Gianti schreef:Trust me, ik kan jouw avond stuk minder plezierig maken en toch alles volgens mijn functie omschrijving doen
Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil
Nu ben ik uiteraard reuze benieuwd hoe je dat gaat aanpakken. Dus hoor graag hoe je mijn avond een stuk minder leuk gaat maken en dan natuurlijk zonder dat je baas daar een probleem mee heeft.
Bloodymary schreef:Dat ligt er een beetje aan wat je brengt natuurlijk. Bij vier bier is het natuurlijk vier bier. Maar als ik bijvoorbeeld uitgebreid ga eten vind ik het wel leuk om uitleg te krijgen over de wijn, of nog wat dinersuggesties.
Overigens geef ik de fooi niet alleen voor de bediening, maar ook voor de kok en de beleving die je krijgt. Dus als die vier bier vergezeld gaan met een schaaltje nootjes of een stukje worst of kaas, zal ik daar eerder fooi voor geven.
Heeft dat ook niet te maken met het soort restaurant waar je naar toe gaat? Ik zie dat niet zozeer als een stapje extra vanuit het personeel genomen. Meestal zijn dingen als nootjes of stukje worst gewoon bij de prijs gerekend staat er alleen niet apart bij. Maar ze geven het echt niet zomaar voor niets. Dus tja wat wil je gewoon een goedkoop drankje of een wat duurder en er wat extra bij krijgen.
Palmera schreef:Dat extra stapje? Om heel eerlijk te zijn zijm de enige extra stapjes de stapjes die ik ken die dingen die écht niet bij bedienen/koken horen.
Ik heb in Nederland een collega gehad die een meneer in een rolstoel op het toilet hielp. Dát is zeer zeker een extra stap.
Ik heb zelf eens het overhemd met kreukels van een vaste gast staan strijken die op sollicitatie moest en vergeten was dat thuis te doen, de slimmerd
Maar: een eten goed koken, het bord opleuken, door vriendelijke bediening naar de tafel laten brengen, eet smakelijk wensen, etc, etc: dat noem ook ik geen extra stap. Hoe drukker, hoe harder je loopt/werkt. Maar nog steeds geen extra stap.
Dat zijn inderdaad extra stappen. haha.
Floor_x schreef:Niet per se stapje harder lopen, want stapjes die zet ik sowieso wel tijdens werk
Maar kleine dingetjes die mijn gasten wel erg kunnen waarderen, zoals ik eerder al aanhaalde:
In het restaurant:
Voor een groep vega's/vegans op een briefje schrijven welke gerechtjes ze kunnen bestellen zodat ze dit niet telkens weer aan de serveerster hoeven te vragen.
Een bakje water neerzetten als ze een hond mee hebben genomen (zonder dat ze hier naar vragen)
Een praatje maken aan tafel wanneer de gasten dit willen terwijl je in je linkerhand een steeds zwaarder wordend dienblad vast hebt ()
Toeristen/bezoekers in de stad vertellen wat ze allemaal kunnen doen hier
In de bar:
Een luisterend oor/praatje zijn voor de man die op vrijdagavond in zijn eentje een biertje komt drinken in de bar.
Een gezellige groep vrienden een rondje shotjes van het huis geven omdat het zo'n leuke groep is.
Bij een vrijgezellenfeest de bride to be meenemen achter de bar en samen met haar de gekozen cocktails voor haar en haar vriendinnen maken ipv het zelf doen wat toch 3 keer sneller gaat.
Een paar voorbeeldjes, voor mij bijna geen moeite, maar voor de gast toch dingetjes die ze onthouden en waardoor het misschien wel een leukere avond is geweest! En dan is het voor mij automatisch ook leuker!
Maar hierin is ieder anders, zowel het personeel als de gast.
Sommige gasten willen niks met het personeel te maken hebben (zoals sommige in dit topic), en deze mensen help je zo vlot mogelijk en laat je verder met rust. Geen probleem. En anderen die zijn daar weer anders in.
Moet heel eerlijk zijn dat ik de meeste eigenlijk niet echt iets extra vindt. Zeker niet de dingen die je opnoemt bij het restaurant.
Tja en achter de bar ook niet echt extra stappen. Het is normaal dat je dan sociaal hoort te zijn en het luisterend oor voor mensen die daar behoefte aan hebben. Als je alleen achter de bar staat en niet naar mensen wil luisteren en ook niet wil praten dan denk ik niet dat je die mensen nog terug ziet. Het hoort gewoon bij het werk wat je doet.

Was toen wel in staat om mijn wisselgeld terug te gaan vragen.

Ik begrijp dat echt niet. Wat is er zo moeilijk om 2 glaasjes drinken in te schenken en te brengen? Dat kan in 30 seconden.