Gekke supermarkt-taferelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gekke supermarkt-taferelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:42

Over rottende appels en ander fruit gesproken. Klopt het dat in de winter oa appels worden ingevroren zodat er altijd voldoende fruit aanwezig is? Ik heb weleens gehoord dat dit gebeurd en dat zou dan wel verklaren waarom ik zo vaak appels heb die er aan de buitenkant goed uit zien, maar aan de binnenkant rotte plekken hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:45

Fruit wordt in koelcellen bewaard , net als veel wintergroenten.
Nadeel is dat het tegenwoordige fruit niet meer tegen een stootje kan want mensen willen geen stevige schil en grote appels met veel vocht.

Alles moet tegenwoordig met zachte handschoentjes vast gepakt worden en in kistjes gelegd want 1 butsje en er ontstaat een beurse plek.
Vroeger werden de appels gewoon omgerold van kist naar transportband, daar kan geen enkele appel tegenwoordig meer tegen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:47

Maar hoe kan het dat de appels van 'vroeger' daar wel tegen kunnen? Ik vind dat eigenlijk best interessant :P
Worden appels ook 'doorgefokt'? :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:49

Fruit wordt ook gefokt ja. Over banen is daar een heel verhaal van

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:52

Ja, klopt, andere rassen als vroeger, die grotere appels leveren met een zachter velletje en vaak minder smaak.
Want gek genoeg kun je een appel wel groter kweken maar blijkbaar is het moeilijk om er dan net zoveel smaak in te kweken.
Het is nu ook allemaal laagstam kwa bomen die hooguit 15 jaar meegaan terwijl de oude boomgaarden hoogstam was met veel oudere bomen.

Ik heb jaren bij een fruitteler ingewoond en die hield een paar zeer oude bomen aan voor hun eigen.
Paar appels, peren en pruimenbomen.
Vooral de pruimen waren echt goddelijk van smaak, daarna nooit meer zulke lekkere gegeten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:54

Wat grappig! Ik ben nu wel benieuwd naar het bananenverhaal :P

Spatter, ik heb idd meestal grote appels die erg waterig smaken. Ik heb het liefste Elstars of Jonagold. Die groene appels vind ik helemaal geen smaak meer hebben.
In Spanje viel het me trouwens op dat de sinaasappels veel zoeter zijn. Hier in Nederland zijn ze nog niet half zo lekker.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:02

Wij hebben hier een halfstam met 'kleine' appels, maar man wat zijn die lekker :oo
De perfecte combinatie tussen zoet en zuur, veel beter dan welke appel dan ook die ik ooit gegeten heb. Altijd zo jammer dat het zo kort duurt, ze zijn zo snel op :+

Cayenne, ik ken het niet helemaal uit mijn hoofd, en de docu is vast op YouTube te vinden, maar het gaat er om dat ze steeds meer met een soort banaan zijn gaan kweken. Echter, er kwam een ziekte en die heeft de volledige bananencultuur ( :+ ) doen uitsterven. Die banen waren beter en groter dan deze die we nu hebben. Die werden, net als de soort die we nu gebruiken, over de wereld geëxporteerd.

Maar, mensen die aan landbouw etc doen weten dat, een soort maakt erg gevoelig voor ziektes. Ze zijn dus overgestapt op de soort die we nu hebben omdat die niet aangetast werd door die ziekte.
Maar ook nu is er een gevaar dat hetzelfde gebeurd, dat de bomen ziek worden en dat de volledige soort niet meer bruikbaar is/uitsterft.

De oplossing is gevarieerd telen. Dus niet met een soort bomen, maar verschillende, ook verschillende fruitsoorten. Dat beschermt en zorgt voor meer resistentie (kruisbestuiving). Echter is dit minder economisch en willen ze het daarom liever niet doorvoeren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:12

Cayenne: het probleem met slechte appels zou je vooral in het begin van de zomer opvallen.
De oogst van dat fruit start ongeveer begin augustus en is eind september meestal weer klaar, soms iets later. Fruit gaat dan inderdaad de koelcellen in. Je 'verse' appeltjes in juni/juli komen dus niet bepaald vers van de boom, wel uit de koelcel.

Ik ga degene die het verhaal van mijn avonturen met fruit in juli uit de koelcel wil weten even pb'en.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:23

Mirriezz, ik ben nu ook wel erg benieuwd.

