Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:29

Ikleeshet al. De vegas tegen de niet vegas.
Jammer dat sonmige mensen niet kunnen lezen...

Ik blijf vlees eten en beesten moedwillig met de kogel vermoorden. Echter kies ik wel vlees waar ik blij van wordt qua huisvesting.
En al die moraalridders die lopen te piepen maar wel paardrijden... gnahgnah.

Nee ik eet vlees en ik voel me daar goed bij.
Dat anderen schreeuwen dat jr geen dierenvriend bent... joh moet ik wakker liggen om jouw mening?
Neuhh...

Ik ben weg hier... van dit overtrokken gekakel wordt niemand blij.

Leef hoe he wilt leven en succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:56

Wel grappig over die kalfjes bij de moeder weghalen discussie.

Ik heb al veel bevallingen mee gemaakt (lees; meer dan 200).
En bij ons ligt het er een beetje aan of het kalf direct wordt weggehaald.
Is de koe vlot, mag zij het kalf schoon likken en een paar uur later wordt het kalf weggehaald.
Is de koe niet zo vlot, mag het kalf een paar dagen langer blijven.
Je hebt ook koeien (en dat gebeurd best vaak) die kijken helemaal niet naar het kalf om. Die kalveren halen we meteen weg en wrijven we zelf droog.

Als een kalf er langer bij heeft gelopen reageert de koe bij het weghalen wel iets meer dan als je ze meteen of na een paar uur weghaalt.
Ik denk dat bij ons de helft van de koeien het geen moer kan schelen als je het kalf weghaalt; ze kijken dan even, lopen nog even mee en gaan dan staan vreten.
Koeien worden (bij ons tenminste) al gek van het feit als er een kalf op stal loopt. Wij hebben er een aantal koeien tussen zitten die bij elk kalf wat op stal is als een gek beginnen te loeien.
Terwijl het niet eens hun kalf is!
Ze loeien dus gewoon als een gek, puur omdat ze een kalf zien.
En als wakker dier kan ik er op zo'n moment dan ook wel een mooi verhaal van maken, ah die koe is verdrietig. Helemaal niet, ze wordt gewoon gek omdat ze een kalf ziet.
Sommige koeien hebben meer moedergevoelens dan anderen, en die koeien zijn dat die rustig de hele nacht staan te loeien omdat tegenover hun in de afkalfstal een kalf ligt.
Zodra het kalf uit het zicht is (weggehaald) houden ze op.

Er zijn varkenshouderijen die zichtstallen hebben, daar kun je ten alle tijden heen om te kijken. Meestal kun je dan achter een raam in de stallen kijken.
http://www.stapindestal.nl/index.php/zi ... ij-knorhof
Hier een linkje. Links staan alle zichtstallen. Wie weet ook bij jullie in de buurt.

Mallow

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:05

Goh waarom zullen ze toch loeien naar ieder kalf dat ze zien :+

Babies hebben weldegelijk zuigbehoefte, zo dus ook kalfjes. Dit is niet alleen een reflex, het is het zoeken naar geborgenheid, vinden van voeding en het maakt een hormoon vrij wat ook nog eens pijnstillend kan werken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:10

Ben ik het mee eens. Een kalf werkt niet anders dan een veulen of baby. En die laatsten meteen bij de moeder weghalen vinden we allemaal vreselijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:17

Laura_Zodine schreef:
Het hoektanden argument... really?

[ Afbeelding ]

ah ja het plaatje van de
vleeseter
planteneter
alleseter
en
de fuitetendachtige of iets dergelijks? waarom heet die groep overigens niet gewoon eter zoals de rest?

welke wetenschapelijke bron en onderbouwing kwam die ook al weer van? want dat ben ik vergeten of ken ik in zijn geheel niet.. ik sta altijd op voor nieuwere standpunten vanuit de wetenschap.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:20

Hoe moet het dan met het weghalen van de kalfjes volgens jullie? Wanneer mogen ze bij de koe weg en is dat dan niet zielig? Of moeten ze hun hele leven bij de koe blijven oid? Ben benieuwd hoe het zou moeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:21

Bij kalveren zijn er nu ook aangepaste spenen waarbij ze ongeveer 3 minuten over een melkbeurt doen. Je ziet ze daarna inderdaad minder sabbelen op elkaar of het hok, maar als je je vingers aanbiedt zullen ze daar absoluut op sabbelen. Zuigreflex en zuigbehoefte zijn twee verschillende dingen.

