Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:01

Maar mijn punt was ook niet dat er nooit honden los liepen, natuurlijk wel eens, maar dat loslopende honden in een stadse omgeving nooit dezelfde rol hebben gehad om op muizen te jagen als katten.

En hoe dat 5 jaar geleden in dorpen ging is interessant... tolereerden mensen dat? Want het lijkt niet zomaar te rijmen met de rigide en onverdraagzame houding in dit topic.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:03

Shadow0 schreef:
Maar mijn punt was ook niet dat er nooit honden los liepen, natuurlijk wel eens, maar dat loslopende honden in een stadse omgeving nooit dezelfde rol hebben gehad om op muizen te jagen als katten.

En hoe dat 5 jaar geleden in dorpen ging is interessant... tolereerden mensen dat? Want het lijkt niet zomaar te rijmen met de rigide en onverdraagzame houding in dit topic.

Topic titel klopt perfect :')

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:32

Mijn vader heeft het nog meegemaakt, zijn ouders, zijn grootouders. Hun eigen hond liep ook altijd los, bijna niemand die zich er aan stoorde, tenmiste ... niet dat ik weet. De meeste mensen wisten wel welke hond bij welke familie hoorde, dus bij klachten werd de familie wel aangesproken.
Maar idd ... een andere tijd, minder verkeer, andere mentaliteit. Ook toen zullen er best mensen geweest zijn die zich er aan stoorden, die honden (en katten) vergiftigden of weet ik veel wat voor verschrikkelijke dingen ze de dieren aandeden, maar ik heb er niet veel over gehoord. Ik zeg ook niet dat ik graag zie dat er weer overal honden loslopen (in steden of dorpen), ik ben van mening dat dat in deze tijd niet meer kan. Meer losloopplekken voor honden (bossen en parken) zou ik wel heel graag zien, zodat een hond toch nog hond kan zijn -net als wat veel mensen een kat nog gunnen.

De deur was altijd open, iedereen kwam gewoon achterom het huis binnen, bleven soms eten, leende dingen. Mijn familie was arm en bestond uit veel mensen, maar iedereen was welkom om mee te eten.
Tot voor kort was onze deur ook altijd open, maar mensen zijn bij mij wel wat minder welkom als bij mijn familie vroeger. Maar dat komt omdat ik zelf niet zo sociaal ben. ;)

Hoe de loslopende honden ervaren werden in het dorp weet ik niet zo goed eigenlijk. Ik vond het zelf wat minder geslaagd, aangezien ik al een paar keer een noodstop heb moeten maken om er geen onder mijn auto te krijgen. Katten wil ik ook niet onder mijn auto hebben, maar het ging even over de honden. Misschien hebben er mensen geklaagd over de loslopende honden, misschien zijn de eigenaren verhuisd, misschien zijn de honden dood ... ik weet het niet. Het was niet in mijn dorp, maar een dorp ernaast waar ik doorheen kwam als ik naar het werk reed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:44

Shadow0 schreef:
[

Een onschuldige kan ook onder een auto komen, of aangereden worden door een fietser, of neergestoken worden door een overvaller, of, het meest waarschijnlijk, geen problemen hebben. Ik zie het probleem met speeltuinen wel, maar je moet het niet overdrijven.

Wat allergie betreft zie ik het probleem volstrekt niet - juist omdat ik allergisch ben en zelf geen kat kan hebben ben ik blij dat ze op straat lopen :)

Maar goed, dat was allemaal het punt niet. Belangrijkste is dat buitenkatten binnen grenzen nuttig zijn. Moet niet overdreven worden, maar juist in stadse omgevingen denk ik dat we er alleen maar op achteruit gaan als we zo doorslaan dat er geen kat meer op straat mag komen. Beetje geven en nemen vind ik niet verkeerd, maar sommige mensen slaan echt door.

(Oh, en Desiree, je mag het wel zeggen natuurlijk, het slaat alleen nog steeds nergens op.)

