Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:45

Heb even een wat ouder stukje uit het topic op gezocht omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar het antwoord.

Gianti schreef:
Trust me, ik kan jouw avond stuk minder plezierig maken en toch alles volgens mijn functie omschrijving doen :+

Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil

Nu ben ik uiteraard reuze benieuwd hoe je dat gaat aanpakken. Dus hoor graag hoe je mijn avond een stuk minder leuk gaat maken en dan natuurlijk zonder dat je baas daar een probleem mee heeft.

Bloodymary schreef:
Dat ligt er een beetje aan wat je brengt natuurlijk. Bij vier bier is het natuurlijk vier bier. Maar als ik bijvoorbeeld uitgebreid ga eten vind ik het wel leuk om uitleg te krijgen over de wijn, of nog wat dinersuggesties.
Overigens geef ik de fooi niet alleen voor de bediening, maar ook voor de kok en de beleving die je krijgt. Dus als die vier bier vergezeld gaan met een schaaltje nootjes of een stukje worst of kaas, zal ik daar eerder fooi voor geven.

Heeft dat ook niet te maken met het soort restaurant waar je naar toe gaat? Ik zie dat niet zozeer als een stapje extra vanuit het personeel genomen. Meestal zijn dingen als nootjes of stukje worst gewoon bij de prijs gerekend staat er alleen niet apart bij. Maar ze geven het echt niet zomaar voor niets. Dus tja wat wil je gewoon een goedkoop drankje of een wat duurder en er wat extra bij krijgen.

Palmera schreef:
Dat extra stapje? Om heel eerlijk te zijn zijm de enige extra stapjes de stapjes die ik ken die dingen die écht niet bij bedienen/koken horen.

Ik heb in Nederland een collega gehad die een meneer in een rolstoel op het toilet hielp. Dát is zeer zeker een extra stap. :j

Ik heb zelf eens het overhemd met kreukels van een vaste gast staan strijken die op sollicitatie moest en vergeten was dat thuis te doen, de slimmerd :+

Maar: een eten goed koken, het bord opleuken, door vriendelijke bediening naar de tafel laten brengen, eet smakelijk wensen, etc, etc: dat noem ook ik geen extra stap. Hoe drukker, hoe harder je loopt/werkt. Maar nog steeds geen extra stap. :)

Dat zijn inderdaad extra stappen. haha.

Floor_x schreef:
Niet per se stapje harder lopen, want stapjes die zet ik sowieso wel tijdens werk :D

Maar kleine dingetjes die mijn gasten wel erg kunnen waarderen, zoals ik eerder al aanhaalde:

In het restaurant:
Voor een groep vega's/vegans op een briefje schrijven welke gerechtjes ze kunnen bestellen zodat ze dit niet telkens weer aan de serveerster hoeven te vragen.
Een bakje water neerzetten als ze een hond mee hebben genomen (zonder dat ze hier naar vragen)
Een praatje maken aan tafel wanneer de gasten dit willen terwijl je in je linkerhand een steeds zwaarder wordend dienblad vast hebt ( :D )
Toeristen/bezoekers in de stad vertellen wat ze allemaal kunnen doen hier

In de bar:
Een luisterend oor/praatje zijn voor de man die op vrijdagavond in zijn eentje een biertje komt drinken in de bar.
Een gezellige groep vrienden een rondje shotjes van het huis geven omdat het zo'n leuke groep is.
Bij een vrijgezellenfeest de bride to be meenemen achter de bar en samen met haar de gekozen cocktails voor haar en haar vriendinnen maken ipv het zelf doen wat toch 3 keer sneller gaat.

Een paar voorbeeldjes, voor mij bijna geen moeite, maar voor de gast toch dingetjes die ze onthouden en waardoor het misschien wel een leukere avond is geweest! En dan is het voor mij automatisch ook leuker!

Maar hierin is ieder anders, zowel het personeel als de gast.
Sommige gasten willen niks met het personeel te maken hebben (zoals sommige in dit topic), en deze mensen help je zo vlot mogelijk en laat je verder met rust. Geen probleem. En anderen die zijn daar weer anders in.

