Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:20

lor1_1984 schreef:
En toch zou ik juist in de situatie van HC kennis willen maken met de ander (en diens evt partner(s)).
Niet omdat ik per se wil weten met wie mijn partner omgaat, maar omdat het iets te vaak voorkomt dat iemand zegt 'ja mijn partner weet ervan' of 'we hebben een open relatie' en er ondertussen gewoon vreemdgegaan wordt.

Ohhhh hoe bedoel je dit nou?
Jij in de rol van minnares of partner?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:22

Huertecilla schreef:
lor1_1984 schreef:
En toch zou ik juist in de situatie van HC kennis willen maken met de ander (en diens evt partner(s)).
Niet omdat ik per se wil weten met wie mijn partner omgaat, maar omdat het iets te vaak voorkomt dat iemand zegt 'ja mijn partner weet ervan' of 'we hebben een open relatie' en er ondertussen gewoon vreemdgegaan wordt.

Een punt wat valt het onder de set normen en waarden van de partner en diens beslissingsbekwaamheid waar je vertrouwen in hebt :)*

Denk jij dat je een beter beoordelingsvermogen hebt op basis van hand schudden dan jouw (ex)partner op basis van een relatie?

Controledrang versus vertrouwen in een ander op basis van het zelf allemaal beter denken te weten. Alles is relatief en jouw beleving is subjectief.
Leef en LAAT LEVEN :)*
Ook mbt 'jouw' kind(eren). Die is/zijn net zo goed en veel van de andere ouder en die heeft net zo veel/weinig gelijk als jij!!

Je vult teveel in voor een ander.
Ik heb het nergens over controledrang of beter beoordelingsvermogen oid.
Ik geef alleen aan dat het best vaak voorkomt dat er gezegd wordt dat men in een open relatie zit oid terwijl de partner thuis zit en van niets weet.
Om dat en de bijbehorende ellende te voorkomen nodig ik mijn lief uit met de 'eerste' partner om een bakkie te doen, even kennis te maken en te bespreken hoe we een en ander gaan invullen.
Weet je meteen of het klopt of niet, als je lief dit stelselmatig weigert kun je er vanuit gaan dat een en ander niet klopt.
Vervolgens is het aan jouzelf wat je hiermee doet: ermee doorgaan wetende dat er een partner besodemieterd wordt of ermee stoppen omdat je er niet aan mee wil werken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:23

A3a1 schreef:
lor1_1984 schreef:

Ohhhh hoe bedoel je dit nou?
Jij in de rol van minnares of partner?

Open relaties/poly-amorie/polygamie. :)
Dus het hebben van meerdere partners tegelijk, maar wel met medeweten van elkaar en openheid en eerlijkheid hierin.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:25

Huertecilla schreef:
Ah, ook nog een arbitrair moment waarop een scharrel wel en een lief niet de hand geschud moet worden...

Jeemig volgens mij moet je dat moment wel van te voren goed vastleggen in je contract.

:+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:30

lor1_1984 schreef:
Dus het hebben van meerdere partners tegelijk, maar wel met medeweten van elkaar en openheid en eerlijkheid hierin.

Maar als je dan zo'n open relatie hebt. Wat maakt het dan uit?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:32

Een heleboel, je weet bijv dat je partner jou en de andere partner niet gewoon loopt te besodemieteren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:40

Maar als je een open relatie hebt is die toch open. Wat valt er dan te belazeren?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:43

A3a1 schreef:
Maar als je een open relatie hebt is die toch open. Wat valt er dan te belazeren?

Heeeeeeel erg offtopic, maar in een open relatie draait het JUIST om communicatie en openheid. Het is geen vrijbrief om zo maar met iedereen het bed in te duiken zonder dat je partner daarvan af weet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:43

lor1_1984 schreef:

Kijk een HEEL andere situiatie dan gescheiden.
Het verschil tussen partner zijn en niet partner zijn.
Tussen wel rechten hebben op een stuk leven van de ander omdat dit met het jouwe overlapt en niet.
Dat is een cruciaal punt. We hoeven in dit kader niet verder op niet gescheiden in te gaan.

Bij een scheiding neem je afstand van zeggenschap over het leven van de ander.
Inclusief diens partnerkeuze.
Inclusief de rol van die nieuw partner in het leven van JULLIE grut.
Sleutelwoord JULLIE. Net zo goed van hem als van jou.
Zo lang hij zich wettelijk correct gedraagt is de kous voor jou af.

Ja het siert je als ouder wanneer je bezorgd bent over 'jouw' + JULLIE! grut, maar je hebt geen recht op inspraak dus dat kennis willen maken is een leuke persoonlijke wens en verder niet.
Invulling aan die wens geven is afhankelijk van de goede will daarin van de ex en diens nieuwe partner. Die laatste heeft WEL alle RECHT van de werreld om daarover te beslissen en jij niet.