Een kalf werkt wel anders dan een veulen of baby. Net als dat een konijnenlamprei anders is dan een caviabig. Waar een baby aan de moeder hangt van oorsprong (toen we nog vacht hadden) en een veulen met de moeder mee loopt, laten koeien hun kalveren achter bij een oppas als ze zelf gaan bunkeren. Ze hebben dus van nature al een andere binding met hun kalveren en daar is dan ook nog eens al honderden jaren op geselecteerd. Die koeien die loeien naar ieder kalf zouden in de natuur waarschijnlijk oppaskoeien zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:21

amoj schreef:
Er zijn varkenshouderijen die zichtstallen hebben, daar kun je ten alle tijden heen om te kijken. Meestal kun je dan achter een raam in de stallen kijken.
http://www.stapindestal.nl/index.php/zi ... ij-knorhof
Hier een linkje. Links staan alle zichtstallen. Wie weet ook bij jullie in de buurt.

Wel grappig, als je op die site wat dingen aanklikt: "al onze zeugen leven in groepen op stro" ---> ziet er heel fijn uit. Maar dan: dat zijn er 200. De overige 1000 leven op betonnen roosters in het donker en een ketting om mee te spelen :Y)

En zo nog meer van die bedrijven waar ze dus wel inzien dat bepaalde dingen beter zijn voor het varken en vervolgens dit maar voor een kleine groep doen. Buiten dat sommige dingen vanuit dierenbescherming ed. best aangedikt zullen worden, geldt dat andersom natuurlijk ook, je laat achter dat raampje zien wat je wil laten zien. Dit zijn vaak nog de bedrijven waar de varkens het beter hebben dan op veel andere bedrijven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:22

Ik heb er wel moeite mee dat een kalfje nooit bij de moeder mag blijven. Ik zou graag melk kopen van koeien waarbij dat niet gebeurt. Want ze bestaan wel, die boeren die de kalfjes er bij laten en die toch genoeg melk over houden voor de produktie. Maar er wordt weinig bekendheid aan gegeven.

En varkens in de bioindustrie hebben echt geen fijn leven. Het kan veel beter. Ik eet shoarma van biologisch varkens vlees maar of dat nou zoveel te beter is....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:30

zelmago4it schreef:
Bowen schreef:

Vind dit echt een prachtig vb van beroepsdeformatie om eerlijk te zijn. Nee hoor, legbatterij was helemaal niets mis mee en het is echt heel normaal dat we varkens zo houden dat ze elkaars staarten opvreten als we ze er niet afhalen... :')

Je zou zelf eens een paar weken mee moeten lopen op die bedrijven. Dat geld trouwens voor iedereen. Iedereen maar roepen, maar er is niemand die weet hoe het er echt in deze wereld aan toe gaat. En de media kan de boel goed verzieken voor de boeren.

Waarom denk je dat ik dat niet gedaan heb? Heb gewerkt op verschillende boerderijen en heb stage's gelopen op verschillende boerderijen. Heb zelfs nog een keer handmatig kippen gevangen, maar dat was 1 keer en nooit weer. Heb een sterke maag, kan een hoop hebben, maar dat was echt ziekmakend.

Ik zie bij jou wat ik bij een aantal boeren heb gezien. Omdat ze erin opgegroeid waren vonden ze bepaalde zaken heel normaal, zaken die niet normaal zijn.
Dat is waarom al die "leken" zo schrikken als ze het echt zien, dat is niet omdat ze geen idee hebben, dat is omdat ze het zien voor wat het is ipv dat ze zo gewend zijn aan die ellende dat ze het normaal zijn gaan vinden.

