Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:19

Yup, denk dat het hier ook zo is.

Betalen om muntgeld te halen en je moet ook betalen (€7) om muntgeld op je rekening te storten. Briefgeld kan je vaak aan een automaat inbrengen, muntgeld niet. Dan moet je eerst alles zelf tellen, in van die plastic dingetjes sorteren (evenmin gratis...), alles noteren op de geldzak en naar de bank brengen. Die je dan €7 aanrekenen voor de "administratieve kosten" -O-

Dan regel ik het liever met de bakker op de hoek, of de juwelier in het dorp. Die is ook altijd blij met muntgeld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:23

Lotus83 schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik gebruik geen bingokaart, ik zet maandelijks €200,- opzij. :)

Heerlijk als dat kan... dat lukt mij helaas niet

Als ik een paard of auto zou hebben, veel uit zou gaan, dure hobbies zou hebben of zou roken kon ik het ook niet. :)
En ik vind dat ik wat achter de hand moet hebben voor als de wasmachine sneeft, de kat naar de dierenarts moet of als ik gewoon eens wat leuks wil doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:32

Varekaj schreef:

Betalen om muntgeld te halen en je moet ook betalen (€7) om muntgeld op je rekening te storten. Briefgeld kan je vaak aan een automaat inbrengen, muntgeld niet. Dan moet je eerst alles zelf tellen, in van die plastic dingetjes sorteren (evenmin gratis...), alles noteren op de geldzak en naar de bank brengen. Die je dan €7 aanrekenen voor de "administratieve kosten" -O-

Dan regel ik het liever met de bakker op de hoek, of de juwelier in het dorp. Die is ook altijd blij met muntgeld.
Ik breng mijn muntgeld ook naar de bakker, is er altijd blij mee :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:47

Klopt! En het briefgeld dat ik dan krijg gaat gewoon alsnog dat metalen spaarpotje in.

Al hoop ik wel, eens ik vast werk, dat ik dan alsnog maandelijks een vast bedrag kan beginnen sparen. Met wat geluk heb ik binnenkort een groot weiland bij om te huren met vlakbij een binnenbak. In de huurprijs zit het volledige onderhoud inbegrepen, dat doet de boer dan voor me. In combinatie met mijn eigen weiland bespaar ik dan maandelijks makkelijk €250 of meer aan stalgeld...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:58

Varekaj schreef:

Nee joh.. Volgens mij is dat allang niet meer zo. Hier in het dorp kieper je alles in een grote automaat en de machine sorteert en telt het zelf wel.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:59

Tja Lor1, roken, een auto, 2 paardjes in pension.... (betaal dat niet alleen maar toch)

Ik denk er maar niet over na hoeveel ik zou kunnen sparen als ik dat niet had... maar ja...

Stoppen met roken zou al heel wat schelen :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:00

Mavelle schreef:
Varekaj schreef:

Nee joh.. Volgens mij is dat allang niet meer zo. Hier in het dorp kieper je alles in een grote automaat en de machine sorteert en telt het zelf wel.

Dat is hier ook bij de Rabobank. Al het kleine geld in een bak en gaat zo naar je rekening.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:04

Lotus83 schreef:
Tja Lor1, roken, een auto, 2 paardjes in pension.... (betaal dat niet alleen maar toch)

Ik denk er maar niet over na hoeveel ik zou kunnen sparen als ik dat niet had... maar ja...

Reken voor de grap eens uit hoeveel je daaraan besteedt en halveer dat vervolgens.
Wat je dan bespaart zet je wekelijks opzij of steek je in een spaarpot en bedenk er een spaardoel bij.
Dan hoef je niet direct te stoppen maar bespaar je al wel een leuk bedragje. :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:06

Verschilt per bank, bij de Rabobank zijn een bepaald aantal stortingen per jaar gratis geloof ik. Bij ABN moet je wel betalen.
Sinds ik dat weet, pak ik toch mijn Rabo rekening als ik muntgeld wil storten :))

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:08

lor1_1984 schreef:
Lotus83 schreef:

