Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:55

Mijn ma heeft het ook wel gewoon eens gezegd hoor, we zijn met 4 kinderen en ze houdt vreselijk veel van ons, maar als ze het over had kunnen doen had ze later aan kinderen begonnen en had ze er minder gehad :D Snap ik ook wel. Zij zal ook haar leuke 20-er en 30er jaren gehad hebben, maar zoveel anders dan ik en m'n zusje ze nu beleven. Beide broers zijn wel vader, maar na hun 30ste geworden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:08

Hier absoluut geen spijt, maar god zij gedankt dat het een leuk, vrolijk en gezond grappend ventje is want als de situatie zo was gebleven als de eerste weken.... dan is je leven echt voorbij, dat is echt niet leefbaar :o

Nu heb je ook nog genoeg momenten dat je de boel wel even "uit" zou willen kunnen zetten hoor, dat de hele dag voor geen meter loopt en je ner-re-gens aan toe komt :P

Maar dat compenseert dan wel weer :)

Ik vind andere kinderen 9 van de 10 keer nog steeds niet leuk en voel er niets bij behalve een soort opgelaten ongemak :o

Maar dat gekkie van ons is over het algemeen toch wel erg leuk en als hij dan eens aan het miepen en meuten is dan kan je het ook wat beter plaatsen allemaal. Is het nog steeds vervelend en irritant soms :P maar ik vind het dan nog net iets zieliger voor hemzelf dan voor mij zeg maar...dat hij zichzelf zo in de weg zit. Omdat je weet dat het in wezen een heel lief, zoet en guitig ventje is :(:)

Terwijl bij onbekende zeikende kinderen in een restaurant ofzo vind je ze gewoon erg vervelend :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:09

Erg fijn dat de moeders hier vrijuit posten over de toch wel zware aspecten. Doen jullie dat IRL ook? Ik hoor dat niet zoveel, behalve 1 collega die me altijd groot gelijk geeft dat ik niet wil. Maar verder? Zeker 2 vriendinnen van me doen ala rozegeur en maneschijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:49

Irl ook hoor. Ik raad het eerder af dan aan :P
Voor ons is het de beste beslissing ooit. Maar we zijn er dus heel bewust aan begonnen.

Om het een beetje stom te vergelijken met paarden....daar zitten ook veel nadelen aan, maar voor de echte paardenliefhebber is dat iets wat je er gewoon voor over hebt .
Nu stonden mijn paarden eerst bovenaan bij mij, maar nu staat ons kind daar nog veel verder boven - iets wat ik vooraf dacht maar nooit op deze manier had verwacht te ervaren...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:08

F_Orumster schreef:
Erg fijn dat de moeders hier vrijuit posten over de toch wel zware aspecten. Doen jullie dat IRL ook? Ik hoor dat niet zoveel, behalve 1 collega die me altijd groot gelijk geeft dat ik niet wil. Maar verder? Zeker 2 vriendinnen van me doen ala rozegeur en maneschijn.

Zoals ik eerder al schreef wilde niemand in mijn omgeving kinderen na mijn geklaag het eerste half jaar :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:28

Vind het verschil tussen ook de minder leuke kanten aanhalen en helemaal geen kinderen willen een groot verschil. Maar ik moet zeggen dat ik het op prijs had gesteld als iemand van te voren had gemeld hoe zwaar het is :+
De eerste tijd was hier echt hels, slaaptekorten en een bult hormonen die er gelukkig ook voor zorgen dat je overeind blijft. Maar het is absoluut niet enkel rozengeur en maneschijn en het zou fijn zijn als de buitenwereld daar ook wat meer aandacht aan zou besteden om dat kenbaar te maken :)
Uiteindelijk is het het allemaal waard gelukkig :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:09

Mijn beste vriendin durft ook gerust te zeggen dat ze blij is dat de jongens uit logeren zijn. Maar volgens een moeder bij haar op school kon je dat echt niet zeggen. Ik merk juist veel openheid, ja het is vaak leuk en gezellig maar ik wil haar ook best soms achter het behang plakken. Ik denk dat het juist goed is als je daar open over kan zijn en het ook met andere moeders deelt. Dat andere kinderen soms ook dwingelandjes kunnen zijn maakt dat je het zelf veel beter kan relativeren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:05

