Gefascineerd door drugs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:13

Een recreatieve gebruiker is géén haar beter dan een chronisch verslaafde.
Hij heeft gewoon het geluk dat hij uit "een beter nest" komt, "beter genetisch materiaal" heeft en geen last heeft van "trauma's".

Thembi.... gewoon nieuwsgierig..... waar baseer je dit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:14

Goed verwoord thembi!

Hoewel ik een niet gebruiker ook geen haar beter vind, maar dat terzijde.

Want ook met 1 glas alcohol per dag ben je uiteindelijk al verslaafd, of mensen die niet zonder koffie kunnen leven, roken al net zo.

Als je het op de letter gaat bekijken wat verslaving nu precies is, dan zijn er maar heel weinig mensen nergens aan verslaafd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:25

ohjajoh6 schreef:
Als je het op de letter gaat bekijken wat verslaving nu precies is, dan zijn er maar heel weinig mensen nergens aan verslaafd.

Klopt. Hoe zit het met een suikerverslaving? Ook niet gezond. (andere discussie, maar qua beeld)

Ik denk wel dat hoe stedelijker je woont hoe gemakkelijker het is om het eens te proberen. Je komt er in de omgeving meer mee in aanraking. Mijn nieuwsgierigheid wordt ook steeds meer geprikkeld, maar tegelijkertijd heb ik ook al 27 jaar zonder drugs (ok, drankje dus wel) gedaan. Sigaretje soms, maar ook geen behoefte om altijd te roken.

En toch vind ik drugs ergens ' eng'. Angst voor het onbekende? geen idee. Maar misschien ook omdat ik zelf ook heel wat vooroordelen erover heb. Daarom is dit topic ook best interessant qua meningen :j

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:43

thembi schreef:
Hij heeft gewoon het geluk dat hij uit "een beter nest" komt, "beter genetisch materiaal" heeft en geen last heeft van "trauma's".

En zijn mensen die niet gebruiken dan wel een haar beter?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:49

Ikeje schreef:
thembi schreef:

En zijn mensen die niet gebruiken dan wel een haar beter?

Daar gaat het niet om, wijsneus :D :D :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:58

Winged schreef:
ohjajoh6 schreef:

Klopt. Hoe zit het met een suikerverslaving? Ook niet gezond. (andere discussie, maar qua beeld)

Ik denk wel dat hoe stedelijker je woont hoe gemakkelijker het is om het eens te proberen. Je komt er in de omgeving meer mee in aanraking. Mijn nieuwsgierigheid wordt ook steeds meer geprikkeld, maar tegelijkertijd heb ik ook al 27 jaar zonder drugs (ok, drankje dus wel) gedaan. Sigaretje soms, maar ook geen behoefte om altijd te roken.

En toch vind ik drugs ergens ' eng'. Angst voor het onbekende? geen idee. Maar misschien ook omdat ik zelf ook heel wat vooroordelen erover heb. Daarom is dit topic ook best interessant qua meningen :j

En toch zijn het de boeren waar meer verslavingsproblemathiek is. Ik zeg boeren, maar ik bedoel gewoon de dorpsere mensen. Volendam, Heerhugowaard bijvoorbeeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:00

lieveli schreef:
En toch zijn het de boeren waar meer verslavingsproblemathiek is. Ik zeg boeren, maar ik bedoel gewoon de dorpsere mensen. Volendam, Heerhugowaard bijvoorbeeld.

Ik zie dat niet als boeren (Drent hier). De vissersdorpen zijn wel vreemd inderdaad. Misschien ook een stukje inteelt? :D Oke, vooroordelen in 3..2..1...

Ik heb het idee dat het hier 'minder' is. Hoewel er vast wel lui zijn die op een feestje wat nemen. Problematiek zit hem hier meer in de zuipketen en comazuipers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:05

Winged schreef:
lieveli schreef:

Ik zie dat niet als boeren (Drent hier). De vissersdorpen zijn wel vreemd inderdaad. Misschien ook een stukje inteelt? :D Oke, vooroordelen in 3..2..1...

