Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shadow0 schreef:Maar mijn punt was ook niet dat er nooit honden los liepen, natuurlijk wel eens, maar dat loslopende honden in een stadse omgeving nooit dezelfde rol hebben gehad om op muizen te jagen als katten.
En hoe dat 5 jaar geleden in dorpen ging is interessant... tolereerden mensen dat? Want het lijkt niet zomaar te rijmen met de rigide en onverdraagzame houding in dit topic.
Shadow0 schreef:[
Een onschuldige kan ook onder een auto komen, of aangereden worden door een fietser, of neergestoken worden door een overvaller, of, het meest waarschijnlijk, geen problemen hebben. Ik zie het probleem met speeltuinen wel, maar je moet het niet overdrijven.
Wat allergie betreft zie ik het probleem volstrekt niet - juist omdat ik allergisch ben en zelf geen kat kan hebben ben ik blij dat ze op straat lopen![]()
Maar goed, dat was allemaal het punt niet. Belangrijkste is dat buitenkatten binnen grenzen nuttig zijn. Moet niet overdreven worden, maar juist in stadse omgevingen denk ik dat we er alleen maar op achteruit gaan als we zo doorslaan dat er geen kat meer op straat mag komen. Beetje geven en nemen vind ik niet verkeerd, maar sommige mensen slaan echt door.
(Oh, en Desiree, je mag het wel zeggen natuurlijk, het slaat alleen nog steeds nergens op.)
NatasjavE schreef:Nou,..ik ken Utrecht al heel wat jaren en honden lopen niet los. Nooit gezien ook.
Ik ken van mijn Oma wel het verhaal dat onze hond Floppie(ja lach maar ik heb de naam niet verzonnen) los liep. Maar dat was vlak na de oorlog. Bijna geen auto's.
En toen werd hij al vaak door de wijkagent naar huis gebracht omdat dat niet mocht.(gevaarlijk voor het beesje. niet voor de omgeving)
Shadow0 schreef:Maar mijn punt was ook niet dat er nooit honden los liepen, natuurlijk wel eens, maar dat loslopende honden in een stadse omgeving nooit dezelfde rol hebben gehad om op muizen te jagen als katten.
Desiree schreef:Maar juist in die overvolle maatschappij waar mensen méér dan ooit behoefte hebben aan een plek voor zichzelf waar ze hun eigen ding kunnen doen, vind ik dat mensen hun eigen tuin toch echt als hun eigen plekje mogen zien. Dat heeft niets met egobubbel te maken. Ik vind het juist aso om dat van anderen toe te eigenen voor je eigen liefhebberij.
Ik heb ook echt de indruk dat veel mensen in de stad gewoon levensruimte te kort komen.
NatasjavE schreef:Nou bij een kat vind ik het ook erg als hij aangereden word. Alleen die zijn net iets handiger in het verkeer heb ik het idee.
Sheran schreef:Juist daarom, je leeft in een vol land dus je moet rekening ouden met elkaar. En ja, in zekere zin is je tuin je eigen plek, maar hij staat niet op de maan. Sommige overlast moet je tolereren in drukke gebieden. En als je je bijvoorbeeld soort aan katten, dan is het je goed recht om even de eigenaar aan te spreken dat je er last van hebt in jouw tuin. Net als dat andere mensen jou mogen aanspreken dat je de muziek iets achter mag doen. Maar de communicatie daarin blijft heel belangrijk, sommigen hier fokken zich blijkbaar enorm op in stilte zonder er iets van te zeggen. Wie weet is er makkelijk wat aan te doen.
chanel1985 schreef:Nu even niet meer over die katten.
Maar heb al meermaals gelezen dat vanaf buren last ondervinden, je iets moet ondernemen.
Maar wat als je een buur hebt die niets kan verdragen? Die overintolerant naar alles. Zodat je je nog amper kunt bewegen in huis of in de zomer niet meer in de tuin kan zitten want dat vind hij ook al overlast.