Die goede wil is geen gegeven.
Zeker niet in het kader van scheiden.
Net zo goed als het hoogste goed van kindbelang aardig hypocriet klinkt in het kader van scheiden.

Inderdaad A3a1.
Daarbij dan wel ook vastleggen wat de defnities van relatiefases zijn want anders is DAAR weer verwarring over :roll:
Het is echt om van je stoel te vallen hoe onvolwassen en wantrouwig mensen die in een duurzame relatie stappen met elkaar omgaan.
Verder is een contract statisch en het leven allenbehalve: Leven is zelforganiseren op de rand van chaos. In het leven is verandering de drijvende factor. Hoe wil je op onvoorziene veranderingen reageren vastleggen???

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:44

A3a1 schreef:

Dat ik een open relatie heb (of beter: poly-amoreus ben) hoeft niet te betekenen dat dat ook voor de ander geldt. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:46

Liselot schreef:
A3a1 schreef:

Heeeeeeel erg offtopic, maar in een open relatie draait het JUIST om communicatie en openheid. Het is geen vrijbrief om zo maar met iedereen het bed in te duiken zonder dat je partner daarvan af weet

Dat is inderdaad maar net wat je afspreekt en een HEEL ander onderwerp. Bij scheiden heb je net GEEN zeggenschap/inspraak meer.
Open gerust een andere draad.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-06-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:54

En van kennismaken met een nieuwe vriendin van een ex vanwege je dochter gaat het naar open relaties en vreemdgaan.
Over muggen en olifanten gesproken...

TS: waar ik wel naar benieuwd ben, heb je wat aan reacties in het topic gehad en wat ga je nu uiteindelijk doen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:00

Amanda schreef:
En van kennismaken met een nieuwe vriendin van een ex vanwege je dochter gaat het naar open relaties en vreemdgaan.
Over muggen en olifanten gesproken...

Heel tekenend voor hoe verschillende individuele mensen denken op basis van andere invulling van begrippen, andere aannames en - associaties.
Imo juist daardoor een HEEL nuttig en informatief onderwerp.

Jouw opmerking over mug en olifant idem.
Imo is dat EXACT wat de onderwerpstartster doet in de openingspost :)*
Vervolgens maakt een ander er een nog veel grotere olifant met rechten van :D ;)

Daihyo

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:05

In jouw ogen ja :)
Absoluut een nuttig onderwerp en interessante discussie. Maar niet meer ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:07

Maar bij mij blijft het gevoel: waarom moet er zo krampachtig gedaan worden over een nieuwe relatie? Is het voor een kind niet prettiger om alles out in the open te hebben als er een nieuwe persoon aan zijn/haar leven toegevoegd wordt die ook nog een rol gaat spelen in de opvoeding zeer waarschijnlijk? Dat overlegt toch een stuk makkelijker dan alles zo apart houden? Er heeft hier een kind gereageerd dat uiterst ontevreden was met de geheimzinnigheid van ouders. En laat het kind nou belangrijker zijn dan de pleziertjes van ouders. En waar het mee begon dit topic, was dat er openheid op prijs gesteld werd. Niet een keuring van een nieuwe partner van de ex. Dat er door iemand meteen bovenop gesprongen werd als 'regeren vanuit het graf' is net zo goed van een mug een olifant maken. Als beider ouders van goede wil zijn, is er helemaal geen issue...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:11

Eens Picasso. En volgens mij is dat in het geval van TS ook zo. Heeft totaal niets met bemoeienis te maken, maar met interesse, gunnen en samen voor hun dochter willen staan.
Maar blijkbaar is voor veel mensen op goede voet met een ex staan niet helemaal te begrijpen. :+
Ex is niet per definitie exit, maar kan ook niet meer in de relationele sfeer, maar wel vriendschappelijke sfeer met elkaar om kunnen gaan zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:11

Picasso schreef:
Als beider ouders van goede wil zijn, is er helemaal geen issue...

..en de openingspost niet geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:15

Amanda schreef:
Eens Picasso. En volgens mij is dat in het geval van TS ook zo. Heeft totaal niets met bemoeienis te maken, maar met interesse, gunnen en samen voor hun dochter willen staan.
Maar blijkbaar is voor veel mensen op goede voet met een ex staan niet helemaal te begrijpen. :+
Ex is niet per definitie exit, maar kan ook niet meer in de relationele sfeer, maar wel vriendschappelijke sfeer met elkaar om kunnen gaan zijn.

Ja dat bedoel ik inderdaad... Er wordt echter door sommigen uitgegaan van 'het gebruiken' van een kind om te controleren. Daar vanuit gaan vind ik zo achterdochtig en raar. Het zal gerust gebeuren, maar zo kwam TS niet over, op mij in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:17

Huertecilla schreef:
Picasso schreef:
Als beider ouders van goede wil zijn, is er helemaal geen issue...

..en de openingspost niet geschreven.