In jouw beleving is dat overdrijven en doorslaan maar jij hebt gewoon meer met katten en minder met tuinieren of andere dingen. Ik zal trouwens niet keihard beweren dat katten niet meer los mogen, maar ik vind niet dat mensen anderen met hun kat op kunnen schepen. Als je buren hinder hebben van je kat in hun tuin, moet jij dat oplossen. Hoe je het doet maakt niet uit. Maar die buren staan gewoon in hun recht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:47

NatasjavE schreef:
Nou,..ik ken Utrecht al heel wat jaren en honden lopen niet los. Nooit gezien ook.

Ik ken van mijn Oma wel het verhaal dat onze hond Floppie(ja lach maar ik heb de naam niet verzonnen) los liep. Maar dat was vlak na de oorlog. Bijna geen auto's.

En toen werd hij al vaak door de wijkagent naar huis gebracht omdat dat niet mocht.(gevaarlijk voor het beesje. niet voor de omgeving)

is eigenlijk ook al zoiets. Gevaarlijk voor het beestje....

Als een hond aangereden wordt, wordt dat toch méér als erg ervaren dan wanneer een kat dat overkomt. Want bij katten hoort dat er kennelijk bij.

Shadow0 schreef:

Wie zegt dat katten die rol dan nu wel hebben? Veel katten die niet jagen of voorkeur hebben aan vogels. Waar het over ging, was dat iets van het ene dier wel getolereerd werd en van het andere niet. Ook bij honden waren er genoeg mensen die zich er niet aan stoorden, maar een paar wel, en toen mocht het niet meer. Dit is nu ook bij katten aan de hand.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:48

Ik zie het uitgangspunt liever anders: niet dat je in principe in je eigen bubbel mag zitten, maar dat iedereen mag samenleven. Dus ook inclusief katten in de tuin, desnoods honden in de tuin. Als je dat vervelend vindt kun je dat aangeven bij de buren en tot een oplossing komen. Maar er in principe vanuit gaan dat jouw plekje echt jouw egobubbel is waar niks mag gebeuren, dat vind ik niet fijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:50

Maar juist in die overvolle maatschappij waar mensen méér dan ooit behoefte hebben aan een plek voor zichzelf waar ze hun eigen ding kunnen doen, vind ik dat mensen hun eigen tuin toch echt als hun eigen plekje mogen zien. Dat heeft niets met egobubbel te maken. Ik vind het juist aso om dat van anderen toe te eigenen voor je eigen liefhebberij.
Ik heb ook echt de indruk dat veel mensen in de stad gewoon levensruimte te kort komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:52

Nou bij een kat vind ik het ook erg als hij aangereden word. Alleen die zijn net iets handiger in het verkeer heb ik het idee.

Ik zou overigens inderdaad gen kat nemen als hij alleen maar over een gevaarlijke weg kon wandelen.

Maar die van mij lopen als ze buiten lopen voornamelijk in de boomgaard achter ons huis en of in het park daarachter.

Honden zitten hier ook wel eens in de tuin ja.

Daar laat ik dan onze Noor op af gaan }> }:) ~~}>

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:54

Desiree schreef:
Maar juist in die overvolle maatschappij waar mensen méér dan ooit behoefte hebben aan een plek voor zichzelf waar ze hun eigen ding kunnen doen, vind ik dat mensen hun eigen tuin toch echt als hun eigen plekje mogen zien. Dat heeft niets met egobubbel te maken. Ik vind het juist aso om dat van anderen toe te eigenen voor je eigen liefhebberij.
Ik heb ook echt de indruk dat veel mensen in de stad gewoon levensruimte te kort komen.

Juist daarom, je leeft in een vol land dus je moet rekening ouden met elkaar. En ja, in zekere zin is je tuin je eigen plek, maar hij staat niet op de maan. Sommige overlast moet je tolereren in drukke gebieden. En als je je bijvoorbeeld soort aan katten, dan is het je goed recht om even de eigenaar aan te spreken dat je er last van hebt in jouw tuin. Net als dat andere mensen jou mogen aanspreken dat je de muziek iets achter mag doen. Maar de communicatie daarin blijft heel belangrijk, sommigen hier fokken zich blijkbaar enorm op in stilte zonder er iets van te zeggen. Wie weet is er makkelijk wat aan te doen.

dromertje2

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 10:03

Nu even niet meer over die katten.

Maar heb al meermaals gelezen dat vanaf buren last ondervinden, je iets moet ondernemen.

