Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:36

Moderatoropmerking:
Graag hier ontopic blijven en bovendien 'op de bal' blijven discussiëren. Reageren op de vraag van TS of de discussie die hieruit voortkomt mag uiteraard, maar blijf hierin wel op een prettige manier discussiëren en laat elkaar in zijn/haar waarde.

palousa_boy

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:45

Een kenteken opschrijven is net zo veilig ;)

(Zoek papier, zoek een pen in het handschoenen vakje..)

Had m'n gedachte even nodig om te zorgen dan m'n aanhanger niet ging scharen door het remmen dus daar had ik echt geen tijd voor.

Of het verstandig is om met een aanhanger aan de haak 120 te rijden kan ik prima zelf bedenken, en de situatie was er veilig genoeg voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:16

palousa_boy schreef:
Of het verstandig is om met een aanhanger aan de haak 120 te rijden kan ik prima zelf bedenken, en de situatie was er veilig genoeg voor.

Met die redenering bestaan max. snelheden niet en zijn bestuurders van kleiner autos in levensgevaar.

De zelfoverschatting van bestuurders in grotere wagens icm met gebrek aan benul van natuurkunde creert bumperkleven. Jouw relaas is een soortgelijke illustratie: Jouw kin.energie = Afbeelding

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:26

Hier al 10 jaar de trotse bezitter van een twingo.
Kleine auto met net zo kleine motor :D
Het eerste jaar viel ik iedere dag wel stil omdat ik mee wilde doen met de rest van het verkeer.
Naar dat mezelf al heel snel afgeleerd.
Nu is het juist zo dat als ze lekker lopen te duwen ik nog langzamer op ga trekken.
Of in de polder 60 ga rijden als er een met zoveel haast achterop komt dat die bijna bumper kust. Nu mag je daar maar 60.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:45

Wat ik vandaag wel weer merkte en dat is me al vaker opgevallen.. Dat ze zich op een rotonde er ook nog allemaal heel snel voor willen gooien..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:23

tinker_sally schreef:
Nu is het juist zo dat als ze lekker lopen te duwen ik nog langzamer op ga trekken.

Natuutlijk niet goed als je het det om ze dwars te zitten. Dat is net zo slecht 'ego' aan het roer.

Mbt risico en zelfbehoud is er wel een logische redenering.
Iemand die te hard rijdt of te weinig afstand houdt verhoogt het risico voor jou en ander inzittenden. Imo heb je het recht daarop te reageren met gedrag dat risico vermindert.
Ook het wegenverkeersreglement stelt dat je gevaar moet voorkomen. Dit aanhalen door bumperklevers in verband met sneller rijden is verkeerd omdat meer snelheid exponentieel meer risico inhoudt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:29

Laura_ schreef:
Wat ik vandaag wel weer merkte en dat is me al vaker opgevallen.. Dat ze zich op een rotonde er ook nog allemaal heel snel voor willen gooien..

Ik merk juist dat er vaak mensen zijn die niet durven te rijden. Als het druk is, en dan toch de ruimte te klein inschatten.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 24-04-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:30

Als het druk is moet je hem er inderdaad wel tussen proppen. Of je nu een kleine of grote auto hebt :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:44

Zo had ik toen ik net 4 dagen m'n rijbewijs had, dat ik een tweebaans rotonde op wilde rijden. Vreemde rotonde, en onwijs druk. Ik had 'm al 2x af laten slaan toen ik erop wilde rijden dus we stonden al een tijdje :o En toen was er eindelijk een gaatje! Er kwam een man aanrijden met een dikke Porsche die richting aangaf om de rotonde af te gaan. Dus ik wilde erop rijden -langzaam optrekken, want zoals ik al zei had ik net 4 dagen m'n rijbewijs en een beetje moeite met een benzine auto- komt die man ineens met een noodvaart tóch gewoon rechtdoor over die rotonde heen zetten! En maar toeteren en z'n middelvinger opsteken. Schrok me dood, durfde gelijk geen rotondes meer te rijden :') :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:48

Met de trailer rijd ik vaak ook rustiger dan toegestaan. Dan kun je gewoon lekker achter een vrachtwagen aan toeren ipv met 90 continue te zigzaggen. ik vind het wel irritant als mensen 70 rijden op een 80 weg. De weg is ingericht op 80 dus gewoon doorrijden. Als er een stoet achter je ontstaat ga je niet met het verkeer mee en ben je net zo goed een gevaar op de weg. 60 op de snelweg is om diezelfde reden ook gevaarlijk. Zeker op plaatsen waar 130 is toegestaan. Hou dan de snelheid van de vrachtwagens aan. 2 verschillende snelheden op 1 weg vind ik sowieso niet handig. Iedereen die weleens in Amerika heeft gereden zal het met me eens zijn dat allemaal 110 een veel rustiger verkeersbeeld geeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:50