Ben zelf niet zo gevoelig qua bacteriën, spoel fruit (als ik er aan denk) gewoon even af en het meeste schil ik toch. Brood vind ik een kwestie van fatsoen, pak het altijd met de tang of met de handen als ik zeker weet dat ik dat broodje wil. (en daarbij geen andere broden aanraak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:38

mirriezz schreef:
Dees Daan: ik zou t niet zo tof vinden als de bakker eerst een broodje rond deelt voor het te smeren. Maar ik vind het ook niet echt vies.

Voorbeeld: ik vind het niet netjes om broodjes weer terug te leggen nadat je ze in een zakje hebt gedaan. Gewoon niet netjes.
Vies, mwah, nee. Ik heb voor een baantje fruit in gepakt, denk dat de mensen die de broodjes vies vinden geen sinaasappel/peer/kiwi meer eten als ze zien wat daar voorbij komt soms aan bedorven fruit. Ik denk er niet bij na en eet die peer gewoon wel (zonder de schimmel dan he) Zo werkt de wereld gewoon.

Niet vies is wel een beetje afhankelijk van de persoon die hem heeft teruggelegd. Ik ken genoeg mensen die uhh.. Niet zo koosjer zijn met hun handen wassen..

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:41

mirriezz schreef:
Cayenne: het probleem met slechte appels zou je vooral in het begin van de zomer opvallen.
De oogst van dat fruit start ongeveer begin augustus en is eind september meestal weer klaar, soms iets later. Fruit gaat dan inderdaad de koelcellen in. Je 'verse' appeltjes in juni/juli komen dus niet bepaald vers van de boom, wel uit de koelcel.

Ik ga degene die het verhaal van mijn avonturen met fruit in juli uit de koelcel wil weten even pb'en.

ik ben vooral een meelezer maar ben wel nieuwsgierig voor dit verhaal *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:43

Ik ben idd ook benieuwd naar mirriezz haar verhaal ;)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:46

Oh jee... Wat heb ik gezegd... Ik dacht nog zo: niet doen, dat bezorgt je een regen van pbtjes.

Meer mensen komen iig pas in mijn pauze aan de beurt, ik wil nu graag weer aan de slag.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:47

mirriezz schreef:
Oh jee... Wat heb ik gezegd... Ik dacht nog zo: niet doen, dat bezorgt je een regen van pbtjes.

Meer mensen komen iig pas in mijn pauze aan de beurt, ik wil nu graag weer aan de slag.

Werk ze!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:31

Bedenk dat het meeste fruit en ook veel groente zoals tomaten en paprika's worden geoogst als ze nog groen zijn, niet rijp dus.
Dat rijpen gebeurd tijdens transport.
Er ontstaan gassen uit het fruit/groente wat de omliggende producten doet rijpen.
Maar de smaak komt het beste tot zijn recht als dat gebeurd onder de zon.

Daarom moet je op een fruitschaal nooit allerlei fruit bij elkaar leggen, bananen worden gelijk bruin.
Maar in een koelkast wordt het ook niet lekkerder.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:40

spatter schreef:
Daarom moet je op een fruitschaal nooit allerlei fruit bij elkaar leggen, bananen worden gelijk bruin.

Bananen zijn bruinig ook op hun bananigst. Dat moment waarop ze nog nét niet alcoholisch gaan smaken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:48

oomens schreef:
spatter schreef:

Bananen zijn bruinig ook op hun bananigst. Dat moment waarop ze nog nét niet alcoholisch gaan smaken.

bananigst :')

dat mag voor mij wel als nieuw woord in de dikke van dale :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:12

oomens mee eens hoor, dan zijn ze het lekkerst :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:01

Nee, bananen moet je eten als er om de steel een groen randje zit en de rest mooi geel is. Met bruine spikkels geef ik ze aan m'n man :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:09

verootjoo schreef:
Nee, bananen moet je eten als er om de steel een groen randje zit en de rest mooi geel is. Met bruine spikkels geef ik ze aan m'n man :')

Maar dan hebben ze toch nauwelijks smaak?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:16

Dan smaken ze mij veel te 'groen'.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:23

Dan vind ik ze idd ook niet zo lekker. Ik eet ze het liefst wanneer ze mooi geel zijn en net een klein beetje bruin beginnen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:26

Ik eet ze het liefst als ze nog groenig zijn. Gele bananen, bah :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:28

Voor mij graag nr 6 :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:32

Voor mij graag nmr 2 :D
Ik eet de bananen op voordat jullie ze opeten :')