Reken voor de grap eens uit hoeveel je daaraan besteedt en halveer dat vervolgens.
Wat je dan bespaart zet je wekelijks opzij of steek je in een spaarpot en bedenk er een spaardoel bij.
Dan hoef je niet direct te stoppen maar bespaar je al wel een leuk bedragje. :)

Ik wil dat niet voor de grap uitrekenen, zeker niet op jaarbasis want dan ga ik huilen -O-

Spaardoel heb ik wel.. meerdere

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:09

Ik vind het trouwens verslavend werken, sparen. Als je haast niks hebt is er niks aan en geef je het zo weer uit, maar naar mate je meer spaart word het ook steeds makkelijker vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:18

Mavelle schreef:
Varekaj schreef:

Waar ik woon heb je dat niet (België), toch nog nooit tegen gekomen, ook niet in de stad. Briefgeld is geen probleem, dat kan je bij zowat elk kantoor via de automaat op je rekening zetten maar muntgeld niet.

Vroeger moest je alle muntjes tellen, dat op de zak noteren en dan ging alles gemengd in de zak. Die bracht je dan naar het kantoor, je kreeg een ontvangstbewijsje en dan werd ie doorgestuurd naar een groter kantoor (ik zat in een klein dorp) waar het inderdaad in zo'n mega telbak ging, en dan zag je later of je juist geteld had of niet. Nadien moest je plots alles apart gaan verpakken en later ook bijbetalen.

@Mavelle: klopt! Heel verslavend zelfs. Om het helemaal spannend te houden heb ik dus een "blind" potje, zo'n ondoorzichtig metalen blik dat je maar 1x kan openen en daar heb je dan een blikopener voor nodig nota bene. Dus tenzij je het zelf bijhoudt of altijd hetzelfde bedrag er op een vast tijdstip in stopt, weet je niet hoeveel je uiteindelijk hebt. Motiveert mij persoonlijk enorm om er vaak genoeg in te stoppen :))

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:21

Oke dan zal het in België inderdaad anders zijn! Stom zeg.

Dat blind sparen is inderdaad ook leuk, maar alleen als je het 'onbewust' doet. Op een gegeven moment weet je ongeveer hoe veel er in zo'n pot gaat en dan is de spanning eraf voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:26

Ik stop er net in wat ik op dat moment kan missen, en de ene keer is dat 2x/week, dan weer een periode niks of af en toe een kleiner bedrag. Muntgeld gaat apart in een glazen pot. Heb ik een keer iets nodig dan pak ik daar wel uit, zoals bijvoorbeeld een muntje voor een winkelkarretje als ik boodschappen moet doen en niks heb zitten. Daarin zit nu ongeveer €18. Wanneer ik op €25 zit ga ik dat wisselen, en dat gaat dan mee in het blikje.

secricible

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:30

Wij sparen gelukkig ook. Niet zoveel als ik zou willen maar de allergrootste uitgaves hebben we ook wel gehad nu (ruim levensbestendig huis, zijn getrouwd, alleen de auto's zullen nog vervangen moeten worden in niet al te lange periode). Ons vorig huisje was een lachertje, nauwelijks hypotheek en 2 fulltime werkers betekende een fulltime salaris per maand op de bank maar dat is allemaal in het nieuwe huis gegaan.
Vind het blind sparen wel erg leuk, ga een varkentje halen morgen zonder dop en wil er iedere week 10e in gooien en van ons pleziergeld (iedere maand een bedragje voor leuke dingen) 20e+ wat over is van de maand, moeten we toch aan 1000e per jaar extra kunnen komen, dat zou lekker aantikken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:34

Ik had vorig jaar tussen juli/augustus en december toch zo'n €540 als ik me niet vergis. Voornamelijk ook kleinere briefjes zoals vijfjes. Dit jaar hopelijk meer natuurlijk 8-)

Eens ik opnieuw een vaste baan heb wil ik wel proberen om maandelijks €250 te sparen. De rest kan dan via dat spaarblikje aangevuld worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:35