Begrijp me niet verkeerd, heb het echt niet over alle boeren, er zijn meer dan genoeg prachtige voorbeelden te vinden, maar legbatterij verdedigen als is helemaal niet slecht voor die kippen, sorry, dan behoor je bij de groep die ik hier boven beschrijf.
Die hele bio industrie kippenhandel is zo fout als het maar kan. Daar zit geen ok leven voor de dieren bij. Varkens hebben een twijfelachtige nummer 2 plaats daarin. Koeien hebben het meestal aardig goed, behalve dan de kalveren voor het buitenlandse bleke kalfvlees, waar veel boeren op het eind nog even een shotje geven aan het kalf om aan de normen te voldoen, dat het dier op het moment van testen geen grove bloedarmoede heeft.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:32

Mazida schreef:
Fellor schreef:
En jij vind dus serieus dat een kip in een mini-kooi proppen zonder mogelijkheid om zich fatsoenlijk te bewegen of slaap te krijgen (alleen dat al, zal ik jou eens drie dagen wakker houden?) of natuurlijk gedrag te vertonen oké is? Weet je waar kannibalisme van komt: grootschaligheid,gebrek aan toezicht op de dieren door aantallen en gebrek aan prikkels en afleiding. Mijn kippen die hier in de tuin lopen vallen elkaar in elk geval niet aan als ze elkaar kunnen ontlopen..

Fellor: goed nieuws voor je. De legbatterij is al sinds 2012 gelukkig verboden en komt in Nederland bijna nergens meer voor.

Dat is zo, maar het gaat hier om iemand die die manier van houden verdedigd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:33

Is er zoveel verschil met legbatterij en een kip in een ruimte met zoveel andere kippen dat ze haar kont nog niet kan keren?

En dat `beter leven` label, een sterretje méér omdat de kip 3 cm levensruimte meer tot de beschikking heeft... wat een lachertje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:37

Oppaskoe…daar heb ik nog een mooi plaatje van. Afgelopen zomer, onze oudste koe speelt oppasmoeder :D
Afbeelding

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:44

Kinke schreef:
Hoe moet het dan met het weghalen van de kalfjes volgens jullie? Wanneer mogen ze bij de koe weg en is dat dan niet zielig? Of moeten ze hun hele leven bij de koe blijven oid? Ben benieuwd hoe het zou moeten.

Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.
Schijnt vrij goed te werken, mits er een beetje kalm wordt gedaan met afspenen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:50

Ja, de sterren van de dierenbescherming maken verschil.

Voor legkippen zitten de verschillen vooral in de overdekte uitloop (20% van de stal - 1 ster) en/of buiten uitloop (4m2 - 2 sterren) en afleidingsmateriaal waardoor kannibalisme veel minder voor komt. Hoewel 9 kippen per m2 wel druk is, praat je dan toch pas over een bezetting van 10-18kg/m2.
https://beterleven.dierenbescherming.nl ... hennen.pdf

Voor vleeskuikens is het verschil veel groter: Gangbaar mag tot 42kg/m2 (dat is maximaal 18 kuikens bij het definitieve leeghalen. Maar vaak doen ze tussentijds ook 1 of 2x de zwaarste kuikens er al uithalen en beginnen ze dus met 25 kuikens per m2). 1-ster is 25kg/m2, 2-ster is 27.5kg/m2, gerekend excl. 1m2 uitloop per vleeskuiken, 3-ster is 21kg/m2, excl. 4m2 uitloop per vleeskuiken.
https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf

Bij varkens gaat het ook om serieuze verschillen als je het procentueel bekijkt.
https://beterleven.dierenbescherming.nl ... arkens.pdf

Diepgaandere informatie kan je hier vinden:
https://beterleven.dierenbescherming.nl ... e/criteria

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:52

Bowen schreef:
Er zijn tegenwoordig melkvee houders die de kalveren een aantal maanden bij de moeder houden en dan afspenen.