Ik heb het idee dat het hier 'minder' is. Hoewel er vast wel lui zijn die op een feestje wat nemen. Problematiek zit hem hier meer in de zuipketen en comazuipers.

Ik heb een linkje gevonden! Suprinteressant en nu weten we dat we allemaal Rucphen moeten gaan, want daar is het feestje.

http://www.dieponderzoek.nl/drugsgebrui ... latteland/

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:11

Klinkt goed, boktmeeting in Rucphen? :))
Wel een discutabele naam, diep onderzoek :')
Laatst bijgewerkt door Smee__ op 30-08-16 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:11

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:19

Smee__ schreef:
Klinkt goed, boktmeeting in Rucphen? :))
Wel een discutabele naam, diep onderzoek :')

Ja klinkt alsof ze ook uitstrijkjes doen. FF tot de elleboog erin, lekker diep.

Winged schreef:
lieveli schreef:
Ik heb een linkje gevonden! Suprinteressant en nu weten we dat we allemaal Rucphen moeten gaan, want daar is het feestje.

http://www.dieponderzoek.nl/drugsgebrui ... latteland/

Hahhahaha ja dat krijg ik natuurlijk allemaal niet mee :P

Ja dat zég je nu wel.... <<)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:20

lieveli schreef:
Ja dat zég je nu wel.... <<)

Wanneer gaan we? :')

even serieus: De enige redden waarom ik nieuwsgierig ben geworden is omdat iemand die ik leuk vind soms gebruikt. Dus nee, geen geode reden om zelf te proberen :P
Laatst bijgewerkt door Winged op 30-08-16 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:20

Ik heb midden september 2 weken vakantie. Zouden ze daar B&B's hebben?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:22

lieveli schreef:
Ik heb midden september 2 weken vakantie. Zouden ze daar B&B's hebben?

Vast wel :j
(halverwege September wel naar summerlake festival :P )

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:52

thembi schreef:
webster543 schreef:
Ja dat klopt. Ik drink ook zelf geen druppel alcohol.

Maar alcohol wordt gecontroleerd geproduceerd, net als tabak. Je weet wat er in zit.

Wat er verder voor vuiligheid in die drugs zit weet niemand. Behalve de persoon die zo veel mogelijk wil verkopen uit zo min mogelijk basisbestanddeel.

Ja, en toch is er niks schadelijker voor een menselijk lichaam dan alcohol. Alcohol is een hard drug. Als je ziet hoe mensen binnen komen en er aan toe zijn na langdurig gebruik van alcohol dan schrik je. Alcoholverslaafden die in behandeling zijn krijgen ook vitamine B shots. Met drugsgebruikers hoeft dat niet. Korsakov wordt veroorzaakt door gebrek aan vitamine B na langdurig alcoholgebruik.
Inmiddels is bekend dat alcohol kankerverwekkend is , er geen veilige ondergrens is , dan kun je nog een levercirrose krijgen en ga zo maar door... Met een heroïneverslaving kun je nog 100 worden met een alcoholverslaving zeker niet ;)

Hier ga ik toch even op inhaken. Alcohol valt inderdaad onder harddrugs, helemaal waar. Maar ik ben het niet met je eens dat het de meest schadelijke drug is voor het menselijk lichaam. Ja, het is een aanslag op je lijf, maar dat zijn andere middelen bij buitensporig gebruik evengoed. Alcohol is kankerverwekkend, maar dat is tabak ook en misschien nog wel meer. Jaarlijks overlijden duizenden mensen aan de gevolgen van (mee)roken. Wiet en hasj wordt gedoogd, maar ook die drugs zijn een aanslag op je lichaam. Een joint bevat namelijk zeven keer zoveel teer en koolmonoxide als een sigaret.
De vergelijking van alcohol met heroïne is een niet kloppende volgens meerdere artikelen die online makkelijk te vinden zijn. Heroïne is een gevaarlijke en zeer verslavende drug die veel risico's met zich meebrengt. Iets wat je beter niet probeert. Een enkeling zal er misschien 100 mee worden, maar in zijn algemeenheid word je met een heroïneverslaving echt niet (gezond) oud.

