Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:54

Saskia9 schreef:
Ts, draai het eens om. Stel JIJ bent die terminaal zieke vrouw.. hoe zou jij het vinden als hij dan vreemd ging met een andere vrouw?
Dus,contact verbreken en klop maar weer aan als het voorbij is. Als het echt diep zit dan komt het goed.

Ik zou mijn man niet ongelukkig willen zien door de situatie neen. Ik zou het niet fijn vinden, maar toch willen dat hij ook genegenheid bij de andere persoon zou kunnen vinden als hij dat niet meer uit onze relatie zou kunnen halen. Ik zou het enkel wel willen weten, maar ik zou het zeker en vast nooit willen verbieden en hem dwingen om ongelukkig te blijven en zoveel op te offeren voor mij.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:55

Wat me eigenlijk wel opvalt is dat sommige altijd wel wat te zeggen heeft over andermans mening, je mening geven is prima maar als je het niet eens bent met iemand anders zijn/haar mening kan je dat best zeggen maar wel gewoon op een fatsoenlijke volwassen manier lijkt mij
Laatst bijgewerkt door Fleur_a op 26-04-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:56

Als het bij gesprekken zou blijven.. Maar het is heel duidelijk dat dat niet zo is.. Van beide partijen niet.. Ze willen allebei het liefst meer. Dan moet je ook de kat niet op het spek binden.

Fleur_a schreef:
Wat me eigenlijk wel opvalt is dat iedereen wel wat te zeggen heeft over andermans mening, je mening geven is prima maar als je het niet eens bent met iemand anders zijn/haar mening kan je dat best zeggen maar wel gewoon op een fatsoenlijke volwassen manier lijkt mij

Iedereen?? Volgens mij zijn er zat mensen die fatsoenlijk reageren. Tot een paar pagina's terug vond ik dit een prettige discussie.. ook met mensen die een (iets) andere mening hadden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:58

@sees, waar haal je uit mijn bericht dat de man geen liefde meer voelt voor zijn vrouw??? Er zijn verschillende soorten "liefde". Maar continue zorgen, vierentwintig uur per dag bij je partner zijn waarvan je weet dat hij/zij binnen niet al te lange tijd zal sterven is een bijna onmenselijke opgave. Dat hij in ts in eerste instantie alleen een praatpaal vond wat is uitgegroeid tot meer voelen is ook voor hun tweeen moeilijk. Het enigste waar ik bang voor ben is het risico voor ts dat op het moment dat zijn vrouw is overleden en de zaken zijn weer redelijk rustig en normaal, dat dan de man er achter komt dat het puur de hele situatie is die hem naar ts toe heeft gedreven. En dan is het maar de vraag of er genoeg voor in de plaats komt om samen nog een toekomst op te bouwen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:59

Sammie schreef:
Als het bij gesprekken zou blijven.. Maar het is heel duidelijk dat dat niet zo is.. Van beide partijen niet.. Ze willen allebei het liefst meer. Dan moet je ook de kat niet op het spek binden.

Fleur_a schreef:
Wat me eigenlijk wel opvalt is dat iedereen wel wat te zeggen heeft over andermans mening, je mening geven is prima maar als je het niet eens bent met iemand anders zijn/haar mening kan je dat best zeggen maar wel gewoon op een fatsoenlijke volwassen manier lijkt mij

Iedereen?? Volgens mij zijn er zat mensen die fatsoenlijk reageren. Tot een paar pagina's terug vond ik dit een prettige discussie.. ook met mensen die een (iets) andere mening hadden.

Dat is waar, had iedereen moeten veranderen in sommige

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:01

Even duidelijk: het gaat hier niet alleen om goede gesprekken en warmte.

Hier wordt gezoend en moeten grenzen worden afgesproken om (te proberen om) niet verder te gaan.

Natuurlijk is dit moeilijk en ook verdrietig voor TS. Maar je hebt ook nog je verstand en normen en waarden ...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:04

Iedereen snapt denk ik wel dat een dergelijke situatie zwaar is voor de partner van de vrouw.
Iedereen kan ergens volgens mij ook wel begrijpen dat er gevoelens kunnen ontstaan voor een ander.
Waar men volgens mij over valt is dat de partijen in kwestie op die gevoelens geacteerd hebben en sneaky doen.