Ik vind het heel dubbel. Soms vind ik het fijn dat hij (4 jaar) naar school gaat, maar op de lange dagen mis ik hem al wel.
Sommige ouders gaan vrij makkelijk een paar dagen op vakantie en brengen de kinderen dan bij opa en oma bijv, maar dat zou ik niet kunnen. Zou totaal niet genieten.
Maar ondanks dat, ga ik het voor amderen niet als rosegeur en manenschijn vertellen. Ons leven is erg veranderd, daar moet je wel klaar voor zijn, valt dat tegen.n

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:21

Tsjah, mijn moeder ging gerust 4 bijna 5 weken op vakantie met m'n opa :+ Oke, dan was m'n pa dus wel thuis en m'n oma, maar ik sliep die ruim 4 weken bij een vriendinnetje. Was toen een jaar of 7. Geen trauma aan overgehouden. Ouders moeten lekker kunnen doen en laten wat ze willen, als de basis goed is dan voelen kinderen dat, maar toch leggen ouders het zich ook vaak maar op om niet meer weg te mogen/kunnen omdat ze kinderen hebben. Snap dat daar ook wel een 'willen' component aan zit, maar je wilt toch ook wel eens een weekje kind-vrij zijn denk ik dan? :+ Ik vind het nu ook wel eens lekker om een week of 2 paard vrij te zijn. Geen verplichtingen, lekker weg naar een ander land. En nee, ik mis hem dan niet hoor. Hij is in goede handen.

Nu kan je een paard en kind natuurlijk niet helemaal vergelijken maar toch :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:39

Hier net een weekje weggeweest met manlief en zónder de kinderen. Wat een heerlijke week is dat geweest! Veel tijd om met elkaar te praten -en samen te zwijgen; erg ongewoon, die stilte :+ - en we zijn weer helemaal verliefd op elkaar. <3

Onze dochters hebben een leuke week bij mijn ouders gehad en zijn daar ook goed verwend geweest.

Of ik ze gemist heb? Ja en nee. Natuurlijk zie ik die kinderen doodgraag! Maar een weekje zonder is toch best lekker. zoveel tijd voor jezelf en je partner heb je zelden in het dagelijks leven met kinderen. En dat snappen de kinderen ook wel zelf en doen daar niet moeilijk over. :j En zij genieten er ook weer van als de ouders ontspannen, uitgerust, verliefd en vrolijk zijn. Dat geeft hen weer een stuk zekerheid en geborgenheid.

Ik vind de vergelijking met het houden van paarden trouwens niet slecht: er zitten inderdaad een hoop nadelen aan, maar als je een echte paardenliefhebber bent weegt dat niet op tegen de voordelen. Toch is het ook daar lekker om er eens een weekje tussenuit te kunnen.

Over de twijfels: Ik ben ook niet dé kinderliefhebber bij uitstek, al vind ik dat er best leuke kinderen rondlopen (en de mijne zijn uiteraard de allerleukste :D ). Maar die absolute, onvoorwaardelijke liefde voor mijn eigen dochters was er inderdaad op slag toen ik ze voor het eerst in mijn armen hield. Als je dat niet hebt wordt het inderdaad best zwaar, denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:51

Ik vind het eigenlijk ook niet alleen onvoorwaardelijke liefde, maar vooral ook een heel groot deel verantwoordelijkheidsgevoel, JIJ zal het moeten doen voor die uk om hem gelukkig en goed op te laten groeien :)

Ik vind het ook fijn als hij lekker even een dagje (en nacht) naar oma gaat, kijk er best wel naar uit dat ik dan èven dat stukje verantwoordelijkheid niet heb en uit kan kijken naar een (redelijk) vrij in te vullen dag en nacht.

Maar dat is ook alleen maar omdat ik weet dat ukkie het hartstikke naar zijn zin heeft bij oma en opa, als dat niet zo was dan was de situatie heel anders...maar hij heeft het daar leuker dan thuis joh :P

Ik weet dat hij veilig is, het heel erg naar zijn zin heeft, er geen rare dingen gebeuren, en hij bouwt een fijne band op met zijn oma en opa.... dat vind ik ook heel waardevol.