Ik kan me ook voorstellen dat veel stallen daar niet op ingericht zijn, of dat het simpelweg teveel tijd gaat kosten , afhankelijk van hoeveel kalveren er zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:53

Kinke schreef:
Bowen schreef:

Ik kan me ook voorstellen dat veel stallen daar niet op ingericht zijn, of dat het simpelweg teveel tijd gaat kosten , afhankelijk van hoeveel kalveren er zijn.
En uit welzijnsoogpunt?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:55

Kinke schreef:
Bowen schreef:

Het scheen allemaal wel mee te vallen in de praktijk. Maar inderdaad is niet ieder bedrijf daarop ingericht, betekend het wel een fikse omschakeling en vooral in die eerste tijd veel extra tijd en zorg omdat je aan de nieuwe manier moet wennen.

Maar het kan dus wel. Makkelijker als men dacht.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:57

als de koeien nog kalfjes bij zich hebben heb je veel meer kans op uieronsteking etc. kwa hygiene maakt het gewoon een groot verschil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:57

_San87_ schreef:
En uit welzijnsoogpunt?

Maakt mij niks uit, ik heb namelijk hier geleerd dat ik niet van dieren kan houden, ik eet ze namelijk ook :D :+

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:01

Ik ben van mening dat je pas over het 'kalfje weg halen na de geboorte is zielig' kan oordelen als je het zelf meegemaakt hebt. De kalfjes worden weggehaald voor dat er een sterke band is tussen koe en kalf.
Dat geeft geen tot weinig (5 minuten) stres. Laat je ze eerst een band op bouwen en dan weghalen krijgen ze veel meer stres van. We weten allemaal als 'paardenmensen' hoeveel stres het af spenen van een veulen oplevert ofniet dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:01

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:04

Bowen schreef:
Kinke schreef:

Thuis halen we de kalveren binnen een dag bij de moeder weg. Is dat zielig? Bij ons in de stal past het niet om de kalveren bij de koe te laten lopen. Heeft kalf kans dat ze wordt doodgedrukt of onder de voet worden gelopen door andere koeien. Dat vind ik ook zielig. Nu kan ik heel snel zien of een kalf gezond is of genoeg drinkt. Ik denk wanneer je ze echt tussen de koeien hebt lopen, dat een stuk lastiger is en je er wel vanuit gaat dát een kalf voldoende melk krijgt.

Er zijn inderdaad melkveehouders waar (een gedeelte van) de kalveren wél bij de moeder blijven. Vind ik zelf ook mooi om te zien wanneer dat op een goede manier gaat zonder uitval van kalveren.
Maar zoiets moet uiteindelijk wel weer terugverdiend worden, door bijvoorbeeld ander melk-label wáár consumenten voor betalen. Want een gezond kalf drinkt nogal wat melk op zijn top of er moeten aanpassingen gemaakt worden in de stal (en dat kost geld). En wij moeten het uiteindelijk toch verdienen van ons melkgeld.
Helaas blijkt het nog altijd zo te zijn dat het grootste deel van de consumenten kiest voor de goedkoopste zuivel, maar wel een mond vol heeft van waar veehouders aan moeten voldoen. Kies dan ook voor je idealen.

En uiteindelijk: moment van spenen op 6 maand is altijd nog heftiger dan op een paar dagen...
Er zijn bij ons inderdaad koeien die even naar een kalf blijven loeien, maar het grootste gedeelte van de koeien gaat meteen naar het voerhek om te vreten of staat onder de koeborstel.

Ik weet niet of de link al is gegeven, maar op twitter en op facebook kun je elke week een andere veehouder/akkerbouwer volgen. De link is: https://twitter.com/Boerburgertweet of https://www.facebook.com/boerburgertweet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:16

Die binding begint toch al bij het eruit persen en schoonlikken van het kalf?

Ik kan me heel goed voorstellen waarom je als boer kiest voor meteen scheiden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor koe en kalf veel fijner is bij elkaar te blijven.

Overigens ben ik zeker bereid meer te betalen voor zuivel, ik zou een dergelijke omschakeling ook zeker aanmoedigen :).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:19

Feit dat ze na 5 minuten stoppen met gillen (vooral moeder) betekend niet dat het stressniveau dan direct weg is.
Prachtig omschreven dat kudde gedrag maar feit blijft dat kalven bij de groep horen en er dus koeien zijn die de binding gewoon voelen.
En dat allemaal voor iets wat eigenlijk nog niet eens gezond is ook :P