En nee, ik denk in dit geval inderdaad niet dat je het die arme vrouw moet vertellen (tenzij ze nog langer te leven heeft want ook dát zou kunnen, dat weten we niet) maar feit blijft wel dat het stiekem is.

Ts zijn er ook kinderen in het spel als ik vragen mag?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:05

Fleur_a schreef:

Meningen zonder basis van kenns/ervaring hebben niet veel waarde.

Hier op deze draad zijn de ongefundeerde meningen vaak ronduit veroordelingen en dat is ... waardeloos.

Ik heb geen mening over de situatie van de ts noch die van haar lief*, wens alle betrokken veel sterkte en hoop dat de liefde helpt het leed draaglijk te maken.

*Alleen ervaring met ZELF ziekte welke mijn lief beperkte. Ik vond dat ze een minnaar 'moest' zoeken; dus met sex.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-04-16 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:05

Palmera schreef:
Mooi gesproken, ik ben het hiermee eens.

Sommige reacties gaan echt te ver hier.
De driehoek van TS die verliefd is, de man die verliefd is én een zieke partner heeft waar hij van houd en tot slot de doodzieke vrouw die wéét dat ze haar man gaat achterlaten.
Deze cocktail van emoties wil niemand. Ik ga er vanuit dat geen van drieën voor zijn plezier in deze situatie is gestapt.
Als deze man door zijn gesprekken en de warmte die TS hem geeft de kracht vind om door te gaan in zijn zó verdrietige en moeilijke thuissituatie is dat toch oké? TS word hier afgeschilderd als een goedkope vrouw en die man als seksbelust. Ik denk niet dat deze situatie zo in elkaar zit. Een snelle wip had hij anders/makkelijker kunnen krijgen.

Goed samengevat. Ook heel prettig na 13 pagina's lang (bijna) de ene veroordeling na de andere.

Je zou je kunnen afvragen of beiden (TS en de man), als ze ECHT in potentie toekomst in de relatie zien, nu wat (fysieke) afstand van elkaar zouden moeten nemen. Er is immers al 'een cocktail van emoties' en (eventuele) vrijages maken de cocktail alleen nog maar complexer. TS en meneer zouden zich ook kunnen afvragen of de persoon die ze nu tegenover zich zien wel de 'echte persoon' is, de persoon zoals hij/zij ook is zonder alle verwikkelingen. Vanuit die gedachtengang zou het wellicht slim zijn om met het oog op een mogelijke toekomst nu wat (fysieke) afstand te nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:06

bigone schreef:
@sees, waar haal je uit mijn bericht dat de man geen liefde meer voelt voor zijn vrouw??? Er zijn verschillende soorten "liefde". Maar continue zorgen, vierentwintig uur per dag bij je partner zijn waarvan je weet dat hij/zij binnen niet al te lange tijd zal sterven is een bijna onmenselijke opgave. Dat hij in ts in eerste instantie alleen een praatpaal vond wat is uitgegroeid tot meer voelen is ook voor hun tweeen moeilijk. Het enigste waar ik bang voor ben is het risico voor ts dat op het moment dat zijn vrouw is overleden en de zaken zijn weer redelijk rustig en normaal, dat dan de man er achter komt dat het puur de hele situatie is die hem naar ts toe heeft gedreven. En dan is het maar de vraag of er genoeg voor in de plaats komt om samen nog een toekomst op te bouwen.

Je spreekt alleen over de liefde van de man voor TS maar 'vergeet' de liefde van de man voor zijn vrouw. En ik wil zelfs nog best wel zo ruimdenkend zijn om te denken dat deze liefdes best naast elkaar kunnen bestaan maar je vrouw bedriegen getuigt niet van liefde. En dat hij het haar nu niet vertelt snap ik ook wel maar dat hád hij voordat hij met TS ging zoenen in mijn ogen best kunnen (en wellicht moeten) doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:07

ow wat moeilijk en wat een emoties.
doet me denken aan de film, 'komt een vrouw bij de dokter' ...

veel sterkte! Neem afstand als je dat kan.