Maar wat als je een buur hebt die niets kan verdragen? Die overintolerant naar alles. Zodat je je nog amper kunt bewegen in huis of in de zomer niet meer in de tuin kan zitten want dat vind hij ook al overlast.

Moet je je daar ook aan aanpassen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:04

Nee, communicatie en het zoeken naar redelijke oplossingen zijn de toverwoorden. Geven en nemen enzo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:05

NatasjavE schreef:
Nou bij een kat vind ik het ook erg als hij aangereden word. Alleen die zijn net iets handiger in het verkeer heb ik het idee.

Ik heb het idee van niet.

Ik zag ooit een interessante docu over huisdieren. Katten kwamen een keer aan bod, hamsters, konijnen en ook honden.
Je zag bovengenoemde diersoorten ook in een bepaald ander land hier ver vandaan aan bod komen, waar ze in vrijheid leefden in grote groepen. Ook katten.

Ik zag bijvoorbeeld dat een moederpoes wilde gaan eten omdat de vissers op het eiland aangekomen waren om de katten te voeren. Maar ze wilde haar jong niet alleen laten. Toen vond ze een andere kat en die wilde even oppassen. Zo apart! Er is nog heel veel van dieren wat wij mensen nog niet van ze weten!

Maar goed, zo was er ook een stad ergens in ik geloof Peru. Daar liepen zwerfhonden en honden met een tehuis vrij door de stad en vrij door het verkeer. Op bepaalde plaatsen zochten ze elkaar altijd op, waarna aan het einde van de dag de honden met een tehuis weer naar huis liepen. Je zag hoe ze uitkeken in het verkeer, maar ik had het zweet in de handen staan toen ik het zag. Wij zijn het niet gewend om te zien. En dat is het verschil.

Ik vind het maar niets, kwetsbare wezens in het verkeer. Of dat nou katten, honden of kinderen zijn.

Sheran schreef:
Juist daarom, je leeft in een vol land dus je moet rekening ouden met elkaar. En ja, in zekere zin is je tuin je eigen plek, maar hij staat niet op de maan. Sommige overlast moet je tolereren in drukke gebieden. En als je je bijvoorbeeld soort aan katten, dan is het je goed recht om even de eigenaar aan te spreken dat je er last van hebt in jouw tuin. Net als dat andere mensen jou mogen aanspreken dat je de muziek iets achter mag doen. Maar de communicatie daarin blijft heel belangrijk, sommigen hier fokken zich blijkbaar enorm op in stilte zonder er iets van te zeggen. Wie weet is er makkelijk wat aan te doen.

Daar heb je gelijk in, dat mensen elkaar op iets aan moeten spreken, maar dat moet ook kunnen hoor. Je hoort niet voor niets zoveel van geluidsoverlast. Jij zult maar met mooi weer in de tuin zitten moeten luisteren naar piratenmuziek of iets wat helemaal niet jouw ding is, terwijl je zo fijn naar de zingende vogels had willen luisteren en willen genieten van de rust.

Zoals ik al eerder zei, als mensen rekening moeten houden met anderen, moeten ze daarvoor zichzelf een bepaalde mate van vrijheid ontzeggen. En mensen zijn daartoe bereid, maar tot bepaalde hoogte. Ik denk dat sommige mensen gewoon meer ruimte bij anderen in willen nemen, dan de anderen bereid zijn af te willen geven. En dit probleem ontstaat temeer omdat er te veel mensen op te beperkte ruimte verblijven. Daarom speelt dit veel minder op het platteland.

chanel1985 schreef:
Nu even niet meer over die katten.

Maar heb al meermaals gelezen dat vanaf buren last ondervinden, je iets moet ondernemen.

Maar wat als je een buur hebt die niets kan verdragen? Die overintolerant naar alles. Zodat je je nog amper kunt bewegen in huis of in de zomer niet meer in de tuin kan zitten want dat vind hij ook al overlast.

Moet je je daar ook aan aanpassen?

In die zin kun je eigenlijk ook spreken van een buur die jou je bewegingsruimte wil afnemen, en dat maakt die persoon intolerant.

als je zo weinig van anderen kunt verdragen dat die zich nog amper in hun huis kunnen bewegen, dan moet je beschikken over zelfinzicht en beseffen dat je op de verkeerde plek woont.