Moet je je daar ook aan aanpassen?
Aedema schreef:Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben mijn buren eens gezegd het jammer te vinden dat er weinig vogels meer waren door de katten. Tsja, wat doe je daaraan?
sallandval schreef:Even terug ontopic. Sinds ik ben geboren in 1980 is het aantal mensen op de wereld verdubbeld.
Zet maar eens 10 muizen in een kooi van 100 bij 100 cm of 20 muizen in dezelfde kooi... dan denk ik ook dat de laatste groep muizen minder tolerant is ten opzichte van zijn medemuis.
NatasjavE schreef:Aedema schreef:Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben mijn buren eens gezegd het jammer te vinden dat er weinig vogels meer waren door de katten. Tsja, wat doe je daaraan?
Ik laat mijn katten pas buiten als het goed licht is buiten. Meestal rond half 9 op dit moment.
Na het avond eten mogen ze niet meer naar buiten.
Vogels zijn vaak erg actief rond de schemertijd en lopen dan iets meer kans om gepakt te worden door een kat.
Heb ik ooit als tip gekregen van een bioloog die tuinvogels als specialiteit heeft.
) meerdere buren hebben ook katten, waarbij de meesten ook altijd buiten mogen. Ik heb eigenlijk nog nooit kattenstront gezien, zelfs niettoen wij nog een piste hadden. Af en toe hebben we wel eens last, wanneer de buurtkatten weer eens bij ons binnen komen om het eten op te eten, maar een keertje in de vijver gooien en ze zijn weer goed voor een paar maand
sallandval schreef:Even terug ontopic. Sinds ik ben geboren in 1980 is het aantal mensen op de wereld verdubbeld.
Zet maar eens 10 muizen in een kooi van 100 bij 100 cm of 20 muizen in dezelfde kooi... dan denk ik ook dat de laatste groep muizen minder tolerant is ten opzichte van zijn medemuis.
Aedema schreef:Een kat in de tuin houden is niet altijd een optie. Mijn ouders hebben een erg grote tuin maar ik zie niet in hoe ze hun kat daarbinnen moeten houden. Dat beest is een absolute satan als die een dag moet binnen blijven.
Maar ik vind katten echt wel leuk en als ik niet zo'n softie was hadden we er zelf ook wel een aantal gehad. (en weer pony's, meer honden, ezels, konijnen, kippen, hamsters, geitjes en zo kan ik nog wel even doorgaan, haha.)Aedema schreef:Ik woon nu in een (vrij groot) dorp samen met mijn vriend, en hier op het winkelstraatje was altijd een kat. Ik weet nog steeds niet of hij een eigenaar had.. Maar die vond het heerlijk om naast mensen op bankjes te zitten of geaaid te worden door kinderen. Hij is helaas aangereden maar heeft daar toch maar iets van 10 jaar omgezwerfd.
Door heel facebook werd zijn foto gedeeld bij het overlijden en er werden zelfs bloemetjes geplaatst op een van de bankjes.
Mede door dit soort verhalen kan ik mij echt niet voorstellen dat mensen willen dat katten niet meer naar buiten mogen en/of alleen in de tuin. Ik bedoel, mensen die zelf geen tijd hebben voor huisdieren kunnen zoiets toch ook gewoon leuk vinden tijdens het winkelen?
Toen ik een hond had liep ze regelmatig een rondje met ons mee en kwam zelfs af en toe binnen in huis. Fantastische hond en ik miste haar vreselijk toen we gingen verhuizen. Ze is ongeveer 18 jaar geworden, ik weet niet hoe ze dood gegaan is.
chanel1985 schreef:Denk dat dat inderdaad waar is, Shadow.
Vroeger kende men iedereen in de straat, nu misschien met moeite de naaste buren. En kan al meer verdragen van mensen die men kent en een goed contact meeonderhouden, dan van mensen die men niet goed kent.