Sammie

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:12

Ondertussen is het al komt een vrouw bij de dokter deel IV :))

(sorry geintje.. moet kunnen :D )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:19

Sees schreef:
En ik wil zelfs nog best wel zo ruimdenkend zijn om te denken dat deze liefdes best naast elkaar kunnen bestaan maar je vrouw bedriegen getuigt niet van liefde. En dat hij het haar nu niet vertelt snap ik ook wel maar dat hád hij voordat hij met TS ging zoenen in mijn ogen best kunnen (en wellicht moeten) doen.

Is helaas niet zo zwart/wit. Was het maar zo.
Helaas is eerlijkheid NIET altijd beter.

Verder doet het verhaal me wat denken aan Jane Eyre.
Bij dat verhaal nooit begrepen waarom Rochester er niet vanaf het begin helder over was en ze niet gewoon gingen samenwonen.
Als 'wat de buren ervan zouden denken' een punt is, dan speelt ze de huishoudster.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:20

Na alle berichten gelezen te hebben, nog maar eens de OP gelezen van TS.

Daar staat toch wel een aantal zaken heel duidelijk:

Man wilde eerst stoppen en stuurde berichtje.

TS wil en kan hem niet missen, en niet wachten want dat kan nog maanden duren.

Helemaal stoppen is voor beiden nu geen optie meer.

Dus ... TS en de man hebben hun keuze om met deze relatie door te gaan al lang gemaakt!

Vraag is meer voor hen: hoe dealen we met het schuldgevoel.

Heeft de man eigenlijk kinderen (al dan niet volwassen)?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:30

Ik las dat heel in het begin (vrijwel meteen na de eerste ontmoeting met TS) de man in kwestie haar had laten weten (ik neem aan gemailed), dat hij meer dan gewone vriendschappelijke gevoelens voor haar koesterde en dat hij hier gezie de situatie met zijn vrouw dus niet mee door kon/wilde gaan.
Om er vervolgens wél mee door te gaan.
Waarschijnlijk was dat om te peilen in hoeverre TS zou afhaken als hij
"deed alsof" hij op het afhaakpunt stond.
Dit is -sorry to say so - toch wel een heel bekende tactiek om een dame juist naar je te doen verlangen.

Voor de praterij en het begrip voor de situatie lijkt het me ook niet dat de man in kwestie geen enkel familielid (van zijn kant of vrouws kant) heeft waarmee hij niet IN-DEPTH over de situatie zou kunnen praten. Waarom een meid van 20 jaar jonger daarvoor uitgekozen?
Dat hij zijn gevoelens heeft uitgesproken doe daar niks aan af, er is ook gezoend "we konden het haast niet meer tegenhouden", waaruit blijkt dat het geen vriendschap/luisterend oor is, maar meer dan dat, beiden willen meer, die willen morgen het liefst met mekaar van bil.
Niet erg, alleen de achtergrondsituatie waartegen dit zich afspeelt is een enorme rode vlag.

TS denkt dat dit de ware is... het is maar de vraag of dat ook zo is voor meneer in kwestie... Verliefd mensen daarin zich vele raderen voor de ogen...TS is kennelijk wat minder doorgewinterd dan meneer (ze schelen ook 20 jaar en TS is zoals ik begrepen heb merendeels alleen geweest), dus ik vrees dat Ts niet alleen haar principes overboord gaat smijten, maar ook veel te veel van de hele situatie verwacht.
Hoe zou het zijn als ze er wél mee naar bed ging?
Dan had hij zijn zin.
Maar zij haar zin, namelijk een long-term relationship?

Ik betwijfel het, als ze enige realistische kijk op de zaak zou hebben (wat je met een roze verliefdheidsbril nooit hebt) zou zij zelf ook weten wat te doen... namelijk een afstand inbouwen, en met deze man minimaal 3-6 maanden geen énkel contact willen hebben, om te zien of hij haar écht zo graag wil. Een beetje goede vent zou daar alleen maar respect voor hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:48

Palmera schreef:
Als deze man door zijn gesprekken en de warmte die TS hem geeft de kracht vind om door te gaan in zijn zó verdrietige en moeilijke thuissituatie is dat toch oké?