Maar mensen zijn niet altijd redelijke wezens he.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:38

Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben mijn buren eens gezegd het jammer te vinden dat er weinig vogels meer waren door de katten. Tsja, wat doe je daaraan? Gelukkig waren zij ook kattenmensen en vonden ze het wel gezellig dat onze kat bij hun langskwam voor wat lekkers of aandacht. Maar ik heb verder nooit gehoord dat ze 'last' hadden van onze kat.
Een kat in de tuin houden is niet altijd een optie. Mijn ouders hebben een erg grote tuin maar ik zie niet in hoe ze hun kat daarbinnen moeten houden. Dat beest is een absolute satan als die een dag moet binnen blijven.

Ik woon nu in een (vrij groot) dorp samen met mijn vriend, en hier op het winkelstraatje was altijd een kat. Ik weet nog steeds niet of hij een eigenaar had.. Maar die vond het heerlijk om naast mensen op bankjes te zitten of geaaid te worden door kinderen. Hij is helaas aangereden maar heeft daar toch maar iets van 10 jaar omgezwerfd.
Door heel facebook werd zijn foto gedeeld bij het overlijden en er werden zelfs bloemetjes geplaatst op een van de bankjes.
Mede door dit soort verhalen kan ik mij echt niet voorstellen dat mensen willen dat katten niet meer naar buiten mogen en/of alleen in de tuin. Ik bedoel, mensen die zelf geen tijd hebben voor huisdieren kunnen zoiets toch ook gewoon leuk vinden tijdens het winkelen?

Tuurlijk moet er wel gecommuniceerd worden, ik woon in een appartement en heb een hond en een kat, als mijn buren last hebben van iets wat wij doen of wanneer de hond blaft wil ik dat ze dit bij mij komen aangeven. Gelukkig hebben wij geen blaffer, maar stel dat het wel zo was? Dan wist ik tenminste waar ik aan toe was.

Daarbij ben ik ook van mening dat ieder voordeel zijn nadeel heeft en andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:41

Bij mijn ouders in de buurt zijn de katten hartstikke welkom. Er lopen in die straat (is een hofje met afgesloten binnentuin als het ware) heel veel katten, ze spelen samen en niemand heeft er echt last van. Vroeger was er nog een zandbak, daar lag altijd vrij veel kattenpoep in. Uiteindelijk mochten we er niet meer in spelen en na een tijdje is de zandbak weggehaald en is er een pingpongtafel neergezet. Vond de hele buurt veel leuker en de katten vonden het niet interessant genoeg om op te poepen.

Weinig vogels hebben wij nooit gehad. Er hingen altijd super veel vetbolletjes in de bomen etc en daar kwamen meer dan genoeg vogels op af.

Waar ik nu woon zijn de katten ook mega welkom. Ik woon in een stedelijke wijk met weinig groen, mijn katten doen het grootste deel van hun behoeften nog gewoon op de bak, voor zover ik kan zien tenminste, en de buurtbewoners vinden ze hartstikke leuk. Er zit altijd een groep hangjongeren bij ons beneden en die vinden het fantastisch als de katten even hoi komen zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:43

Aedema schreef:
Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben mijn buren eens gezegd het jammer te vinden dat er weinig vogels meer waren door de katten. Tsja, wat doe je daaraan?

Ik laat mijn katten pas buiten als het goed licht is buiten. Meestal rond half 9 op dit moment.
Na het avond eten mogen ze niet meer naar buiten.

Vogels zijn vaak erg actief rond de schemertijd en lopen dan iets meer kans om gepakt te worden door een kat.

Heb ik ooit als tip gekregen van een bioloog die tuinvogels als specialiteit heeft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:46

Even terug ontopic. Sinds ik ben geboren in 1980 is het aantal mensen op de wereld verdubbeld.

Zet maar eens 10 muizen in een kooi van 100 bij 100 cm of 20 muizen in dezelfde kooi... dan denk ik ook dat de laatste groep muizen minder tolerant is ten opzichte van zijn medemuis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:01

sallandval schreef:
Even terug ontopic. Sinds ik ben geboren in 1980 is het aantal mensen op de wereld verdubbeld.