Drugs zijn een aanslag op je lichaam. Je lichaam reageert daarop en de stoffen die daarbij vrijkomen (in de hersenen) kunnen een reactie geven die men als prettig ervaart.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:54

Winged schreef:
lieveli schreef:

Misschien heeft het ook te maken met zwaarder toezicht van het geloof? De mensen hier in het dorp met een geloof zijn vaak vrij losjes met dingen zegmaar, abortus op jonge leeftijd zou hier vaker als een dingetje beschouwd worden ipv een zonde waarvoor je moet branden, bij wijze van spreken.

Ik heb 1x in mijn leven in mijn dorp zelf wiet geroken, als in de geur komt op je af als je over straat loopt. Het is een dorp met ongeveer 3000 inwoners, maar het voelt als 1000 maximaal. In de kleinere dorpen zo'n 10-15 km bij ons vandaan zitten echte verslaafden, die volgens een vriendin van mij uit de omgeving vrolijk in het zicht bij een raam in de kroeg lijntjes snuiven. Daar wordt ook flink veel rommel gerookt, terwijl dat bij ons zeer uitzonderlijk is.

Edit: ik heb het hier over echte landbouwdorpen, hoewel mijn dorp al vrij dicht bevolkt is vergeleken met de andere dorpen die ik bedoelde van Goeree Overflakkee. Zijn zeker geen vissersdorpen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:12

Allereerst nog bedankt aan de mensen die mijn vraag hebben beantwoord (waarom een pilletje, want het 'smaakt'niet lekker)
Een wijntje daarentegen is wel lekker :-)

Ik voor mezelf kan het me echt niet voorstellen ooit te doen (ondanks mijn "fascinatie" ervoor) Eigenlijk vind ik het doodeng allemaal. 2 x blowen was genoeg :-)
Uiteraard laat ik iedereen vrij in wat hij of zij wel wil proberen.

Ik kwam gisteren door een vraag die ik had nav dit topic op het drugsforum terecht.
Wat ik daar wel erg sneu vond is dat de mensen daar als onderschrift hebben wat ze allemaal al hebben geprobeerd, dat vind ik toch echt wel een beetje stoerdoenerij.
Ook geschokt was ik dat er toch best nog wat mensen zijn die heroïne hebben geprobeerd, of crystal meth, gewoon omdat ze nieuwsgierig zijn.

Ondanks mijn "fascinatie" heb ik er eigenlijk gewoon veel angst voor. Komt gedeeltelijk door dat vroegere vriendje wat er vrolijk op los snoof maar ik vind het ook gewoon 'eng' Waarschijnlijk ingegeven door op jonge leeftijd naar films als Christiane F te kijken maar nog steeds zijn dat de beelden die je ziet van mensen die drugs gebruiken. Ik kom uit Rotterdam dus genoeg gezien :-)

En als je op facebook of tv iets ziet zijn het ook mensen die compleet de weg kwijt zijn.

Dus vandaar ook een beetje mijn angst.
En zelf ook gewoon niet de behoefte en nieuwsgierigheid.

En nogmaals; hoe komt het toch dat iedereen zoveel gebruikers kent ? Is dat dan toch een wereldje waar je in zit ? Ik ken wel een 2 tal mensen die "vroeger" hebben gebruikt maar niemand die op dit moment wel eens iets gebruikt. Bijzonder :-)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:22

IngirdM, ik denk dat dat ook gedeeltelijk aan de leeftijd ligt (no offence) maar alle gebruikers die ik ken zijn ongeveer van mijn leeftijd (+- 18-25 jaar oud) wij komen denk ik uit een generatie waarbij het steeds minder taboe is om erover te praten, waarbij er steeds meer voorlichting op scholen word gegeven, op internet/tv is er steeds meer over te zien en vinden (denk Vice, spuiten & slikken, drugsforum waarover jij het had)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:33

webster543 schreef:
Als het dan zo wetenschappelijk bewezen is, waarom is het dan nog altijd illegaal?