Lijkt me dat de vrouw daarin ook nog wat te zeggen heeft.
Ik vindt dat die man hoog nodig met z'n vrouw moet praten daar is hij nu al wat laat mee. Maar goed beter laat dan nooit.....
Natuurlijk zal z'n vrouw niet direct staan te springen en zal ze tijd nodig hebben maar wie weer staat ze er toch voor open. Als hij ook maar een beetje respect heeft voor z'n vrouw zou hij dat op het woord gooien. Ik vindt het namelijk zeer respectloos naar haar toe om het achter haar rug te doen. Eigenlijk had hij dat al kunnen doen nadat ze de eerste keer afgesproken hadden, wie weet was er dan helemaal niet zo'n groot probleem geweest.
Als hij dit serieus wil stil houden tot z'n vrouw overleden is snap ik niet dat er ook maar een vrouw is die dat oké vindt en met hem samen zou willen zijn.
Wat moet je met een vent die niet eerlijk wil zijn. En die dus heel goed (belangrijke)dingen kan en zal verzwijgen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 26-04-16 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:49

Huertecilla schreef:
Is helaas niet zo zwart/wit. Was het maar zo.
Helaas is eerlijkheid NIET altijd beter.

Dat jij eerlijkheid niet altijd beter vindt HC wil niet zeggen dat het niet beter IS ;-). In dit geval is het, zoals ik al zei, in mijn ogen al te laat maar ik zou de affaire wel een (tijdelijke) halt toeroepen. Er zijn in feite 3 personen betrokken bij deze verhouding maar eentje is zich nergens van bewust.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:56

Warmte en begrip/vertrouwelijkheid blijken in de praktijk toch voor een man wat andere begrippen te zin dan voor een vrouw, zij vertalen dat gewoon anders.

Laten we er geen doekjes om winden: TS wil liever vandaag dan morgen met die man plat, en hij met haar. Ze al er ook wel iedere nacht over fantaseren, ik ken die situaties.
Daar is op zich niks mis mee, maar er zit "de situatie met zijn vrouw" tussen.
Dat alleen al is op elke denkbare manier -zolang zijn vrouw hier niet van weet - een bom onder de relatie. En maakt het geheel een stiekeme, leugenachtige, immorele toestand.
De man is BEZET, ook al is dat door een zieke vrouw met ALS, hij is niet vrij.

Als hij zijn genotzucht (verpakt in een moreel deugend, voor vriendschap door moeten gaand "praat"jasje -who are you kidding?) niet in bedwang kan houden gaat-ie maar incidenteel eens naar de prutsmutsen, dat is nog minder schadelijk dan een persoonlijke band aan te knopen met een 20 jaar jongere meid waarmee hij eigenlijk iets heel anders mee wil dan "praten".
Nu gaat hij ook nog eens emotioneel vreemd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:00

Terpetijn ben jij soms op deze manier "gebruikt" door een kerel ofzo?
Imo blijkt er nl uit niets dat deze kerel op zoek was naar een sexpartner om ff lekker buiten de deur te eten.
Waar haal jij het vandaan dat TS liever gister nog plat gegaan was met 'm?!
Je maakt er imo een heel eigen verhaal van iig.

En ben het geloof ik voor t eerst eens met HC.
Ik ben voor eerlijkheid, maar soms is eerlijk zijn alleen voor je eigen gemoedsrust en helemaal niet voor de ander. Je doet iemand onwijs pijn, alleen maar omdat jij van het schuldgevoel af wil. In sommige gevallen gaat "Wat niet weet, wat niet deert" wel op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:01

Tigra_ schreef:
Palmera schreef:
Als deze man door zijn gesprekken en de warmte die TS hem geeft de kracht vind om door te gaan in zijn zó verdrietige en moeilijke thuissituatie is dat toch oké?

Lijkt me dat de vrouw daarin ook nog wat te zeggen heeft.
Ik vindt dat die man hoog nodig met z'n vrouw moet praten daar is hij nu al wat laat mee. Maar goed beter laat dan nooit.....
Natuurlijk zal z'n vrouw niet direct staan te springen en zal ze tijd nodig hebben maar wie weer staat ze er toch voor open. Als hij ook maar een beetje respect heeft voor z'n vrouw zou hij dat op het woord gooien. Ik vindt het namelijk zeer respectloos naar haar toe om het achter haar rug te doen. Eigenlijk had hij dat al kunnen doen nadat ze de eerste keer afgesproken hadden, wie weet was er dan helemaal niet zo'n groot probleem geweest.
Als hij dit serieus wil stil houden tot z'n vrouw overleden is snap ik niet dat er ook maar een vrouw is die dat oké vindt en met hem samen zou willen zijn.
Wat moet je met een vent die niet eerlijk wil zijn. En die dus heel goed (belangrijke)dingen kan en zal verzwijgen.