Zet maar eens 10 muizen in een kooi van 100 bij 100 cm of 20 muizen in dezelfde kooi... dan denk ik ook dat de laatste groep muizen minder tolerant is ten opzichte van zijn medemuis.

Precies wat ik de hele tijd zeg.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:01

NatasjavE schreef:
Aedema schreef:
Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben mijn buren eens gezegd het jammer te vinden dat er weinig vogels meer waren door de katten. Tsja, wat doe je daaraan?

Ik laat mijn katten pas buiten als het goed licht is buiten. Meestal rond half 9 op dit moment.
Na het avond eten mogen ze niet meer naar buiten.

Vogels zijn vaak erg actief rond de schemertijd en lopen dan iets meer kans om gepakt te worden door een kat.

Heb ik ooit als tip gekregen van een bioloog die tuinvogels als specialiteit heeft.

Deze kat komt er 's nachts uit, maar meer met het idee dat er dan weinig verkeer is en de kans dus kleiner is dat hij word doodgereden. 's Zomers is hij eigenlijk heel de dag buiten en komt hij alleen binnen om te eten.

Dat van die vogeltjes wist ik niet, ik zal het doorgeven aan mijn ouders :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:14

Een kat is een nachtdier, dus als je hem wil buiten laten lopen, zeker snachts doen!

Ik moet bekennen dat ik voor bokt niet eens wist dat er zich mensen ergerden aan katten haha. Wij wonen dan ook wel in een dorp en aan ons huis grenzen er veel weides en velden. Wij laten onze katten altijd kiezen dmv een kattenluikje ( en de achterdeur want om de een of andere reden vinden ze het veel leuker dat jij ze binnenlaat ipv dat ze door het luikje moeten :') ) meerdere buren hebben ook katten, waarbij de meesten ook altijd buiten mogen. Ik heb eigenlijk nog nooit kattenstront gezien, zelfs niettoen wij nog een piste hadden. Af en toe hebben we wel eens last, wanneer de buurtkatten weer eens bij ons binnen komen om het eten op te eten, maar een keertje in de vijver gooien en ze zijn weer goed voor een paar maand :D
En katten die doodgereden worden? Misschien eens in de paar maand. Dat weegt volgens mij niet op tegen het plezier dat ze hebben door buiten te lopen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:28

sallandval schreef:

Alleen is de bevolkingsdichtheid juist afgenomen en de oppervlakte per persoon eerder toegenomen in Nederland. Zeker in stadse omgevingen hebben dezelfde huizen / appartementsgebouwen die er al tijden staan nu gewoon minder bewoners per woning. (Er zijn wel meer mensen gekomen, maar die zijn voor een heel groot deel gehuisvest in ruimer opgezette vinex-locaties.)

Dat terugtrekken in je eigen hokje heeft niet alleen maar met drukte te maken, maar gek genoeg ook juist met het verliezen van verbindingen. Dat het niet meer vanzelfsprekend is dat je wat met je buren te maken hebt, waardoor je ze ook veel makkelijker als alleen maar overlastgevers ziet, ipv als medemens die je kent en waar je daardoor ook makkelijker begrip op brengt.

Eenzaamheid en het gemis aan sociale structuren is volgens mij een veel belangrijkere reden voor de onverdraagzaamheid dan het dicht op elkaar wonen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 12:38

Denk dat dat inderdaad waar is, Shadow.
Vroeger kende men iedereen in de straat, nu misschien met moeite de naaste buren. En kan al meer verdragen van mensen die men kent en een goed contact meeonderhouden, dan van mensen die men niet goed kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:45

Voor ik op bokt zat had ik werkelijk waar geen idee dat er mensen hun tuin volledig katproof maken :+ Zowel om de katten binnen als buiten te houden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:49

Aedema schreef:
Een kat in de tuin houden is niet altijd een optie. Mijn ouders hebben een erg grote tuin maar ik zie niet in hoe ze hun kat daarbinnen moeten houden. Dat beest is een absolute satan als die een dag moet binnen blijven.