En natuurlijk voel ik dan heus wel eens de behoefte om dat lekkere ronde toetje te kroelen maar hee ik kan wel mooi even "ongestoord" een bult werk wegwerken en alles weer helemaal in orde maken voor die kleine boef, èn dan nog een nacht ongestoord slapen zonder dreiging van er plotseling uit moeten :P

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:35

Een paar uurtjes alleen is al hemels. Gewoon even ongestoord kunnen douchen of een uur tv kunnen volgen :oo Lovely :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:03

In real live kijken met name moeders mij vaak wel meewarrig aan...vaders durven er sneller voor uit te komen dat het echt allemaal geen rozegeur en maneschijn is als ouders. Ik word soms echt een beetje onpasselijk van die Facebook tekstjes die voorbij komen, alsof ouderschap het meest ultieme is wat er bestaat. Allemaal voorbeeldige kinderen natuurlijk, not...Van die mensen die hun partner met Pa of Ma aanspreken brrrr...alsof je niets anders meer bent als je eenmaal vader en moeder bent. Als iemand mij het geheim vraagt hoe wij na zoveel jaar nog steeds een liefdevol koppel zijn, zeg ik ook altijd dat je niet alleen papa en mama bent, maar ook gewoon minnaars en geliefden. Je moet tijd voor elkaar vrij blijven maken en aantrekkelijk willen zijn voor de ander. Als ik zie hoe sommige vrouwen volledig in die moederrol vervallen, heb ik toch vaak medelijden met hun mannen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:09

DatBenIkNou schreef:
In real live kijken met name moeders mij vaak wel meewarrig aan...vaders durven er sneller voor uit te komen dat het echt allemaal geen rozegeur en maneschijn is als ouders. Ik word soms echt een beetje onpasselijk van die Facebook tekstjes die voorbij komen, alsof ouderschap het meest ultieme is wat er bestaat. Allemaal voorbeeldige kinderen natuurlijk, not...Van die mensen die hun partner met Pa of Ma aanspreken brrrr...alsof je niets anders meer bent als je eenmaal vader en moeder bent. Als iemand mij het geheim vraagt hoe wij na zoveel jaar nog steeds een liefdevol koppel zijn, zeg ik ook altijd dat je niet alleen papa en mama bent, maar ook gewoon minnaars en geliefden. Je moet tijd voor elkaar vrij blijven maken en aantrekkelijk willen zijn voor de ander. Als ik zie hoe sommige vrouwen volledig in die moederrol vervallen, heb ik toch vaak medelijden met hun mannen.

Alsof ik het zelf had kunnen schrijven _/-\o_ Je bent inderdaad niet alleen maar 'moeder van'. Zo werd ik ooit eens aangesproken op het schoolplein door een ander moeder, maar ik heb toch echt al ruim 34 jaar een eigen naam.

Over dat rozegeur en maneschijn, forget it! :') Kindjelief is inmiddels al weer ruim 10 jaar en geloof me, de babytijd en alle jaren erna hebben enorm grote nadelen! -O- Nu zit ik met een (pre)puber met een (pre) grote mond. Werken is al een heerlijkheid om even bezig te zijn met je eigen dingen en niet alleen maar met moederen.
Nu heb ik het wel heel lang helemaal alleen moeten doen, dat maakt het net iets minder eenvoudig.

Krijg nu regelmatig de vraag; zou je het weer doen als je voor de keuze stond? Nee... dat is mijn antwoord. Niet op mijn 23e, wel op de leeftijd die ik nu heb.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:33

Ohnee, ik ben juist wel blij dat ik jong moeder werd. Je bent dan toch stuk flexibeler en nog niet verwend met een yuppenleven ;-). Wij zijn nu nog relatief jong en beginnen ons eigen leven weer terug te krijgen nu. Ben 7 jaar fulltime moeder geweest vanwege zorgenkindje, en ben blij dat ik dat heb kunnen doen. Maar nu geen oppas meer hoeven regelen voor een dagje sauna samen (nouja voor paard en honden nog wel ;-0 ) en dit jaar voor het eerst weer met z'n tweetjes op vakantie geweest, heerlijk! De zorg blijft hoor, ook al zijn ze jong volwassen, maar onze grootste taak zit erop en daar genieten we samen gewoon van nu.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:35

F_Orumster schreef:

Ik wel hoor, ik heb vrij makkelijke kinderen, zeker als baby zijnde. Maar toch zijn er veel dingen die me zijn tegengevallen en als men mij ernaar vraagt zeg ik dat ook wel eerlijk. Maar veel mensen willen het ook niet weten hoor, ook mensen die zelf geen kinderen hebben maar wel een kinderwens, die willen gewoon lekker in de waan blijven.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:37

DatBenIkNou schreef:
Ohnee, ik ben juist wel blij dat ik jong moeder werd. Je bent dan toch stuk flexibeler en nog niet verwend met een yuppenleven ;-). Wij zijn nu nog relatief jong en beginnen ons eigen leven weer terug te krijgen nu. Ben 7 jaar fulltime moeder geweest vanwege zorgenkindje, en ben blij dat ik dat heb kunnen doen. Maar nu geen oppas meer hoeven regelen voor een dagje sauna samen (nouja voor paard en honden nog wel ;-0 ) en dit jaar voor het eerst weer met z'n tweetjes op vakantie geweest, heerlijk! De zorg blijft hoor, ook al zijn ze jong volwassen, maar onze grootste taak zit erop en daar genieten we samen gewoon van nu.

Och met een beetje geluk mag ik het straks combineren, baby en puber :')

Ook ik was naar de buitenwereld gewoon eerlijk dat het echt niet altijd over rozen gaat en vooral niet vanzelf....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:49

Ik ben ook een vrij nuchter type. Toevallig zei mijn man (die erg veel van zijn kinderen houd): moet je eens voorstellen wat we zouden kunnen doen als we geen kinderen hadden. Maar spijt hebben we niet.

Elke fase in je leven heeft positieve kanten en mindere kanten. Of je nu overgaat op een koophuis, andere baan, studie of nieuwe relatie. Het is erg naïef om te denken dat dat met kinderen anders is. Alleen is het met kinderen iets permanenter.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:54

Ik heb nu echt weer een fijne band met mijn dochter. Puberteit kende dramatische periodes. Nu kunnen we er samen om lachen en zeg ik op stal altijd gekscherend als een moeder weer een grote mond krijgt van haar puber: Ah..hoe oud is ze nu,13? Ach, als ze 20 zijn, zijn ze best wel weer leuk hoor, kijk maar!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:57

Riddershow schreef:
Ik ben ook een vrij nuchter type. Toevallig zei mijn man (die erg veel van zijn kinderen houd): moet je eens voorstellen wat we zouden kunnen doen als we geen kinderen hadden. Maar spijt hebben we niet.

Elke fase in je leven heeft positieve kanten en mindere kanten. Of je nu overgaat op een koophuis, andere baan, studie of nieuwe relatie. Het is erg naïef om te denken dat dat met kinderen anders is. Alleen is het met kinderen iets permanenter.

Baan kan je veranderen, huis verkopen...ouderschap is onomkeerbaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:14

DatBenIkNou schreef:
Riddershow schreef:

Baan kan je veranderen, huis verkopen...ouderschap is onomkeerbaar.

Mja er zijn nog mogelijkheden... :+

Maar in realiteit komt het ook wel eens voor dat een van de twee letterlijk gaat lopen en nooit meer iets laat horen. Alleen is dat in de omstandigheid dat je toch ook wel die ouderlijke affectiegevoelens hebt voor je kind normaal geen optie nee :+ .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:14

Riddershow schreef:
Alleen is het met kinderen iets permanenter.

Mjaaa dat iets is juist hetgeen wat veel mensen tegenhoudt denk ik ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:55

dat en ze gewoon niet willen opvoeden/hebben. Ook geen vijf minuten. :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:48

DatBenIkNou schreef:

Nou, dat begrijp ik volledig! Wij kregen ook vrij vroeg kinderen (ik was 25 bij de eerste) en nu zijn ze 5 en bijna 8 en in mijn omgeving krijgen veel mensen nu 'pas' kinderen. Lijkt me soms al heerlijk om 5 jaar verder te zijn, dat ze alweer wat zelfstandiger zijn. Ik vind het elk jaar leuker worden, de zorg wordt net even wat minder en je krijgt je eigen leven stukje bij beetje weer terug.
Hoe oud was jij toen je je kinderen kreeg?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:54

Ik was 24 bij de eerste, een dochter. 27 bij de tweede, een zoon. Ik vond/vind de puberteit best heftig ook hoor. Wel meer vrijheid, maar heel andere zorgen.