Was dat dan alles wat je spaarde varekaj? Bij ons gaat er ook nog maandelijks wat naar de spaarrekening hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:36

Mag ik me ook melden? Ik ben ook een harde spaarder.
Ik spaar de zegeltjes van de Albert Heijn. Toch per vol boekje 52 euro. Verder alle muntjes spaar ik op voor de Griek. Zo had ik vandaag weer 60 euro opgehaald.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:40

purny schreef:
Mag ik me ook melden? Ik ben ook een harde spaarder.
Ik spaar de zegeltjes van de Albert Heijn. Toch per vol boekje 52 euro. Verder alle muntjes spaar ik op voor de Griek. Zo had ik vandaag weer 60 euro opgehaald.

Maar de zegels van de AH. Die betaal je eerst, dus uiteindelijk schiet je er toch weinig mee op?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:42

Koopzegels levert je een winst van 2 euro op. Bij de plus iets meer.
Veel mensen sparen de volle boekjes op om ze rond kerst bijv. in 1x in te leveren zodat ze dan meer geld te besteden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:42

Met 2 paarden, 2 shetlanders, een auto, een B-rijbewijs paardencamionette en bijdrage aan de vaste lasten gaat dat aardig snel hoor. Daarnaast ben ik sinds september werkloos, maar daar hoop ik wel snel verandering in te brengen.

Mijn vriend en ik betalen elk eenzelfde bedrag op onze gezamenlijke rekening voor de vaste onkosten. Dat bedrag is voor beiden haalbaar, maar voor mij wel relatief hoog, namelijk 1/3 van mijn loon. (Voor hem 1/6... hij verdient erg goed). We hebben dit bedrag echter bewust zo "hoog" gezet. Dit wordt nooit helemaal opgemaakt en wat overblijft is ons gezamenlijke spaargeld. Hiervan gaan we op reis, een keer wat duurder uit eten, weekendje weg met 2, af en toe een citytrip, noem maar op. Dus nee, dat blinde potje is niet mijn enige spaarpotje :)

Edit: als het goed gaat heb ik binnenkort een nieuwe job op 5km van huis. Daar kan ik lekker met de fiets naartoe, dan gaat mijn huidige auto weg. Die is sowieso aan zijn laatste jaren bezig met bijna 280.000km op de teller. De camionette vliegt dan ook de deur uit (ook versleten, en zuipt!) en in de plek gaan we dan samen een goede trekauto aanschaffen met trailer. Die auto wordt waarschijnlijk een lichte vracht, scheelt een hoop centjes. En auto + trailer verzekeren is goedkoper dan auto + camionette...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:48

Froukje schreef:
Koopzegels levert je een winst van 2 euro op. Bij de plus iets meer.
Veel mensen sparen de volle boekjes op om ze rond kerst bijv. in 1x in te leveren zodat ze dan meer geld te besteden hebben.

3 euro. Maar nog altijd een hogere rente dan bij de bank. Daar heb ik op een bedrag van 530 maar bijna 2 euro rente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:51

Vandaag gehoord dat de rente op de (belgische) spaarboekjes waarschijnlijk nog verder gaat dalen door de europese bank ofzoiets. Als ik het me goed herinner zou dat nu op iets van een 0,15% liggen, en dat gaan dan naar beneden -O-

Binnenkort komt er hier wat geld vrij van een erfenis. Ik dacht eerst om het goed te beleggen, maar denk dat ik het uiteindelijk liever gebruik om een extra stuk weiland aan te kopen. Die prijzen blijven sowieso stijgen. De grond waar ik nu al een stuk heb is op 3 jaar tijd zowat 1/3 al duurder geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:53

Rente van de ECB lag tot vandaag op 0,05%, het is nu naar 0% gebracht. Moet zeggen dat wij daar niet heel direct iets van gaat merken, op de korte termijn in ieder geval niet. ECB gaat vooral over (staats)obligaties en aandelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:31

Sorry varekaj, mijn bericht was niet oordelend bedoeld, puur interesse. Iedereen spaart wst hij kan toch? :)