Moet heel eerlijk zijn dat ik de meeste eigenlijk niet echt iets extra vindt. Zeker niet de dingen die je opnoemt bij het restaurant.
Tja en achter de bar ook niet echt extra stappen. Het is normaal dat je dan sociaal hoort te zijn en het luisterend oor voor mensen die daar behoefte aan hebben. Als je alleen achter de bar staat en niet naar mensen wil luisteren en ook niet wil praten dan denk ik niet dat je die mensen nog terug ziet. Het hoort gewoon bij het werk wat je doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:48

Bloodymary schreef:
Dat lijkt ook wel een nieuwe trend te zijn. Vrienden van ons hebben een goed restaurant, geen ster, maar wel het segment daar vlak onder. Daar horen we vaak verhalen van dat mensen tijdens het eten alles prima vinden, en ook alles op hebben en dan net voor het afrekenen echt gaan zeiken over iets wat gewoon niet kan kloppen, bijvoorbeeld rundvlees te taai of zo. En het lijkt er op dat ze dat dan doen om korting af te dwingen, want daar vragen ze dan steeds om. Belachelijk vind ik dat, blijf dan thuis.

vragen ze er ook letterlijk om, of lijkt het inderdaad.

want om heel eerlijk te zijn, een serveerster vraagt toch 'was alles naar wens'.
waarom zou je dan 'ja hoor' moeten zeggen als iets eigenlijk niet goed was?
Je vraagt het toch niet voor de sier, maar om feedback voor de service en keuken?

als ik ergens ontevreden over ben wat echt niet kan, dan meld ik het direct.
als ik iets nog wel te kanen vind maar het kan beter, dan meld ik dat op de vraag: was alles naar wens..

als ik bijvoorbeeld een medium biefstuk vraag en hij is nog maar net medium, maar gaat eigenlijk meer richting doorbakken, dan is het gewoon geen medium meer.. medium hoort roder dan nog net roze te zijn.. Ik heb dan geen zin om weer 10 min te wachten op een nieuwe, terwijl de rest zijn bord zit leeg te eten en het is heus nog wel eetbaar (al ga ik niet voor zo'n stukje vlees naar een restaurant)..

dan antwoord ik dus: Ja hoor, alleen mijn biefstukje was meer richting doorbakken dan een echt goede medium.

ik neem aan dat ze dat dan doorgeven naar de keuken en dat de keuken voortaan beter checkt op de pass..

ik vind het netjes als een restaurant dan zelf een bakje koffie aanbied, maar vragen erom nee.
als ik tijdens het eten wat te klagen heb, verwacht ik wel degelijk dat men wat doet.. is het kort klaarmaken dan een nieuwe, is het al een lang wachten of duurt dat portie lang, dan mag ik ervanuit gaan dat er wat van de rekening af gaat..

ik klaag an sich niet snel.. met name net voor het afrekenen geef ik echter wel door als er wat geschort heeft. mensen zijn niet perfect, een keuken ook niet.. kan gebeuren, maar ik meldt het wel.

Keet

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 02:16

In Nederland geef ik alleen fooi als er meer gedaan wordt dan ik verwacht had qua service.

In USA geef ik 10/15/18 % fooi, ligt aan hoe tevreden ik ben. Daar doen ze tenminste hun best voor hun fooi.
Zoals wij vaak tegen elkaar zeggen: hier werken ze voor hun fooi, in NL alleen maar voor hun baas.

Heb tijdens een rondreis USA/Canada gehad dat ik op onze eerste avond ik Canada (andere dollars dan usa) nog moest wennen aan het geld. Kreeg na veel zuchten de rekening en de dame bleef aan de tafel staan. Dus was het aan het uittellen en was net aan de fooi begonnen toen ze het van de tafel griste en mopperend weg liep...... was nog niet klaar hoor :? Was toen wel in staat om mijn wisselgeld terug te gaan vragen.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 05:19

Ik werk als all-rounder in de horeca, dus bediening, bar, eten maken, ontvangst, afwassen, noem maar op. Het idee achter fooi heb ik echter nooit begrepen en ga ik denk ik ook nooit begrijpen. Ik krijg gewoon betaald voor wat ik doe. Ja, daar hoort glimlachen en de gasten een fijne sfeer bieden bij, mijn baas zou het echt niet op prijs stellen als ik chagrijnig zou gaan lopen doen. En ja, als iemand uitleg nodig heeft over de gerechten, dan krijgt hij uitleg. Het standaard verhaaltje doen over het eten is een moeite van niks.

Als het moet dan ben ik aan het rennen en vliegen, dat heb je met drukte. Tja, hoort erbij.