Een vriendin van mij heeft samen met haar vriend een supergrote kattenren gemaakt in haar tuin, compleet met bomen en al. Zij hadden ook een groot perceel (8000 m2 als ik mij goed herinner, met grote boerderij), met paarden, honden, varkens en katten. Sommige katten mochten los lopen, andere gingen in de ren. Het kan dus wel, als je maar echt wilt. :j
Ik zou het zelf -denk ik- ook niet gauw doen, hoor. Maar ik wil zelf eigenlijk geen katten meer door de nare ervaringen met dode en aangereden katten, katten die dagen of zelfs wekenlang weg waren waar ik me dan weer zorgen over maakte en katten die nooit meer teruggekomen zijn. De onzekerheid vind ik gewoon vreselijk. :n Maar ik vind katten echt wel leuk en als ik niet zo'n softie was hadden we er zelf ook wel een aantal gehad. (en weer pony's, meer honden, ezels, konijnen, kippen, hamsters, geitjes en zo kan ik nog wel even doorgaan, haha.)

Aedema schreef:
Ik woon nu in een (vrij groot) dorp samen met mijn vriend, en hier op het winkelstraatje was altijd een kat. Ik weet nog steeds niet of hij een eigenaar had.. Maar die vond het heerlijk om naast mensen op bankjes te zitten of geaaid te worden door kinderen. Hij is helaas aangereden maar heeft daar toch maar iets van 10 jaar omgezwerfd.
Door heel facebook werd zijn foto gedeeld bij het overlijden en er werden zelfs bloemetjes geplaatst op een van de bankjes.
Mede door dit soort verhalen kan ik mij echt niet voorstellen dat mensen willen dat katten niet meer naar buiten mogen en/of alleen in de tuin. Ik bedoel, mensen die zelf geen tijd hebben voor huisdieren kunnen zoiets toch ook gewoon leuk vinden tijdens het winkelen?

Bij ons in het dorp hadden wij dit ook, alleen dan juist met een hond. Astor, een Mechelse herder die altijd en overal losliep, goed uitkeek bij het oversteken (en wanneer ze dat niet deed stopten de auto's gewoon voor haar). Ze was bij veel mensen erg geliefd en kreeg regelmatig van een oudere man een gevulde koek die hij speciaal voor haar kocht. :D Toen ik een hond had liep ze regelmatig een rondje met ons mee en kwam zelfs af en toe binnen in huis. Fantastische hond en ik miste haar vreselijk toen we gingen verhuizen. Ze is ongeveer 18 jaar geworden, ik weet niet hoe ze dood gegaan is.
Maar voor hondenliefhebbers is zoiets ook natuurlijk geweldig. :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:57

Verhaal over de katten laat ik even links liggen.

Heb 2 weken terug een gevalletje tolerantie gezien in de trein. Jongen werd uitgescholden en door een andere reiziger de trein uit geduwd omdat hij een broodje pindakaas aan het eten was. Persoon in kwestie die zo boos werd liep keihard te gillen dat ze een allergie had en haar man heeft de jongen gewoon de trein uit geduwd bij het station.
Beetje rekening met elkaar houden okee, maar de gehele gemeenschap kan toch geen rekening gaan houden met persoon x zijn allergieën?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:59

chanel1985 schreef:
Denk dat dat inderdaad waar is, Shadow.
Vroeger kende men iedereen in de straat, nu misschien met moeite de naaste buren. En kan al meer verdragen van mensen die men kent en een goed contact meeonderhouden, dan van mensen die men niet goed kent.

Dat is zeker zo.
Maar ik herken het ook bij mezelf. Vroeger was het bij ons ook een zoete inval, iedereen liep gewoon naar binnen, kwam erbij zitten met het eten, iets voor elkaar doen en elkaar helpen was doodnormaal. Je kende idd iedereen in de straat en zelfs de meeste mensen uit het dorp, kwam bij elkaar op verjaardagen, paste op elkaars kinderen of tijdens vakanties op het huis en de dieren.
Zo is het nog steeds bij mijn ouders, maar bij mij is het toch anders. Ik hou niet zo van onaangekondigd bezoek (tenzij het m'n ouders zijn, maar zelfs die bellen eerst altijd op), ben erg op mezelf, vind het absoluut niet erg om dingen uit te lenen aan familie of vrienden, maar daar houdt het eigenlijk wel op. Misschien ook door teveel slechte ervaringen, ik weet het niet.