Veel vrachtwagens rijden al bijna 90 :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:53

bruintje123 schreef:
Veel vrachtwagens rijden al bijna 90 :)

Precies. Bijna 90. De meeste zitten op 86 werkelijke kilometers. Die 4 km pu doet er niet toe als je rustig je paard wil vervoeren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:55

bruintje123 schreef:
Als het druk is moet je hem er inderdaad wel tussen proppen. Of je nu een kleine of grote auto hebt :)

Als het druk is inderdaad. Maar vanmorgen om half 10 's ochtends was het niet druk haha. Gewoon ongeduldig. En heb ik al paar x meegemaakt. Als het druk is moet ik hem er af en toe ook tussen gooien inderdaad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:55

Anna GTI, Met je eens :)
Veel relaxter om gewoon rustig mee te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:56

Anne_GTI schreef:
Als er een stoet achter je ontstaat ga je niet met het verkeer mee en ben je net zo goed een gevaar op de weg.

...en daar is dezelfde oude drogredenering weer 8)7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:57

Laura_ schreef:
bruintje123 schreef:

Als het druk is inderdaad. Maar vanmorgen om half 10 's ochtends was het niet druk haha. Gewoon ongeduldig. En heb ik al paar x meegemaakt. Als het druk is moet ik hem er af en toe ook tussen gooien inderdaad.

Dan is het inderdaad alleen maar asociaal ongeduldig gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:58

Of gewoon even op je beurt wachten ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:30

Och, ik heb sinds ik mijn nieuwe baan heb een lease-auto. Hiervoor jarenlang een Toyota Aygo gehad en nou een.. VW UP :Y) {:} Maar goed, daar zit wel meer motor in dan in de Aygo :)) Ik rijd 1000-2000 km per week. Meestal dichterbij de 2000 dan bij de 1000. En je ziet echt de meest gekke dingen. Ik rijd gewoon m'n eigen route, rijd stevig door en heb vrij weinig last van mensen die me er niet tussen zouden laten of wat. Nou is mijn auto ook wel echt níet te missen :') Wit met roze letters erop, zelfs een blinde ziet hem aan komen.

Is er wel een droeftoeter die mijn 130-140 (werkelijke kilometers, niet die op de teller staan) te langzaam vindt en in m'n bumper hangt, dan wacht hij maar tot ik weer van de linkerbaan af ben. Mijn Upje en ik hebben net zoveel recht op het inhalen van een vrachtwachten als die grotere Volvo/Audi/whatever. Verder zorg ik er wel voor dat ik voldoende snelheid heb met invoegen, en bij het stoplicht scheuren ik en mijn witte bolide er vaak als eerste vandoor. Upje wil wel meters maken :))

Dinsdag begin ik met rijlessen voor mijn E-rijbewijs. De lesauto is een Dodge Ram met 450 pk. Oh hemel :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:38

Ik rij bij files standaard op de rechterbaan.
Achter een vrachtwagen heb je tenminste niet zo dat stressige rennen of stilstaan probleem.
Maar oh wat heb ik er een hekel aan als de rechterbaan dan een keer de linkerbaan inhaalt er dan altijd weer meten zo'n dropsnuit zijn wagen in mijn veilige afstand propt zodat je slsnog met z'n alle op de rem moet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:43

Huertecilla schreef:
palousa_boy schreef:

Met die redenering bestaan max. snelheden niet en zijn bestuurders van kleiner autos in levensgevaar.

De zelfoverschatting van bestuurders in grotere wagens icm met gebrek aan benul van natuurkunde creert bumperkleven. Jouw relaas is een soortgelijke illustratie: Jouw kin.energie = [ Afbeelding ]

Dus als jij van de weg gereden word, denk jij "jammer dan, de auto is toch niet van mij en met een leeftijd van 2 maanden vallen die krassen op de bumper helemaal niet op"

Het is echt niet zo dat ik hier met 3,5 ton aan de haak 130 ga rijden omdat dat mag, ben niet levensmoe..