Nee, ik vind het zo'n enorm rare gedachte dat ik standaard extra geld zou moeten verdienen voor 'het leveren van goede service'. Service? Van het halve uur dat mensen meestal zitten te eten zien ze mij 1 minuut, misschien 2. Als ik nou naast ze was komen zitten en ze mijn mega interessante levensverhalen zou vertellen, oké, dan kan ik me er wat bij voorstellen.

Ik geef dan ook geen fooi als ik ergens ga eten. Hoe de bediening is zal me worst wezen, als ze mijn eten maar brengen. Een gezellige avond maak ik er sowieso wel van met mijn gezelschap, daar is toch geen serveerster voor nodig.

Niet dat je me hoort klagen overigens, gratis geld is altijd leuk. :Y)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:31

Bij goede bediening en lekker eten geven wij wel een kleine fooi. Ronden het af naar een mooi getal.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:27

elenaMM77 schreef:
ik zeg nergens dan het salaris van een verpleegkundige te hoog is, of dat een serveerster net zo veel verantwoording draagt..

ik geef alleen wel aan dat er nog al een verschil zit in wat je mee naar huis neemt en waar je dus van rond moet komen. daarbovenop krijgt de verpleging met regelmaat 'fooi', alleen is dat al in een aardigheidje of lekkers gegoten. Niet dat ze het van iedere patient krijgen.. maar als het gaat om 'iets krijgen van de klanten' hebben ook verpleegkundigen in vergelijking met andere zware beroepen niet te klagen..

dan vind ik het terrechter dat een boerenknecht zich beklaagt ten opzichte van een serveerster bij wijze van spreken.

Tja dan had je moeten doorleren en verpleegkundige moeten worden als je vind dat je te weinig krijgt in je beroep. Hoe meer je studeert hoe meer salaris je krijgt.
De vuilnisman geef je ook geen fooi toch en die heeft het echt wel zwaarder dan iemand in de horeca
Een advocaat verdiend ook veel meer en krijgt daar bovenop ook nog eens bonussen en klanten geschenken, dus dan moet ieder beroep dat maar krijgen? Zo werkt het niet
Als verpleegkundige mag ik niet eens iets aannemen, staat gewoon in mijn contract, dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?

Een fooi is geen verplichting. Salaris ontvangen wel.
En als ik sommige reactie's hier lees dan gaat het mij zelfs tegenstaan om fooi te geven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:08

Als leerkracht krijg ik voldoende salaris om van rond te komen, maar het is algemeen bekend dat "wij" in het onderwijs veel meer uren werken dan waar we voor betaald krijgen. Wil je tot 20.00 aan het werk blijven? Prima, maar die krijg je niet betaald. En begin niet over de vele vakantiedagen want zeker de helft daarvan gaat op aan werk.
Maar toch ga ik liever op deze manier, iedere dag met veel plezier naar mijn werk dan dat ik een kantoorbaan heb van 9 tot 5 met een topsalaris. En dan krijg ik maar geen fooi, het is echt niet zo dat ik bij ieder goed Citoresultaat een schepje bovenop mijn salaris krijg. Maar de voldoening en trots die het bij de kinderen oplevert is me veel meer waard.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:49

Jolien87 schreef:
Als leerkracht krijg ik voldoende salaris om van rond te komen, maar het is algemeen bekend dat "wij" in het onderwijs veel meer uren werken dan waar we voor betaald krijgen. Wil je tot 20.00 aan het werk blijven? Prima, maar die krijg je niet betaald. En begin niet over de vele vakantiedagen want zeker de helft daarvan gaat op aan werk.
Maar toch ga ik liever op deze manier, iedere dag met veel plezier naar mijn werk dan dat ik een kantoorbaan heb van 9 tot 5 met een topsalaris. En dan krijg ik maar geen fooi, het is echt niet zo dat ik bij ieder goed Citoresultaat een schepje bovenop mijn salaris krijg. Maar de voldoening en trots die het bij de kinderen oplevert is me veel meer waard.

Als die kantoorbaan echt een topsalaris heeft, dan is dat vaak ook een baan met onbetaalde overuren hoor.

Misschien niet echt ontopic, maar ik word zo moe van dat geklaag van leraren over onbetaalde uren.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:30

Skessa_ schreef:
Taxichauffeur is toch wel gebruikelijk? >;)

Tenminste dat doe ik wel altijd _O-

Taxi chauffeur kreeg van mij ook altijd een flinke fooi..

