaars... duidelijk verschil... rook stijgt veel sneller en rechter omhoog.

binnen helpt dit vanzelsprekend niet, omdat er de rook dan natuurlijk blijft hangen.. de warmte laat de rook niet 'verdwijnen' of verbrand de rook niet.. het zorgt alleen voor vlottere stijging.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:11

superpony schreef:
Loveuggs, dan hou je er toch rekening mee?
Wij hebben op een app met trapportaal gewoond en wat jij opnoemt mocht bij ons ook echt niet.

Niet roken op het balkon? Bij ons mag zelfs binnen worden gerookt. Toen mijn vriend er net woonde waren alle muren geel van de rook. Dit wil hij niet, en ook ivm de lucht in huis dan, dus wij roken op het balkon. :j