Omdat er politieke autisten zitten op het pluche.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:20

UhNee schreef:
IngirdM, ik denk dat dat ook gedeeltelijk aan de leeftijd ligt (no offence) maar alle gebruikers die ik ken zijn ongeveer van mijn leeftijd (+- 18-25 jaar oud) wij komen denk ik uit een generatie waarbij het steeds minder taboe is om erover te praten, waarbij er steeds meer voorlichting op scholen word gegeven, op internet/tv is er steeds meer over te zien en vinden (denk Vice, spuiten & slikken, drugsforum waarover jij het had)

:D jij hebt in mijn profiel gespiekt ;)
haha nee hoor ik ben niet beledigd ;)

Maar dat zou inderdaad wel eens heel goed kunnen wat jij zegt!
voorlichting ? nog nooit gehad. Ik stam uit het tijdperk dat mensen hasj harddrugs vonden en je compleet van god los was als je dat gebruikte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:36

Ach welnee ingridM. Ik heb ook even gespiekt naar je leeftijd en wij zitten in dezelfde categorie, maar voor mij was het de normaalste zaak van de wereld. (Ik geloof ook niet zo in "voor/na mijn tijd". Kijk maar eens naar de jaren 60 wat er voor hoeveelheden aan drugs inging bij de jongeren, zo zal elk tijdperk zo zijn eigen voorkeuren qua drugs hebben vermoed ik).

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:40

IngridM schreef:
UhNee schreef:

:D jij hebt in mijn profiel gespiekt ;)
haha nee hoor ik ben niet beledigd ;)

Maar dat zou inderdaad wel eens heel goed kunnen wat jij zegt!
voorlichting ? nog nooit gehad. Ik stam uit het tijdperk dat mensen hasj harddrugs vonden en je compleet van god los was als je dat gebruikte :D

Hahah heeeel stiekem :D
Ja precies, dat is 'm denk ik. Ik denk niet dat er nu meer drugs word gebruikt dan vroegah, toen was er summer of love en alles.... Maar ik denk wel dat mensen nu opener zijn over hun gebruik.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:41

Grappig Ohjajoh, misschien waar ik opgegroeid ben? Ik kom uit Rdam en kwam daar ook elke dag maar ben opgegroeid in een klein rotdorp, toen nog echt boerendorpje.
Was echt niet normaal hoor een blow roken, we waren het tuig dat uit Rdam kwam! Die stadse mensen brachten dat allemaal mee was het toen.

Edit: op de middelbare school was echt wel hasj/wiet te krijgen maar echt niet meer dan dat. Terwijl dat tegenwoordig naar horen zeggen echt wel anders is. Dus ik denk wel dat er een zekere verschuiving is geweest in drugs

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:44

ohjajoh6 schreef:
Ach welnee ingridM. Ik heb ook even gespiekt naar je leeftijd en wij zitten in dezelfde categorie, maar voor mij was het de normaalste zaak van de wereld. (Ik geloof ook niet zo in "voor/na mijn tijd". Kijk maar eens naar de jaren 60 wat er voor hoeveelheden aan drugs inging bij de jongeren, zo zal elk tijdperk zo zijn eigen voorkeuren qua drugs hebben vermoed ik).

Grappig dat jij de jaren 60 aanhaalt trouwens. Wel eens aan mijn ouders gevraagd, over drugsgebruik in hun tijd. Daar hadden ze nooit iets van meegekregen, en beiden komen uit Rotterdam. Het is ze nooit aangeboden, nooit vrienden gehad die gebruikten, niets.
Dus het is waarschijnlijk afhankelijk van meerdere factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:49

Hier nog een Rotterdammer hoor! Maar goed mijn staptijd was wel het begin van de gabber. Wij gingen echt hard op alle fronten :P grapje.

Maar het waren de dorpelingen en kids van strenge ouders die vaak het aller hardst gingen.
(Mijn pa riep ook altijd als je in parkzicht komt breek ik allebei je benen, dus 3x raden waar ik als eerste kwam toen ik op mijn 18e op mezelf woonde).
Mijn ouders deden ook altijd alsof ze brave Hendriks waren, totdat ik van mijn tante (zus van pa) die ik notabene in parkzicht tegen kwam! Hele andere verhalen hoorde... }>
Heb hem daar heel wijselijk nooit over aangesproken, wat niet weet wat niet deert, dacht ik dan maar...