Ik stapte altijd met een stuk in m'n hoefjes de taxi in, en deze beste chauffeur zorgde er altijd wel voor dat ik veilig thuis kwam..

Als ik uit eten ga, geef ik ook fooi..

Ik rond bedragen af naar boven €192 zou bij mij dus €200 worden..
Maar ook dit is vaak omdat de bediening taxi belt, komt melden dat de taxi klaarstaat..
Een extra stukje services.. Ik vind dat wel belangrijk :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:40

Gillbo schreef:
elenaMM77 schreef:
ik zeg nergens dan het salaris van een verpleegkundige te hoog is, of dat een serveerster net zo veel verantwoording draagt..

ik geef alleen wel aan dat er nog al een verschil zit in wat je mee naar huis neemt en waar je dus van rond moet komen. daarbovenop krijgt de verpleging met regelmaat 'fooi', alleen is dat al in een aardigheidje of lekkers gegoten. Niet dat ze het van iedere patient krijgen.. maar als het gaat om 'iets krijgen van de klanten' hebben ook verpleegkundigen in vergelijking met andere zware beroepen niet te klagen..

dan vind ik het terrechter dat een boerenknecht zich beklaagt ten opzichte van een serveerster bij wijze van spreken.

en en klanten geschenken, dus dan moet ieder beroep dat maar krijgen? Zo werkt het niet
Als verpleegkundige mag ik niet eens iets aannemen, staat gewoon in mijn contract, dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?

zoals ik al eerder aangaf, op persoonlijke basis mag dat in de verpleging meestal niet (en gelukkig maar, want zoals bij horeca al blijkt, men wil wel eens ineens harder lopen als er een fooi verwacht mag worden.. lijkt mij in de zorg niet wenselijk). als verpleegafdeling wordt er wel met enige regelmaat een tractatie of aardigheidje ontvangen als een patient naar huis gaat. neem aan dat dat bij jullie ook gewoon gebeurd.

Je kunt zeggen 'dan had je maar verpleegster moeten worden'. niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd, of is in staat om te studeren.. dat is net zoiets als zeggen: ach je bent minima, dan had je maar directeur moeten worden van een groot bedrijf. niet iedereen kan het zelfde doen, niet iedereen heeft dezelfde roeping.

dat je als voorbeeld aandraagt 'ja maar de vuilnisman'. dat had ik zelf ook al gezegd in de vorm van de boerenknecht.

ik had het over dat men als verpleegster hier zegt: ik krijg toch ook geen fooi.
beroep dat net onder modaal verdient, is niet vergelijkbaar met een beroep dat net boven minimum moet rondkomen.. Dus ja, een vuilnisman kan dat beklag in mijn ogen wel maken 'ik krijg toch ook geen fooi', of een boerenknecht.. maar een verpleegster niet.. dat is mijn mening..

en zelfs dan kun je tegen een vuilnisman niet zeggen: dan had je toch serveerster geworden.. want voor serveerster gelden nogal wat 'discriminerende' randvoorwaarden.. je moet er allereerst al een beetje appetijtelijk voor uit zien. absoluut goed ter been zijn en dan ook nog eens een mensenmens.. plus je moet het liefst 10 jaar ervaring hebben en niet ouder dan 18 zijn om je voet binnen de deur te krijgen..

dus het 'dan had je maar' vind ik altijd het allerslechtste argument, want lang niet iedereen kan 'zomaar even'. dat hangt van vele factoren in je leven af.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:45

@elenaMM77 jij begon zelf als eerste met de vergelijking horeca-zorg, daarom ging ik daar (en anderen) op in. Ik heb ook nergens gezegd dat een verpleegkundige fooi verdient, ik vind dat zelf als verpleegkundige zeker niet. Ik vind fooi überhaupt achterhaald, binnen welke beroepsgroep dan ook.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:50

Samiyah precies wat jij zegt.
Als een men in de horeca een stapje extra doet alleen als fooi in de lijn van verwachting ligt dan geef ik dus sowieso geen fooi. Doe gewoon je werk.
Nee fooi is in mijn ogen nooit een moeten en ook zeker niet van zelfsprekend.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:34

elenaMM77 schreef:
Bloodymary schreef:
Dat lijkt ook wel een nieuwe trend te zijn. Vrienden van ons hebben een goed restaurant, geen ster, maar wel het segment daar vlak onder. Daar horen we vaak verhalen van dat mensen tijdens het eten alles prima vinden, en ook alles op hebben en dan net voor het afrekenen echt gaan zeiken over iets wat gewoon niet kan kloppen, bijvoorbeeld rundvlees te taai of zo. En het lijkt er op dat ze dat dan doen om korting af te dwingen, want daar vragen ze dan steeds om. Belachelijk vind ik dat, blijf dan thuis.