Ik ben normaal het 'alles moet bespreekbaar zijn' type. Een relatie kan imo alleen slagen bij wederzijdse eerlijkheid, een wederzijds geduldig luisterend oor en elkaar wat gunnen. En vooral: alles durven mogen zeggen, ook de minder leuke dingen.

Deze verdrietige situatie maakt echter dat ik een uitzondering zie. De vrouw is ernstig ziek. Ze is misschien al bezig met nadenken over haar uitvaart. Ze maakt zich wellicht zorgen over dierbaren die ze achterlaat.
Imo is het in deze enige uitzondering toegestaan om te zwijgen. Wat is in godsnaam het nut ervan om een zieke vrouw, die gaat sterven, pijn heeft en misschien niet meer helemaal objectief kan denken wegens zware medicatie te vertellen dat haar man verliefd geworden is? Zodat ze op de valreep kan scheiden? Zodat ze zich nog zieker voelt? Of misschien geeft het haar wel een rustig gevoel om haar man in iemands handen achter te laten. We weten gewoon niet hoe zij zou reageren.
Wat imo telt en héél belangrijk is; is dat als haar man bij haar is haar een goed gevoel geeft. Haar steunt. Haar liefde geeft. Hoe moeilijk en slopend het ook voor hem is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:01

terpentijn schreef:
Laten we er geen doekjes om winden: TS wil liever vandaag dan morgen met die man plat, en hij met haar. Ze al er ook wel iedere nacht over fantaseren, ik ken die situaties.

Spijt me zeer, maar laat TS dat zelf zeggen in plaats van dat wij dat voor haar gaan invullen.

@Needje: terpentijn is, zo kunnen we opmaken uit zijn profiel en eerdere reacties, een man die op vrouwen valt. Hij zal dus wel niet zo gebruikt zijn door een kerel. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:02

terpentijn schreef:
Warmte en begrip/vertrouwelijkheid blijken in de praktijk toch voor een man wat andere begrippen te zin dan voor een vrouw, zij vertalen dat gewoon anders.

Daar is op zich niks mis mee, maar er zit "de situatie met zijn vrouw" tussen.
Dat alleen al is op elke denkbare manier -zolang zijn vrouw hier niet van weet - een bom onder de relatie. En maakt het geheel een stiekeme, leugenachtige, immorele toestand.
De man is BEZET, ook al is dat door een zieke vrouw met ALS, hij is niet vrij.

Als hij zijn genotzucht (verpakt in een moreel deugend, voor vriendschap door moeten gaand "praat"jasje -who are you kidding?) niet in bedwang kan houden gaat-ie maar incidenteel eens naar de prutsmutsen, dat is nog minder schadelijk dan een persoonlijke band aan te knopen met een 20 jaar jongere meid waarmee hij eigenlijk iets heel anders mee wil dan "praten".
Nu gaat hij ook nog eens emotioneel vreemd.

Mee eens!

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:05

Bedankt voor alle harde, mooie, lieve, bijzondere en eerlijke reacties. Echt. Ik ga later meer reageren.

Voor nu hebben we besloten alles te onderbreken. We hebben elkaar vanochtend gezien en (tijdelijk) afscheid genomen. Het was fijn, maar ik ben best verdrietig. Ik ga even ademhalen en dan kom ik weer hier om te schrijven.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:05

Wondering schreef:
Bedankt voor alle harde, mooie, lieve, bijzondere en eerlijke reacties. Echt. Ik ga later meer reageren.

Voor nu hebben we besloten alles te onderbreken. We hebben elkaar vanochtend gezien en (tijdelijk) afscheid genomen. Het was fijn, maar ik ben best verdrietig. Ik ga even ademhalen en dan kom ik weer hier om te schrijven.

Sterke keuze TS, het is het beste zo

Sees

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:09

Wondering, wat knap van je/jullie. IMO de meest eerlijke en juiste optie op dit moment. Als het meant to be is, is dat het over een poosje nog. Veel sterkte de komende tijd.