Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Laura_Zodine schreef:
amoj schreef:Er zijn varkenshouderijen die zichtstallen hebben, daar kun je ten alle tijden heen om te kijken. Meestal kun je dan achter een raam in de stallen kijken.
http://www.stapindestal.nl/index.php/zi ... ij-knorhof
Hier een linkje. Links staan alle zichtstallen. Wie weet ook bij jullie in de buurt.
zelmago4it schreef:Bowen schreef:
Vind dit echt een prachtig vb van beroepsdeformatie om eerlijk te zijn. Nee hoor, legbatterij was helemaal niets mis mee en het is echt heel normaal dat we varkens zo houden dat ze elkaars staarten opvreten als we ze er niet afhalen...
Je zou zelf eens een paar weken mee moeten lopen op die bedrijven. Dat geld trouwens voor iedereen. Iedereen maar roepen, maar er is niemand die weet hoe het er echt in deze wereld aan toe gaat. En de media kan de boel goed verzieken voor de boeren.
Mazida schreef:Fellor schreef:En jij vind dus serieus dat een kip in een mini-kooi proppen zonder mogelijkheid om zich fatsoenlijk te bewegen of slaap te krijgen (alleen dat al, zal ik jou eens drie dagen wakker houden?) of natuurlijk gedrag te vertonen oké is? Weet je waar kannibalisme van komt: grootschaligheid,gebrek aan toezicht op de dieren door aantallen en gebrek aan prikkels en afleiding. Mijn kippen die hier in de tuin lopen vallen elkaar in elk geval niet aan als ze elkaar kunnen ontlopen..
Fellor: goed nieuws voor je. De legbatterij is al sinds 2012 gelukkig verboden en komt in Nederland bijna nergens meer voor.
Kinke schreef:Hoe moet het dan met het weghalen van de kalfjes volgens jullie? Wanneer mogen ze bij de koe weg en is dat dan niet zielig? Of moeten ze hun hele leven bij de koe blijven oid? Ben benieuwd hoe het zou moeten.
Bowen schreef:Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.
Schijnt vrij goed te werken, mits er een beetje kalm wordt gedaan met afspenen.
Kinke schreef:En uit welzijnsoogpunt?Bowen schreef:Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.
Ik kan me ook voorstellen dat veel stallen daar niet op ingericht zijn, of dat het simpelweg teveel tijd gaat kosten , afhankelijk van hoeveel kalveren er zijn.
Kinke schreef:Bowen schreef:Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.
Ik kan me ook voorstellen dat veel stallen daar niet op ingericht zijn, of dat het simpelweg teveel tijd gaat kosten , afhankelijk van hoeveel kalveren er zijn.
Bowen schreef:Kinke schreef:Hoe moet het dan met het weghalen van de kalfjes volgens jullie? Wanneer mogen ze bij de koe weg en is dat dan niet zielig? Of moeten ze hun hele leven bij de koe blijven oid? Ben benieuwd hoe het zou moeten.
Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.
.