want om heel eerlijk te zijn, een serveerster vraagt toch 'was alles naar wens'.
Je vraagt het toch niet voor de sier, maar om feedback voor de service en keuken?

als ik iets nog wel te kanen vind maar het kan beter, dan meld ik dat op de vraag: was alles naar wens..

als ik bijvoorbeeld een medium biefstuk vraag en hij is nog maar net medium, maar gaat eigenlijk meer richting doorbakken, dan is het gewoon geen medium meer.. medium hoort roder dan nog net roze te zijn.. Ik heb dan geen zin om weer 10 min te wachten op een nieuwe, terwijl de rest zijn bord zit leeg te eten en het is heus nog wel eetbaar (al ga ik niet voor zo'n stukje vlees naar een restaurant)..

dan antwoord ik dus: Ja hoor, alleen mijn biefstukje was meer richting doorbakken dan een echt goede medium.

ik neem aan dat ze dat dan doorgeven naar de keuken en dat de keuken voortaan beter checkt op de pass..

ik vind het netjes als een restaurant dan zelf een bakje koffie aanbied, maar vragen erom nee.
als ik tijdens het eten wat te klagen heb, verwacht ik wel degelijk dat men wat doet.. is het kort klaarmaken dan een nieuwe, is het al een lang wachten of duurt dat portie lang, dan mag ik ervanuit gaan dat er wat van de rekening af gaat..

ik klaag an sich niet snel.. met name net voor het afrekenen geef ik echter wel door als er wat geschort heeft. mensen zijn niet perfect, een keuken ook niet.. kan gebeuren, maar ik meldt het wel.

Ze vragen er echt om. Vooral mensen die met die Albert Heijn aktie meedoen en dan eens wat duurder gaan eten. En helemaal met je eens als iets niet goed is mag daar wat van gezegd worden, dat doe ik ook. Maar eerst zeggen ze er niks van en hebben ze de borden bijna uitgelikt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:36

elenaMM77 schreef:
Bloodymary schreef:

Helaas heb ik al enkele keren meegemaakt dat ik gasten moet helpen, waar je 2 keer vraagt of alles naar wens is(tijdens het eten) een collega ook nog eens. en als je de borden uithaalt en vraagt of alles heeft gesmaakt, ja zeggen(bord lijkt wel schoongelikt)
maar tijdens het afrekeken, waar mijn baas bij staat, zeggen dat er veel op aan te merken was.....

ja dat gebeurd wel degelijk soms en dat waar de baas bij staat, zo lijkt t wel alsof ze er graag korting op willen krijgen hoor.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:41

Er valt een hoop voor en tegen te zeggen. Ik geef altijd fooi, tenzij service of eten echt niet oké waren. Zo gaf ik deze week voor het eerst in mijn leven €0,01 fooi als statement na een etentje waar de service (en eten zelf) bijzonder slecht waren.

Taxichauffeur krijgt ook bijna altijd wat fooi van me. Ritje dat ik vaak maak is zo'n 17 euro, maar daar maak ik altijd 20 van.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:43

Er valt een hoop voor en tegen te zeggen. Ik geef altijd fooi, tenzij service of eten echt niet oké waren. Zo gaf ik deze week voor het eerst in mijn leven €0,01 fooi als statement na een etentje waar de service (en eten zelf) bijzonder slecht waren. Niet netjes van me, maar ik had me nog nooit zo grof behandeld gevoeld in een restaurant. Was overigens wel in Frankrijk, dus de beste man zal alleen "domme toeristen" hebben gedacht :+

Taxichauffeur krijgt ook bijna altijd wat fooi van me. Ritje dat ik vaak maak is zo'n 17 euro, maar daar maak ik altijd 20 van.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:20

Tiggs schreef:
Jolien87 schreef:

Als die kantoorbaan echt een topsalaris heeft, dan is dat vaak ook een baan met onbetaalde overuren hoor.

Misschien niet echt ontopic, maar ik word zo moe van dat geklaag van leraren over onbetaalde uren.