Is dat zo? Het komt op mij over als; is het zo raar wat ik denk en wat vinden jullie daarvan? Onzekerheid over hoe de situatie te handelen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:17

:')
Sorry hoor HC, maar die conclusie slaat helemaal nergens op.
De OP is geschreven vanuit de TS, die zich afvraagt wat ze er mee moet doen. Niemand, behalve de ex in kwestie, weet waarom hij het wel op FB heeft gezet en niet aan haar heeft verteld. Van niet aan gedacht, tot bewust niet zeggen en meteen openbaar maken en alles wat daar tussen zit is mogelijk. Dan kun je wel aannames maken en het invullen voor een ander, maar daar schiet niemand iets mee op.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:19

Ts twijfelde over wat te doen. Ze heeft nu meerdere opties kunnen lezen.
Van positief tot negatief en wat ze er nu mee doet is haar pakkie an.

Zal iedereen het er mee eens zijn nee. Maar het gaat erom wat zij nu acht wat goed is. Goed voor kind,omgang met ex en dat zij zich in de spiegel kan blijven aankijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:20

Picasso schreef:
Amanda schreef:

Ja dat bedoel ik inderdaad... Er wordt echter door sommigen uitgegaan van 'het gebruiken' van een kind om te controleren. Daar vanuit gaan vind ik zo achterdochtig en raar. Het zal gerust gebeuren, maar zo kwam TS niet over, op mij in elk geval.

Als er een goede, vriendschappelijk overlegsituatie is dan ontstaat de openingspost niet.

De TS schijft daar bovendien over 'confronteren of niet'.

De ex van TS informeert haar niet direct. Dat hoeft hij ook niet.
Ze is op de hoogte via Facebook. Maak daar vooral een punt van, dan is dat ook snel over.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:25

Het topic druipt inderdaad heel erg af, worden nu dingen genoemd/bijgehaald die helemaal niet van toepassing zijn in mijn situatie.

HC ik heb al meerdere keren gevraagd of je mijn laatste reactie(s) wel hebt gelezen, aangezien je zo door blijft drammen op je eigen punt.. ik snap dat je mening anders is als die van de meesten hier, maar zou fijn zijn als het nog enigzins ontopic blijft.

Ik heb een goede verstandhouding met mijn ex partner, de reden van de break heb ik ook al genoemd in m'n vorige post (toevallig topic al gelezen die ik daar genoemd heb? Want dat kan ik ook niet uitmaken uit je reacties).
Onze situatie was iets anders dan de meesten hier, dat is ook een reden waarom wij geen ouderschapsplan oid hebben opgesteld. Dat was gewoon niet van toepassing.
We hebben er alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te doen voor onze dochter, zij word door beide partijen op 1 gezet.
Vandaar dat ik het wel fijn vinden om te weten wie nu in haar leven word betrokken..
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik hoef echt niet bij haar op de koffie oid, maar is wel fijn om te weten wie er nu een rol gaat spelen in haar opvoeding.
Want ik ken mijn ex partner goed genoeg om te weten dat hij niet zomaar iets fb official maakt als het niet serieus is, aangezien hij ten eerste amper actief is op social media, en ten tweede daar normaal gesproken ook helemaal geen waarde aan hechtte.

Hoop dat het zo duidelijk is?

Voor de vraag van de mensen of ik wat aan de tips had? Ja zaten zeker bruikbare tips tussen :)
Afgelopen weekend kwam hij onze dochter brengen, toen is hij er niet zelf over begonnen, ik heb het daarom ook nog maar even gelaten voor wat het is. Misschien dat we het er dit weekend over hebben, misschien ook niet, ik hoop alleen wel dat het nog een keer gebeurd aangezien onze dochter dus nu ook al een paar keer over haar is begonnen, en ik maar gewoon neutraal antwoord daar op geef :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:30

Je dochter is er over begonnen. Ik neem aan dat ze dus vragen heeft. Dan is het in mijn optiek niet raar als je aan je ex vraagt. Dat je de vragen van je dochter kan beantwoorden of aan je ex vragen deze vragen te beantwoorden. Tenzij ze deze niet aan papa durft te stellen. Dat kan natuurlijk.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:55

Als je een goede relatie hebt met je ex waarom kun je hem er dan niet naar vragen? Niet controlerend maar gewoon geintereseerd? Ik heb soortgelijke situatie gehad met mijn ex en onze band is ook prima en hij had er inderdaad niet bij nagedacht. Ik vroeg gewoon van enne wat zie ik heb je een nieuwe vriending? Wat leuk voor je!

Toen het officieler werd en ze bij elkaar sliepen als de kleine daar was is hij haar komen voorstellen en nu zie ik haar nog regelmatig als we wisselen. Ik heb eerlijk gezegt nooit erbij stilgestaan of ik hem wel of niet moest aanspreken. Verder vertrouw ik zeker op zijn inzicht wat betreft de mensen waarmee hij ons kind in aanraking brengt dus ik vertrouw er ook op dat deze vrouw goed is voor ons kind.