Tijdens file op de rechter baan vind ik ook niet fijn rijden. Iedereen die in of uit moet voegen knalt hem er altijd nog ff tussen, of het past of niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:06

Als er file is, dan laat ik gewoon genoeg ruimte tussen mij en mijn voorganger, dat MOCHT er iemand tussen willen, dat gewoon kan. Snap niet dat dat soms ook zo moeilijk is. Zelfde als met extreme drukte op een rotonde. Het is een crime om daar tussen te komen. Iedereen moet wachten, rits daar dan ook even. Ik laat altijd 1 of 2 auto's er tussen op de rotonde. Wachten is al klote genoeg en als we ons ook nog even charmant gaan gedragen hoeven we allemaal net wat minder lang te wachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:14

palousa_boy schreef:
Dus als jij van de weg gereden word, denk jij "jammer dan, de auto is toch niet van mij en met een leeftijd van 2 maanden vallen die krassen op de bumper helemaal niet op"

Ik onthou het nummer, stop bij de eerstvolgende gelegenheid en zet het in mijnn telefoon.

Citaat:
Het is echt niet zo dat ik hier met 3,5 ton aan de haak 130 ga rijden omdat dat mag, ben niet levensmoe..

Het punt is dat de mensen in kleine autos dat ook niet zijn en je met 80 al een behoorlijk risico bent voor hen.

Citaat:
Tijdens file op de rechter baan vind ik ook niet fijn rijden. Iedereen die in of uit moet voegen knalt hem er altijd nog ff tussen, of het past of niet.

Tant pis. Wen er beter aan want het is niet anders als je dat niet kan vermijden.
Je kan je ook wel ergeren aan de zwaartekracht.
Je hebt helemaal gelijk Leffroi :j

1. Speed kills.
2. Hoe zwaarder jouw voertuig(combi) hoe letterlijk zwaarwegender jouw verantwoordelijkheid naar andere weggebruikers.

Rotondes: GEWELDIGE uitvinding. Hier onder de zuidelijke zon is het asfalt hard en sinds de crisis wel gesleten, niet onderhouden = heerlijk glad.
Ok, als er verkeer is moet je gewoon voorzichtig doen en overal ogen hebben. De voordelen zijn dat weinig grip betekent dat er niet hard gereden KAN worden en een evt. botsing alleen blikschade is.
Ook dat als er GEEN verkeer is ... langzaam (onder max. snelheid) zijwaards :D Hoe kleiner de auto hoe leuker/veiliger want minder ruimte nodig :j
Kleiner = fijner *\%/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:48

Leffroi schreef:
Als er file is, dan laat ik gewoon genoeg ruimte tussen mij en mijn voorganger, dat MOCHT er iemand tussen willen, dat gewoon kan. Snap niet dat dat soms ook zo moeilijk is. Zelfde als met extreme drukte op een rotonde. Het is een crime om daar tussen te komen. Iedereen moet wachten, rits daar dan ook even. Ik laat altijd 1 of 2 auto's er tussen op de rotonde. Wachten is al klote genoeg en als we ons ook nog even charmant gaan gedragen hoeven we allemaal net wat minder lang te wachten.

Als het om ritsen gaat prima.
Maar op een gewoon erg drukke snelweg waar het nog rijd heb ik toch echt wel een hekel aan die kippen die steeds elk gaatje opvullen om weer een meter verder naar voren te zijn.
Daardoor blijf je aan de gang met afstand nemen.
En klapt het net dan op de rem zit je wel mooi er boven op terwijl je steeds probeert afstand te houden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:59

bruintje123 schreef:
Leffroi schreef:

Als het om ritsen gaat prima.
Maar op een gewoon erg drukke snelweg waar het nog rijd heb ik toch echt wel een hekel aan die kippen die steeds elk gaatje opvullen om weer een meter verder naar voren te zijn.
Daardoor blijf je aan de gang met afstand nemen.
En klapt het net dan op de rem zit je wel mooi er boven op terwijl je steeds probeert afstand te houden.

Maar als het goed is, houd jij sowieso al genoeg afstand. Als er dan een voor klapt, dan hoef je in feite niet eens boven op de m, alleen gas los te laten. En ja, ook dan creër ik weer afstand. Zo kom ik echt niet een half uur te laat op mijn werk. Jammer dan. Heb je haast, moet je eerder van huis gaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:01

De enige waar ik dan echt ruimte voor maak zijn vrachtwagens. Weet zelf hoe irritant het is als niemand je er tussen laat omdat je wat groter bent.