Dan heb je schijnbaar de lading van mijn bericht niet helemaal goed begrepen want daarin geef ik juist heel duidelijk aan dat ik dat het waard vind, aangezien ik er veel voldoening voor terugkrijg en veel plezier in mijn werk heb.
Er zullen vast meer banen zijn waarbij overuren niet worden betaald of waar -in veel gevallen- (zwaar) wordt onderbetaald. Maar ik heb het nu puur even over mijn eigen situatie. Ondanks dat ik ook fooien geef wanneer ik een fijne avond uit heb gehad, heb ik nooit echt begrepen waarom er in de horeca wel fooi wordt gegeven maar in andere sectoren niet. Zou wat zijn als ik aan het eind van iedere dag met een schoteltje bij de deur ga staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:54

Omdat er ook in veel beroepsgroepen fooi niet aangenomen mag worden. En op dr basisschool heb je tegenwoordig wel meester en juffendag en krijgen ze ook cadeautjes. Middelbare school docent komt er het minste vanaf denk ik :')

In de zorg geven er ook wel eens familieleden geld als dank voor de goede zorgen, dus het komt wel degelijk voor :) maar niet aan 1 personeelslid, want dat mag niet. Maar gaat naar de PV toe en komt het zo alsnog terecht bij het personeel. Ook een soort vorm van fooi, voor de service :) alleen zien wij het dan niet direct terug in onze eigen portomonnee

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:36

vuurneon schreef:
In de zorg geven er ook wel eens familieleden geld als dank voor de goede zorgen, dus het komt wel degelijk voor :) maar niet aan 1 personeelslid, want dat mag niet. Maar gaat naar de PV toe en komt het zo alsnog terecht bij het personeel. Ook een soort vorm van fooi, voor de service :) alleen zien wij het dan niet direct terug in onze eigen portomonnee

Dat is niet overal zo. Ik heb bij een grote zorginstelling gewerkt en werk nu bij een andere zorginstelling. Bij beide wordt er niets aangenomen. Ook nog nooit gehad dat ik later een geldbedrag op mijn rekening erbij kreeg. Wel wordt er soms een taart gegeven die wij dan in de pauze lekker mochten opeten. Maar daar ging ik nou niet vanuit, ik vond het wel altijd heel lief!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:18

snuffie123 schreef:
vuurneon schreef:

Dat is niet overal zo. Ik heb bij een grote zorginstelling gewerkt en werk nu bij een andere zorginstelling. Bij beide wordt er niets aangenomen. Ook nog nooit gehad dat ik later een geldbedrag op mijn rekening erbij kreeg. Wel wordt er soms een taart gegeven die wij dan in de pauze lekker mochten opeten. Maar daar ging ik nou niet vanuit, ik vond het wel altijd heel lief!

In de zorg mág geen geld aangenomen worden. Ook niet als het naar de PV gaat. De verhoudingen kunnen dan heel scheef gaan liggen en dat lan gevaarlijk zijn.

Bij ons wilde iemand ook een groot geldbedrag schenken aan de afdeling. Dit is niet aangenomen en aangegeven dat dit naar de stichting kan (er is een stichting vrienden van *naam verpleeghuis*) maar dat wilden ze niet. Uiteindelijk hebben ze een schilderij gekocht en dat geschonken. Goederen mogen wel maar geld mag nooit aangenomen worden.

Wij vreten ons wek helemaal dik aan taart. Werk in een revalidatiecentrum en denk dat wij zo'n drie keer per week taart krijgen :o

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:27

Bij veel ziekenhuizen word wel geld aangenomen en dat gaat dan in een pot voor een verplichte teamactiviteit en sommige houden het . Maar het gebeurt gewoon amper, net zoals de koekjes tegenwoordig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:54

Gisteren uit eten geweest.
Om 18:35 zaten we aan tafel.
Vrij snel werd er gevraagt wat we graag wilden. Eerst in het Duits :?
Niet met een hele grote glimlach maar het is ook wel erg warm.

Om 19:15 hadden we ons eerste glas drinken. Tussendoor wel oog contact gehad met de ober die dan knikte maar dat had niet erg veel effect. :)
Hij liep ook wel erg veel verloren meters. Want meer als 1 tafeltje tegelijk kom hij niet onthouden en je zag hem echt lopen met maar 2 glaasjes erop om dan weer terug te gaan naar binnen.

Het was iets over 8 dat we ons voorgerecht kregen. Het was erg lekker.
We bestelde meteen nog een cola en een sprite bij.
Het fris kregen we om half 9.
Om 21:15 kregen we ons hoofdgerecht. Mijn honger was eigenlijk best wel gezakt.
Op zich maar goed ook.
Want de salade bar waar je zelf mocht opscheppen was half leeg. Er was alleen nog maar sla. Zilveruitjes. Worteltjes, tomaten en dressing.
Ook dat eten was weer lekker.

Toch maar een toetje besteld en dat was er vrij vlug. 21:40
Ook wel weer lekker.
Om 21:50 zijn wij gegaan na 89 euro betaald te hebben zonder fooi.

Geen fooi omdat ik het wachten echt te lang vond duren.
Vooral op het drinken.
Oog contact maken. Een keer je hand opsteken had geen zin.
Wat wenst de bediening dan. Dat je hey! Ober! Gaat roepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:59

bruintje123 schreef:
Gisteren uit eten geweest.
Om 18:35 zaten we aan tafel.
Vrij snel werd er gevraagt wat we graag wilden. Eerst in het Duits :?
Niet met een hele grote glimlach maar het is ook wel erg warm.

Om 19:15 hadden we ons eerste glas drinken. Tussendoor wel oog contact gehad met de ober die dan knikte maar dat had niet erg veel effect. :)
Hij liep ook wel erg veel verloren meters. Want meer als 1 tafeltje tegelijk kom hij niet onthouden en je zag hem echt lopen met maar 2 glaasjes erop om dan weer terug te gaan naar binnen.

Het was iets over 8 dat we ons voorgerecht kregen. Het was erg lekker.
We bestelde meteen nog een cola en een sprite bij.
Het fris kregen we om half 9.
Om 21:15 kregen we ons hoofdgerecht. Mijn honger was eigenlijk best wel gezakt.
Op zich maar goed ook.
Want de salade bar waar je zelf mocht opscheppen was half leeg. Er was alleen nog maar sla. Zilveruitjes. Worteltjes, tomaten en dressing.
Ook dat eten was weer lekker.

Toch maar een toetje besteld en dat was er vrij vlug. 21:40
Ook wel weer lekker.
Om 21:50 zijn wij gegaan na 89 euro betaald te hebben zonder fooi.

Geen fooi omdat ik het wachten echt te lang vond duren.
Vooral op het drinken.
Oog contact maken. Een keer je hand opsteken had geen zin.
Wat wenst de bediening dan. Dat je hey! Ober! Gaat roepen?

Dat is inderdaad veel te lang. :n Ik begrijp dat echt niet. Wat is er zo moeilijk om 2 glaasjes drinken in te schenken en te brengen? Dat kan in 30 seconden. :') Eten is ook wel erg lang voordat je dat krijgt. Bij ons krijgt de keuken 20 minuten voor het maken van het eten vanaf dat het ingevoerd is. Soms duurt het iets langer als het heel druk is, en als het echt te lang duurt krijgen de gasten een drankje of een dessert op ons.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:08

Wij moesten best een stuk rijden. Dus uit eten zodat we ruim na de spits weer op de weg zouden zitten.
Ondertussen waren we aan het grappen als we de ochtend spits maar halen.

En stel naast ons raakte we mee in gesprek.
Ook natuurlijk omdat ze zolang moesten wachten op hun drinken. Die hadden we fruit cocktail als drinken. Daar waren ze blij mee want dat vulde goed. :)

Een ander stel. Oostenrijkse mensen denk ik. Die hadden twee voorbeeldige kindjes bij.
Die zaten er al toen wij binnen kwamen. En zijn een kwartier voor ons gegaan. De kindjes zijn al die tijd lief gebleven.

En het was er echt niet heel erg druk

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:30

Bruintje was dat in Nederland of België of was dat in het buitenland? Ander is het wel heel raar trouwens dat je in het Duits wordt aangesproken haha

Dat duurt inderdaad erg lang zeg! Ik heb wel ook eens een keer gehad dat we uit eten gingen. We waren daar om half 6 ongeveer. Meteen eten besteld en drinken. Ik wilde gamba's en om een lang verhaal kort te maken. De gamba's stonden eindelijk om 11 uur 's avonds om m'n tafel.
We hebben betaald; zonder fooi, omdat dat ons ook echt te lang duurde.
Het toetje hebben we gehaald bij de snackbar naast het restaurantje. De mensen van het restaurant zijn toen ook echt nog boos op ons geworden!